Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of 6th Grade Secondary School Students' Argument Levels Related to the Health of Systems

Yıl 2024, Sayı: 7, 31 - 38

Öz

The study aims to determine the argument levels of students about the subject of 'Health of Systems.' The study was implemented in a state secondary school in Giresun province during the 2023-2024 academic year. The research group consisted of 41 students studying in the 6th grade. The study is a case study using qualitative research methods. The research used the activity sheet. In the activity sheet, students were given the diseases in the curriculum (sinusitis, pneumonia, rheumatism, osteoporosis, kidney stones, kidney failure, diarrhea, ulcer, giantism, dwarfism, cancer, anemia) and system names (support and movement system, excretory system, controlling and regulating system, respiratory system, circulatory system, digestive system). Students were asked to make a claim by predicting which system the diseases might belong to and to use justification, support, and rebuttal. The application lasted 2 lesson hours. The activity sheets of the students were analyzed using a descriptive analysis method. They are as follows: Level 1 (claim only), level 2 (claim and justification), level 3 (claim, justification, and supporting), and level 4 (claim, justification, supporting and rebuttal). According to the results of the analysis, 12.2% of the students were identified as level 1, 24.4% as level 2, 51.2% as level 3, and 12.2% as level 4. According to the results, half of the students succeeded in using claim, justification, and support. It was also determined that there were students who could use rebuttal to a good extent. In the application, it was determined that the students' argument levels related to the topic “Health of Systems” were at a good level and they produced quality arguments. It is recommended to carry out different studies in science subjects to improve students' argument generation levels.

Kaynakça

  • Andrews, R. (2010). Argumentation in higher education improving practice through theory and research. Newyork and London: Routledge. Arslan, K., ve Görgülü Arı, A. (2023). Ortaokul öğrencilerinin sürdürülebilir ekoloji alanına yönelik oluşturdukları argümanların incelenmesi. Yıldız Journal of Educational Research, 8(2), 53−69. Aslan, S. (2010). Ortaöğretim 10. sınıf öğrencilerinin üst bilimsel süreç ve eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesine bilimsel tartışma odaklı öğretim yaklaşımının etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara. Demirel, T. (2017). Argümantasyon yöntemi destekli artırılmış gerçeklik uygulamalarının akademik başarı, eleştirel düşünme becerisi, fen ve teknoloji dersine yönelik güdülenme ve argümantasyon becerisi üzerindeki etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.

Ortaokul 6. Sınıf Öğrencilerinin Sistemlerin Sağlığı Konusu ile İlgili Argüman Seviyelerinin Belirlenmesi

Yıl 2024, Sayı: 7, 31 - 38

Öz

Araştırmanın amacı öğrencilerin “Sistemlerin Sağlığı” konusu ile ilgili argüman seviyelerinin belirlenmesidir. Çalışmanın uygulaması 2023-2024 eğitim öğretim yılı içerisinde Giresun ilinin bir devlet ortaokulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu aynı ortaokulun 6. sınıfında öğrenim görmekte olan 41 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasıdır. Araştırmada argümantasyon yöntemiyle “Sistemlerin Sağlığı” konusuna uygun hazırlanan etkinlik kâğıdı veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Etkinlik kâğıdında öğrencilere müfredatta yer alan hastalıklar (sinüzit, zatürre, romatizma, kemik erimesi, böbrek taşı, böbrek yetmezliği, ishal, ülser, devlik, cücelik, kanser, anemi) ve sistem isimleri (destek ve hareket sistemi, boşaltım sistemi, denetleyici ve düzenleyici sistem, solunum sistemi, dolaşım sistemi, sindirim sistemi) verilmiştir. Öğrencilerden hastalıkların hangi sisteme ait olabileceğini tahmin ederek iddiada bulunmaları istenmiştir. Daha sonra öğrencilerden, bu iddialarını gerekçelendirmeleri, destekleyici örnekler vermeleri ve etkinlik kâğıdına yazmaları istenmiştir. Argümantasyon süreci başladığında farklı düşünceleri olan öğrencilerin, diğer öğrencilerin iddia ve gerekçelerine yönelik çürütücüler ortaya koymaları istenmiştir. Uygulama 2 ders saati sürmüştür. Öğrencilerin etkinlik kâğıtlarındaki verileri betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Sadece iddiada bulunanlar seviye 1, hem iddia hem gerekçe kullananlar seviye 2, iddia ve gerekçelerini destekleyicilerle sunanlar seviye 3, iddia, gerekçe, destekleyici ve çürütücü kullananlar seviye 4 olarak kodlanmıştır. Öğrencilerin “Sistemlerin Sağlığı” konusundaki argüman seviyeleri %12,2 seviye 1, %24,4 seviye 2, %51,2 seviye 3 ve %12,2 seviye 4 olarak tespit edilmiştir. Sonuca göre öğrencilerin yarısı iddia, gerekçe ve destekleyici kullanmayı başarmışlardır. Ayrıca iyi ölçüde çürütücü kullanabilen öğrencilerin olduğu da belirlenmiştir. Gerçekleştirilen uygulamada öğrencilerin “Sistemlerin Sağlığı” konusuna ilişkin argüman seviyelerinin iyi düzeyde olduğu ve kaliteli argümanlar ürettikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin argüman oluşturma seviyelerinin geliştirilmesine yönelik fen konularında farklı çalışmalar gerçekleştirilmesi önerilir.

Kaynakça

  • Andrews, R. (2010). Argumentation in higher education improving practice through theory and research. Newyork and London: Routledge. Arslan, K., ve Görgülü Arı, A. (2023). Ortaokul öğrencilerinin sürdürülebilir ekoloji alanına yönelik oluşturdukları argümanların incelenmesi. Yıldız Journal of Educational Research, 8(2), 53−69. Aslan, S. (2010). Ortaöğretim 10. sınıf öğrencilerinin üst bilimsel süreç ve eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesine bilimsel tartışma odaklı öğretim yaklaşımının etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara. Demirel, T. (2017). Argümantasyon yöntemi destekli artırılmış gerçeklik uygulamalarının akademik başarı, eleştirel düşünme becerisi, fen ve teknoloji dersine yönelik güdülenme ve argümantasyon becerisi üzerindeki etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Dilara Velioğlu 0000-0001-9583-0100

Mehmet Yakışan 0000-0002-5359-2826

Erken Görünüm Tarihi 2 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 22 Ocak 2025
Kabul Tarihi 2 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Velioğlu, D., & Yakışan, M. (2025). Ortaokul 6. Sınıf Öğrencilerinin Sistemlerin Sağlığı Konusu ile İlgili Argüman Seviyelerinin Belirlenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimlerde Mükemmellik Arayışı Dergisi(7), 31-38.