Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sportif Uygulamalarda Müzik ve Spora Bağlılık: Spor Merkezi Üyeleri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2023, , 65 - 81, 31.12.2023
https://doi.org/10.30769/usbd.1340827

Öz

Spor, kişinin fiziken sağlıklı yaşam sürmesine, zihinsel ve ruhsal olarak olumlu yansımasına, sorumluluk almayı öğrenmesine ve ilerlemesine fayda sağlar. Sportif faaliyetler esnasında vazgeçilemeyen en önemli unsurların başında da müzik gelmektedir. Bu çalışmanın amacı spor merkezlerine üye olan bireylerin sportif uygulamalar esnasında dinledikleri müzik ve spora bağlılık arasındaki ilişkinin farklı değişkenlere göre incelenmesidir. Çalışmada katılımcıların cinsiyet, yaş, müzik dinleme şiddeti, spor merkezine üyelik yılı, aktivite esnasında dinlediğiniz müzik türü ve aktivite esnasında müzik dinleme sıklığı değişkenleri durumları dikkate alınarak incelenmiştir. Araştırmanın evrenini Muş ilinde yer alan spor merkezlerine en az 1 yıldır üye olan bireyler oluşturmaktadır. Örneklemi ise çalışmada gönüllü olarak yer alan 112 erkek, 64 kadın olmak üzere toplamda 176 katılımcı oluşturmuştur. Çalışmada genel tarama yöntemi kullanılmış olup Karayol ve Turhan (2020) tarafından geliştirilen “Sportif Uygulamalarda Müziğin Etkisi ölçeği” ve Sırgancı, Ilgar ve Cihan (2019) tarafından geliştirilen “Spora Bağlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmada müzik dinleme şiddetine göre sportif uygulamalarda müzik ve spora bağlılık durumlarında anlamlı düzeyde farklılıklar tespit edilmiştir (p<0,05). Yüksek şiddette müzik dinleyen bireylerin motivasyon, psikolojik sağlamlık, fiziksel performans ve zinde olma düzeylerinin diğer dinleme tiplerine kıyasla daha yüksek olduğu görülmüştür. Sportif uygulamalarda dinlenilen müziğin spora bağlılık üzerinde olumlu etkiler oluşturduğu görülmektedir. Bu bağlamda farklı örneklem grupları ile sportif uygulamalar öncesi veya sonrası müziğin etkilerinin incelenmesinin literatüre zenginlik katacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akhshabi, M., & Rahimi, M. (2021). The impact of music on sports activities: A scoping review. Journal of New Studies in Sport Management, 2(4), s. 274-285 https://doi.org 10.22103/JNSSM.2021.18566.1045
  • Akkuş, Ü. (2007). Müziğin insan sağlığı üzerindeki yeri ve önemi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(1), 98-103. s. 98-103.
  • Albay, F., Çebi, A. İ., ve Veysel, G. (2022). Spora bağlılığın üniversite öğrencilerinde etkileri. ROL Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), s. 91-98. https://doi.org/10.29228/roljournal.57582.
  • Altun, B. (2022). Takım sporcularının iletişim becerileri ve spora bağlılık düzeylerinin incelenmesi (Kocaeli İli Örneği). Ardahan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ardahan.
  • Arıkan, A. N., ve Akoğuz-Yazıcı, N. (2022). Sporcuların bağlılık düzeylerinin incelenmesi: Takım sporları üzerine kesitsel bir analiz. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, Akademik Spor Araştırmaları Özel Sayısı, s. 738-748. https://doi.org/10.38021/asbid.1198835.
  • Ayres, L. P. (1911). The influence of music on speed in the six day bicycle race. American Physical Education Review, 16, s. 321–324.
  • Bektaş M., ve Demir O. (2022). Mücadele sporları ile ilgilenen bireylerde müziğin psikolojik sağlamlık, performans ve motivasyon üzerine etkisi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), s. 417-428. https://doi.org/10.31680/gaunjss.1164794.
  • Birnbaum, L., Boone, T. & Huschle, B. (2009). Cardiovascular responses to music tempo during steady-state exercise. Journal of Exercise Physiology Online, 12(1). s. 50-57.
  • Brownley, K.A., McMurray, R.G. & Hackney, A.C. (1995). Müziğin eğitimli ve eğitimsiz koşucularda dereceli koşu bandı egzersizine fizyolojik ve duygusal tepkiler üzerindeki etkileri. Uluslararası Psikofizyoloji Dergisi, 19 (3), s. 193-201.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. V. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştirma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Castañeda-Babarro, A., Marqués-Jiménez, D., Calleja-González, J., Viribay, A., León-Guereño, P. & Mielgo-Ayuso, J. (2020). Effect of listening to music on Wingate anaerobic test performance. A systematic review and meta-analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(12), s. 4564. https://doi.org/10.3390/ijerph17124564.
  • Edworthy J., & Waring H. (2007). The effects of music tempo and loudness level on treadmill exercise. Ergonomics. 49(15), s. 1597-1610.
  • Ekiz, M. A., ve Atasoy, M. (2021). Sportif uygulamalarda müzik: Kırşehir ahi evran üniversitesi beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencileri üzerine bir araştırma. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), s. 241-250. https://doi.org/10.38021/asbid.954189.
  • Elvers, P., & Steffens, J. (2017). The sound of success: Investigating cognitive and behavioral effects of motivational music in sports. Frontiers in Psychology, s. 8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.02026.
  • Fawver, B., Cowan, RL, DeCouto, BS, Lohse, KR, Podlog, L. & Williams, A.M. (2020). Psychological characteristics, sport engagement, and performance in alpine skiers. Psychology of Sport and Exercise, 47. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2019.101616.
  • Gacar, A. (2021). The effect of music on the performances of taekwondo athletes. Library and İnformation Resources. 15(4), 1414-1417. https://doi.org/10.31014/aior.1993.05.03.561.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by Step: A simple guide and reference, 17.0 update. Boston: Pearson.
  • Greco, F., Rotundo, L., Grazioli, E., Parisi, A., Carraro, A., Muscoli, C. & Emerenziani, G. P. (2022). Effects of self-selected versus motivational music on lower limb muscle strength and affective state in middle-aged adults. PeerJ, s. 10, https://doi.org/10.7717/peerj.13795.
  • Janata, P., Tillmann, B. & Bharucha, J. J. (2002). Listening to polyphonic music recruits domain-general attention and working memory circuits. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 2(2), s. 121-140. https://doi.org/10.3758/CABN.2.2.121
  • Jarraya, M., Chtourou, H., Aloui, A., Hammouda, O., Chamari, K., Chaouachi, A. & Souissi, N. (2012). The effects of music on high-intensity short-term exercise in well trained athletes. Asian Journal of Sports Medicine, 3(4), s. 233. https://doi.org/ 10.5812/asjsm.34543.
  • Jones, L., Stork, M. J. & Oliver, L. S. (2020). Affective responses to high-intensity interval training with continuous and respite music. Journal of Sports Sciences, 38(24), s.2803-2810. https://doi.org/10.1080/02640414.2020.1801324.
  • Jones, L., Tiller, N. B. & Karageorghis, C. I. (2017). Psychophysiological effects of music on acute recovery from high-intensity interval training. Physiology & Behavior, 170, s. 106-114. https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2016.12.017.
  • Kangotan, S. (2020). Dövüş sporcularının mükemmeliyetçilik ve spora bağlılık düzeylerinin incelenmesi. Başkent Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Karayol, M., ve Turhan, M. O. (2020). Impact of music in sportive activities scale (IMSAS): Validity and reliability assessment. African Educational Research Journal, 8(2), s.297-304. https://doi.org/10.30918/AERJ.82.20.071.
  • Karagöz, H. (2017). Spss ve Amos uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği. İstanbul: Nobel Kitabevi.
  • Kartal, A., ve Ergin, E. (2018). Dinlenilen farklı tempo müziklerin futbolcularda aerobik ve anaerobik performansa etkisinin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), s. 149-157. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000383.
  • Keesing, A., Ooi, M., Wu, O., Ye, X., Shaw, L. & Wünsche, B. C. (2019). Hiit with hits: Using music and gameplay to induce hiit in exergames. In Proceedings of the Australasian Computer Science Week Multiconference. s.1-10. https://doi.org/10.1145/3290688.3290740.
  • Kelecek, S., ve Göktürk, E. (2017). Kadın futbolcularda sporcu bağlılığının sporcu tükenmişliğini belirlemedeki rolü. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi-BÜSBİD, 2(2), s.162-173.
  • Koç, H., Turhan, M.Ö. Sarı., C. ve Ekinci, E. (2022). Spor bilimleri alaninda uluslararasi araştırmalar. İçinde V. S. Yalçın, (Eds), Sağlıklı Beslenmeye İlişkin Tutum İle Spora Bağlılık: Spor Lisesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma (s, 269-284). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Korur, E. N., Kara, F. M., Öncü, E. ve Gürbüz, B. (2013). Gençlerin spora katılım güdülerinin incelenmesi. III. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi, Aydın.
  • Köse, B. (2017). Müziğin aerobik ve anaerobik performansa etkisinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Mavi S. (2012). Hızlı tempo müziğin taekwondocular üzerindeki etkileri. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Peke, K. (2020). Oryantiring katılımcılarının spora bağlılıkları ve zihinsel dayanıklılıklarının incelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Hepsiburada (2023). Performansınızı yükseltecek şarkılar. 26.01.2023 https://www.hepsiburada.com/hayatburada/antrenmanlarda-performansinizi-yukseltecek-sarkilar/ adresinden erişildi.
  • Rasteiro, F. M., Messias, L. H. D., Scariot, P. P. M., Cruz, J. P., Cetein, R. L., Gobatto, C. A. & Manchado-Gobatto, F. B. (2020). Effects of preferred music on physiological responses, perceived exertion, and anaerobic threshold determination in an incremental running test on both sexes. Plos One, 15(8), s. 1-16. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0237310.
  • Rausch, V. H., Bauch, E. M., & Bunzeck, N. (2014). White noise improves learning by modulating activity in dopaminergic midbrain regions and right superior temporal sulcus. Journal of Cognitive Neuroscience, 26(7), 1469-1480.
  • Sepil, Y., ve Kıyıcı, F. (2020). Kırsal kesimde eğitim gören öğrencilerin spor ve müzik faaliyetlerinin yalnızlık tutum düzeylerine etkisi (Erzurum ili örneği). Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 3(2), s. 51-59. https://doi.org/10.51538/intjourexerpsyc.979562.
  • Sırgancı, G., Ilgar A. E. ve Cihan, B. (2019). Spora Bağlılık Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 7(17), s. 171-182.
  • Simpson, S. D., & Karageorghis, C. I. (2006). The effects of synchronous music on 400-m sprint performance. Journal of Sports Sciences, 24(10), s.1095-1102. https://doi.org/10.1080/02640410500432789.
  • Tery, P. C., & Karageorghis, C. I. (2011). Music in sport and exercise. The New Sport and Exercise Psychology Companion, s. 359-380.
  • Tery, P. C., Karageorghis, C. I., Curran, M. L., Martin, O. V. & Parsons-Smith, R. L. (2020). Effects of music in exercise and sport: A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 146(2), s. 91. https://doi.org/10.1037/bul0000216.
  • Tery, P. C., Karageorghis, C. I., Saha, A. M. & D’Auria, S. (2012). Effects of synchronous music on treadmill running among elite triathletes. Journal of Science and Medicine in Sport, 15(1), s. 52-57. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2011.06.003.
  • Turhan, M. Ö., ve Karayol, M. (2022). Examination of the relationship between music and success motivation in sports. International Journal of Eurasian Education and Culture, 7(17), s. 1171-1201. https://doi.org/10.35826/ijoecc.577.
  • Turhan, M.Ö. (2021). Sportif uygulamalarda müziğin etkisi ile spora özgü başarı motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muş.
  • Uzgur, K. Pekel, H.A. ve Aydos, L. (2021). Rekreasyonel koşucuların spora bağlılık düzeylerinin incelenmesi. Aksaray Üniversitesi Spor ve Sağlık Araştırmaları Dergisi, 2(1), s. 62-82.
  • Vatansever, Ş., Şahin Ş., Akalp K. ve Şentürk, F.C. (2018). Müziğin maksimal koşu performansına ve egzersiz sonrası toparlanma hızına etkisi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), s. 61-66. https://doi.org/10.32706/tusbid.486188.
  • Vural, M., Özdemir, A., ve Şık, A. (2019). Karate sporcularının müzikten etkilenme ve akademik öz yeterliklerinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21 (3), s. 79-84.
  • Wheatlesy D., & Bickerton C. (2017). Subjective well-being and engagement in arts, culture and sport. Journal of Cultural Economics. 41(1), s. 23-45. https://doi.org/10.1007/s10824-016-9270-0.
  • Yamamoto, T., Ohkuwa, T., Itoh, H., Kitoh, M., Terasawa, J., Tsuda, T. & Sato, Y. (2003). Effects of pre-exercise listening to slow and fast rhythm music on supramaximal cycle performance and selected metabolic variables. Archives of Physiology and Biochemistry, 111(3), s. 211-214. https://doi.org/10.1076/apab.111.3.211.23464.
  • Yamaner, F., Uzunlar, H., ve Efdal, A. (2019). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin spora bağlılık düzeyi ile sporun yaşam becerilerine olan etkileri arasındaki ilişki düzeyinin belirlenmesi, 11. Uluslararası Spor Camiası Sempozyumu, Çorum.
  • Yerlikaya, G. (2019). Bisikletçilerin sporcu bağlılıklarının incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Yurdugül H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli.
  • Zivkovi, M., Markovi , M. & Stamenkovi, M. (2013). Angažovanost dece usportu na teritoriji Beograda. Glasnik Antropološkog društva Srbije/Journal of the Antropological Society of Serbia, 1(48), s. 129-13. https://doi.org/10.5937/gads1348129Ž.

Commitment to Music and Sports in Sports Practices: A Research on the Members of the Sports Center

Yıl 2023, , 65 - 81, 31.12.2023
https://doi.org/10.30769/usbd.1340827

Öz

Sport helps people to lead a physically healthy life, to reflect positively mentally and spiritually, to learn to take responsibility and to progress. Music is one of the most important elements that cannot be given up during sportive activities. The aim of this study is to examine the relationship between the music that individuals who are members of sports centers listen to during sportive practices and sports commitment according to different variables. In the study, gender, age, music listening intensity, year of membership to the sports center, the type of music you listen to during the activity and the frequency of listening to music during the activity were examined by taking into account the variables. The population of the study consists of individuals who have been members of the sports centers in Muş province for at least 1 year. The sample consisted of a total of 176 participants, 112 men and 64 women, who voluntarily took part in the study. In the study, the general survey method was used and the "The Effect of Music in Sportive Practices scale" developed by Karayol and Turhan (2020) and the "Sports Commitment Scale" developed by Sırgancı, Ilgar and Cihan (2019) were used. In the study, significant differences were found in music in sportive practices and sports commitment according to the intensity of music listening (p<0.05). It was observed that individuals who listened to music with high intensity had higher levels of motivation, psychological resilience, physical performance and fitness compared to other listening types. It is seen that the music listened in sportive practices has positive effects on sports commitment. In this context, it is thought that examining the effects of music before or after sportive practices with different sample groups will enrich the literature.

Kaynakça

  • Akhshabi, M., & Rahimi, M. (2021). The impact of music on sports activities: A scoping review. Journal of New Studies in Sport Management, 2(4), s. 274-285 https://doi.org 10.22103/JNSSM.2021.18566.1045
  • Akkuş, Ü. (2007). Müziğin insan sağlığı üzerindeki yeri ve önemi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(1), 98-103. s. 98-103.
  • Albay, F., Çebi, A. İ., ve Veysel, G. (2022). Spora bağlılığın üniversite öğrencilerinde etkileri. ROL Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), s. 91-98. https://doi.org/10.29228/roljournal.57582.
  • Altun, B. (2022). Takım sporcularının iletişim becerileri ve spora bağlılık düzeylerinin incelenmesi (Kocaeli İli Örneği). Ardahan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ardahan.
  • Arıkan, A. N., ve Akoğuz-Yazıcı, N. (2022). Sporcuların bağlılık düzeylerinin incelenmesi: Takım sporları üzerine kesitsel bir analiz. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, Akademik Spor Araştırmaları Özel Sayısı, s. 738-748. https://doi.org/10.38021/asbid.1198835.
  • Ayres, L. P. (1911). The influence of music on speed in the six day bicycle race. American Physical Education Review, 16, s. 321–324.
  • Bektaş M., ve Demir O. (2022). Mücadele sporları ile ilgilenen bireylerde müziğin psikolojik sağlamlık, performans ve motivasyon üzerine etkisi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), s. 417-428. https://doi.org/10.31680/gaunjss.1164794.
  • Birnbaum, L., Boone, T. & Huschle, B. (2009). Cardiovascular responses to music tempo during steady-state exercise. Journal of Exercise Physiology Online, 12(1). s. 50-57.
  • Brownley, K.A., McMurray, R.G. & Hackney, A.C. (1995). Müziğin eğitimli ve eğitimsiz koşucularda dereceli koşu bandı egzersizine fizyolojik ve duygusal tepkiler üzerindeki etkileri. Uluslararası Psikofizyoloji Dergisi, 19 (3), s. 193-201.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. V. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştirma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Castañeda-Babarro, A., Marqués-Jiménez, D., Calleja-González, J., Viribay, A., León-Guereño, P. & Mielgo-Ayuso, J. (2020). Effect of listening to music on Wingate anaerobic test performance. A systematic review and meta-analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(12), s. 4564. https://doi.org/10.3390/ijerph17124564.
  • Edworthy J., & Waring H. (2007). The effects of music tempo and loudness level on treadmill exercise. Ergonomics. 49(15), s. 1597-1610.
  • Ekiz, M. A., ve Atasoy, M. (2021). Sportif uygulamalarda müzik: Kırşehir ahi evran üniversitesi beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencileri üzerine bir araştırma. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), s. 241-250. https://doi.org/10.38021/asbid.954189.
  • Elvers, P., & Steffens, J. (2017). The sound of success: Investigating cognitive and behavioral effects of motivational music in sports. Frontiers in Psychology, s. 8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.02026.
  • Fawver, B., Cowan, RL, DeCouto, BS, Lohse, KR, Podlog, L. & Williams, A.M. (2020). Psychological characteristics, sport engagement, and performance in alpine skiers. Psychology of Sport and Exercise, 47. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2019.101616.
  • Gacar, A. (2021). The effect of music on the performances of taekwondo athletes. Library and İnformation Resources. 15(4), 1414-1417. https://doi.org/10.31014/aior.1993.05.03.561.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by Step: A simple guide and reference, 17.0 update. Boston: Pearson.
  • Greco, F., Rotundo, L., Grazioli, E., Parisi, A., Carraro, A., Muscoli, C. & Emerenziani, G. P. (2022). Effects of self-selected versus motivational music on lower limb muscle strength and affective state in middle-aged adults. PeerJ, s. 10, https://doi.org/10.7717/peerj.13795.
  • Janata, P., Tillmann, B. & Bharucha, J. J. (2002). Listening to polyphonic music recruits domain-general attention and working memory circuits. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 2(2), s. 121-140. https://doi.org/10.3758/CABN.2.2.121
  • Jarraya, M., Chtourou, H., Aloui, A., Hammouda, O., Chamari, K., Chaouachi, A. & Souissi, N. (2012). The effects of music on high-intensity short-term exercise in well trained athletes. Asian Journal of Sports Medicine, 3(4), s. 233. https://doi.org/ 10.5812/asjsm.34543.
  • Jones, L., Stork, M. J. & Oliver, L. S. (2020). Affective responses to high-intensity interval training with continuous and respite music. Journal of Sports Sciences, 38(24), s.2803-2810. https://doi.org/10.1080/02640414.2020.1801324.
  • Jones, L., Tiller, N. B. & Karageorghis, C. I. (2017). Psychophysiological effects of music on acute recovery from high-intensity interval training. Physiology & Behavior, 170, s. 106-114. https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2016.12.017.
  • Kangotan, S. (2020). Dövüş sporcularının mükemmeliyetçilik ve spora bağlılık düzeylerinin incelenmesi. Başkent Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Karayol, M., ve Turhan, M. O. (2020). Impact of music in sportive activities scale (IMSAS): Validity and reliability assessment. African Educational Research Journal, 8(2), s.297-304. https://doi.org/10.30918/AERJ.82.20.071.
  • Karagöz, H. (2017). Spss ve Amos uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği. İstanbul: Nobel Kitabevi.
  • Kartal, A., ve Ergin, E. (2018). Dinlenilen farklı tempo müziklerin futbolcularda aerobik ve anaerobik performansa etkisinin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), s. 149-157. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000383.
  • Keesing, A., Ooi, M., Wu, O., Ye, X., Shaw, L. & Wünsche, B. C. (2019). Hiit with hits: Using music and gameplay to induce hiit in exergames. In Proceedings of the Australasian Computer Science Week Multiconference. s.1-10. https://doi.org/10.1145/3290688.3290740.
  • Kelecek, S., ve Göktürk, E. (2017). Kadın futbolcularda sporcu bağlılığının sporcu tükenmişliğini belirlemedeki rolü. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi-BÜSBİD, 2(2), s.162-173.
  • Koç, H., Turhan, M.Ö. Sarı., C. ve Ekinci, E. (2022). Spor bilimleri alaninda uluslararasi araştırmalar. İçinde V. S. Yalçın, (Eds), Sağlıklı Beslenmeye İlişkin Tutum İle Spora Bağlılık: Spor Lisesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma (s, 269-284). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Korur, E. N., Kara, F. M., Öncü, E. ve Gürbüz, B. (2013). Gençlerin spora katılım güdülerinin incelenmesi. III. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi, Aydın.
  • Köse, B. (2017). Müziğin aerobik ve anaerobik performansa etkisinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Mavi S. (2012). Hızlı tempo müziğin taekwondocular üzerindeki etkileri. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Peke, K. (2020). Oryantiring katılımcılarının spora bağlılıkları ve zihinsel dayanıklılıklarının incelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Hepsiburada (2023). Performansınızı yükseltecek şarkılar. 26.01.2023 https://www.hepsiburada.com/hayatburada/antrenmanlarda-performansinizi-yukseltecek-sarkilar/ adresinden erişildi.
  • Rasteiro, F. M., Messias, L. H. D., Scariot, P. P. M., Cruz, J. P., Cetein, R. L., Gobatto, C. A. & Manchado-Gobatto, F. B. (2020). Effects of preferred music on physiological responses, perceived exertion, and anaerobic threshold determination in an incremental running test on both sexes. Plos One, 15(8), s. 1-16. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0237310.
  • Rausch, V. H., Bauch, E. M., & Bunzeck, N. (2014). White noise improves learning by modulating activity in dopaminergic midbrain regions and right superior temporal sulcus. Journal of Cognitive Neuroscience, 26(7), 1469-1480.
  • Sepil, Y., ve Kıyıcı, F. (2020). Kırsal kesimde eğitim gören öğrencilerin spor ve müzik faaliyetlerinin yalnızlık tutum düzeylerine etkisi (Erzurum ili örneği). Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 3(2), s. 51-59. https://doi.org/10.51538/intjourexerpsyc.979562.
  • Sırgancı, G., Ilgar A. E. ve Cihan, B. (2019). Spora Bağlılık Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 7(17), s. 171-182.
  • Simpson, S. D., & Karageorghis, C. I. (2006). The effects of synchronous music on 400-m sprint performance. Journal of Sports Sciences, 24(10), s.1095-1102. https://doi.org/10.1080/02640410500432789.
  • Tery, P. C., & Karageorghis, C. I. (2011). Music in sport and exercise. The New Sport and Exercise Psychology Companion, s. 359-380.
  • Tery, P. C., Karageorghis, C. I., Curran, M. L., Martin, O. V. & Parsons-Smith, R. L. (2020). Effects of music in exercise and sport: A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 146(2), s. 91. https://doi.org/10.1037/bul0000216.
  • Tery, P. C., Karageorghis, C. I., Saha, A. M. & D’Auria, S. (2012). Effects of synchronous music on treadmill running among elite triathletes. Journal of Science and Medicine in Sport, 15(1), s. 52-57. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2011.06.003.
  • Turhan, M. Ö., ve Karayol, M. (2022). Examination of the relationship between music and success motivation in sports. International Journal of Eurasian Education and Culture, 7(17), s. 1171-1201. https://doi.org/10.35826/ijoecc.577.
  • Turhan, M.Ö. (2021). Sportif uygulamalarda müziğin etkisi ile spora özgü başarı motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muş.
  • Uzgur, K. Pekel, H.A. ve Aydos, L. (2021). Rekreasyonel koşucuların spora bağlılık düzeylerinin incelenmesi. Aksaray Üniversitesi Spor ve Sağlık Araştırmaları Dergisi, 2(1), s. 62-82.
  • Vatansever, Ş., Şahin Ş., Akalp K. ve Şentürk, F.C. (2018). Müziğin maksimal koşu performansına ve egzersiz sonrası toparlanma hızına etkisi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), s. 61-66. https://doi.org/10.32706/tusbid.486188.
  • Vural, M., Özdemir, A., ve Şık, A. (2019). Karate sporcularının müzikten etkilenme ve akademik öz yeterliklerinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21 (3), s. 79-84.
  • Wheatlesy D., & Bickerton C. (2017). Subjective well-being and engagement in arts, culture and sport. Journal of Cultural Economics. 41(1), s. 23-45. https://doi.org/10.1007/s10824-016-9270-0.
  • Yamamoto, T., Ohkuwa, T., Itoh, H., Kitoh, M., Terasawa, J., Tsuda, T. & Sato, Y. (2003). Effects of pre-exercise listening to slow and fast rhythm music on supramaximal cycle performance and selected metabolic variables. Archives of Physiology and Biochemistry, 111(3), s. 211-214. https://doi.org/10.1076/apab.111.3.211.23464.
  • Yamaner, F., Uzunlar, H., ve Efdal, A. (2019). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin spora bağlılık düzeyi ile sporun yaşam becerilerine olan etkileri arasındaki ilişki düzeyinin belirlenmesi, 11. Uluslararası Spor Camiası Sempozyumu, Çorum.
  • Yerlikaya, G. (2019). Bisikletçilerin sporcu bağlılıklarının incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Yurdugül H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli.
  • Zivkovi, M., Markovi , M. & Stamenkovi, M. (2013). Angažovanost dece usportu na teritoriji Beograda. Glasnik Antropološkog društva Srbije/Journal of the Antropological Society of Serbia, 1(48), s. 129-13. https://doi.org/10.5937/gads1348129Ž.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Harun Koç 0000-0002-0821-8237

Ömer Koç 0000-0002-5313-0672

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 10 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Koç, H., & Koç, Ö. (2023). Sportif Uygulamalarda Müzik ve Spora Bağlılık: Spor Merkezi Üyeleri Üzerine Bir Araştırma. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 65-81. https://doi.org/10.30769/usbd.1340827