Assessment of Teachers on the Covid-19 Epidemic and Problems Encountered in Distance Learning Process
Yıl 2021,
Cilt: 3 Sayı: 4, 117 - 154, 05.04.2021
Fatma Avcı
,
Ekrem Cengiz Akdeniz
Kaynakça
- Adıyaman, Z. (2002). Uzaktan eğitimle yabancı dil eğitimi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1, 92-97.
- Ak, A., Oral, B. ve Topuz, V. (2018). Marmara Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu uzaktan öğretim sürecinin değerlendirilmesi. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi, 2 (1), 71-80.
- Akyürek, M. (2020). Uzaktan eğitim: Bir alanyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 1-9.
- Al-Rabiaah, A., Temsah, M.H. , Al-Eyadhy, A.A., (2020). Middle east respiratory syndrome corona virus (mers-cov) associated stress among medical students at a university teaching hospital in Saudi Arabia. Journal Infect Public Health, 13, 687-691.
- Alkan, C. (1987). Uzaktan eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, No:157.
- Anadolu Ajansı. (2020). Milli Eğitim Bakanı Selçuk uzaktan eğitimin detaylarını açıkladı. https://www.aa.com.tr/tr/egitim/milli-egitim-bakani-selcuk-uzaktan-egitimin-detaylarini-acikladi/1771319 (Erişim tarihi: 11 Haziran 2020).
- Anderson, J. (2020). Brave New World: The coronavirus pandemic is reshaping education.https://qz.com/1826369/how-coronavirus-is-changing-education/ (Erişim tarihi: 20 Nisan 2020).
Ateş, M., Çerçi, A. ve Derman, S. (2015). Eğitim Bilişim Ağında yer alan Türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 5 (3), 105-117.
- Azevedo, J.P., Hasan, A., Goldemberg, D., Iqbal, S.A. ve Geven, K. (2020). Simulating the potential impacts of covid-19 school closures on schooling and learning outcomes: A set of global estimates. The World Bank.
- Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9 (1), 23-28.
- Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3 (2), 85-124.
- Can, E. (2004). Uzaktan eğitim öğrencilerinin eğitimlerini değerlendirmeleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 1-15, İnönü, Malatya.
- Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. M. Bütün ve S.B. Demir (Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitapevi.
- Çakmak, Z. ve Taşkıran, C. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin perspektifinden Eğitim Bilişim Ağı (EBA) platformu. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (9), 284-295.
- Çoban, S. (2012). Uzaktan ve teknoloji destekli eğitimin gelişimi. Türkiye’de İnternet Konferansı, 7-9 Kasım 2012, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi, Eskişehir.
- Demir, D., Özdinç, F. ve Ünal, E. (2018). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) portalına katılımın incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2), 407-422.
- Emin, M.N. (2020). Koronavirüs salgını ve acil durumda eğitim. https://setav.org/assets/uploads/2020/04/P268.pdf. (Erişim tarihi: 15 Haziran 2020).
- Erkut, E. (2020). Covid-19 sonrası yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi. 10 (2). 125-133.
- Gelişli, Y. (2015). Uzaktan eğitimde öğretmen yetiştirme uygulamaları: Tarihçe ve gelişim. Journal of Research in Education and Teaching, 4 (3), 313-321.
- Giannini, S. ve Lewis, G.S. (2020). Three ways to plan for equity during the coronavirus school closures. https://gemreportunesco.wordpress.com/2020/03/25/three-ways-to-plan forequity-during-the-coronavirus-school-closures (Erişim tarihi: 15 Haziran 2020).
- Gökdaş, Y. ve Kayri̇, Ö. (2005). E-öğrenme ve Türkiye açısından sorunlar, çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (2), 1-20.
- Hamutoğlu, N.B., Gültekin, G.S. ve Savaşçı, M. (2019). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Açıköğretim uygulamaları. Yükseköğretim Dergisi, 9 (1), 19-28.
- Hannum, M.J., Irvin, P.W. ve Lei, T.W. (2018). Farmer effectiveness of using learner-centered principles on student retention in distance education courses in rural schools. Distance. Education, 29 (3), 211-229.
- Impey, C. (2020). Coronavirus: Social distancing is delaying vital scientific research. the conversation.https://theconversation.com/coronavirus-social-distancing-is-delaying-vital-scientific-research-133689 (Erişim tarihi: 30 Haziran 2020).
- İşman, A. (2005). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Kaba, E. (2019). Uzaktan eğitimde asenkron etkileşimi artıran faktörler: Bir eylem araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Kaparounaki, C.K., Patsali, M.E., Mousa, D.V., Papadopoulou, E.V.K., Papadopoulou, K.K.K. ve Fountoulakis, K.N. (2020) University students' mental health amidst the COVID-19 quarantine in Greece. Psychiatry Res, 290, 111-113.
- Karadağ, E., ve Yücel, C. (2020). Yeni tip Koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 7 (2), 132-144.
Karalis, T., ve Raikou, N. (2020). Teaching at the tmes of COVID-19: Inferences and Implications For Higher Education Pedagogy. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 10(5).
- Kartal, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) hakkındaki görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Kavrat, B. ve Türel, Y. (2013). Cevrimiçi uzaktan eğitimde öğretmen rollerini ve yeterliliklerini belirleme ölçeği geliştirme. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 2 (2), 23-33.
- Kırık, A.M. (2014). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara İletişim Dergisi, 21, 73-94.
- Kırmızıgül, H.G. (2020). COVID-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7 (5), 283-289.
- Klenke, K. (2016). Qualitative research in the study of leadership. USA: Emerald Group Publishing.
- Koçoğlu, E., Ulu Kalın, Ö., Tekdal, D. ve Yiğen, V. (2020). Kovid-19 pandemi sürecinde sürümü eğitime bakış. Uluslararası Sosyal Bilim Çalışmaları, 6 (65), 2956-2966.
- Lau, J., Yang, B. ve Dasgupta, R. (2020). Will the coronavirus make online education go viral?timeshighereducation. com: https://www.timeshighereducation.com/features/ will-coronavirus-make-online-education-go-viral (Erişim tarihi: 15 Haziran 2020).
- Lloyd, S.A., Byrne, M.M. ve McCoy, T.S. (2012). Faculty-perceived barriers of online education Journal Online Learn. Teach, 8 (1), 72-79.
- Lowenthal, P., Borup, J., West, R. ve Archambault, L. (2020). Thinking beyond zoom: Using asynchronous video to maintain connection and engagement during the COVID-19 pandemic. Journal of Technology and Teacher Education, 28 (2), 383-391.
- Mercan, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim ile ilgili görüşleri ve hazırbulunuşlukları: Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
- Merriam, S.B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Oyedorun, D.T. (2020). Sudden change of pedagogy ın education driven by COVID-19: Perspectives and evaluation from a developing country. Research in Globalization. 2, 1-5.
- Ozan, Ö. (2010). “Uzaktan Eğitimin Tarihsel Gelişim Süreci”, URL: http://www.ozlemozan.info/index.php?option=com_content&view=article&id=1122:uzaktaneitimin-tarihsel-geliim-suereci&catid=108:uzaktan-eitim&Itemid=291 (Erişim tarihi: 8 Haziran 2020).
- Özarslan, Y. ve Ozan, Ö. (2014). Yükseköğretimde uzaktan eğitim programı açma sorunsalı. XIX. Türkiye'de İnternet Konferansı, Yaşar Üniversitesi, İzmir.
- Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (5), 376-394.
- Öztürk, M. (2017). Uluslararası öğrenenlerin akademik gereksinimleri ve uzaktan eğitim. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3 (2) , 140-163.
- Karp, P. and McGowan, M. (2020). Clear as Mud: Schools ask for online learning help as coronavirus policy confusion persists, Guardian, 23 Mart 2020.
- Panesar, K., Dodson, T., Lynch, J., Bryson-Cahn, C., Chew, L. And Dillon, J. (2020). Evolution of COVID-19 guidelines for University of Washington oral and maxillofacial surgery patient care.
- Paydar, S. ve Doğan, A. (2019). Öğretmen adaylarının açık ve uzaktan öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 1 (2), 154-162.
- Pepeler, E., Özbek, R. ve Adanır, Y. (2017). Uzaktan eğitim ile verilen İngilizce dersine yönelik öğrenci görüşleri: Muş Alparslan Üniversitesi örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (3), 421-429.
- Pınar, M.A. ve Dönel-Akgül, G. (2020). The opinions of secondary school students about giving science courses with distance education during the Covid-19 pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10 (2), 461-486.
- Smith, J.A. ve Osbourne, M. (2008). Interpretative phenomenological analysis. J.A. Smith (Ed) Qualitative psychology: a practical guide to methods in (pp. 51-80). London: SAGE.
- Şahin, M. ve Erman, E. (2019). Tarih dersi öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağına (EBA) ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, 256-275.
- UNESCO. (2020). COVID-19 educational disruption and response. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/. (Erişim tarihi: 13.09.2020)
- Yorgancı, S. (2014). WEB tabanlı uzaktan eğitim yönteminin öğrencilerin matematik başarılarına etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (3), 1401-1420.
- Zhong, R. (2020, 03 18). The coronavirus exposes education’s digital divide. nytimes.com:https://www.nytimes.com/2020/03/17/technology/china-schools- coronavirus. html (Erişim tarihi: 20 Haziran 2020).
- Yamamoto, G.T. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrim içi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 25-34.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Koronavirüs (Covid-19) Salgını ve Uzaktan Eğitim Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar Konusunda Öğretmenlerin Değerlendirmeleri
Yıl 2021,
Cilt: 3 Sayı: 4, 117 - 154, 05.04.2021
Fatma Avcı
,
Ekrem Cengiz Akdeniz
Öz
Çin’in Wuhan kentinde 1 Aralık 2019 tarihinde teşhisi konulan ilk koronavirüs (Covid-19) vakası görülmüştür. Koronavirüs vakalarının hızla artması ve durumun bir salgına dönüşmesi ile birlikte tüm ülkeler bulaş riskini azaltmak ve böylece koronavirüs kaynaklı ölümlerin önüne geçebilmek için çeşitli tedbirlere başvurmuşlardır. İlk aşamada ne zaman ve nasıl biteceği belli olmayan bu süreçte pek çok ülke eğitimlere devam eden öğrencilerini mağdur etmemek ve eğitimin sürdürülebilirliğini sağlamak için uzaktan eğitim modelini benimsemişlerdir. Türkiye de bu ülkeler arasındadır. Araştırma ile farklı branşlardaki öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde gerçekleştirdikleri çevrim içi eğitimler ile ilgili düşüncelerin betimlenmesi ve sürecin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan temel nitel araştırma deseni benimsenmiştir. Araştırmacılarca hazırlanan ve toplam 14 sorudan oluşan online form ile araştırmanın ham verileri toplanmış, betimsel analiz yöntemi ile veriler analiz edilmiştir. Analiz sonucunda uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin yoğun olarak teknolojik alt yapı ve internet konusunda sorunlar yaşadıkları ve eğitimde fırsat eşitsizliğinin ortaya çıktığı saptanmıştır. Salgın sürecinin başında öğretmenler ve velilerin uzaktan eğitime uyum sağlama noktasında önemli sorunlar yaşadıkları tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Adıyaman, Z. (2002). Uzaktan eğitimle yabancı dil eğitimi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1, 92-97.
- Ak, A., Oral, B. ve Topuz, V. (2018). Marmara Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu uzaktan öğretim sürecinin değerlendirilmesi. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi, 2 (1), 71-80.
- Akyürek, M. (2020). Uzaktan eğitim: Bir alanyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 1-9.
- Al-Rabiaah, A., Temsah, M.H. , Al-Eyadhy, A.A., (2020). Middle east respiratory syndrome corona virus (mers-cov) associated stress among medical students at a university teaching hospital in Saudi Arabia. Journal Infect Public Health, 13, 687-691.
- Alkan, C. (1987). Uzaktan eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, No:157.
- Anadolu Ajansı. (2020). Milli Eğitim Bakanı Selçuk uzaktan eğitimin detaylarını açıkladı. https://www.aa.com.tr/tr/egitim/milli-egitim-bakani-selcuk-uzaktan-egitimin-detaylarini-acikladi/1771319 (Erişim tarihi: 11 Haziran 2020).
- Anderson, J. (2020). Brave New World: The coronavirus pandemic is reshaping education.https://qz.com/1826369/how-coronavirus-is-changing-education/ (Erişim tarihi: 20 Nisan 2020).
Ateş, M., Çerçi, A. ve Derman, S. (2015). Eğitim Bilişim Ağında yer alan Türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 5 (3), 105-117.
- Azevedo, J.P., Hasan, A., Goldemberg, D., Iqbal, S.A. ve Geven, K. (2020). Simulating the potential impacts of covid-19 school closures on schooling and learning outcomes: A set of global estimates. The World Bank.
- Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9 (1), 23-28.
- Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3 (2), 85-124.
- Can, E. (2004). Uzaktan eğitim öğrencilerinin eğitimlerini değerlendirmeleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 1-15, İnönü, Malatya.
- Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. M. Bütün ve S.B. Demir (Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitapevi.
- Çakmak, Z. ve Taşkıran, C. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin perspektifinden Eğitim Bilişim Ağı (EBA) platformu. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (9), 284-295.
- Çoban, S. (2012). Uzaktan ve teknoloji destekli eğitimin gelişimi. Türkiye’de İnternet Konferansı, 7-9 Kasım 2012, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi, Eskişehir.
- Demir, D., Özdinç, F. ve Ünal, E. (2018). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) portalına katılımın incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2), 407-422.
- Emin, M.N. (2020). Koronavirüs salgını ve acil durumda eğitim. https://setav.org/assets/uploads/2020/04/P268.pdf. (Erişim tarihi: 15 Haziran 2020).
- Erkut, E. (2020). Covid-19 sonrası yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi. 10 (2). 125-133.
- Gelişli, Y. (2015). Uzaktan eğitimde öğretmen yetiştirme uygulamaları: Tarihçe ve gelişim. Journal of Research in Education and Teaching, 4 (3), 313-321.
- Giannini, S. ve Lewis, G.S. (2020). Three ways to plan for equity during the coronavirus school closures. https://gemreportunesco.wordpress.com/2020/03/25/three-ways-to-plan forequity-during-the-coronavirus-school-closures (Erişim tarihi: 15 Haziran 2020).
- Gökdaş, Y. ve Kayri̇, Ö. (2005). E-öğrenme ve Türkiye açısından sorunlar, çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (2), 1-20.
- Hamutoğlu, N.B., Gültekin, G.S. ve Savaşçı, M. (2019). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Açıköğretim uygulamaları. Yükseköğretim Dergisi, 9 (1), 19-28.
- Hannum, M.J., Irvin, P.W. ve Lei, T.W. (2018). Farmer effectiveness of using learner-centered principles on student retention in distance education courses in rural schools. Distance. Education, 29 (3), 211-229.
- Impey, C. (2020). Coronavirus: Social distancing is delaying vital scientific research. the conversation.https://theconversation.com/coronavirus-social-distancing-is-delaying-vital-scientific-research-133689 (Erişim tarihi: 30 Haziran 2020).
- İşman, A. (2005). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Kaba, E. (2019). Uzaktan eğitimde asenkron etkileşimi artıran faktörler: Bir eylem araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Kaparounaki, C.K., Patsali, M.E., Mousa, D.V., Papadopoulou, E.V.K., Papadopoulou, K.K.K. ve Fountoulakis, K.N. (2020) University students' mental health amidst the COVID-19 quarantine in Greece. Psychiatry Res, 290, 111-113.
- Karadağ, E., ve Yücel, C. (2020). Yeni tip Koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 7 (2), 132-144.
Karalis, T., ve Raikou, N. (2020). Teaching at the tmes of COVID-19: Inferences and Implications For Higher Education Pedagogy. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 10(5).
- Kartal, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) hakkındaki görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Kavrat, B. ve Türel, Y. (2013). Cevrimiçi uzaktan eğitimde öğretmen rollerini ve yeterliliklerini belirleme ölçeği geliştirme. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 2 (2), 23-33.
- Kırık, A.M. (2014). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara İletişim Dergisi, 21, 73-94.
- Kırmızıgül, H.G. (2020). COVID-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7 (5), 283-289.
- Klenke, K. (2016). Qualitative research in the study of leadership. USA: Emerald Group Publishing.
- Koçoğlu, E., Ulu Kalın, Ö., Tekdal, D. ve Yiğen, V. (2020). Kovid-19 pandemi sürecinde sürümü eğitime bakış. Uluslararası Sosyal Bilim Çalışmaları, 6 (65), 2956-2966.
- Lau, J., Yang, B. ve Dasgupta, R. (2020). Will the coronavirus make online education go viral?timeshighereducation. com: https://www.timeshighereducation.com/features/ will-coronavirus-make-online-education-go-viral (Erişim tarihi: 15 Haziran 2020).
- Lloyd, S.A., Byrne, M.M. ve McCoy, T.S. (2012). Faculty-perceived barriers of online education Journal Online Learn. Teach, 8 (1), 72-79.
- Lowenthal, P., Borup, J., West, R. ve Archambault, L. (2020). Thinking beyond zoom: Using asynchronous video to maintain connection and engagement during the COVID-19 pandemic. Journal of Technology and Teacher Education, 28 (2), 383-391.
- Mercan, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim ile ilgili görüşleri ve hazırbulunuşlukları: Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
- Merriam, S.B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Oyedorun, D.T. (2020). Sudden change of pedagogy ın education driven by COVID-19: Perspectives and evaluation from a developing country. Research in Globalization. 2, 1-5.
- Ozan, Ö. (2010). “Uzaktan Eğitimin Tarihsel Gelişim Süreci”, URL: http://www.ozlemozan.info/index.php?option=com_content&view=article&id=1122:uzaktaneitimin-tarihsel-geliim-suereci&catid=108:uzaktan-eitim&Itemid=291 (Erişim tarihi: 8 Haziran 2020).
- Özarslan, Y. ve Ozan, Ö. (2014). Yükseköğretimde uzaktan eğitim programı açma sorunsalı. XIX. Türkiye'de İnternet Konferansı, Yaşar Üniversitesi, İzmir.
- Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (5), 376-394.
- Öztürk, M. (2017). Uluslararası öğrenenlerin akademik gereksinimleri ve uzaktan eğitim. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3 (2) , 140-163.
- Karp, P. and McGowan, M. (2020). Clear as Mud: Schools ask for online learning help as coronavirus policy confusion persists, Guardian, 23 Mart 2020.
- Panesar, K., Dodson, T., Lynch, J., Bryson-Cahn, C., Chew, L. And Dillon, J. (2020). Evolution of COVID-19 guidelines for University of Washington oral and maxillofacial surgery patient care.
- Paydar, S. ve Doğan, A. (2019). Öğretmen adaylarının açık ve uzaktan öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 1 (2), 154-162.
- Pepeler, E., Özbek, R. ve Adanır, Y. (2017). Uzaktan eğitim ile verilen İngilizce dersine yönelik öğrenci görüşleri: Muş Alparslan Üniversitesi örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (3), 421-429.
- Pınar, M.A. ve Dönel-Akgül, G. (2020). The opinions of secondary school students about giving science courses with distance education during the Covid-19 pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10 (2), 461-486.
- Smith, J.A. ve Osbourne, M. (2008). Interpretative phenomenological analysis. J.A. Smith (Ed) Qualitative psychology: a practical guide to methods in (pp. 51-80). London: SAGE.
- Şahin, M. ve Erman, E. (2019). Tarih dersi öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağına (EBA) ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, 256-275.
- UNESCO. (2020). COVID-19 educational disruption and response. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/. (Erişim tarihi: 13.09.2020)
- Yorgancı, S. (2014). WEB tabanlı uzaktan eğitim yönteminin öğrencilerin matematik başarılarına etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (3), 1401-1420.
- Zhong, R. (2020, 03 18). The coronavirus exposes education’s digital divide. nytimes.com:https://www.nytimes.com/2020/03/17/technology/china-schools- coronavirus. html (Erişim tarihi: 20 Haziran 2020).
- Yamamoto, G.T. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrim içi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 25-34.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.