Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uyarlanmış Yüzme Eğitiminin, Özel Gereksinimli Çocuklar Üzerindeki Etkilerinin Ebeveynleri Tarafından Seslendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 2, 174 - 186, 31.12.2020
https://doi.org/10.30769/usbd.826474

Öz

Bu araştırma, sosyal yapılandırmacı paradigmaya göre, İstanbul’daki bir belediye havuzunda özel gereksinimli çocuklara yönelik düzenlenen 14 haftalık uyarlanmış yüzme eğitiminin etkilerini, onların ebeveynleri tarafından dile getirilmesi üzerine kurgulanmıştır. Araştırmada, özel gereksinimli çocuklarının yaşadıkları deneyimler, ebeveynlerin bakış açısıyla seslendirilerek sübjektif anlamlara ulaşılmaya çalışılmıştır. Çalışma grubunu, İstanbul’da Avrupa yakasında yer alan bir belediye havuzunda 14 hafta süresince, haftada 2 gün, günde 60 dakika uyarlanmış yüzme eğitimine düzenli devam eden 20 özel gereksinimli çocuğun ebeveynleri arasından, gönüllü olarak görüşmeyi kabul eden 10 ebeveyn(anne) oluşturmuştur. Yarı yapılandırılmış görüşme formu düzenlenerek sorulan sorular, araştırmaya katılan ebeveynlerin izni ile ses kayıt cihazına kaydedilmiştir. Daha sonra düz metine çevrilen görüşmeler, içerik analizi yöntemiyle çözümlenerek ana kategorilere ve bu kategoriler altında ortaklaşan kodlara ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen kategoriler sırasıyla “yönlendiren kişiler”, “hareketsizlik nedeni”, “motivasyon”, “fiziksel katkı”, “zihinsel katkı”, “sosyal katkı” ve “davranışsal katkı” olarak belirlenmiştir. Belirlenen kategorilerden, toplamda 20 kod elde edilmiştir. Araştırma sonucunda ebeveynler, uyarlanmış yüzme eğitimine düzenli katılan çocuklarda genellikle olumlu değişimler gözlediklerini belirtmişlerdir. Ebeveynlerin ifadelerinden elde edilen veriler, belediye hizmeti olan uyarlanmış yüzme eğitimi sonucunda gözlenen fiziksel ve sosyal katkı frekans sayılarının diğer kategorilere göre daha yüksek olduğunu göstermektedir. Özel gereksinimli çocukların hareketsizlik nedenlerinin ortaya çıkarılarak, aktivite düzeylerinin arttırılmasına yönelik belediyeler tarafından sunulan bu tür hizmetler, onların temel hareket becerilerine ve genel vücut sağlığına faydalı olabilir, bununla birlikte toplumla bütünleşmeleri için imkan yaratabilir. Nitel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilen bu araştırma, toplumda “dezavantajlı gruplar” içinde yer alan özel gereksinimli çocukların seslerini, ebeveynleri aracılığıyla duyulmasına imkan tanıyabilir.

Kaynakça

  • Albayrak Kuruoğlu, M. Y. ve Uzunçayır, D. (2020). Zihinsel yetersizliği olan çocuklarda uyarlanmış su içi egzersizlerin sosyal beceriler üzerine etkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 25(2), 117-126.
  • Albert P. T. (2010). Alternative exercise may be attractive to more individuals. Home Health Care Managment Practice, 22, 301–304.
  • Bella, M. (2019). Do aquatic activities boost social skills for children with autism spectrum disorders? Journal of Pedagogy, 2, 151-171. https://doi.org/10.26755/RevPed/2019.2/151.
  • Casey, A. F., Rasmussen. R., Mackenzie, S. J. ve Glenn. J. (2010). Dual- energy x-ray absorptiometry to measure the influence of a 16 week community-based swim training program on body fat in children and adolescents with intellectual disabilities. Archives Physical Medicine and Rehabilitation, 91, 1064–1069.
  • Creswell, J.W. (2013) Qualitative Methods. In Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, edited by J.W. Creswell, 231-263. 4th ed. Thousand Oaks: SAGE Publications.
  • Çamlıgüney, A. F. (2001). Down sendromlu çocukların gelişiminde yüzme sporu ile beden eğitimi uygulamalarının karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Fragala-Pinkham, M. A., O’Neil, M. E.ve Haley, S. M. (2010). Summative evalution of a pilot aquatic exercise program for children with disabilities. Disability and Health Journal, 3,162-170.
  • Fragala-Pinkham, M. A., Haley, S. M. ve O’Neil, M. E. (2011). Group swimming and aquatic exercise programme for children with autism spectrum disorder: A Pilot study. Developmental Neurorehabilitation, 14(4), 220-241. https://doi:10.3109/17518423.2011.575438.
  • Getz, M., Hutzler, Y. ve Vermeer, A. (2007). The effects of aquatic intervention on perceived physical competence and social acceptance in children with cerebral palsy. European Journal of Special Needs Education, 22(2), 217-228.
  • İlhan, L. (2009). Zihinsel engelli çocuğu olan anne-babaların çocuklarının özel eğitimleri sürecinde beden eğitimi ve spor etkinliklerine yaklaşımlarının değerlendirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 8-48.
  • Kim, K. H., Lee, B. A. ve Oh, D. J. (2018). Effects of aquatic exercise on health-related physical fitness, blood fat, and immune functions of children with disabilities. Journal of Exercise Rehabilitation, 14(2), 289-293.
  • Lawson, L., M, Foster, L. ve Harrington, M. (2014). Effects of a swim program for children with autism spectrum disorder on skills, interest, and participation in swimming. American Journal Recreatıon Therapy, 13, 17-27.
  • Lepore, M., Gayle, G. W. ve Stevens, S. F. (2007). Adapted aquatic programs: A Professional guide. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Martin, K. (1983). Therapeutic pool activities for young children in a community facility. Physical Occupational Therapy in Pediatrics, 31, 59-74.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miller, N. E., (2005). An aquatic occupational therapy program for children with physical, developmental, and psychosocial disabilities, University of North Dakota. https://commons.und.edu/ot-grad/138
  • Pan, C. Y. (2010). Effects of water exercise swimming program on aquatic skills and social behaviors in children with autism spectrum disorders. Autism: The International Journal of Research and Practice,14(1), 9-28.
  • Pan, C.Y. (2011). The efficacy of an aquatic program on physical fitness and aquatic skills in children with and without autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 5, 657–665.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage Publications, Inc.
  • Top, E. (2015). 12 haftalık yüzme egzersizinin zihinsel engelli bireylerin fiziksel uygunluk düzeyleri ne etkisinin incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Türnüklü, D. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
  • Uzunçayır, D. (2016). Özel gereksinimli bireylerde su içi aktivitelerin sosyal beceri ve yaşam kalitesine etkisi. Gedik Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 10. Baskı. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, İ., Konukman, F., Birkan, B. ve Yanardağ, M. (2010). The effects of most to least prompting on teaching simple progression swimming skill for children with autism. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 45, 440-448.
  • Yılmaz, İ., Yanardağ, M., Birkan, B. ve Bumin, G. (2004). Effects of swimming training on physical fitness and water orientation in autism, Pediatrics International, 46, 624-626.

Statements of Parents About the Impact of Adapted Swimming Education on Children with Special Needs

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 2, 174 - 186, 31.12.2020
https://doi.org/10.30769/usbd.826474

Öz

This research was set up according to the social constructivist paradigm. It was aimed to explain the statements of parents whose children participated in 14 weeks of adapted swimming program in a municipal pool in Istanbul. In the study, the experiences of children with special needs were voiced by their parents and subjective meanings were tried to be reached. The working group consisted of 10 parents(mothers) who voluntarily participated in the research among 20 parents. Their children with special needs were regularly attending adapted swimming program for 60 minutes a day, 2 days a week, at a municipal pool on the European side in Istanbul for 14 weeks. A semi-structured interview form was arranged and all the interviews were recorded with the permission of the attendant parents. Then the interviews were translated into a plain text. Transcripts were analysed by content analysis method and the main categories and codes were reached. The categories obtained from the research were “guiding persons”, “cause of inactivity”, “motivation”, “physical gains”, “mental gains”, “social gains” and “behaviour changes” respectively. A total of 20 codes were obtained from the specified categories. As a result of the research, parents noted that they observed positive changes in children who regularly participated in adapted swimming program. Parents' statements showed that frequency numbers of physical and social gains are higher than in other categories. Such services offered by municipalities to increase activity levels by identifying the causes of inactivity of children with special needs can be beneficial to their basic mobility skills and general body health, as well as they create opportunities for them to integrate with society. This qualitative research holds the potential of allowing the voices of children with special needs to be heard through their parents’ statements.

Kaynakça

  • Albayrak Kuruoğlu, M. Y. ve Uzunçayır, D. (2020). Zihinsel yetersizliği olan çocuklarda uyarlanmış su içi egzersizlerin sosyal beceriler üzerine etkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 25(2), 117-126.
  • Albert P. T. (2010). Alternative exercise may be attractive to more individuals. Home Health Care Managment Practice, 22, 301–304.
  • Bella, M. (2019). Do aquatic activities boost social skills for children with autism spectrum disorders? Journal of Pedagogy, 2, 151-171. https://doi.org/10.26755/RevPed/2019.2/151.
  • Casey, A. F., Rasmussen. R., Mackenzie, S. J. ve Glenn. J. (2010). Dual- energy x-ray absorptiometry to measure the influence of a 16 week community-based swim training program on body fat in children and adolescents with intellectual disabilities. Archives Physical Medicine and Rehabilitation, 91, 1064–1069.
  • Creswell, J.W. (2013) Qualitative Methods. In Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, edited by J.W. Creswell, 231-263. 4th ed. Thousand Oaks: SAGE Publications.
  • Çamlıgüney, A. F. (2001). Down sendromlu çocukların gelişiminde yüzme sporu ile beden eğitimi uygulamalarının karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Fragala-Pinkham, M. A., O’Neil, M. E.ve Haley, S. M. (2010). Summative evalution of a pilot aquatic exercise program for children with disabilities. Disability and Health Journal, 3,162-170.
  • Fragala-Pinkham, M. A., Haley, S. M. ve O’Neil, M. E. (2011). Group swimming and aquatic exercise programme for children with autism spectrum disorder: A Pilot study. Developmental Neurorehabilitation, 14(4), 220-241. https://doi:10.3109/17518423.2011.575438.
  • Getz, M., Hutzler, Y. ve Vermeer, A. (2007). The effects of aquatic intervention on perceived physical competence and social acceptance in children with cerebral palsy. European Journal of Special Needs Education, 22(2), 217-228.
  • İlhan, L. (2009). Zihinsel engelli çocuğu olan anne-babaların çocuklarının özel eğitimleri sürecinde beden eğitimi ve spor etkinliklerine yaklaşımlarının değerlendirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 8-48.
  • Kim, K. H., Lee, B. A. ve Oh, D. J. (2018). Effects of aquatic exercise on health-related physical fitness, blood fat, and immune functions of children with disabilities. Journal of Exercise Rehabilitation, 14(2), 289-293.
  • Lawson, L., M, Foster, L. ve Harrington, M. (2014). Effects of a swim program for children with autism spectrum disorder on skills, interest, and participation in swimming. American Journal Recreatıon Therapy, 13, 17-27.
  • Lepore, M., Gayle, G. W. ve Stevens, S. F. (2007). Adapted aquatic programs: A Professional guide. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Martin, K. (1983). Therapeutic pool activities for young children in a community facility. Physical Occupational Therapy in Pediatrics, 31, 59-74.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miller, N. E., (2005). An aquatic occupational therapy program for children with physical, developmental, and psychosocial disabilities, University of North Dakota. https://commons.und.edu/ot-grad/138
  • Pan, C. Y. (2010). Effects of water exercise swimming program on aquatic skills and social behaviors in children with autism spectrum disorders. Autism: The International Journal of Research and Practice,14(1), 9-28.
  • Pan, C.Y. (2011). The efficacy of an aquatic program on physical fitness and aquatic skills in children with and without autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 5, 657–665.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage Publications, Inc.
  • Top, E. (2015). 12 haftalık yüzme egzersizinin zihinsel engelli bireylerin fiziksel uygunluk düzeyleri ne etkisinin incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Türnüklü, D. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
  • Uzunçayır, D. (2016). Özel gereksinimli bireylerde su içi aktivitelerin sosyal beceri ve yaşam kalitesine etkisi. Gedik Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 10. Baskı. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, İ., Konukman, F., Birkan, B. ve Yanardağ, M. (2010). The effects of most to least prompting on teaching simple progression swimming skill for children with autism. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 45, 440-448.
  • Yılmaz, İ., Yanardağ, M., Birkan, B. ve Bumin, G. (2004). Effects of swimming training on physical fitness and water orientation in autism, Pediatrics International, 46, 624-626.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Melek Yeşim Albayrak Kuruoğlu 0000-0002-6684-122X

Dilek Uzunçayır 0000-0003-2678-0255

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 16 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Albayrak Kuruoğlu, M. Y., & Uzunçayır, D. (2020). Uyarlanmış Yüzme Eğitiminin, Özel Gereksinimli Çocuklar Üzerindeki Etkilerinin Ebeveynleri Tarafından Seslendirilmesi. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 174-186. https://doi.org/10.30769/usbd.826474

Cited By