The study was conducted in order to determine
the necessity of physical education teacher employment and the problems related
to the subject in the eyes of private education and rehabilitation institution
owners. In this research individual interviewing technique, one of the
qualitative research data gathering techniques, has been used and 4 institution
owners -1 female and 3 male- have been interviewed. The research data has been
gathered by semi-structured interview technique and triangulation has been
preferred to provide validity and reliability. The participants have noted that
special-needs children need sports activities and emphasized that it is
important that physical education teachers, who are to be employed in Special-needs
Education and Rehabilitation Centers, have experience in the field. As a striking outcome, the research results
indicate that there must be legal regulations so that institution owners can
recruit physical education teachers in Special Needs Education and
Rehabilitation Centers, and provided that these regulations are made, they can
employ physical education teachers. According to the research findings all
participants reported that physical education is important for special needs
individuals. In addition, the participants have noted necessary legal
arrangements must be made and physical education teachers who expert in this
should be employed in the field of special education. Depending on these
results, it can be thought that it is a prerequisite for solving the problem of
making legal regulations about the necessity of providing physical education
teachers for disabled people in special education institutions affiliated to
the Ministry of National Education.
Children with special educational need Physical Education Supplements employment
Bu araştırma özel
eğitim ve rehabilitasyon kurumu sahiplerinin gözünden beden eğitimi öğretmeni
istihdamı gerekliliği ve konuyla ilgili sorunları belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Nitel araştırma veri toplama tekniklerinden bireysel görüşme
tekniği kullanılmış ve İstanbul ili Pendik ilçesinde bulunan 1 kadın 3 erkek
olmak üzere toplam 4 kurum sahibi ile görüşme yapılmıştır. Araştırma verileri
yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmış, geçerlik ve güvenirlik
sağlanması için çeşitleme (triangulation) tercih edilmiştir. Elde edilen
bulgulara göre katılımcılar, özel gereksinimli çocukların spor aktivitelerine
ihtiyacı olduğunu belirtmiş ve özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde
istihdam edilecek olan beden eğitimi öğretmenlerinin alanla ilgili
deneyimlerinin olmasinin önemli olduğunu vurgulamışlardır. Araştırmanın
sonuçları, kurum sahiplerinin özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde beden
eğitimi öğretmenlerinin istihdam edilebilmesi için, yasal düzenlemelerin olması
gerektiğini ve ancak bu yasal düzenleme yapıldığı takdirde beden eğitimi
öğretmeni istihdam edebileceklerini ortaya koymaktadır. Bu sonuçlara bağlı
olarak, ancak Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel eğitim kurumlarında
engelliler için spor alanında deneyimli beden eğitimi öğretmeni bulundurma
zorunluluğu konusunda yasal düzenleme yapılır ise beden eğitimi öğretmenlerine
mesleki tanınırlık sağlanacak ve özel eğitim alanında hizmet sunma olanağına
erişilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |