In this study, the relationship and effects between nurses' cyberloafing behaviors and their service predisposition were examined. The quantitative design study was carried out with the participation of 115 nurses working in a training and research hospital in Istanbul. The Smart PLS package program was used in the analysis of the data collected by the e-survey method. Most of the participants were female (91.3%), in the 34-46 age range (53.0%), working in active units in the hospital (inpatient clinics (29.6%); intensive care units (19.1%); operating room (18.3%); emergency services (12.2%)) and has a high level of technology use skills (54.8%). As a result of the research, it was determined that the cyberloafing (x̄: 2.74 ± 1.14) levels of the nurses were at a moderate level, and the levels of service disposition (x̄: 4.30 ± 0.82) were at a very high level. Also, there was a positive and significant relationship (r: 253; p<0.05) between cyberloafing and service predisposition variables. With these results, it was concluded that cyberloafing behavior has a 6.4% effect on the service predisposition (t: 2,443; p<0.05). Accordingly, a one-unit increase in nurses' cyberloafing attitudes increases their service disposition by 0.064 units. For future studies, it is recommended to carry out descriptive, qualitative and experimental studies that examine cyberloafing behaviors and service predisposition from different aspects.
Nurse cyberbullying technology service orientation health personel
Bu çalışmada hemşirelerin sanal kaytarma davranışları ve hizmet verme yatkınlığı arasındaki ilişki ve etkileri incelenmiştir. İstanbul’daki bir eğitim ve araştırma hastanesinde çalışan 115 hemşirenin katılımıyla gerçekleştirilen bu çalışma nicel bir desende tasarlanmıştır. E-anket yöntemiyle toplanan verilerin analizinde Smart PLS paket programı kullanılmıştır. Katılımcıların çoğu kadın (%91,3), 34-46 yaş aralığında (%53,0), hastanede aktif birimlerde çalışmakta (%29,6’sı yataklı tedavi kliniklerinde; %19,1’i yoğun bakım ünitelerinde; %18,3’ü ameliyathanede; %12,2’ai acil servisde) ve yüksek düzeyde bir teknoloji kullanma becerisine (%54,8) sahiptir. Araştırma sonucunda hemşirelerin sanal kaytarma (x̄: 2,74 ± 1,14) düzeylerinin orta seviyede, hizmet verme yatkınlığı (x̄: 4,30 ± 0,82) düzeylerinin ise çok yüksek seviyede olduğu tespit edilmiştir. Sanal kaytarma ve hizmet verme yatkınlığı değişkenleri arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişkinin (r: 253; p<0,05) olduğu saptanmıştır. Ayrıca sanal kaytarma davranışının hizmet verme yatkınlığı üzerinde %6,4’lük bir etkisinin olduğu (t: 2,443; p<0,05) sonucuna varılmıştır. Buna göre hemşirelerin sanal kaytarma tutumlarındaki bir birimlik artış, onların hizmet verme yatkınlıklarını 0,064 birim artırmaktadır. İleriki çalışmalar için sanal kaytarma davranışları ve hizmet verme yatkınlığını farklı yönleriyle inceleyen tanımlayıcı, kalitatif ve deneysel çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Hemşire sanal kaytarma teknoloji hizmet verme yatkınlığı sağlık personeli
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2021 |
Kabul Tarihi | 10 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2 |