Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION THE EFFECT ON STRATEGIC PLANNING ATTITUDE OF HEALTH MANAGERS ON HOSPITALS’ MARKET ORIENTATION

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 29 - 41, 30.04.2020

Öz

Hospitals, which know their strengths and weaknesses and their position in the market according to the competitors, can be the leaders in the competition. Given the assumption that the ultimate goal of business strategies is to maximize the market value, increasing the business performance and thus the market orientation constitutes the heart of the work carried out in the field of strategic management. The purpose of this study is to evaluate the strategic planning attitudes of health managers; this is in relation to the market orientation of the hospitals. The research data was collected through questionnaires distributed between January and March 2018 in Istanbul, in which 147 first line, middle and senior administrative managers and clinical managers working in private hospitals. As a result of analysis of the data it was observed that a significant positive correlation between Market Orientation and Strategic Planning Attitude. In addition, 16.2% of the variation in the Market Orientation variable was detected by the Strategic Planning Attitude (p=0.000). As a result, strategic decisions and behaviors of managers determine the success of market orientation in relation to entering new markets and gaining competitive advantage under changing environmental conditions.

Kaynakça

  • Akbolat, M. (2009). “Türkiye Sağlık Sektöründe Rekabet Stratejileri: Hastaneler Üzerine Bir Araştırma”
  • Arıbaş, N.N. (2013). Kamuda Stratejik Planlamanın “Katılımcılık” Boyutu Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 4(1), 80-100.
  • Bayazıt, M. ve Koçaş, C. (2010) Örgütsel Kültür ve Pazar Odaklılık Performansı: “Kültür Tipi” ve “Güçlü Kültür” Önermelerinin Türkiye’de Testi Journal of Management Research, 10(1-2), 35-70.
  • Bulut, Ç., Alpakan, L. ve Yılmaz, C. (2009a). Stratejik Oryantasyonlar ve Firma Performansı İlişkisi: Literatür Gelişimi Üzerine Kavramsal Bir Çalışma Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 10(1), 1-34.
  • Bulut, Ç., Yılmaz, C. ve Alpkan, L. (2009b). Pazar Oryantasyonu Boyutlarının Firma Performansına Etkileri Ege Akademik Bakış Dergisi, 9(2), 514-538.
  • Çetin, H. (2012). “Eğitim Kurumlarında Stratejik Planlama Bilinç Düzeyi ve Stratejik Yönetimde Karşılaşılan Sorunlar: Denizli İlinde Bir Araştırma”
  • Demir, İ.B. ve Uğurluoğlu, Ö. (2015). Sağlık Kurumlarında Stratejik Yönetim Araçları Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 18(2), 219-251.
  • Dinç, N. (2013). “Örgüt Kültürünün Hastanelerin Pazar Odaklılığı Üzerindeki Belirleyici Rolü: İstanbul’daki Hastanelerin Klinik ve İdari Personelleri Üzerine Bir Araştırma”
  • Ekber, Ş. ve Ahmadov, F. (2017). Pazar Odaklılık Yaklaşımları: Bir Literatür İncelemesi Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 33-44.
  • Eren, E., Aren, S. ve Alpkan, L. (2000). İşletmelerde Stratejik Yönetim Faaliyetlerini Değerlendirme Araştırması Doğuş Üniversitesi Dergisi, 1(1), 96-123.
  • Glaveli, N. & Geormas, K. (2018). Doing well and doing good: exploring how strategic and market orientation ımpacts social enterprise performance. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 24(1), 147-170.
  • Güngör, Ş. (2010). “Yerel Yönetimlerde Stratejik Yönetim ve Konya Belediyeleri Uygulamaları”
  • Hajipour, B. & Ghanavati, M. (2011). The impact of market orientation and organizational culture on the performance: Case Study of SMEs. Journal of Contemporary Management, 15:83-95.
  • Herman, H., Hady. H. & Arafah, W. (2018). The influence of market orientation and product ınnovation on the competitive advantage and its ımplication toward small and medium enterprises performance. International Journal of Science and Engineering Invention, 4(8), 08-21.
  • Hurley, R.F. & Hult, G.T.M. (1998). Innovation, market orientation, and organizational learning: An integration and empirical examination. The Journal of Marketing, 62(3), 42-54.
  • Hwang, Y.I. & Chung, S. (2018). Market orientation, social responsibility, and performance in Korea's healthcare industry. International Journal of Healthcare Management, 11(4), 325-332.
  • Jaworski, B.J. & Kohli, A.K. (1993). Market orientation: Antecedents and consequence. Journal of Marketing, 57(3), 53-70.
  • Kalkan, A. ve Bozkurt, Ö.C. (2013). The choice and use of strategic planning tools and techniques in Turkish SMEs according to attitudes of executives. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99, 1016-1025.
  • Karagöz, H. (2016). “Stratejik Planlamanın Örgütsel Performans Üzerine Etkisi: Bir Uygulama”
  • Kasim, A., Ekinci, Y., Altinay, L. ve Hussain, K. (2018). Impact of market orientation, organizational learning and market conditions on small and medium-size hospitality enterprises. Journal of Hospitality Marketing and Management, 27(7), 855-875.
  • Kohli, A.K. & Jaworski, B.J. (1990). Market orientation: The construct, research propositions, and managerial implications. The Journal of Marketing, 54(2), 1-18.
  • Liao, Z. (2018). Market orientation and FIRMS' environmental innovation: The moderating role of environmental attitude. Business Strategy and the Environment, 27(1), 117-127.
  • Masa'deh, R.E., Al-Henzab, J., Tarhini, A. & Obeidat, B.Y. (2018). The associations among market orientation, technology orientation, entrepreneurial orientation and organizational performance. Benchmarking: An International Journal, (just-accepted).
  • Narver, J.C. & Slater, S.F. (1990). The effect of a market orientation on business profitability. The Journal of Marketing, 54(4), 20-35.
  • Sahi, G.K., Gupta, M.C. & Lonial, S.C. (2018). Relating strategic market orientation and market performance: Role of customer value types. Journal of Strategic Marketing, 26(4), 318-338.
  • Suklev, B. & Debarliev, S. (2012). Strategic planning effectiveness comparative analysis of the macedonian context. Economic and Business Review, 14(1), 63-93. Tengilimoğlu, D., Akbolat, M. ve Işık, O. (2015). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Tengilimoğlu, D. (2014). Sağlık Hizmetleri Pazarlaması. Ankara: Siyasal Kitapevi
  • Uzkurt, C. ve Torlak, Ö. (2007). İşletmelerin Müşteri Değeri Yaratma Çabaları Üzerinde Öğrenme ve Pazar Odaklı Kültürün Etkileri Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 239-257.
  • Ülgen, H. ve Mirze, K. (2013) İşletmelerde Stratejik Yönetim. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Wong, H.Y. & Merrilees, B. (2007). Closing the marketing strategy to performance gap: the role of brand orientation. Journal of Strategic Marketing, 15(5), 387-402.
  • Wood, V.R., Bhuian, S. & Kiecker, P. (2000). Market orientation and organizational performance in not-for-profit hospitals. Journal of Business Research, 48(3), 213-226.
  • Yayla, S., Yeniyurt, S., Uslay C. ve Çavuşgil, E. (2018). The role of market orientation, relational capital, and internationalization speed in foreign market exit and re-entry decisions under turbulent conditions. International Business Review, 27, 1105-1115.
  • Yılmaz, C., Alpkan, L. ve Bulut, Ç. (2009). Firmaların Kültürel Oryantasyonlarının Çeşitli Performans Boyutlarına Etkileri: Türk İmalat ve Hizmet İşletmeleri Üzerinde Bir Saha Çalışması Journal of Yasar University, 4(16), 2469-2500.
  • Yumuşak, T. (2016). “Rekabetin Karşılaştırmalı Üstünlükler Teorisi ve Rekabet Araçları”

SAĞLIK YÖNETİCİLERİNİN STRATEJİK PLANLAMA TUTUMLARININ HASTANELERİN PAZAR ORYANTASYONUNA OLAN ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 29 - 41, 30.04.2020

Öz

Özet
Hastanelerin rakiplerinden önde olabilmesi için gerekenler arasında güçlü ve zayıf yönlerini bilmesi, rakiplerini ve bulunduğu pazarı tanıması yer almaktadır. İşletme stratejilerinin nihai amacının pazar değerini maksimize etmek olduğu varsayımından hareketle işletme performansının, dolayısıyla pazar oryantasyonunun arttırılması, stratejik yönetim alanında yürütülen çalışmaların kalbini oluşturmaktadır. Bu doğrultuda araştırmanın amacı, sağlık yöneticilerinin stratejik planlama tutumlarını değerlendirerek; bunun hastanelerin pazar oryantasyonu ile olan ilişkisini ortaya koymaktır. Veriler, İstanbul’da Ocak-Mart 2018 tarihleri arasında, özel hastanede çalışan 147 alt, orta ve üst düzey idarî ve klinik yöneticiye dağıtılan soru formları aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizi sonucu Pazar Oryantasyonu ile Stratejik Planlama Tutumu arasında orta şiddette pozitif yönlü anlamlı ilişki saptanmıştır. Pazar Oryantasyonu değişkenindeki varyasyonun %16,2’sinin Stratejik Planlama Tutumu ile açıklandığı (p=0,000) saptanmıştır. Sonuç olarak, değişen çevre koşullarında yeni pazarlara girme ve rekabet avantajı elde etmede yöneticilerin stratejik planlama tutumları hastanelerin pazar oryantasyonu üzerinde etkilidir.

Kaynakça

  • Akbolat, M. (2009). “Türkiye Sağlık Sektöründe Rekabet Stratejileri: Hastaneler Üzerine Bir Araştırma”
  • Arıbaş, N.N. (2013). Kamuda Stratejik Planlamanın “Katılımcılık” Boyutu Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 4(1), 80-100.
  • Bayazıt, M. ve Koçaş, C. (2010) Örgütsel Kültür ve Pazar Odaklılık Performansı: “Kültür Tipi” ve “Güçlü Kültür” Önermelerinin Türkiye’de Testi Journal of Management Research, 10(1-2), 35-70.
  • Bulut, Ç., Alpakan, L. ve Yılmaz, C. (2009a). Stratejik Oryantasyonlar ve Firma Performansı İlişkisi: Literatür Gelişimi Üzerine Kavramsal Bir Çalışma Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 10(1), 1-34.
  • Bulut, Ç., Yılmaz, C. ve Alpkan, L. (2009b). Pazar Oryantasyonu Boyutlarının Firma Performansına Etkileri Ege Akademik Bakış Dergisi, 9(2), 514-538.
  • Çetin, H. (2012). “Eğitim Kurumlarında Stratejik Planlama Bilinç Düzeyi ve Stratejik Yönetimde Karşılaşılan Sorunlar: Denizli İlinde Bir Araştırma”
  • Demir, İ.B. ve Uğurluoğlu, Ö. (2015). Sağlık Kurumlarında Stratejik Yönetim Araçları Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 18(2), 219-251.
  • Dinç, N. (2013). “Örgüt Kültürünün Hastanelerin Pazar Odaklılığı Üzerindeki Belirleyici Rolü: İstanbul’daki Hastanelerin Klinik ve İdari Personelleri Üzerine Bir Araştırma”
  • Ekber, Ş. ve Ahmadov, F. (2017). Pazar Odaklılık Yaklaşımları: Bir Literatür İncelemesi Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 33-44.
  • Eren, E., Aren, S. ve Alpkan, L. (2000). İşletmelerde Stratejik Yönetim Faaliyetlerini Değerlendirme Araştırması Doğuş Üniversitesi Dergisi, 1(1), 96-123.
  • Glaveli, N. & Geormas, K. (2018). Doing well and doing good: exploring how strategic and market orientation ımpacts social enterprise performance. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 24(1), 147-170.
  • Güngör, Ş. (2010). “Yerel Yönetimlerde Stratejik Yönetim ve Konya Belediyeleri Uygulamaları”
  • Hajipour, B. & Ghanavati, M. (2011). The impact of market orientation and organizational culture on the performance: Case Study of SMEs. Journal of Contemporary Management, 15:83-95.
  • Herman, H., Hady. H. & Arafah, W. (2018). The influence of market orientation and product ınnovation on the competitive advantage and its ımplication toward small and medium enterprises performance. International Journal of Science and Engineering Invention, 4(8), 08-21.
  • Hurley, R.F. & Hult, G.T.M. (1998). Innovation, market orientation, and organizational learning: An integration and empirical examination. The Journal of Marketing, 62(3), 42-54.
  • Hwang, Y.I. & Chung, S. (2018). Market orientation, social responsibility, and performance in Korea's healthcare industry. International Journal of Healthcare Management, 11(4), 325-332.
  • Jaworski, B.J. & Kohli, A.K. (1993). Market orientation: Antecedents and consequence. Journal of Marketing, 57(3), 53-70.
  • Kalkan, A. ve Bozkurt, Ö.C. (2013). The choice and use of strategic planning tools and techniques in Turkish SMEs according to attitudes of executives. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99, 1016-1025.
  • Karagöz, H. (2016). “Stratejik Planlamanın Örgütsel Performans Üzerine Etkisi: Bir Uygulama”
  • Kasim, A., Ekinci, Y., Altinay, L. ve Hussain, K. (2018). Impact of market orientation, organizational learning and market conditions on small and medium-size hospitality enterprises. Journal of Hospitality Marketing and Management, 27(7), 855-875.
  • Kohli, A.K. & Jaworski, B.J. (1990). Market orientation: The construct, research propositions, and managerial implications. The Journal of Marketing, 54(2), 1-18.
  • Liao, Z. (2018). Market orientation and FIRMS' environmental innovation: The moderating role of environmental attitude. Business Strategy and the Environment, 27(1), 117-127.
  • Masa'deh, R.E., Al-Henzab, J., Tarhini, A. & Obeidat, B.Y. (2018). The associations among market orientation, technology orientation, entrepreneurial orientation and organizational performance. Benchmarking: An International Journal, (just-accepted).
  • Narver, J.C. & Slater, S.F. (1990). The effect of a market orientation on business profitability. The Journal of Marketing, 54(4), 20-35.
  • Sahi, G.K., Gupta, M.C. & Lonial, S.C. (2018). Relating strategic market orientation and market performance: Role of customer value types. Journal of Strategic Marketing, 26(4), 318-338.
  • Suklev, B. & Debarliev, S. (2012). Strategic planning effectiveness comparative analysis of the macedonian context. Economic and Business Review, 14(1), 63-93. Tengilimoğlu, D., Akbolat, M. ve Işık, O. (2015). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Tengilimoğlu, D. (2014). Sağlık Hizmetleri Pazarlaması. Ankara: Siyasal Kitapevi
  • Uzkurt, C. ve Torlak, Ö. (2007). İşletmelerin Müşteri Değeri Yaratma Çabaları Üzerinde Öğrenme ve Pazar Odaklı Kültürün Etkileri Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 239-257.
  • Ülgen, H. ve Mirze, K. (2013) İşletmelerde Stratejik Yönetim. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Wong, H.Y. & Merrilees, B. (2007). Closing the marketing strategy to performance gap: the role of brand orientation. Journal of Strategic Marketing, 15(5), 387-402.
  • Wood, V.R., Bhuian, S. & Kiecker, P. (2000). Market orientation and organizational performance in not-for-profit hospitals. Journal of Business Research, 48(3), 213-226.
  • Yayla, S., Yeniyurt, S., Uslay C. ve Çavuşgil, E. (2018). The role of market orientation, relational capital, and internationalization speed in foreign market exit and re-entry decisions under turbulent conditions. International Business Review, 27, 1105-1115.
  • Yılmaz, C., Alpkan, L. ve Bulut, Ç. (2009). Firmaların Kültürel Oryantasyonlarının Çeşitli Performans Boyutlarına Etkileri: Türk İmalat ve Hizmet İşletmeleri Üzerinde Bir Saha Çalışması Journal of Yasar University, 4(16), 2469-2500.
  • Yumuşak, T. (2016). “Rekabetin Karşılaştırmalı Üstünlükler Teorisi ve Rekabet Araçları”
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tutku Ekiz Bu kişi benim 0000-0002-8498-630X

Mehveş Tarım Bu kişi benim 0000-0002-3726-9439

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Kabul Tarihi 20 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ekiz, T., & Tarım, M. (2020). SAĞLIK YÖNETİCİLERİNİN STRATEJİK PLANLAMA TUTUMLARININ HASTANELERİN PAZAR ORYANTASYONUNA OLAN ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 6(1), 29-41.
AMA Ekiz T, Tarım M. SAĞLIK YÖNETİCİLERİNİN STRATEJİK PLANLAMA TUTUMLARININ HASTANELERİN PAZAR ORYANTASYONUNA OLAN ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. USAYSAD. Nisan 2020;6(1):29-41.
Chicago Ekiz, Tutku, ve Mehveş Tarım. “SAĞLIK YÖNETİCİLERİNİN STRATEJİK PLANLAMA TUTUMLARININ HASTANELERİN PAZAR ORYANTASYONUNA OLAN ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi 6, sy. 1 (Nisan 2020): 29-41.
EndNote Ekiz T, Tarım M (01 Nisan 2020) SAĞLIK YÖNETİCİLERİNİN STRATEJİK PLANLAMA TUTUMLARININ HASTANELERİN PAZAR ORYANTASYONUNA OLAN ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 6 1 29–41.
IEEE T. Ekiz ve M. Tarım, “SAĞLIK YÖNETİCİLERİNİN STRATEJİK PLANLAMA TUTUMLARININ HASTANELERİN PAZAR ORYANTASYONUNA OLAN ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”, USAYSAD, c. 6, sy. 1, ss. 29–41, 2020.
ISNAD Ekiz, Tutku - Tarım, Mehveş. “SAĞLIK YÖNETİCİLERİNİN STRATEJİK PLANLAMA TUTUMLARININ HASTANELERİN PAZAR ORYANTASYONUNA OLAN ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 6/1 (Nisan 2020), 29-41.
JAMA Ekiz T, Tarım M. SAĞLIK YÖNETİCİLERİNİN STRATEJİK PLANLAMA TUTUMLARININ HASTANELERİN PAZAR ORYANTASYONUNA OLAN ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. USAYSAD. 2020;6:29–41.
MLA Ekiz, Tutku ve Mehveş Tarım. “SAĞLIK YÖNETİCİLERİNİN STRATEJİK PLANLAMA TUTUMLARININ HASTANELERİN PAZAR ORYANTASYONUNA OLAN ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, c. 6, sy. 1, 2020, ss. 29-41.
Vancouver Ekiz T, Tarım M. SAĞLIK YÖNETİCİLERİNİN STRATEJİK PLANLAMA TUTUMLARININ HASTANELERİN PAZAR ORYANTASYONUNA OLAN ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. USAYSAD. 2020;6(1):29-41.