In today's world, the rapid development of science and technology has been intensely reflected in every area of social life. One of the areas that had to adapt to this whole process and develop different perspectives the understanding of marketing. While this rapid change complicates the conditions of competition across the markets, it has directed business that produce goods and services to implement new strategies to make a difference. With the external customer-oriented approach implemented in previous years, internal employees have begun to be seen as a customer. This concept is called 'Internal Marketing'. It is possible to define internal marketing as an understanding that focuses on the job satisfaction of internal customers, that is, employees, in order to ensure external customer satisfaction. In this study, the importance of internal marketing in terms of businesses and employees has been mentioned and the literature review of the concept of internal marketing has been made and in this context, the benefits of applicability in businesses have been examined.
Internal marketing Customer orientation Internal customer Human Literature review
Günümüzde bilim ve teknolojinin hızla gelişimi toplumsal yaşam içinde her alana yoğun bir şekilde yansımıştır. Tüm bu sürece uyum sağlamak ve değişik bakış açıları geliştirmek zorunda kalan alanlardan biri pazarlama anlayışı olmuştur. Bu hızlı değişim, piyasalar genelinde rekabet koşullarını zorlaştırırken mal ve hizmet üreten işletmeleri fark yaratmak için yeni stratejiler uygulamaya yönlendirmektedir. Önceki yıllarda uygulanan dış müşteri odaklı anlayışla birlikte işletme içindeki çalışanlar bir müşteri olarak görülmeye başlanmıştır. Bu kavram ‘İçsel Pazarlama’ olarak adlandırılmaktadır. İçsel pazarlama dış müşteri memnuniyetini sağlamak için iç müşteri yani çalışanların iş tatminine odaklanan bir anlayış olarak tanımlamak mümkündür. Bu çalışmada içsel pazarlamanın işletmeler ve çalışanlar açısından önemine değinilerek içsel pazarlama kavramının literatür taraması yapılmış ve bu kapsamda işletmelerde uygulanabilir faydaları incelenmiştir.
İçsel pazarlama Müşteri odaklılık İç müşteri İnsan Literatür taraması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2022 |
Gönderilme Tarihi | 11 Şubat 2022 |
Kabul Tarihi | 15 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 6 |
https://dergipark.org.tr/usbed
Baş Editör: Prof. Dr. Aytekin Demircioğlu