Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Educational Administration and Supervision Theses of Turkish Universities in World Ranking

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 6, 349 - 376, 01.04.2022

Öz

This research, it is aimed to evaluate the master and doctoral theses in the field of education management and supervision of Hacettepe University, Istanbul Uni., METU and Ankara Uni., which have succeeded in taking place in 11 of 11 world rankings in the report published by URAP Research Laboratory. The study group of 88 open access research has been created. The theses taken under the scope of the research are published year, university, gender of author, theses advisor title, department of education, science, key concept numbers, concepts and, topics, workgroup, sample size and sampling selection, research method, research model, data collection tools, data analysis techniques, the number of pages and places where the theses are executed has been examined.
According to result, it was determined that the theses, education management and supervision in four universities were performed more than the doctoral theses, that theses were published by most of Hacettepe Uni., that the female author rate was more than male authors, and the professors were more theses advisors, and that the study group was composed by the most teachers. It has also been determined that the most qualitative method is preferred, while the study focuses mainly on teacher, higher education, education management and organization issues, evaluates the views, perceptions and expectations of participants, the rate of use of qualitative and quantitative methods is similar. In the theses examined, it was determined that data was acquired mostly by scale forms and the place where the theses were conducted is mostly Ankara.

Kaynakça

  • Alp, V. (2004). Eğitim bilimleri alanında yapılan yayınların sınıflandırılması ve değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Altın, N. (2004). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan yüksek lisans tezlerinin analizi (Ankara, Gazi ve Hacettepe Üniversitesi). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Altınkurt, L. (2007). Sanat Eğitimi ile İlgili Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, Sayı:173, s.105-113.
  • Aypay, A., Coruk, A., Yazgan, D., Kartal, O., Çağatay, M., Tuncer, B., & Emran, B. (2010). The status of research in educational administration: An analysis of educational administration journals, 1999-2007. Eurasian Journal of Educational Research, 39, 59-77.
  • Balcı, A. (1988). Eğitim Yönetimi Araştırmalarının Durumu: EAQ„de 1970-1985 Arasında Yapılan Araştırmalar. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi Cilt:211, 2 s. 421-434.
  • Balcı, A. (1990). Eğitim Yönetiminde Araştırma. A. Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesince Düzenlenen Türkiye’de Eğitim Araştırmalarının Durumu Panelinde Sunuldu, Ankara.
  • Balcı, A. (2008). Türkiye’de Eğitim Yönetiminin Bilimleşme Düzeyi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Bahar, Sayı 54, 181-209.
  • Başaran, İ. E. (2006). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Ekinoks Yayını.
  • Bursalıoğlu, Z. (2003). Eğitim Yönetiminde Teori ve Uygulama. 7. Baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık, s.13
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 11. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, R. (2008). Üniversitelerin bugünü ve yarını. Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Ensari, H., Dündar, S., Asan, T. & Parlar, H. (2009). “Ne ve Niçin Tartışmaları I: Eğitim Yönetimi Denetimi Teftişi ve Planlaması Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans ve Doktora Program İçeriklerine İlişkin Yurt İçi Taramayla Öneri Havuzu Oluşturma Çalışması”. Denizli Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesinde 14-15 Mayıs 2009‟da sunuldu, IV. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi Bildiriler Kitabı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdoğan, İ. (2006). Eğitim ve Okul Yönetimi, 6. Basım, İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • Gizir, S. & Köle, F. (2009). “Eğitim Yönetimi Alanında Liderlik Üzerine Yapılan Çalışmaların Kuram, Yöntem ve Ele Alınan Değişken Açısından İncelenmesi”, Denizli Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesinde 14-15 Mayıs 2009‟da sunuldu, IV. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi Bildiriler Kitabı, Ankara: Anı Yayıncılık, s.191-199
  • Güçlü, İ. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Hsu, T. (2005). Research methods and data analysis procedures used by educational researchers. International Journal of Research & Method in Education, 28(2), 109–133
  • Ilgar, L. (2005). Eğitim Yönetimi Okul Yönetimi Sınıf Yönetimi, 3. Baskı, İstanbul: Beta Yayıncılık, s.14
  • İnceoğlu, G. (2009). “An Evaluatıon Of Thesıs On Mathematıcs Education And Mathematıcs Teachıng”, e-Journal of New World Sciences Academy 2009, Volume: 4, Number: 3, Article Number: 1C0078
  • İsaoğulları, Y. (2016). Eğitim Yönetimi Ve Denetimi Alanında Yapılmış Lisansüstü Tez Çalışmalarının Liderlik Teması Açısından İncelenmesi (Doctoral Dissertation, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 26. Basım, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Karadağ, E. (2009). Türkiye‟de Eğitim Bilimleri Alanında Yapılmış Doktora Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi: Bir Durum Çalışması, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:10, Sayı:3, s.75-87
  • Kılınç, H. (1991). Eğitim yönetimi alanında üniversitelerimizde yapılan bazı araştırmaların sistem yaklaşımı açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kolaç, E. (2008). “İlk Okuma Yazma Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin Değerlendirilmesi”, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu 2-4 Mayıs 2008‟de sunuldu.
  • Onwuegbuzie, A. J., & Daniel L.G. (2003). Typology of analytical and interpretational errors in quantitative and qualitative educational research. Current Issues in Education [On-line], 6(2). http://cie.ed.asu.edu/ volume6/number2/
  • Okutan, M. & Ekşi, A. (2007). “2000-2003 Yılları Arasında Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması ve Ekonomisi Alanında Yapılmış Olan Yüksek Lisans Tez Özetleri Çalışması”, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesince Düzenlenen 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde Sunuldu, 5-7.08.2007
  • Oplatka, I. (2016). Eğitim yönetiminin mirası: Akademik bir alanın tarihi analizi. S. Turan, F. Bektaş ve M. Yalçın (Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Örücü, D., & Şimşek, H. (2011). Akademisyenlerin gözünden Türkiye’de eğitim yönetiminin akademik durumu: Nitel bir analiz.. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 17(2), 167-197.
  • Polat, G. (2010). Eğitim yönetimi ve denetimi anabilim dalında yapılmış lisansüstü tez çalışmalarının incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Şişman M. & Turan, S. (2005). Eğitim ve Okul Yönetimi. Y. Özden (Ed), Eğitim ve Okul Yöneticiliği, (ss.99-146), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Turan, S., Karadağ, E., Bektaş, F., & Yalçın, M. (2014). Türkiye’de eğitim yönetiminde bilgi üretimi: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi 2003-2013 yayınlarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 93-119.
  • Uysal, Ş. (2013). Türkiye'de Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması ve Ekonomisi Alanındaki Doktora Tezlerinin İncelenmesi. (Doktora Tezi), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • https://newtr.urapcenter.org/ 2020 Yılında Üniversitelerimizin 11 Dünya Genel Sıralamasındaki Durumu 2 Mart 2021 (Ek: Araştırma Üniversitelerimizin 2013-2020 Dönemindeki Durumu)
  • https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/(13.04.2021) tarihinde ulaşılmıştır.

Dünya Sıralamasında Yer Alan Türk Üniversitelerinin Eğitim Yönetimi ve Denetimi Alan Tezlerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 6, 349 - 376, 01.04.2022

Öz

Bu araştırmada, URAP Araştırma Laboratuvarı tarafından yayınlanan raporda, 11 dünya sıralamasının 11' inde yer alma başarısını göstermiş olan Hacettepe Ü., İstanbul Ü., ODTÜ ve Ankara Üniversitesi'nin Eğitim yönetimi ve denetimi alanında yapılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Belirtilen üniversitelerde 2018-2021 yılları arasında erişime açık 88 tez araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırma kapsamında alınan tezler sırasıyla yayın yılı, üniversite, yazarın cinsiyeti, tez danışman unvanı, anabilim dalı, bilim dalı, anahtar kavram sayıları, kavramları ve konuları, çalışma grubu, örneklem büyüklüğü ve örneklem seçimi, araştırma yöntemi, araştırma modeli, veri toplama araçları, veri analiz teknikleri, tezlerin yürütüldüğü yer ve sayfa sayısı açısından incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modeli kullanılmıştır. Araştırmada nitel araştırma planlarından doküman inceleme ile elde edilen veriler gruplandırılarak belirlenen parametreleri çerçevesinde, içerik analizi ve betimsel istatistiksel yöntem ile analiz edilmiştir.
Araştırma sonucuna göre; dört üniversitede eğitim yönetimi ve denetimi alanında incelenen tezlerde yüksek lisans tezlerinin doktora tezlerine nazaran fazla yapıldığı, çoğu Hacettepe Üniversitesi tarafından tezlerin yayınlandığı, kadın yazar oranın erkek yazarlardan fazla olduğu, daha çok profesör unvanlı öğretim üyelerinin tez danışmanlığı yaptığı, çalışma grubunu en fazla öğretmenlerin oluşturduğu belirlenmiştir. Ayrıca çoğunlukla öğretmen, yükseköğretim, eğitim yönetimi ve örgüt konularının ele alındığı, çalışmalarda katılımcıların görüş, algı ve beklentilerinin değerlendirildiği, nitel ve nicel yöntemlerin kullanılma oranı birbirine yakın olmakla birlikte en fazla nitel yöntemin tercih edildiği, büyük bir çoğunluğun tarama modelinde olduğu tespit edilmiştir. İncelenen tezlerde verilerin çoğunlukla ölçek formları ile elde edildiği, tezlerin yarıya yakınında betimsel istatistik tekniklerinin kullanıldığı ve tezlerin yürütüldüğü yerin çoğunlukla Ankara ili olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Alp, V. (2004). Eğitim bilimleri alanında yapılan yayınların sınıflandırılması ve değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Altın, N. (2004). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan yüksek lisans tezlerinin analizi (Ankara, Gazi ve Hacettepe Üniversitesi). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Altınkurt, L. (2007). Sanat Eğitimi ile İlgili Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, Sayı:173, s.105-113.
  • Aypay, A., Coruk, A., Yazgan, D., Kartal, O., Çağatay, M., Tuncer, B., & Emran, B. (2010). The status of research in educational administration: An analysis of educational administration journals, 1999-2007. Eurasian Journal of Educational Research, 39, 59-77.
  • Balcı, A. (1988). Eğitim Yönetimi Araştırmalarının Durumu: EAQ„de 1970-1985 Arasında Yapılan Araştırmalar. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi Cilt:211, 2 s. 421-434.
  • Balcı, A. (1990). Eğitim Yönetiminde Araştırma. A. Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesince Düzenlenen Türkiye’de Eğitim Araştırmalarının Durumu Panelinde Sunuldu, Ankara.
  • Balcı, A. (2008). Türkiye’de Eğitim Yönetiminin Bilimleşme Düzeyi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Bahar, Sayı 54, 181-209.
  • Başaran, İ. E. (2006). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Ekinoks Yayını.
  • Bursalıoğlu, Z. (2003). Eğitim Yönetiminde Teori ve Uygulama. 7. Baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık, s.13
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 11. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, R. (2008). Üniversitelerin bugünü ve yarını. Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Ensari, H., Dündar, S., Asan, T. & Parlar, H. (2009). “Ne ve Niçin Tartışmaları I: Eğitim Yönetimi Denetimi Teftişi ve Planlaması Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans ve Doktora Program İçeriklerine İlişkin Yurt İçi Taramayla Öneri Havuzu Oluşturma Çalışması”. Denizli Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesinde 14-15 Mayıs 2009‟da sunuldu, IV. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi Bildiriler Kitabı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdoğan, İ. (2006). Eğitim ve Okul Yönetimi, 6. Basım, İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • Gizir, S. & Köle, F. (2009). “Eğitim Yönetimi Alanında Liderlik Üzerine Yapılan Çalışmaların Kuram, Yöntem ve Ele Alınan Değişken Açısından İncelenmesi”, Denizli Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesinde 14-15 Mayıs 2009‟da sunuldu, IV. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi Bildiriler Kitabı, Ankara: Anı Yayıncılık, s.191-199
  • Güçlü, İ. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Hsu, T. (2005). Research methods and data analysis procedures used by educational researchers. International Journal of Research & Method in Education, 28(2), 109–133
  • Ilgar, L. (2005). Eğitim Yönetimi Okul Yönetimi Sınıf Yönetimi, 3. Baskı, İstanbul: Beta Yayıncılık, s.14
  • İnceoğlu, G. (2009). “An Evaluatıon Of Thesıs On Mathematıcs Education And Mathematıcs Teachıng”, e-Journal of New World Sciences Academy 2009, Volume: 4, Number: 3, Article Number: 1C0078
  • İsaoğulları, Y. (2016). Eğitim Yönetimi Ve Denetimi Alanında Yapılmış Lisansüstü Tez Çalışmalarının Liderlik Teması Açısından İncelenmesi (Doctoral Dissertation, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 26. Basım, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Karadağ, E. (2009). Türkiye‟de Eğitim Bilimleri Alanında Yapılmış Doktora Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi: Bir Durum Çalışması, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:10, Sayı:3, s.75-87
  • Kılınç, H. (1991). Eğitim yönetimi alanında üniversitelerimizde yapılan bazı araştırmaların sistem yaklaşımı açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kolaç, E. (2008). “İlk Okuma Yazma Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin Değerlendirilmesi”, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu 2-4 Mayıs 2008‟de sunuldu.
  • Onwuegbuzie, A. J., & Daniel L.G. (2003). Typology of analytical and interpretational errors in quantitative and qualitative educational research. Current Issues in Education [On-line], 6(2). http://cie.ed.asu.edu/ volume6/number2/
  • Okutan, M. & Ekşi, A. (2007). “2000-2003 Yılları Arasında Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması ve Ekonomisi Alanında Yapılmış Olan Yüksek Lisans Tez Özetleri Çalışması”, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesince Düzenlenen 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde Sunuldu, 5-7.08.2007
  • Oplatka, I. (2016). Eğitim yönetiminin mirası: Akademik bir alanın tarihi analizi. S. Turan, F. Bektaş ve M. Yalçın (Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Örücü, D., & Şimşek, H. (2011). Akademisyenlerin gözünden Türkiye’de eğitim yönetiminin akademik durumu: Nitel bir analiz.. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 17(2), 167-197.
  • Polat, G. (2010). Eğitim yönetimi ve denetimi anabilim dalında yapılmış lisansüstü tez çalışmalarının incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Şişman M. & Turan, S. (2005). Eğitim ve Okul Yönetimi. Y. Özden (Ed), Eğitim ve Okul Yöneticiliği, (ss.99-146), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Turan, S., Karadağ, E., Bektaş, F., & Yalçın, M. (2014). Türkiye’de eğitim yönetiminde bilgi üretimi: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi 2003-2013 yayınlarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 93-119.
  • Uysal, Ş. (2013). Türkiye'de Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması ve Ekonomisi Alanındaki Doktora Tezlerinin İncelenmesi. (Doktora Tezi), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • https://newtr.urapcenter.org/ 2020 Yılında Üniversitelerimizin 11 Dünya Genel Sıralamasındaki Durumu 2 Mart 2021 (Ek: Araştırma Üniversitelerimizin 2013-2020 Dönemindeki Durumu)
  • https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/(13.04.2021) tarihinde ulaşılmıştır.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nazan Bakır 0000-0002-9442-8993

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 29 Eylül 2021
Kabul Tarihi 27 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Bakır, N. (2022). Dünya Sıralamasında Yer Alan Türk Üniversitelerinin Eğitim Yönetimi ve Denetimi Alan Tezlerinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 4(6), 349-376.

 https://dergipark.org.tr/usbed

Baş Editör: Prof. Dr. Aytekin Demircioğlu