The purpose of this research is to determine the competency perceptions of primary school teachers towards differentiated instruction and whether these perceptions differ significantly in terms of various variables. In the research using quantitative research method, correlational survey model was preferred. The sample of the research consists of 302 primary school teachers working in primary schools affiliated with the Ministry of National Education in the Central district of Sivas province in the 2020-2021 academic year. In the research, the “Differentiated Instruction Competency Perception Scale (DICPS)” which is consisted of 39 items was used as a data collection tool developed by Demirkaya (2018). In the analysis of the data, descriptive statistics, independent group’s t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), and Bonferroni test were used. As a result of the research, it was determined that primary school teachers’ competence perceptions regarding differentiated instruction were at the “good” level in the whole scale and its sub dimensions. It was concluded that there were significant differences among primary school teachers’ competency perception levels towards differentiated instruction in the “Knowing the Student” sub-dimension in terms of gender and education level variables, in the “Differentiating the Educational Situations” sub-dimension in terms of the graduated faculty variable, in the whole scale and its sub-dimensions in terms of educational status variable related to differentiated instruction, in the sub-dimensions of “Knowing the Student” and “Differentiating the Planning” in terms of professional seniority variable, in the whole scale and in the sub-dimensions of “Knowing the Student”, “Differentiating the Educational Situations” and “Differentiating the Evaluation” in terms of the number of students variable. The research suggests conducting experimental studies to assess teachers' implementation of differentiated instruction, increasing the focus on differentiated instruction in graduate courses, and organizing more practical applications and workshops.
Primary School Teacher Differentiated Instruction Competency
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin farklılaştırılmış öğretime yönelik yeterlik algılarını ve bu algılarının çeşitli değişkenler açısından anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Nicel araştırma yöntemi kullanılan araştırmada, ilişkisel tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın örneklemi, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Sivas ili Merkez ilçesinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokullarda görev yapan 302 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Demirkaya (2018) tarafından geliştirilen ve 39 maddeden oluşan “Farklılaştırılmış Öğretim Yeterlik Algı Ölçeği (FÖYAÖ)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde; betimsel istatistikler, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Bonferroni testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmenlerinin farklılaştırılmış öğretime ilişkin yeterlik algılarının ölçeğin tümünde ve alt boyutlarında “iyi” düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin farklılaştırılmış öğretime yönelik yeterlik algıları arasında cinsiyet ve eğitim düzeyi değişkenleri açısından “Öğrenciyi Tanıma” alt boyutunda; mezun olunan fakülte değişkeni açısından “Eğitim Durumlarını Farklılaştırma” alt boyutunda; farklılaştırılmış öğretim ile ilgili eğitim alma durumu değişkeni açısından ölçeğin tümünde ve alt boyutlarında; mesleki kıdem değişkenine açısından “Öğrenciyi Tanıma” ve “Planlamayı Farklılaştırma” alt boyutlarında; öğrenci sayısı değişkeni açısından ise ölçeğin tümünde ve “Öğrenciyi Tanıma”, “Eğitim Durumlarını Farklılaştırma”, “Değerlendirmeyi Farklılaştırma” alt boyutlarında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretimi uygulama düzeyini de belirlemeye yönelik deneysel araştırmalar yapılması, lisansüstü derslerde farklılaştırılmış öğretime daha fazla yer verilmesi, uygulama ve atölye çalışmaları yapılması önerilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 16 |
Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi (USBAD), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Yerleşke / Malatya
Telefon: 0533 5438933, https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad -- sdurukoglu@gmail.com -- usbaddergi@gmail.com