Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beşiktaş, Fenerbahçe, Galatasaray ve Trabzonspor Kulüplerinin Kurumsal Twitter Hesaplarının İncelenmesi: Metodolojik Çalışma

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 60 - 73, 31.12.2022
https://doi.org/10.30769/usbd.1211775

Öz

Bu araştırmanın temel amacı Türkiye Spor Toto Süper Lig kulüplerinden Beşiktaş, Fenerbahçe, Galatasaray ve Trabzonspor kulüplerinin kurumsal Twitter hesapları aracılığıyla gerçekleştirdikleri yayınların betimsel bir analizini gerçekleştirmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Spor kulüplerinin yayınladığı tweetler resmi kayıtlar niteliğini göstermekte olup araştırmaya veri sağlayan dokümanlardır. Bu veriler iki farklı araştırmacı tarafından toplanmıştır. Elde edilen veriler Excel programında tarihsel sürece göre sıralanıp karşılaştırılarak veri seti oluşturulmuştur. Araştırma kapsamında spor kulüplerinin kurumsal Twitter hesaplarında 01.08.2019-10.08.2020 tarihleri arasında yapılan tüm yayınlar araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma evreni Spor Toto Süper Lig kulüpleridir. Kota örneklem yöntemi kullanılarak Beşiktaş, Fenerbahçe, Galatasaray ve Trabzonspor spor kulüpleri araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre kulüplerin takipçi ve tweet sayısı ile tweetlerde kullanılan hashtag, fotoğraf, video, gif, yorum, retweet ve favori sayısı bulguları elde edilmiştir. Elde edilen verilere göre; takipçi, tweet, hashtag ve gif sayısında Galatasaray’ın, yorum, retweet ve favori sayısında Fenerbahçe’nin, fotoğraf sayısında Trabzonspor’un, video sayısında Beşiktaş’ın üstün olduğu görülmüştür. Spor kulüpleri, Twitter yayınları ile ulusal ve uluslararası futbol ve diğer sosyal-toplumsal konularda, sistematik olarak sosyal medya yönetimi faaliyetlerini gerçekleştirdikleri belirlenmiştir. Kulüplerin paylaşım ağırlığı futbol üzerine olup, farklı branşlar ile ilgi paylaşımları daha az yaptıkları ve ikinci plana atarak futbol paylaşımlarını önde tutmaya çalıştıkları belirlenmiştir.

Destekleyen Kurum

Araştırma bir kurum/kuruluş tarafından desteklenmemiştir.

Kaynakça

  • Akar, E. (2011). Sosyal medya pazarlaması, sosyal web’de pazarlama stratejisi. (2b.). Ankara: Efil Yayınları.
  • Akın, B. (2001). Yeni ekonomi. Konya: Çizgi Kitapevi Yayınları.
  • Aslan, P. (2011). Halkla ilişkilerde yeni eğilimler: Sosyal medya. 02.11.2022 tarihinde ProQuest Dissertations & Theses Global: https://www.proquest.com/dissertations-theses/halkla-ilişkilerde-yeni-eğilimler-sosyal-medya/docview/2564077999/se-2?accountid=25248 adresinden alındı.
  • Atalı, L., & Çoknaz, D. (2014). Türkiye Futbol Federasyonu Spor Toto Süper Ligi Spor kulüplerinin Facebook kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi, 3(4), 136-148. Doi: 10.17680/akademia.v3i4.5000013106
  • Bagdan, R., & Biklen, S. (2007). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods. Boston: Pearson Education.
  • Bakshy, E., Hofman, J., Mason, W., & Watts, D. (2011). Everyone's an infulencer: Quantifying influence on Twitter. In Proceedings of the fourth ACM international conference on Web search and data mining. p. 65-74. Doi: 10.1145/1935826.1935845
  • Bignoli, G. (2010). Brand on-line communities and companies. Germany: Lambert Academic Publishing.
  • Cerrah, L. (2015). Sosyal medyada din algısı: Twitter örneği. Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı.
  • Corbetta, P. (2003). Social Research: Theory, methods and techniques. California, USA: Sage Publications.
  • Creswell, J. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. California, USA: Sage publications.
  • Dara, A. (2013). Kamu yönetiminde halkla ilişkiler ve sosyal medya. Selçuk İletişim, 7(1), 5-15.
  • Daymon, C., & Holloway, I. (2010). Qualitative research methods in public relations and marketing communications. Routledge.
  • Dikici, S. (2009). Bir başka taraftarlık. Ankara (2. Baskı): Dipnot yayınları.
  • Eisner, E. (2017). The englightent eye: Qualitative inquiry and the enhancement of educational practive. New York: Teachers collage press.
  • Erkul, R. (2009). Sosyal medya araçlarını (web 2.0) kamu hizmetleri ve uygulamalarında kullanılabilirliği. Bilişim Dergisi, 116(1), 96-101.
  • Evans, D., Bratton, S., & McKee, J. (2021). Social Media Marketing. Cardiff: AG Printing & Publishing.
  • Flick, U. (2013). Mapping the Field. In U. Flick (Edt.), The SAGE handbook of qualitative data analysis. USA: Sage publications. p. 3-18.
  • Fouts, J. (2009). Social media success. California: Happy about.
  • Hermadia, A. (2016). Sanal ortam haber kaynağı olarak Twitter. (E. Erbatur, Çev.) İstanbul: Kafka Yayınları.
  • Jue, A., Alcalde, J., & Kassostikas, M. (2010). Social media at work. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Kahraman, M. (2010). Sosyal medya pazarlamacılar için medyaya giriş. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Kaptanoğlu, A. (2013). Sağlık alanında hipotezden teze: Veri toplama ve çözümleme serüveni. İstanbul: Beşir Kitapevi.
  • Karahasan, F. (2012). Digital pazarlamanın kuralları. İstanbul: Doğan yayınları.
  • Kotler, P. (1999). Kotler ve pazarlama. Ankara: Sistem Yayıncılık.
  • Kuyucu, M., & Karahisar, T. (2013). Yeni iletişim teknolojileri ve yeni medya. İstanbul: Zinde Reklam Yayıncılık.
  • Kwak, H., Lee, C., Park, H., & Moon, S. (2010). What is Twitter, a social network or a news media? In proceedings of the 19th international conference on World wide web, (s. 591-600). Doi:10.1145/1772690.1772751
  • Manavcıoğlu, K. (2015). Kurumsal iletişimde sosyal medya yönetimi: Kurumsal blog odaklı bir yaklaşım. İstanbul: Beta.
  • Odabaşı, Y., & Oyman, M. (2009). Pazarlama iletişimi yönetimi. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Okay, A. (2002). Spor Sponsorluğu. Pazarlama İletişim Dergisi, 2(2), 49-56.
  • Okmeydan, C. (2018). Marka olarak spor kulüplerinin sosyal medya kullanımı: Türk spor kulupleri üzerinde bir araştırma. The Journal of Scientific Researches, 3(4), 98-110. Doi: 10.23834/isrjournal.475592
  • Palinkas, L., Horwitz, S., Green, C., Wisdom, J., Duan, N., & Hoagwood, K. (2015). Purposeful sampling for qualitative data collection and analysis in mixed method implementation research. Administration and Policy in Mental Healthy and Services Research, 5(2), 533-544. Doi: 10.1007/s10488-013-0528-y
  • Polat, B., Dilmen, N., & Sütçü, C. (2021). Türkiye'de Twitter kullanıcılarının retweet pratikleri üzerine kullanımlar ve doyumlar pradigması ile bir karma araştırması. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(2), 112-135.
  • Şengöz, A., & Eroğlu, E. (2017). Örgütlerde sosyal medya kullanımı: Sosyal medya algıları, amaçları ve kullanım alışkanlıkları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 503. Doi: 10.19145/gumuscomm.288789
  • Tabuk, M. E. (2022). Sporda araştırma ve değerlendirmeler. İçinde M. Altınkök, A. H. Sivrikaya (Edt.). Futbol taraftarının sosyolojik tipolojisi (s, 69-88). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Thompas, A., Martin, A., Gee, S., & Eagleman, A. (2014). Examining the development of a social media strategy for a national sport organisation a case study of Tennis new Zealand. Journal of Sport Management, 6(2), 42-63. Doi:10.7290/jasm
  • Uluç, G., & Yarcı, A. (2017). Sosyal medya kültürü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (52), 88-102.
  • WMaracı. (2022). Bot takipçi nedir? Bot takipçi satışı ve bot takipçi kasma. 10.02.2022, https://wmaraci.com/nedir/bot-takipci
  • Yarış, A., Göksel, A., & Yalova, Ü. (2021). Futbol kulüplerinin marka yönetimi: Kurumsal iletişim aracı olarak twitter. International Journal of Conttemporary Studies, 7(1), 147-165.
  • Yücel, N., & Gülter, E. (2016). Spor pazarlamasında marka değeri ve taraftarlar sadakatinin incelenmesi: Fırat Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir uygulama. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1), 145-161. Doi:10.18069/fusbed.56977
  • Yıldız, K., & Özsoy, S. (2013). Spor Toto süper lig kulüplerinin kurumsal internet sitelerinin iletişim ve pazarlama açısından incelenmesi. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, 8(1), 24-34.

Investigation of Corporate Twitter Accounts of Beşiktaş, Fenerbahçe, Galatasaray and Trabzonspor Clubs: A Methodological Study

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 60 - 73, 31.12.2022
https://doi.org/10.30769/usbd.1211775

Öz

The main purpose of this research is to perform a descriptive analysis of the broadcasts of the clubs mentioned in the research through their corporate Twitter accounts. Document analysis, one of the qualitative research methods, was used in the study. The research universe is Spor Toto Super League clubs. According to the findings of the research, the number of followers and tweets of the clubs and the number of hashtags, photos, videos, gifs, comments, retweets and favorites used in the tweets were obtained. According to the data obtained; It has been seen that Galatasaray is superior in the number of followers, tweets, hashtags and gifs, Fenerbahçe in the number of comments, retweets and favorites, Trabzonspor in the number of photos, and Beşiktaş in the number of videos. It has been determined that sports clubs systematically carry out social media management activities on Twitter, national and international football and other social-social issues. It has been determined that the sharing weight of the clubs is on football, they share less interest with different branches and they try to keep their football shares ahead by putting them in the second place.

Kaynakça

  • Akar, E. (2011). Sosyal medya pazarlaması, sosyal web’de pazarlama stratejisi. (2b.). Ankara: Efil Yayınları.
  • Akın, B. (2001). Yeni ekonomi. Konya: Çizgi Kitapevi Yayınları.
  • Aslan, P. (2011). Halkla ilişkilerde yeni eğilimler: Sosyal medya. 02.11.2022 tarihinde ProQuest Dissertations & Theses Global: https://www.proquest.com/dissertations-theses/halkla-ilişkilerde-yeni-eğilimler-sosyal-medya/docview/2564077999/se-2?accountid=25248 adresinden alındı.
  • Atalı, L., & Çoknaz, D. (2014). Türkiye Futbol Federasyonu Spor Toto Süper Ligi Spor kulüplerinin Facebook kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi, 3(4), 136-148. Doi: 10.17680/akademia.v3i4.5000013106
  • Bagdan, R., & Biklen, S. (2007). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods. Boston: Pearson Education.
  • Bakshy, E., Hofman, J., Mason, W., & Watts, D. (2011). Everyone's an infulencer: Quantifying influence on Twitter. In Proceedings of the fourth ACM international conference on Web search and data mining. p. 65-74. Doi: 10.1145/1935826.1935845
  • Bignoli, G. (2010). Brand on-line communities and companies. Germany: Lambert Academic Publishing.
  • Cerrah, L. (2015). Sosyal medyada din algısı: Twitter örneği. Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı.
  • Corbetta, P. (2003). Social Research: Theory, methods and techniques. California, USA: Sage Publications.
  • Creswell, J. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. California, USA: Sage publications.
  • Dara, A. (2013). Kamu yönetiminde halkla ilişkiler ve sosyal medya. Selçuk İletişim, 7(1), 5-15.
  • Daymon, C., & Holloway, I. (2010). Qualitative research methods in public relations and marketing communications. Routledge.
  • Dikici, S. (2009). Bir başka taraftarlık. Ankara (2. Baskı): Dipnot yayınları.
  • Eisner, E. (2017). The englightent eye: Qualitative inquiry and the enhancement of educational practive. New York: Teachers collage press.
  • Erkul, R. (2009). Sosyal medya araçlarını (web 2.0) kamu hizmetleri ve uygulamalarında kullanılabilirliği. Bilişim Dergisi, 116(1), 96-101.
  • Evans, D., Bratton, S., & McKee, J. (2021). Social Media Marketing. Cardiff: AG Printing & Publishing.
  • Flick, U. (2013). Mapping the Field. In U. Flick (Edt.), The SAGE handbook of qualitative data analysis. USA: Sage publications. p. 3-18.
  • Fouts, J. (2009). Social media success. California: Happy about.
  • Hermadia, A. (2016). Sanal ortam haber kaynağı olarak Twitter. (E. Erbatur, Çev.) İstanbul: Kafka Yayınları.
  • Jue, A., Alcalde, J., & Kassostikas, M. (2010). Social media at work. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Kahraman, M. (2010). Sosyal medya pazarlamacılar için medyaya giriş. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Kaptanoğlu, A. (2013). Sağlık alanında hipotezden teze: Veri toplama ve çözümleme serüveni. İstanbul: Beşir Kitapevi.
  • Karahasan, F. (2012). Digital pazarlamanın kuralları. İstanbul: Doğan yayınları.
  • Kotler, P. (1999). Kotler ve pazarlama. Ankara: Sistem Yayıncılık.
  • Kuyucu, M., & Karahisar, T. (2013). Yeni iletişim teknolojileri ve yeni medya. İstanbul: Zinde Reklam Yayıncılık.
  • Kwak, H., Lee, C., Park, H., & Moon, S. (2010). What is Twitter, a social network or a news media? In proceedings of the 19th international conference on World wide web, (s. 591-600). Doi:10.1145/1772690.1772751
  • Manavcıoğlu, K. (2015). Kurumsal iletişimde sosyal medya yönetimi: Kurumsal blog odaklı bir yaklaşım. İstanbul: Beta.
  • Odabaşı, Y., & Oyman, M. (2009). Pazarlama iletişimi yönetimi. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Okay, A. (2002). Spor Sponsorluğu. Pazarlama İletişim Dergisi, 2(2), 49-56.
  • Okmeydan, C. (2018). Marka olarak spor kulüplerinin sosyal medya kullanımı: Türk spor kulupleri üzerinde bir araştırma. The Journal of Scientific Researches, 3(4), 98-110. Doi: 10.23834/isrjournal.475592
  • Palinkas, L., Horwitz, S., Green, C., Wisdom, J., Duan, N., & Hoagwood, K. (2015). Purposeful sampling for qualitative data collection and analysis in mixed method implementation research. Administration and Policy in Mental Healthy and Services Research, 5(2), 533-544. Doi: 10.1007/s10488-013-0528-y
  • Polat, B., Dilmen, N., & Sütçü, C. (2021). Türkiye'de Twitter kullanıcılarının retweet pratikleri üzerine kullanımlar ve doyumlar pradigması ile bir karma araştırması. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(2), 112-135.
  • Şengöz, A., & Eroğlu, E. (2017). Örgütlerde sosyal medya kullanımı: Sosyal medya algıları, amaçları ve kullanım alışkanlıkları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 503. Doi: 10.19145/gumuscomm.288789
  • Tabuk, M. E. (2022). Sporda araştırma ve değerlendirmeler. İçinde M. Altınkök, A. H. Sivrikaya (Edt.). Futbol taraftarının sosyolojik tipolojisi (s, 69-88). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Thompas, A., Martin, A., Gee, S., & Eagleman, A. (2014). Examining the development of a social media strategy for a national sport organisation a case study of Tennis new Zealand. Journal of Sport Management, 6(2), 42-63. Doi:10.7290/jasm
  • Uluç, G., & Yarcı, A. (2017). Sosyal medya kültürü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (52), 88-102.
  • WMaracı. (2022). Bot takipçi nedir? Bot takipçi satışı ve bot takipçi kasma. 10.02.2022, https://wmaraci.com/nedir/bot-takipci
  • Yarış, A., Göksel, A., & Yalova, Ü. (2021). Futbol kulüplerinin marka yönetimi: Kurumsal iletişim aracı olarak twitter. International Journal of Conttemporary Studies, 7(1), 147-165.
  • Yücel, N., & Gülter, E. (2016). Spor pazarlamasında marka değeri ve taraftarlar sadakatinin incelenmesi: Fırat Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir uygulama. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1), 145-161. Doi:10.18069/fusbed.56977
  • Yıldız, K., & Özsoy, S. (2013). Spor Toto süper lig kulüplerinin kurumsal internet sitelerinin iletişim ve pazarlama açısından incelenmesi. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, 8(1), 24-34.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Mustafa Ertan Tabuk 0000-0002-6192-5731

Ahmet Karadağ 0000-0001-5667-2947

Erken Görünüm Tarihi 24 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tabuk, M. E., & Karadağ, A. (2022). Beşiktaş, Fenerbahçe, Galatasaray ve Trabzonspor Kulüplerinin Kurumsal Twitter Hesaplarının İncelenmesi: Metodolojik Çalışma. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 60-73. https://doi.org/10.30769/usbd.1211775