Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Pandemisinin Ameliyathane Hizmetleri Öğrencilerinin Eğitim ve Mezuniyet Sonrası Yaşamlarına Etkisine Yönelik Görüşleri: Kalitatif Bir Çalışma

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 6, 177 - 202, 01.04.2022

Öz

Bu çalışma, Covid-19 pandemisinin ön lisans ameliyathane hizmetleri bölümünde okuyan öğrencilerin eğitimlerine ve mezuniyetten sonraki yaşamlarına etkisine ilişkin görüşlerinin alınması amacı ile yapılmıştır. Araştırma tanımlayıcı kalitatif türdedir. Veriler bir üniversitenin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ameliyathane Hizmetleri Bölümünde Haziran 2021 tarihinde toplanmıştır. Örneklemini 14 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak; Covid 19’un eğitime ve mezuniyet sonrası yaşama etkisine yönelik görüşme formu, kişisel bilgi formu ve ses kayıt cihazı kullanılmıştır. Görüşme dökümlerinden elde edilen verilerin analizi sonucunda dört ana tema ortaya çıkmıştır. Bunlar; (1) pandeminin yaşama etkisi, (2) pandemide uzaktan eğitimin olumlu yönü, (3) pandemide uzaktan eğitimin olumsuz yönü ve (4) pandemi mezunu olmak. Bu araştırmanın sonucunda, ameliyathane hizmetleri bölümünde okuyan öğrencilerin Covid-19 pandemisinden sosyal, psikolojik ve eğitim hayatlarının olumsuz etkilendiği belirlenmiştir. Öğrencilerin pandemi döneminde mesleki bilgi beceriyi kazanamadıkları, bu nedenle özgüven eksikliği ve yoğun iş bulma kaygısı yaşadıkları belirlenmiştir. Bu doğrultuda; pandemi döneminde sağlık alanından öğrenim gören ve mezun olan öğrencilerin uygulamalı eğitim alabilmelerinin sağlanması, iş hayatına atılmadan önce mesleki bilgi ve becerilerini geliştirebilmeleri açısından önemli bir rol oynamaktadır.

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum bulunmamaktadır.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online learning amid the COVID-19 pandemic: Students’ perspectives. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, 2(1), 45–51. https://doi.org/10.46627/silet.v1i3.46
  • Afşar, B., & Büyükdoğan, B. (2020). Covid-19 pandemisi döneminde İİBF ve SBBF öğrencilerinin uzaktan eğitim hakkındaki değerlendirmeleri. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, (5), 161–182.
  • Akın Korhan, E., Uzelli Yılmaz, D., Ceylan, B., Akbıyık, A., & Tokem, Y. (2018). Hemşirelikte psikomotor becerilerin öğretiminde senaryo temelli öğrenme: bir deneyim paylaşımı. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(3), 11–16. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ikcusbfd/issue/41014/496384#article_cite
  • Altuntaş Yılmaz, N. (2020). Yükseköğretim kurumlarında COVID-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumunun tartışılması: fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15–20.
  • Arpaci, I., Karataş, K., & Baloğlu, M. (2020). The development and initial tests for the psychometric properties of the COVID-19 Phobia Scale (C19P-S). Personality and Individual Differences, 164(May), 110108. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110108
  • Bradshaw, C., Atkinson, S., & Doody, O. (2017). Employing a qualitative description approach in health care research. Global Qualitative Nursing Research, 4, 1–8. https://doi.org/10.1177/2333393617742282
  • Bulguroğlu, H. İ., Bulguroğlu, M., & Özaslan, A. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite, yaşam kalitesi ve depresyon seviyelerinin incelenmesi. Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon, 12(2), 306–311. Retrieved from https://doi.org/10.31067/acusaglik.852175
  • Çelik Eren, D., Korkmaz, M., Öz Yıldırım, Ö., & Aydın Avcı, İ. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutum ve memnuniyet düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 24(2), 246–254. https://doi.org/10.17049/ataunihem.862820
  • Çevik, V. A., & Öneren, M. (2019). Ön Lisans öğrencilerinin iş bulma endişeleri ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (ETÜSBED), 8, 1–12.
  • Coman, C., Țîru, L. G., Meseșan-Schmitz, L., Stanciu, C., & Bularca, M. C. (2020). Online teaching and learning in higher education during the coronavirus pandemic: Students’ perspective. Sustainability (Switzerland), 12(24), 1–22. https://doi.org/10.3390/su122410367
  • Cresswell. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. (B. M & S. B. Demir, Eds.) (3rd ed). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dilmen Bayar, B., Yaşar Can, S., Erten, M., & Ekmen, M. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin depresyon ve stres düzeylerinin belirlenmesi. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(1), 12–25.
  • Durmaz Edeer, A., & Dicle, A. (2015). Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı ve simülasyon tipleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 12(2), 121–125. https://doi.org/10.5222/head.2015.121
  • Fatoni, Arifiati, N., Nurkhayati, E., Nurdiawati, E., Fidziah, Pamungkas, G., … Azizi, E. (2020). University students online learning system during Covid-19 pandemic: Advantages, constraints and solutions. Systematic Reviews in Pharmacy, 11(7), 570–576. https://doi.org/10.31838/srp.2020.7.81
  • Genç, S. Z., Engin, G., & Yardım, T. (2020). Pandemi (Covid-19) süreci̇ndeki̇ uzakta eği̇ti̇m uygulamalarna ilişkin lisansüstü öğrenci görüşleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 134–158. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.782142
  • Hui, D. S., Azhar, E. I., Madani, T. A., Ntoumi, F., Kock, R., Dar, O., … Petersen, E. (2020). The continuing 2019-nCoV epidemic threat of novel coronaviruses to global health — The latest 2019 novel coronavirus outbreak in Wuhan, China The. International Journal of Infectious Diseases, 91(January), 264–266.
  • Irawan, A. W., Dwisona, & Lestari, M. (2020). Psychological impacts of students on online learning during the pandemic COVID-19. KONSELI : Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 7(1), 53–60. https://doi.org/10.24042/kons.v7i1.6389
  • Karagöz, N., Ağadayı, E., & Başer, D. A. (2020). Bir tıp fakültesi öğrencilerinin pandemide uzaktan eğitim ile ilgili davranışları ve sorunları pandemi sürecinde tıp eğitimi. The Journal of Turkish Family Physician, 11(4), 149–158. https://doi.org/10.15511/tjtfp.20.00449
  • Keskin Kızıltepe, S., & Kurtgöz, A. (2020). Henmşirelik öğrencilerinin Covid-19 pandemisi sürecinde aldıkları uzaktan eğitime yönelik tutum ve görüşlerinin belirlenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13((74-8)), 558–566. https://doi.org/10.17719/jisr.11213
  • Keskin, M., & Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59–67. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ikcusbfd/issue/55773/754174%0Ahttps://dergipark.org.tr/en/pub/ikcusbfd/issue/55773/754174
  • Mishra, L., Gupta, T., & Shree, A. (2020). Online teaching-learning in higher education during lockdown period of COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Research Open, 1(September), 100012. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2020.100012
  • Öz Ceviz, N., Tektas, N., Basmaci, G., & Tektas, M. (2020). Covid-19 Pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime bakışı: Türkiye örneği. Ulakbilge, 52(Kasım), 1322–1335. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-08-54-06
  • Öz Ceviz, N., Tektaş, N., Basmacı, G., & Tektaş, M. (2020). Covid 19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin kaygı düzeylerini etkileyen değişkenlerin analizi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 312–329.
  • Öztürk, A. (2021). COVİD-19 pandemi sürecinde bilişim teknolojileri bağımlılığı. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 195–219.
  • Öztürk, Ö., & Erbay, E. (2018). Üniversite mezunu kadınların işsizlik süreçlerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 36(2), 125–148. https://doi.org/10.17065/huniibf.289042
  • Seçkin, Z., Elçi, A., & Doğan, O. (2020). COVID-19 Pandemi döneminde üniversite öğrencilerinin öğrenme sürecine ilişkin algılarına yönelik nitel bir araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 22(39), 187–205. Retrieved from https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=148197765&site=ehost-live
  • Terzi, D., Akalın, R. B., & Erdal, B. (2020). Covıd-19 salgınının sağlık alanındaki öğrencilerin eğitimine etkisi: Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği. Namık Kemal Tıp Dergisi, 8(3), 279–287.
  • Tong, A., Sainsbury, P., & Craig, J. (2007). Consolidated criterio for reporting qualitative research (COREQ): a 32- item checklist for interviews and focus group. International Journal of Qualitative in Health Care, 19(6), 349–357. https://doi.org/10.1093/intqhc/mzm042
  • World Health Organization. (2020). Q&A on coronaviruses (COVID-19). Retrieved from https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/q-a-coronaviruses
  • Yanık, D., & Yeşilçınar, İ. (2021). COVID -19 pandemi sürecinde yaşanan sosyal izolasyonun hemşirelik öğrencileri üzerindeki etkileri: Niteliksel araştırma. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 8(2), 103–112.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (7th ed.). Ankara: Seçkin yayıncılık.

Opinions of Operating Room Services Students on the Impact of the Covid-19 Pandemic on their Education and Post-Graduation Life: A Qualitative Study

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 6, 177 - 202, 01.04.2022

Öz

The aim of this study is to determine the opinions of the students on the impact of the Covid-19 pandemic on the education and post-graduation life of the students studying in the operating room services department. The research is of descriptive qualitative type. The data were collected in June 2021 in the Department of Operating Room Services of the Vocational School of Health Services of a university. The sample consisted of 14 students. Data collection tools are personal information form, interview form for the effect of Covid 19 on education and voice recorder. As a result of the analysis of the data obtained from the interviews, four main themes emerged. (1) the theme of the impact of the pandemic on life, (2) the theme of the positive aspect of distance education in the pandemic, (3) the theme of the negative aspect of distance education in the pandemic and (4) the theme of being a pandemic graduate. As a result of this research, it was determined that the social, psychological and educational lives of the students studying in the operating room services department were adversely affected by the Covid-19 pandemic. They could not gain professional knowledge and skills, and therefore they lacked self-confidence and experienced intense anxiety about finding a job. It is necessary to provide application environments where students who study and graduate from the field of health during the pandemic period can develop their professional knowledge and skills before starting their business life.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online learning amid the COVID-19 pandemic: Students’ perspectives. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, 2(1), 45–51. https://doi.org/10.46627/silet.v1i3.46
  • Afşar, B., & Büyükdoğan, B. (2020). Covid-19 pandemisi döneminde İİBF ve SBBF öğrencilerinin uzaktan eğitim hakkındaki değerlendirmeleri. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, (5), 161–182.
  • Akın Korhan, E., Uzelli Yılmaz, D., Ceylan, B., Akbıyık, A., & Tokem, Y. (2018). Hemşirelikte psikomotor becerilerin öğretiminde senaryo temelli öğrenme: bir deneyim paylaşımı. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(3), 11–16. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ikcusbfd/issue/41014/496384#article_cite
  • Altuntaş Yılmaz, N. (2020). Yükseköğretim kurumlarında COVID-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumunun tartışılması: fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15–20.
  • Arpaci, I., Karataş, K., & Baloğlu, M. (2020). The development and initial tests for the psychometric properties of the COVID-19 Phobia Scale (C19P-S). Personality and Individual Differences, 164(May), 110108. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110108
  • Bradshaw, C., Atkinson, S., & Doody, O. (2017). Employing a qualitative description approach in health care research. Global Qualitative Nursing Research, 4, 1–8. https://doi.org/10.1177/2333393617742282
  • Bulguroğlu, H. İ., Bulguroğlu, M., & Özaslan, A. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite, yaşam kalitesi ve depresyon seviyelerinin incelenmesi. Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon, 12(2), 306–311. Retrieved from https://doi.org/10.31067/acusaglik.852175
  • Çelik Eren, D., Korkmaz, M., Öz Yıldırım, Ö., & Aydın Avcı, İ. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutum ve memnuniyet düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 24(2), 246–254. https://doi.org/10.17049/ataunihem.862820
  • Çevik, V. A., & Öneren, M. (2019). Ön Lisans öğrencilerinin iş bulma endişeleri ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (ETÜSBED), 8, 1–12.
  • Coman, C., Țîru, L. G., Meseșan-Schmitz, L., Stanciu, C., & Bularca, M. C. (2020). Online teaching and learning in higher education during the coronavirus pandemic: Students’ perspective. Sustainability (Switzerland), 12(24), 1–22. https://doi.org/10.3390/su122410367
  • Cresswell. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. (B. M & S. B. Demir, Eds.) (3rd ed). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dilmen Bayar, B., Yaşar Can, S., Erten, M., & Ekmen, M. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin depresyon ve stres düzeylerinin belirlenmesi. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(1), 12–25.
  • Durmaz Edeer, A., & Dicle, A. (2015). Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı ve simülasyon tipleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 12(2), 121–125. https://doi.org/10.5222/head.2015.121
  • Fatoni, Arifiati, N., Nurkhayati, E., Nurdiawati, E., Fidziah, Pamungkas, G., … Azizi, E. (2020). University students online learning system during Covid-19 pandemic: Advantages, constraints and solutions. Systematic Reviews in Pharmacy, 11(7), 570–576. https://doi.org/10.31838/srp.2020.7.81
  • Genç, S. Z., Engin, G., & Yardım, T. (2020). Pandemi (Covid-19) süreci̇ndeki̇ uzakta eği̇ti̇m uygulamalarna ilişkin lisansüstü öğrenci görüşleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 134–158. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.782142
  • Hui, D. S., Azhar, E. I., Madani, T. A., Ntoumi, F., Kock, R., Dar, O., … Petersen, E. (2020). The continuing 2019-nCoV epidemic threat of novel coronaviruses to global health — The latest 2019 novel coronavirus outbreak in Wuhan, China The. International Journal of Infectious Diseases, 91(January), 264–266.
  • Irawan, A. W., Dwisona, & Lestari, M. (2020). Psychological impacts of students on online learning during the pandemic COVID-19. KONSELI : Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 7(1), 53–60. https://doi.org/10.24042/kons.v7i1.6389
  • Karagöz, N., Ağadayı, E., & Başer, D. A. (2020). Bir tıp fakültesi öğrencilerinin pandemide uzaktan eğitim ile ilgili davranışları ve sorunları pandemi sürecinde tıp eğitimi. The Journal of Turkish Family Physician, 11(4), 149–158. https://doi.org/10.15511/tjtfp.20.00449
  • Keskin Kızıltepe, S., & Kurtgöz, A. (2020). Henmşirelik öğrencilerinin Covid-19 pandemisi sürecinde aldıkları uzaktan eğitime yönelik tutum ve görüşlerinin belirlenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13((74-8)), 558–566. https://doi.org/10.17719/jisr.11213
  • Keskin, M., & Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59–67. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ikcusbfd/issue/55773/754174%0Ahttps://dergipark.org.tr/en/pub/ikcusbfd/issue/55773/754174
  • Mishra, L., Gupta, T., & Shree, A. (2020). Online teaching-learning in higher education during lockdown period of COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Research Open, 1(September), 100012. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2020.100012
  • Öz Ceviz, N., Tektas, N., Basmaci, G., & Tektas, M. (2020). Covid-19 Pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime bakışı: Türkiye örneği. Ulakbilge, 52(Kasım), 1322–1335. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-08-54-06
  • Öz Ceviz, N., Tektaş, N., Basmacı, G., & Tektaş, M. (2020). Covid 19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin kaygı düzeylerini etkileyen değişkenlerin analizi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 312–329.
  • Öztürk, A. (2021). COVİD-19 pandemi sürecinde bilişim teknolojileri bağımlılığı. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 195–219.
  • Öztürk, Ö., & Erbay, E. (2018). Üniversite mezunu kadınların işsizlik süreçlerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 36(2), 125–148. https://doi.org/10.17065/huniibf.289042
  • Seçkin, Z., Elçi, A., & Doğan, O. (2020). COVID-19 Pandemi döneminde üniversite öğrencilerinin öğrenme sürecine ilişkin algılarına yönelik nitel bir araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 22(39), 187–205. Retrieved from https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=148197765&site=ehost-live
  • Terzi, D., Akalın, R. B., & Erdal, B. (2020). Covıd-19 salgınının sağlık alanındaki öğrencilerin eğitimine etkisi: Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği. Namık Kemal Tıp Dergisi, 8(3), 279–287.
  • Tong, A., Sainsbury, P., & Craig, J. (2007). Consolidated criterio for reporting qualitative research (COREQ): a 32- item checklist for interviews and focus group. International Journal of Qualitative in Health Care, 19(6), 349–357. https://doi.org/10.1093/intqhc/mzm042
  • World Health Organization. (2020). Q&A on coronaviruses (COVID-19). Retrieved from https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/q-a-coronaviruses
  • Yanık, D., & Yeşilçınar, İ. (2021). COVID -19 pandemi sürecinde yaşanan sosyal izolasyonun hemşirelik öğrencileri üzerindeki etkileri: Niteliksel araştırma. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 8(2), 103–112.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (7th ed.). Ankara: Seçkin yayıncılık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sevecen Çelik İnce 0000-0003-3113-4565

Arzum Çelik Bekleviç 0000-0002-9989-8599

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 11 Ocak 2022
Kabul Tarihi 11 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Çelik İnce, S., & Çelik Bekleviç, A. (2022). Covid-19 Pandemisinin Ameliyathane Hizmetleri Öğrencilerinin Eğitim ve Mezuniyet Sonrası Yaşamlarına Etkisine Yönelik Görüşleri: Kalitatif Bir Çalışma. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 4(6), 177-202.

 https://dergipark.org.tr/usbed

Baş Editör: Prof. Dr. Aytekin Demircioğlu

by-nc-nd.svg