Since the last quarter of the twentieth century, the actors of global politics have multiplied, and their relationships have diversified. This has also led to a redefinition of foreign policy strategies. States tend to increase their public diplomacy activities. Cuisine, the most tangible form of cultural resource, has become one of the powerful tools of public diplomacy. Food, dishes, and cuisine have played an essential role throughout history and have begun to be defined as a diplomacy tool. We define gastrodiplomacy as a public diplomacy activity that aims to attract people through food. Turkey has a unique culinary culture due to its location and multicultural character. A Turkish cuisine is a tool that deserves to be promoted in Turkish foreign policy and an opportunity for nation branding. This article examines the concept of gastrodiplomacy, identifies the components of Turkish cuisine, shows Turkey's gastrodiplomacy activities, and offers suggestions for Turkey's gastrodiplomacy initiatives.
Gastrodiplomacy Public Diplomacy Turkish Cuisine Nation Branding Cultural Diplomacy
Yirminci yüzyılın son çeyreğinden itibaren dünya ekonomisinde ve politikasında yaşanan gelişmelerle hem küresel siyasetin aktörleri çoğalmış hem de bu aktörlerin ilişkileri çeşitlenmiştir. Bu durum, dış politikada kullanılan stratejilerin de yeniden belirlenmesini gerektirmiştir. Bugün, devletlerin kamu diplomasisi faaliyetlerini arttırdığı gözlemlenmektedir. Kültürel kaynakların en somut hali olan mutfak, kamu diplomasisinin güçlü araçlarından biri haline gelmiştir. Tarih boyunca önemli bir yere sahip olan gıda, yemek ve mutfak, yirmi birinci yüzyılda özel diplomasi alanı olarak da tanımlanmaya başlanmıştır. Bu doğrultuda gastrodiplomasiyi, yemeği farklı toplulukları cezbetme olarak kültürel diplomasi ve ulus markalaşmasını destekleyen kamu diplomasisi faaliyeti olarak ifade etmekteyiz. Coğrafi konumu ve çok kültürlü yapısı sayesinde Türkiye, zengin bir mutfak kültürüne sahiptir. Türk mutfağının Türk dış politikasında öne çıkartılması gereken bir araç olduğunu ve ulus markalaşması için bir fırsat olduğunu düşünmekteyiz. Bu makalede, gastrodiplomasi kavramını inceledikten sonra, Türk mutfağının bileşenlerini tanımladık, Türkiye’nin gastrodiplomasi faaliyetlerini ortaya koyduk ve Türkiye’nin gastodiplomasi girişimleri için önerilerde bulunduk.
Gastrodiplomasi Kamu Diplomasisi Türk Mutfağı Ulus Markalama Kültürel Diplomasi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Uluslararası Siyaset, Türk Dış Politikası |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 17 |
Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi’nde yayımlanan
makalelerdeki görüşler yazarına aittir. Dergiye, daha önce başka bir
dergide, kitapta vb. herhangi bir kaynakta yayımlanan makaleler kabul
edilmemektedir. Ulusal veya uluslararası konferans, seminer ve
panellerde sunulan bildiriler, dipnotta belirtildikten ve makale
formatına dönüştürüldükten sonra yayın sürecine alınabilir.
Dergide yayımlanan akademik makaleler sadece eğitim amaçlı olarak çoğaltılabilir. Eğitim amacı dışında makaleler, makalelerdeki şekil, grafik ve tablolar izin alınmadan kısmen veya tamamen çoğaltılamaz, arşivlenemez. Akademik yayınlarda kaynak gösterilmesi şartı ile makalelerden alıntı yapılabilir.
Yazarların, Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi’nde yayınlanmak üzere göndermiş oldukları makaleler için telif ücreti talep etmeyeceklerini taahhüt ettikleri kabul edilir.