Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation Of Primary School Teacher’s Perceptions Of Competency Towards Differentiated Instruction İn Terms Of Various Variables

Yıl 2024, Sayı: 16, 461 - 490, 27.12.2024
https://doi.org/10.47994/usbad.1582862

Öz

The purpose of this research is to determine the competency perceptions of primary school teachers towards differentiated instruction and whether these perceptions differ significantly in terms of various variables. In the research using quantitative research method, correlational survey model was preferred. The sample of the research consists of 302 primary school teachers working in primary schools affiliated with the Ministry of National Education in the Central district of Sivas province in the 2020-2021 academic year. In the research, the “Differentiated Instruction Competency Perception Scale (DICPS)” which is consisted of 39 items was used as a data collection tool developed by Demirkaya (2018). In the analysis of the data, descriptive statistics, independent group’s t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), and Bonferroni test were used. As a result of the research, it was determined that primary school teachers’ competence perceptions regarding differentiated instruction were at the “good” level in the whole scale and its sub dimensions. It was concluded that there were significant differences among primary school teachers’ competency perception levels towards differentiated instruction in the “Knowing the Student” sub-dimension in terms of gender and education level variables, in the “Differentiating the Educational Situations” sub-dimension in terms of the graduated faculty variable, in the whole scale and its sub-dimensions in terms of educational status variable related to differentiated instruction, in the sub-dimensions of “Knowing the Student” and “Differentiating the Planning” in terms of professional seniority variable, in the whole scale and in the sub-dimensions of “Knowing the Student”, “Differentiating the Educational Situations” and “Differentiating the Evaluation” in terms of the number of students variable. The research suggests conducting experimental studies to assess teachers' implementation of differentiated instruction, increasing the focus on differentiated instruction in graduate courses, and organizing more practical applications and workshops.

Kaynakça

  • Akıllı, M., Keskin, H. K., & Ay, Ş. (2017). Farklılaştırılmış fen deneylerini değerlendirme sürecinin öğrencilerin fene karşı tutum ve motivasyonları üzerindeki etkisi. e – Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 51-56.
  • Akkaş, E. (2014). Farklılaştırılmış problem çözme öğretiminin üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin matematik problemlerini çözmelerine, tutumlarına ve yaratıcı düşünmelerine etkileri [Yayınlanmamış doktora tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Anderson, K. M. (2007). Tips for teaching: Differentiating instruction to include all students. Preventing School Failure, 51(3), 49-54.
  • Aras, İ. (2018). The impact of differentiated instruction on learner motivation, behaviour, and achievement in middle school reading classes [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Arslanhan Ş., & Sözer, M. A. (2020). Farklılaştırılmış öğretim yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(69) 856-867. http://doi.org/10.17719/jisr.2020.4005
  • Aşiroğlu, S. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının farklılaştırılmış öğretim konusundaki öz-yeterliklerine ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 948-960. http://doi.org/10.17860/mersinefd.282393
  • Atalay, Z. Ö. (2014). Üstün zekalı ve yetenekli bireyler için farklılaştırılmış Sosyal Bilgiler dersinde uygulanabilecek öğretim stratejileri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 339-358.
  • Avcı, Ö. (2018). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının öğrencilerin girişimcilik becerisi ve akademik başarısı üzerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Avcı, S., & Yüksel, A. (2015). Okuma çemberi temelli öğrenme-öğretme yaklaşımı. G. Ekici (Ed.). Etkinlik örnekleriyle güncel öğretme öğrenme yaklaşımları-III (s. 207-257). Pegem Akademi.
  • Avcı, S., & Yüksel, A. (2018). Farklılaştırılmış öğretim-teori ve uygulama. Nobel Akademi.
  • Avcı, S., Yüksel, A., Soyer, M., & Balıkçıoğlu, S. (2009). Şiir bilgisi konusu için tasarlanmış farklılaştırılmış sınıf ortamının öğrenciler üzerinde yarattığı bilişsel ve duyuşsal değişimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1043-1084.
  • Aydoğan Yenmez, A., & Özpınar, İ. (2017). Öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim uygulama pratikleri: öğrenim süreci üzerine öğretmen ve öğrenci düşünceleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 344-363. http://doi.org/10.24315/trkefd.290805
  • Bal, A. P. (2016). The effect of the differentiated teaching approach in the algebraic learning field on students’ academic achievements. Eurasian Journal of Educational Research, 63, 185-204. http://doi.org/ 10.14689/ejer.2016.63.11
  • Batdal Karaduman, G., & Davaslığil, Ü. (2019). Farklılaştırılmış geometri öğretiminin üstün yetenekli öğrencilerdeki yaratıcılık, uzamsal yetenek ve erişiye etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(2), 1305-1337. http://doi.org/10.17522/balikesirnef.654451.
  • Beler, Y. (2010). Farklılaştırılmış öğretim ortamının sınıf yönetimine ve öğrencilerin akademik başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çam, Ş. S. (2013). Öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim yaklaşımını uygulama ve buna ilişkin yetkinlik düzeyleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Osmangazi Üniversitesi.
  • Çam, Ş. S., & Acat, M. B. (2023). Öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim yaklaşımını uygulama ve buna ilişkin yetkinlik düzeyleri. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 96-120.
  • Çoban, H. (2019). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin matematiksel muhakeme becerilerine, bilişötesi öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerine ve problem çözme becerilerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Delice, T. (2019). İlköğretim yedinci sınıf öğrencileri için farklılaştırılmış matematik öğretiminin akademik başarıya etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Demir, S., & Gürol, M. (2015). Farklılaştırılmış öğretim yöntemlerinin derin ve yüzeysel öğrenen öğrencilerin kalıcılık puanları üzerindeki etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(2), 187-206. http://doi.org/10.14527/pegegog.2015.010
  • Demir, S. (2013). Farklılaştırılmış öğretim yöntemlerinin öğrencilerin akademik başarı, öğrenme yaklaşımları ve kalıcılık puanları üzerindeki etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Demirkaya, A. S. (2018). Sınıf öğretmenlerinin farklılaştırılmış öğretime yönelik yeterlik ve uygulama düzeylerine ilişkin algıları [Yayınlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Deringöl Karataş, Y. (2013). Farklılaştırılmış matematik öğretiminin üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerde erişiye, yaratıcılığa, tutuma ve akademik benliğe etkisi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Durmuş, T. (2017). Hayat bilgisi dersinde kullanılan farklılaştırılmış öğretim modelinin, öğrencilerin başarı düzeyleri ve tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Ekinci, O., & Bal, A. P. (2019). Farklılaştırılmış öğretim yaklaşımının ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki başarısına ve tutumuna etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 197-203. http://doi.org/10.18506/anemon.462714
  • Faydalı, M. (2018). Farklılaştırılmış öğretim yaklaşım uygulamalarının bazı değişkenler açısından incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Göl, B. (2021). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının ikinci sınıf öğrencilerinin matematik başarısına etkisinin ve farklılaştırılmış öğretim uygulaması hakkındaki görüşlerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Giresun Üniversitesi.
  • Gregory, G. H., & Chapman, C. (2020). Farklılaştırılmış öğretim stratejileri (3. baskı). (M. A. Sözer. Çev.). Pegem Akademi.
  • Gregory, G.H., & Hammerman, E. (2008). Differentiated instructional strategies for science. Corwin Press
  • Hall, T. (2002). Differentiated instruction. effective classroom practices report. National Center on Accessing the General Curriculum, CAST, U.S. Office of Special Education Programs. https://eclass.upatras.gr/modules/document/file.php/PDE1342/differentiated%20instruction.pdf
  • Hilyard, V. M. (2004). Teachers’ understanding and use of differentiated in the classroom [Doktora tezi]. Saint Louis Üniversitesi.
  • Kaplan, M. (2016). Farklılaştırılmış öğretim yöntemi ile işlenen fen bilimleri dersi 7.sınıf kuvvet ve hareket ünitesinin öğrencilerin kavramsal anlamalarına, bilimsel süreç becerilerine ve akademik başarılarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Kaplan Sayı, A., & Emir, S. (2016). Farklılaştırılmış yabancı dil öğretiminin üstün zekâlı öğrencilerde eleştirel düşünmeye etkisi. Ines Journal Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(8), 13-31.
  • Karadağ, R. (2014). Dünyada ve Türkiye’de farklılaştırılmış öğretimle ilgili yapılmış çalışmaların değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 1301-1322.
  • Kabadayı Evyapan, J. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde farklılaştırılmış öğretim stratejileri kullanımı: İlk yıllar programı (pyp) matematik dersi örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel irade algı çerçevesi ile bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (34. baskı). Nobel.
  • Karip, F., & Şata, M. (2018). Farklılaştırılmış görsel sanatlar öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin çalışmalarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi. Turkish Studies Educational Sciences 13(11), 841-864. http://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13213
  • King, S. (2010). Factors associated with inclusive classroom teachers’ implementation of differentiated instruction for diverse learners [Yayınlanmamış doktora tezi]. Tennessee State Üniversitesi.
  • Koç, H. (2016). Kaynaştırma uygulamalarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin görüşlerinde farklılaştırılmış öğretime ilişkin izlerin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Kontaş, H. (2019). Farklılaştırılmış öğretim. A. Arslan (Ed.). Eğitimde güncel konular ve yeni yaklaşımlar (s. 103-113). Nobel Akademi.
  • Kozikoğlu, İ., & Bekler, Ö. (2018). Öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim yaklaşımına ilişkin uygulama ve yeterlik düzeylerinin belirlenmesi, Sakarya University Journal of Education, 8(4), 60-74. http://doi.org/10.19126/suje.426467
  • Köseoğlu, M. K. (2016). Farklılaştırılmış ev ödevlerinin dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan öğrencilerin ev ödevlerine yönelik tutumlarına etkileri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Kurnaz, A., & Arslantaş, S. (2018). Sınıf öğretmenlerine sunulan üstün yetenekli öğrenciler için farklılaştırılmış etkinlik geliştirme eğitiminin etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 47(1), 309-332.
  • Lawrence-Brown, D. (2004), Differentiated instruction: inclusive strategies for standards-based learning that benefit the whole class, American Secondary Education, 32(3), 34-62.
  • Leblebiciler, B. (2021). Farklılaştırılmış öğretim ile öğrenme: Akademik İngilizce sınıfında bir eylem araştırması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Merawi, T. M. (2018). Primary school teachers’ perceptions of differentiated instruction (di) in awi administrative zone, Ethiopia. Bahir Dar Journal of Education, 18(2), 152-173.
  • Nunley, K. F. (2006). Differentiating the high school classroom: Solutions strategies for 18 common obstacles. Corwin.
  • Olçay Gül, S. (2014). Farklılaştırılmış öğretim ve uyarlamalar. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 111-123.
  • Özer, S. (2016). Düşünme stillerine göre farklılaştırılmış öğretim etkinliklerinin öğrencilerin erişilerine, mesleki yabancı dil dersine yönelik tutumlarına ve öğrenilenlerin kalıcılığına etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Özer, S., & Yılmaz, E. (2016). Farklılaştırılmış öğretim, E. Yılmaz, M. Çalışkan & S. A. Sulak (Ed.). Eğitim bilimlerinden yansımalar (s. 127-140). Çizgi.
  • Özkanoğlu, Ö. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin ilk yıllar programında farklılaştırılmış öğretim hakkında görüş ve uygulamaları [Yayınlanmamış doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Öztürk, M., & Mutlu, N. (2017). Sosyal bilgiler ve tarih derslerinde farklılaştırılmış öğretime yönelik öğretmen algıları ve uygulamaları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 379-402. http://doi.org/10.24315/trkefd.301189
  • Pürsün, T., & Efilti, E. (2017). Kaynaştırma sınıflarında çoklu zekâ ve farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının kullanımına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 227-242.
  • Salar, R., & Turgut, Ü. (2019). Farklılaştırılmış öğretimin sınıf iklimine etkisi: Nitel bir çalışma. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(4), 1048-1068. http://doi.org/10.30703/cije.557684
  • Şaldırdak, B. (2012). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının matematik başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Şan, İ., & Türegün Çoban, B. (2021). Farklılaştırılmış öğretimin İngilizce dersinde akademik başarıya etkisi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(1), 184-191. http://doi.org/10.5961/jhes.2021.440
  • Taş, F. (2013). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin bilişüstü becerilerine ve matematik akademik başarılarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Taş, F., & Sırmacı, N. (2018). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin bilişüstü becerilerine ve matematik akademik başarılarına etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 336-351. http://doi.org/10.17556/erziefd.312251
  • Teaching Excellence in Adult Literacy (TEAL). (2010). Differentiated instruction. https://lincs.ed.gov/sites/default/files/5_TEAL_Differentiated_Instruct.pdf
  • Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms (2 baskı). Association.
  • Tomlinson, C. A. (2003). Deciding to teach them all. Educational Leadership 61(2), 6-11.
  • Tüfekçi, Z. (2018). Fen bilimleri eğitiminde farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrenme ürünlerine etkisi: Vücudumuzu tanıyalım ünitesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Uğurel, E. (2018). Elektrik konusunun öğretiminde farklılaştırılmış öğretimin öğrenme süreçlerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Umar, Ç. N. (2014). Karma öğrenme yöntemi ile farklılaştırılmış öğretim ortamının üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin akademik başarılarına, eleştirel düşünme becerilerine ve yaratıcılıklarına etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Ural, A., & Kılıç, İ. (2018). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Detay.
  • Üçarkuş E., & Yeşilbursa, C. C. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının farklılaştırılmış öğretime yönelik öz-yeterliklerinin incelenmesi. International Social Sciences Studies Journal, 6(60), 1471-1480. http://doi.org/10.26449/sssj.2273.
  • Wan, S. W. Y. (2015). Differentiated instruction: Hong Kong prospective teachers’ teaching efficacy and beliefs. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 22(2), 1-29. http://doi.org/10.1080/13540602.2015.1055435
  • Yabaş, D., & Altun, S. (2009). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin özyeterlik algıları, bilişüstü becerileri ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 201-214.
  • Yaprakgül, B. (2019). Fizik dersinde uygulanan farklılaştırılmış öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarılarına ve sınıf yönetimine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Yavuz, A. C. (2020). The effects of differentiated instruction on Turkish students’ L2 achievement, and student and teacher perceptions. Eurasian Journal of Applied Linguistics, 6(2), 313-335. http://doi.org/10.32601/ejal.776002
  • Yıldırım A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldız, R. (2019). Fizik öğretiminde farklılaştırılmış öğretim kullanılmasının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisi ve öğretmen görüşleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.

Sınıf Öğretmenlerinin Farklılaştırılmış Öğretime İlişkin Yeterlik Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2024, Sayı: 16, 461 - 490, 27.12.2024
https://doi.org/10.47994/usbad.1582862

Öz

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin farklılaştırılmış öğretime yönelik yeterlik algılarını ve bu algılarının çeşitli değişkenler açısından anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Nicel araştırma yöntemi kullanılan araştırmada, ilişkisel tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın örneklemi, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Sivas ili Merkez ilçesinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokullarda görev yapan 302 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Demirkaya (2018) tarafından geliştirilen ve 39 maddeden oluşan “Farklılaştırılmış Öğretim Yeterlik Algı Ölçeği (FÖYAÖ)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde; betimsel istatistikler, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Bonferroni testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmenlerinin farklılaştırılmış öğretime ilişkin yeterlik algılarının ölçeğin tümünde ve alt boyutlarında “iyi” düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin farklılaştırılmış öğretime yönelik yeterlik algıları arasında cinsiyet ve eğitim düzeyi değişkenleri açısından “Öğrenciyi Tanıma” alt boyutunda; mezun olunan fakülte değişkeni açısından “Eğitim Durumlarını Farklılaştırma” alt boyutunda; farklılaştırılmış öğretim ile ilgili eğitim alma durumu değişkeni açısından ölçeğin tümünde ve alt boyutlarında; mesleki kıdem değişkenine açısından “Öğrenciyi Tanıma” ve “Planlamayı Farklılaştırma” alt boyutlarında; öğrenci sayısı değişkeni açısından ise ölçeğin tümünde ve “Öğrenciyi Tanıma”, “Eğitim Durumlarını Farklılaştırma”, “Değerlendirmeyi Farklılaştırma” alt boyutlarında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretimi uygulama düzeyini de belirlemeye yönelik deneysel araştırmalar yapılması, lisansüstü derslerde farklılaştırılmış öğretime daha fazla yer verilmesi, uygulama ve atölye çalışmaları yapılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Akıllı, M., Keskin, H. K., & Ay, Ş. (2017). Farklılaştırılmış fen deneylerini değerlendirme sürecinin öğrencilerin fene karşı tutum ve motivasyonları üzerindeki etkisi. e – Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 51-56.
  • Akkaş, E. (2014). Farklılaştırılmış problem çözme öğretiminin üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin matematik problemlerini çözmelerine, tutumlarına ve yaratıcı düşünmelerine etkileri [Yayınlanmamış doktora tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Anderson, K. M. (2007). Tips for teaching: Differentiating instruction to include all students. Preventing School Failure, 51(3), 49-54.
  • Aras, İ. (2018). The impact of differentiated instruction on learner motivation, behaviour, and achievement in middle school reading classes [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Arslanhan Ş., & Sözer, M. A. (2020). Farklılaştırılmış öğretim yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(69) 856-867. http://doi.org/10.17719/jisr.2020.4005
  • Aşiroğlu, S. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının farklılaştırılmış öğretim konusundaki öz-yeterliklerine ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 948-960. http://doi.org/10.17860/mersinefd.282393
  • Atalay, Z. Ö. (2014). Üstün zekalı ve yetenekli bireyler için farklılaştırılmış Sosyal Bilgiler dersinde uygulanabilecek öğretim stratejileri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 339-358.
  • Avcı, Ö. (2018). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının öğrencilerin girişimcilik becerisi ve akademik başarısı üzerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Avcı, S., & Yüksel, A. (2015). Okuma çemberi temelli öğrenme-öğretme yaklaşımı. G. Ekici (Ed.). Etkinlik örnekleriyle güncel öğretme öğrenme yaklaşımları-III (s. 207-257). Pegem Akademi.
  • Avcı, S., & Yüksel, A. (2018). Farklılaştırılmış öğretim-teori ve uygulama. Nobel Akademi.
  • Avcı, S., Yüksel, A., Soyer, M., & Balıkçıoğlu, S. (2009). Şiir bilgisi konusu için tasarlanmış farklılaştırılmış sınıf ortamının öğrenciler üzerinde yarattığı bilişsel ve duyuşsal değişimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1043-1084.
  • Aydoğan Yenmez, A., & Özpınar, İ. (2017). Öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim uygulama pratikleri: öğrenim süreci üzerine öğretmen ve öğrenci düşünceleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 344-363. http://doi.org/10.24315/trkefd.290805
  • Bal, A. P. (2016). The effect of the differentiated teaching approach in the algebraic learning field on students’ academic achievements. Eurasian Journal of Educational Research, 63, 185-204. http://doi.org/ 10.14689/ejer.2016.63.11
  • Batdal Karaduman, G., & Davaslığil, Ü. (2019). Farklılaştırılmış geometri öğretiminin üstün yetenekli öğrencilerdeki yaratıcılık, uzamsal yetenek ve erişiye etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(2), 1305-1337. http://doi.org/10.17522/balikesirnef.654451.
  • Beler, Y. (2010). Farklılaştırılmış öğretim ortamının sınıf yönetimine ve öğrencilerin akademik başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çam, Ş. S. (2013). Öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim yaklaşımını uygulama ve buna ilişkin yetkinlik düzeyleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Osmangazi Üniversitesi.
  • Çam, Ş. S., & Acat, M. B. (2023). Öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim yaklaşımını uygulama ve buna ilişkin yetkinlik düzeyleri. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 96-120.
  • Çoban, H. (2019). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin matematiksel muhakeme becerilerine, bilişötesi öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerine ve problem çözme becerilerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Delice, T. (2019). İlköğretim yedinci sınıf öğrencileri için farklılaştırılmış matematik öğretiminin akademik başarıya etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Demir, S., & Gürol, M. (2015). Farklılaştırılmış öğretim yöntemlerinin derin ve yüzeysel öğrenen öğrencilerin kalıcılık puanları üzerindeki etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(2), 187-206. http://doi.org/10.14527/pegegog.2015.010
  • Demir, S. (2013). Farklılaştırılmış öğretim yöntemlerinin öğrencilerin akademik başarı, öğrenme yaklaşımları ve kalıcılık puanları üzerindeki etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Demirkaya, A. S. (2018). Sınıf öğretmenlerinin farklılaştırılmış öğretime yönelik yeterlik ve uygulama düzeylerine ilişkin algıları [Yayınlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Deringöl Karataş, Y. (2013). Farklılaştırılmış matematik öğretiminin üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerde erişiye, yaratıcılığa, tutuma ve akademik benliğe etkisi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Durmuş, T. (2017). Hayat bilgisi dersinde kullanılan farklılaştırılmış öğretim modelinin, öğrencilerin başarı düzeyleri ve tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Ekinci, O., & Bal, A. P. (2019). Farklılaştırılmış öğretim yaklaşımının ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki başarısına ve tutumuna etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 197-203. http://doi.org/10.18506/anemon.462714
  • Faydalı, M. (2018). Farklılaştırılmış öğretim yaklaşım uygulamalarının bazı değişkenler açısından incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Göl, B. (2021). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının ikinci sınıf öğrencilerinin matematik başarısına etkisinin ve farklılaştırılmış öğretim uygulaması hakkındaki görüşlerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Giresun Üniversitesi.
  • Gregory, G. H., & Chapman, C. (2020). Farklılaştırılmış öğretim stratejileri (3. baskı). (M. A. Sözer. Çev.). Pegem Akademi.
  • Gregory, G.H., & Hammerman, E. (2008). Differentiated instructional strategies for science. Corwin Press
  • Hall, T. (2002). Differentiated instruction. effective classroom practices report. National Center on Accessing the General Curriculum, CAST, U.S. Office of Special Education Programs. https://eclass.upatras.gr/modules/document/file.php/PDE1342/differentiated%20instruction.pdf
  • Hilyard, V. M. (2004). Teachers’ understanding and use of differentiated in the classroom [Doktora tezi]. Saint Louis Üniversitesi.
  • Kaplan, M. (2016). Farklılaştırılmış öğretim yöntemi ile işlenen fen bilimleri dersi 7.sınıf kuvvet ve hareket ünitesinin öğrencilerin kavramsal anlamalarına, bilimsel süreç becerilerine ve akademik başarılarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Kaplan Sayı, A., & Emir, S. (2016). Farklılaştırılmış yabancı dil öğretiminin üstün zekâlı öğrencilerde eleştirel düşünmeye etkisi. Ines Journal Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(8), 13-31.
  • Karadağ, R. (2014). Dünyada ve Türkiye’de farklılaştırılmış öğretimle ilgili yapılmış çalışmaların değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 1301-1322.
  • Kabadayı Evyapan, J. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde farklılaştırılmış öğretim stratejileri kullanımı: İlk yıllar programı (pyp) matematik dersi örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel irade algı çerçevesi ile bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (34. baskı). Nobel.
  • Karip, F., & Şata, M. (2018). Farklılaştırılmış görsel sanatlar öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin çalışmalarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi. Turkish Studies Educational Sciences 13(11), 841-864. http://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13213
  • King, S. (2010). Factors associated with inclusive classroom teachers’ implementation of differentiated instruction for diverse learners [Yayınlanmamış doktora tezi]. Tennessee State Üniversitesi.
  • Koç, H. (2016). Kaynaştırma uygulamalarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin görüşlerinde farklılaştırılmış öğretime ilişkin izlerin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Kontaş, H. (2019). Farklılaştırılmış öğretim. A. Arslan (Ed.). Eğitimde güncel konular ve yeni yaklaşımlar (s. 103-113). Nobel Akademi.
  • Kozikoğlu, İ., & Bekler, Ö. (2018). Öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim yaklaşımına ilişkin uygulama ve yeterlik düzeylerinin belirlenmesi, Sakarya University Journal of Education, 8(4), 60-74. http://doi.org/10.19126/suje.426467
  • Köseoğlu, M. K. (2016). Farklılaştırılmış ev ödevlerinin dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan öğrencilerin ev ödevlerine yönelik tutumlarına etkileri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Kurnaz, A., & Arslantaş, S. (2018). Sınıf öğretmenlerine sunulan üstün yetenekli öğrenciler için farklılaştırılmış etkinlik geliştirme eğitiminin etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 47(1), 309-332.
  • Lawrence-Brown, D. (2004), Differentiated instruction: inclusive strategies for standards-based learning that benefit the whole class, American Secondary Education, 32(3), 34-62.
  • Leblebiciler, B. (2021). Farklılaştırılmış öğretim ile öğrenme: Akademik İngilizce sınıfında bir eylem araştırması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Merawi, T. M. (2018). Primary school teachers’ perceptions of differentiated instruction (di) in awi administrative zone, Ethiopia. Bahir Dar Journal of Education, 18(2), 152-173.
  • Nunley, K. F. (2006). Differentiating the high school classroom: Solutions strategies for 18 common obstacles. Corwin.
  • Olçay Gül, S. (2014). Farklılaştırılmış öğretim ve uyarlamalar. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 111-123.
  • Özer, S. (2016). Düşünme stillerine göre farklılaştırılmış öğretim etkinliklerinin öğrencilerin erişilerine, mesleki yabancı dil dersine yönelik tutumlarına ve öğrenilenlerin kalıcılığına etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Özer, S., & Yılmaz, E. (2016). Farklılaştırılmış öğretim, E. Yılmaz, M. Çalışkan & S. A. Sulak (Ed.). Eğitim bilimlerinden yansımalar (s. 127-140). Çizgi.
  • Özkanoğlu, Ö. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin ilk yıllar programında farklılaştırılmış öğretim hakkında görüş ve uygulamaları [Yayınlanmamış doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Öztürk, M., & Mutlu, N. (2017). Sosyal bilgiler ve tarih derslerinde farklılaştırılmış öğretime yönelik öğretmen algıları ve uygulamaları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 379-402. http://doi.org/10.24315/trkefd.301189
  • Pürsün, T., & Efilti, E. (2017). Kaynaştırma sınıflarında çoklu zekâ ve farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının kullanımına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 227-242.
  • Salar, R., & Turgut, Ü. (2019). Farklılaştırılmış öğretimin sınıf iklimine etkisi: Nitel bir çalışma. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(4), 1048-1068. http://doi.org/10.30703/cije.557684
  • Şaldırdak, B. (2012). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının matematik başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Şan, İ., & Türegün Çoban, B. (2021). Farklılaştırılmış öğretimin İngilizce dersinde akademik başarıya etkisi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(1), 184-191. http://doi.org/10.5961/jhes.2021.440
  • Taş, F. (2013). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin bilişüstü becerilerine ve matematik akademik başarılarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Taş, F., & Sırmacı, N. (2018). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin bilişüstü becerilerine ve matematik akademik başarılarına etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 336-351. http://doi.org/10.17556/erziefd.312251
  • Teaching Excellence in Adult Literacy (TEAL). (2010). Differentiated instruction. https://lincs.ed.gov/sites/default/files/5_TEAL_Differentiated_Instruct.pdf
  • Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms (2 baskı). Association.
  • Tomlinson, C. A. (2003). Deciding to teach them all. Educational Leadership 61(2), 6-11.
  • Tüfekçi, Z. (2018). Fen bilimleri eğitiminde farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrenme ürünlerine etkisi: Vücudumuzu tanıyalım ünitesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Uğurel, E. (2018). Elektrik konusunun öğretiminde farklılaştırılmış öğretimin öğrenme süreçlerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Umar, Ç. N. (2014). Karma öğrenme yöntemi ile farklılaştırılmış öğretim ortamının üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin akademik başarılarına, eleştirel düşünme becerilerine ve yaratıcılıklarına etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Ural, A., & Kılıç, İ. (2018). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Detay.
  • Üçarkuş E., & Yeşilbursa, C. C. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının farklılaştırılmış öğretime yönelik öz-yeterliklerinin incelenmesi. International Social Sciences Studies Journal, 6(60), 1471-1480. http://doi.org/10.26449/sssj.2273.
  • Wan, S. W. Y. (2015). Differentiated instruction: Hong Kong prospective teachers’ teaching efficacy and beliefs. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 22(2), 1-29. http://doi.org/10.1080/13540602.2015.1055435
  • Yabaş, D., & Altun, S. (2009). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin özyeterlik algıları, bilişüstü becerileri ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 201-214.
  • Yaprakgül, B. (2019). Fizik dersinde uygulanan farklılaştırılmış öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarılarına ve sınıf yönetimine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Yavuz, A. C. (2020). The effects of differentiated instruction on Turkish students’ L2 achievement, and student and teacher perceptions. Eurasian Journal of Applied Linguistics, 6(2), 313-335. http://doi.org/10.32601/ejal.776002
  • Yıldırım A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldız, R. (2019). Fizik öğretiminde farklılaştırılmış öğretim kullanılmasının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisi ve öğretmen görüşleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
Toplam 73 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ebru Bozpolat 0000-0003-1890-8167

Birsen Şentürk 0000-0001-5252-0452

Erken Görünüm Tarihi 26 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 11 Kasım 2024
Kabul Tarihi 22 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Bozpolat, E., & Şentürk, B. (2024). Sınıf Öğretmenlerinin Farklılaştırılmış Öğretime İlişkin Yeterlik Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi(16), 461-490. https://doi.org/10.47994/usbad.1582862

16494  16495  16496  16503  16570 16633   16823 

 16824 17564  19288 22730 22803 

 23495     

   25002    30847    

             Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi (USBAD), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Yerleşke / Malatya 

Telefon: 0533 5438933, https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad -- sdurukoglu@gmail.com -- usbaddergi@gmail.com 18414