Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE IMPACT OF ORGANIZATIONAL LEARNING ON ORGANIZATIONAL COMMITMENT: A RESEARCH STUDY

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 1, 82 - 100, 30.04.2024

Öz

Küreselleşme, uluslararası rekabet ve müşteri beklentilerinde meydana gelen değişikler, günümüzde örgütlerin rekabet üstünlükleri sağlama ve sürdürmeleri için gözardı edilemeyecek kadar önem arz etmektedir. Günümüzde diğer örgütlerden daha hızlı öğrenme yetisine sahip ve değişime daha çabuk ayak uydurabilen örgütler; sürdürülebilir rekabeti ve sürekli gelişmeyi rahatlıkla sağlayabilirler. Değişimin artan hızı ve bu değişime uyum sağlamanın varlıklarını devam ettirmelerinde belirleyici olması nedeniyle geçmişteki örgütlere göre, günümüz örgütleri için öğrenmenin taşıdığı önem yadsınamayacak ölçüde büyüktür. Örgütlerin rekabet üstünlüğü sağlamada ve amaçlarını gerçekleştirmede nitelikli insan gücüne de ihtiyaçları vardır. Çalıştığı örgütün değer ve amaçlarını kendi kişisel çıkarlarıymış gibi benimseyip fedakarlık yapabilen, sorumluluk sahibi, duygusal anlamda örgütüne bağlılık göstererek örgütü için yüksek performans gösterme çabasında olan çalışanlar, örgütleri için kıymetli ve ikamesi olmayan kaynaklardır. Bu noktada örgütsel öğrenme ve örgütsel bağlılık kavramları büyük ölçüde öne çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı, örgütsel öğrenme ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Bu amaçlar doğrultusunda yürütülen çalışmada, örgütsel öğrenme ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki incelenmiştir.

Kaynakça

  • Allen, N. J. and Meyer, J. P. (1991). A Three-Component Conceptualization of Organizational Commitment, Human Resource Management Review. 1(1), 61–89.
  • Allen, N. J. and Meyer, J. P. (1997). Commitment In The Workplace: Theory, Research and Application, Sage Publications, London, 1–64.
  • Cohen, A. (1993). Age And Tenure In Relation To Organizational Commitment: A Meta-Analysis, Basic And Applied Social Psychology, 14(2),143–159.
  • Çakmakyapan, S. (2009). Dönüşümsel ve Etkileşimsel Liderlik Davranışlarının Örgütsel Öğrenme Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirel, Y. (2009). Örgütsel Bağlılık ve Üretkenlik Karşıtı Davranışlar Arasındaki İlişkiye Kavramsal Yaklaşım, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 8(15), 115–132.
  • Dilworth, R.L. (1996). Institutionalizing Learning Organizations In The Public Sector, Public Productivity and Management Review, 19 (4), s. 407-421.
  • Eğriboyun, D. (2013). Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Yönetici ve Öğretmenlerin Örgütsel Güven, Örgütsel Destek ve Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişki (Bolu İli Örneği), Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erdem, R. (2007). Örgüt Kültürü Tipleri İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki: Elazığ İl Merkezindeki Hastaneler Üzerinde Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2(2), 63–79.
  • İnce, M. ve Gül, H. (2005). Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık, Konya: Çizgi Kitabevi, 38-71.
  • İşcan Ö.F. ve Naktiyok, S. (2014). Çalışanların Örgüte Olan Bağlılıklarında Bir Öncül Olarak Örgütsel Öğrenmenin Rolü, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(7), 19-37.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • George, D. and Mallery, P. (2003). SPSS For Windows Step By Step: A Simple Guide And Reference, 11.0 Update (4th Ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Gonzales, T. F. and Guillen, M. (2008). Organizational Commitment: A Proposal For A Wider Ethical Conceptualization Of 'Normative Commitment, Journal of Business Ethics, 78(3), 401–414.
  • Hrebiniak, L.G. and Alutto, J. A. (1972). Personal And Role-Related Factors In The Development Of Organizational Commitment, Administrative Science Quarterly, 17(4), 555–573.
  • Karahan, A. ve Yılmaz, H. (2011). Örgütsel Öğrenme, Personel Güçlendirme ve Takım Performansı Arasındaki İlişkilerin Analiz Edilmesi: Sağlık Sektöründe Bir Araştırma, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25), 136-156.
  • Kaya, Y. ve Özdevecioğlu, M. (2008). Organizasyonlarda Algılanan Mağduriyetin Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi. 10(1), 19–37.
  • Kuabara, P. S. S. and Adriana R. W. T. (2017). Organizational Learning, Practices Of Diversity, And Ceremonialism: A Study Proposal In The Multinationals Context, Revista de Administração Mackenzie, 18(5), 169-201.
  • Lipshitz, R., Popper, M. and Oz, S. (1996). Building Learning Organizations: The Deanlamlılıkn And Implementation Of Organizational Learning Mechanisms, Journal of Applied Behavioral Science, 32 (3), s. 292-305.
  • Mathieu, J. E. and D. M. Zajac (1990). A Review And Meta-Analysis Of The Antecedents, Correlates, And Consequences Of Organizational Commitment, Psychological Bulletin, 108(2), 171–194.
  • Meyer JP. and Maltin ER. (2010). Employee Commitment And Well-Being: A Critical Review, Theoretical Framework And Research Agenda. Journal of Vocational Behavior, 77(2), 323-337.
  • Mowday RT., Steers RM, and Porter LW. (1979). The Measurement Of Organizational Commitment. Journal of Vocational Behavior, 14(2), 224-247.
  • Northcraft, G. B. and Neale, M. A. (1990). Organizational Behavior: A Management Challenge. NY: The Dryden Press.
  • Oliver, N. (1990). Work Rewards, Work Values And Organizational Commitment: Empirical Evidence And Theoretical Development. Journal of Occupational Psychology, 43(6), 513–526.
  • Salant, P. and Dillman, D. A. (1994). How To Conduct Your Own Survey. Newyork: John Wiley & Sons.
  • Yeo, R. K. (2005). Revisiting the Roots of Learning Organization: A Synthesis of the Learning Organization Literature, The Learning Organization, 12(1).
  • Trochim, W.M.K. and Donnelly, J.P. (2006). The Research Methods Knowledge Base (3rd Ed.). Cincinnati, OH: Atomic Dog Publishing.

ÖRGÜTSEL ÖĞRENMENİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 1, 82 - 100, 30.04.2024

Öz

Küreselleşme, uluslararası rekabet ve müşteri beklentilerinde meydana gelen değişikler, günümüzde örgütlerin rekabet üstünlükleri sağlama ve sürdürmeleri için gözardı edilemeyecek kadar önem arz etmektedir. Günümüzde diğer örgütlerden daha hızlı öğrenme yetisine sahip ve değişime daha çabuk ayak uydurabilen örgütler; sürdürülebilir rekabeti ve sürekli gelişmeyi rahatlıkla sağlayabilirler. Değişimin artan hızı ve bu değişime uyum sağlamanın varlıklarını devam ettirmelerinde belirleyici olması nedeniyle geçmişteki örgütlere göre, günümüz örgütleri için öğrenmenin taşıdığı önem yadsınamayacak ölçüde büyüktür. Örgütlerin rekabet üstünlüğü sağlamada ve amaçlarını gerçekleştirmede nitelikli insan gücüne de ihtiyaçları vardır. Çalıştığı örgütün değer ve amaçlarını kendi kişisel çıkarlarıymış gibi benimseyip fedakarlık yapabilen, sorumluluk sahibi, duygusal anlamda örgütüne bağlılık göstererek örgütü için yüksek performans gösterme çabasında olan çalışanlar, örgütleri için kıymetli ve ikamesi olmayan kaynaklardır. Bu noktada örgütsel öğrenme ve örgütsel bağlılık kavramları büyük ölçüde öne çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı, örgütsel öğrenme ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Bu amaçlar doğrultusunda yürütülen çalışmada, örgütsel öğrenme ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki incelenmiştir.

Kaynakça

  • Allen, N. J. and Meyer, J. P. (1991). A Three-Component Conceptualization of Organizational Commitment, Human Resource Management Review. 1(1), 61–89.
  • Allen, N. J. and Meyer, J. P. (1997). Commitment In The Workplace: Theory, Research and Application, Sage Publications, London, 1–64.
  • Cohen, A. (1993). Age And Tenure In Relation To Organizational Commitment: A Meta-Analysis, Basic And Applied Social Psychology, 14(2),143–159.
  • Çakmakyapan, S. (2009). Dönüşümsel ve Etkileşimsel Liderlik Davranışlarının Örgütsel Öğrenme Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirel, Y. (2009). Örgütsel Bağlılık ve Üretkenlik Karşıtı Davranışlar Arasındaki İlişkiye Kavramsal Yaklaşım, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 8(15), 115–132.
  • Dilworth, R.L. (1996). Institutionalizing Learning Organizations In The Public Sector, Public Productivity and Management Review, 19 (4), s. 407-421.
  • Eğriboyun, D. (2013). Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Yönetici ve Öğretmenlerin Örgütsel Güven, Örgütsel Destek ve Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişki (Bolu İli Örneği), Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erdem, R. (2007). Örgüt Kültürü Tipleri İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki: Elazığ İl Merkezindeki Hastaneler Üzerinde Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2(2), 63–79.
  • İnce, M. ve Gül, H. (2005). Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık, Konya: Çizgi Kitabevi, 38-71.
  • İşcan Ö.F. ve Naktiyok, S. (2014). Çalışanların Örgüte Olan Bağlılıklarında Bir Öncül Olarak Örgütsel Öğrenmenin Rolü, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(7), 19-37.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • George, D. and Mallery, P. (2003). SPSS For Windows Step By Step: A Simple Guide And Reference, 11.0 Update (4th Ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Gonzales, T. F. and Guillen, M. (2008). Organizational Commitment: A Proposal For A Wider Ethical Conceptualization Of 'Normative Commitment, Journal of Business Ethics, 78(3), 401–414.
  • Hrebiniak, L.G. and Alutto, J. A. (1972). Personal And Role-Related Factors In The Development Of Organizational Commitment, Administrative Science Quarterly, 17(4), 555–573.
  • Karahan, A. ve Yılmaz, H. (2011). Örgütsel Öğrenme, Personel Güçlendirme ve Takım Performansı Arasındaki İlişkilerin Analiz Edilmesi: Sağlık Sektöründe Bir Araştırma, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25), 136-156.
  • Kaya, Y. ve Özdevecioğlu, M. (2008). Organizasyonlarda Algılanan Mağduriyetin Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi. 10(1), 19–37.
  • Kuabara, P. S. S. and Adriana R. W. T. (2017). Organizational Learning, Practices Of Diversity, And Ceremonialism: A Study Proposal In The Multinationals Context, Revista de Administração Mackenzie, 18(5), 169-201.
  • Lipshitz, R., Popper, M. and Oz, S. (1996). Building Learning Organizations: The Deanlamlılıkn And Implementation Of Organizational Learning Mechanisms, Journal of Applied Behavioral Science, 32 (3), s. 292-305.
  • Mathieu, J. E. and D. M. Zajac (1990). A Review And Meta-Analysis Of The Antecedents, Correlates, And Consequences Of Organizational Commitment, Psychological Bulletin, 108(2), 171–194.
  • Meyer JP. and Maltin ER. (2010). Employee Commitment And Well-Being: A Critical Review, Theoretical Framework And Research Agenda. Journal of Vocational Behavior, 77(2), 323-337.
  • Mowday RT., Steers RM, and Porter LW. (1979). The Measurement Of Organizational Commitment. Journal of Vocational Behavior, 14(2), 224-247.
  • Northcraft, G. B. and Neale, M. A. (1990). Organizational Behavior: A Management Challenge. NY: The Dryden Press.
  • Oliver, N. (1990). Work Rewards, Work Values And Organizational Commitment: Empirical Evidence And Theoretical Development. Journal of Occupational Psychology, 43(6), 513–526.
  • Salant, P. and Dillman, D. A. (1994). How To Conduct Your Own Survey. Newyork: John Wiley & Sons.
  • Yeo, R. K. (2005). Revisiting the Roots of Learning Organization: A Synthesis of the Learning Organization Literature, The Learning Organization, 12(1).
  • Trochim, W.M.K. and Donnelly, J.P. (2006). The Research Methods Knowledge Base (3rd Ed.). Cincinnati, OH: Atomic Dog Publishing.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Yılmazer 0000-0002-5539-4946

Öznur Erdem 0000-0003-4878-5938

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2024
Kabul Tarihi 21 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmazer, Ö., & Erdem, Ö. (2024). ÖRGÜTSEL ÖĞRENMENİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 10(1), 82-100.
AMA Yılmazer Ö, Erdem Ö. ÖRGÜTSEL ÖĞRENMENİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA. USAYSAD. Nisan 2024;10(1):82-100.
Chicago Yılmazer, Özge, ve Öznur Erdem. “ÖRGÜTSEL ÖĞRENMENİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi 10, sy. 1 (Nisan 2024): 82-100.
EndNote Yılmazer Ö, Erdem Ö (01 Nisan 2024) ÖRGÜTSEL ÖĞRENMENİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 10 1 82–100.
IEEE Ö. Yılmazer ve Ö. Erdem, “ÖRGÜTSEL ÖĞRENMENİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA”, USAYSAD, c. 10, sy. 1, ss. 82–100, 2024.
ISNAD Yılmazer, Özge - Erdem, Öznur. “ÖRGÜTSEL ÖĞRENMENİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 10/1 (Nisan 2024), 82-100.
JAMA Yılmazer Ö, Erdem Ö. ÖRGÜTSEL ÖĞRENMENİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA. USAYSAD. 2024;10:82–100.
MLA Yılmazer, Özge ve Öznur Erdem. “ÖRGÜTSEL ÖĞRENMENİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, c. 10, sy. 1, 2024, ss. 82-100.
Vancouver Yılmazer Ö, Erdem Ö. ÖRGÜTSEL ÖĞRENMENİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA. USAYSAD. 2024;10(1):82-100.