Sembol, şiirde ulusal soru açısından ana şiirsel araçlardan biridir. Sembol, edebiyatta dil, ayrıntı, imge ve karakteri içeren estetik bir kategoridir ve bunların hepsi milliyet kavramını yönetir. Ancak konu hassas bir yaklaşım gerektirir. Her halkın şiirsel düşüncesinde belirli bir imgenin sık sık tekrarlanması imgeye ulusal bir karakter kazandırmaz. Milliyetin bir tezahürü olarak sembolün temel gereksinimi, her şeyden önce insanlara gelişimde rehberlik etmesi ve birincil anlamını koruyarak çeşitli tarihsel biçimlerde devam etmesidir. Burada, bir sembolün ulusal olarak benimsenme süreci incelenmektedir; bu, ciddi bir araştırma gerektiren bir şeydir, çünkü ulusal düşüncemizde önemli imgeler vardır ve diğer halkların edebiyatında da aynı veya farklı ölçüde bulunabilir. Dolayısıyla, etnik düşünce, coğrafi faktör ve ideolojik etki bu süreçte özel bir rol oynar. Sunulacak makalede, ulus ve milliyet kavramları, bu alandaki Azerbaycanlı, Türk, Rus ve Avrupalı bilim insanlarının kavramlarına atıfta bulunularak kanıtlanmaktadır. Bu şekilde, ulusal şiirin tarihsel ve sanatsal evrim sürecinde evrensel bir karaktere sahip olan imge-sembollerin bireysel özellikleri belirlenir. Araştırma sırasında, ulusal belleğin gen havuzunda etkin olan Dağ, Ay, Yıldız, Araz nehri ve diğer sembollerin ulusallaşma süreci izlenir ve analiz edilir.
The symbol is one of the main poetic devices in terms of the question of nationalism in poetry. The symbol is an aesthetic category in literature, incorporating language, detail, image and character which all govern the concept of nationality. However, the subject requires a sensitive approach. In the poetic thinking of every society the frequent repetition of a specific image does not give the image a national character. The main requirement of the symbol as a manifestation of nationality is that it should, first of all, guide the people in development and endure in various historical forms retaining the primary meaning. The process of the national adoption of a symbol is studied here, something that demands serious research, because there are images of importance in our national thought that can be found to the same or a different extent in the literature of other peoples too. Thus, ethnic thinking, the geographic factor and ideological influence play a special role in this process. In the article to be presented, the concepts of nation and nationality are substantiated with reference to the concepts of Azerbaijani, Turkish, Russian and European scholars in this field. In this way, the individual features of the image-symbols, which have a universal character in the process of historical and artistic evolution of national poetry, are determined. During the research the process of nationalization of the Mountain, Moon, Star, Araz River and other symbols which are active in the gene pool of national memory are traced and analyzed.
Teşekkür ederim
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Güney-Doğu (Yeni Uygur/Özbek) Türk Lehçeleri ve Edebiyatları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 17 |
Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi (USBAD), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Yerleşke / Malatya
Telefon: 0533 5438933, https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad -- sdurukoglu@gmail.com -- usbaddergi@gmail.com