Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Bir Yaşam Biçimi: Artırılmış Gerçeklik (AG)

Yıl 2018, , 44 - 55, 02.04.2018
https://doi.org/10.32739/etkilesim.2018.1.8

Öz

Teknoloji alanındaki gelişmeler/değişimler insan hayatını doğrudan veya dolaylı olarak etkilemektedir. Özellikle iletişim teknolojisi alanında hızla gelişen/
değişen yazılım ve donanımlar insanların yaşama şekilleri, çevresi ile etkileşimi, bireysel zaman geçirme biçimleri üzerinde belirleyici olmakla kalmayıp,
insan hayatını ilgilendiren her alanda da etkisini göstermektedir. “Artırılmış
Gerçeklik (Augmented Reality-AR)” kavramı; sağlık, eğitim, havacılık, savunma,
mimarlık, pazarlama, yayıncılık, seyahat, emlak, otomotiv, müzecilik, reklam,
eğlence, dijital oyun gibi alanlarda teknolojideki değişime paralel olarak kullanılmaktadır. Teknolojideki bu değişimin görsel ürüne yansımasına en iyi
örnek teşkil edebilecek artırılmış gerçeklik, bilgisayar tarafında üretilen ses,
görüntü, animasyon, hologram gibi dijital elemanları akıllı telefon, tablet ve
sanal gerçeklik gözlükleri sayesinde bulunduğumuz ortamın üzerine gerçek
zamanlı olarak yerleştirerek yeni bir algı ortamı oluşturur. Zenginleştirilmiş bu
yeni ortam sayesinde gerçek hayata fiziksel olarak yerleştirilmesi mümkün olmayan nesne ve olgular, artırılmış gerçeklikte sanal olarak algılanabilir hale
gelir. Artırılmış gerçeklik sayesinde oluşan bu algı ortamları dijital oyunlar
gibi eğlence odaklı kalmayıp hayat kurtaran bir ameliyattan, ameliyatı yapan
doktorun eğitiminden, gerçekte var olmayan bir tasarım ürünü veya yapının
görselleştirilmesinden, tarih öncesi çağda yaşamış olan bir yaratığın veya var
olmuş bir mekânın canlandırılmasından, ambalajın etiketi üzerinden ürün
detayına ulaşmaya kadar birçok alanda reel olarak kullanılmaya başlanmıştır. Teknolojik gelişmelerin paralelinde yaşam şekillerinin değişmesi ile yakın
gelecekte bugün hayal bile edilemeyecek birçok ortamın artırılmış gerçeklik
sayesinde insanlara sunulacağı açıktır. Bu çalışmanın amacını; artırılmış gerçeklik konusuna genel bir bakış açısı sunmak, son gelişmeleri incelemek, toplumsal yaşam üzerindeki etkilerini uygulama alanlarını dijital ortamlar açısından değerlendirmek oluşturmaktadır

Kaynakça

  • Azuma, R. T. (1997). A Survey of Augmented Reality. Presence. 6(4). 355–385.
  • Behzadan, A. H. (2008). ARVISCOPE Georeferenced Visualization of Dynamic Construction Processes in Three-Dimensional Outdoor Augmented Reality. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Michigan: Department of Civil and Environmental Engineering-The University of Michigan.
  • Billinghurst, M., Kato, H., Poupyrev, I. (2001). “The MagicBook: A Transitional AR Interface”. Computers and Graphics. 25(5). 745-753.
  • Caudell, T. P. ve Mizell, D. W. (1992). “Augmented Reality: An Application of Heads-Up Display Technology to Manual Manufacturing Processes”. Proc. Hawaii Int’l Conf. on Systems Sciences. Kauai: IEEE CS Press. 659–669.
  • Dugdale, A. (17 Mart 2010). GM to Use Augmented Reality Tech for Safer Driving. http://www.fastcompany.com/1586608/gm-to-use-augmented-reality-tech-for-safer-driving. 7 Şubat 2018.
  • Feiner, S. K. (2002). “Augmented Reality: A New Way of Seeing”. Scientific American. 286(4). 48-55.
  • Hampp, A. (19 Kasım 2009). Marketers Hop on Augmented Reality Bandwagon to Promote ‘Avatar’. http://adage.com/madisonandvine/article?article_id=140661. 7 Şubat 2018.
  • Höllerer, T. H., ve Feiner, S. K. (2004). “Mobile Augmented Reality”. H. A. Karimi ve A. Hammad (ed.) Telegeoinformatics: Location- Based Computing and Services. (392-421). USA: CRC Press.
  • Julier, S. ve Bishop, G. (2002). “Tracking: How Hard Can It Be?”. IEEE Computer Graphics and Applications. 22(6). 22–23.
  • Kapp, C. (21 Haziran 2009). SimSnails [Video]. http://www.youtube.com/watch?v=4JTCabfxEcw. 10 Ocak 2018.
  • Ludwig, C. ve Reimann, C. (2005). “Augmented Reality: Information at Focus”. Cooperative Computing & Communication Laboratory. 4(1). 1-12.
  • Mann, S. (1997). “Wearable Computing: A First Step Toward Personal Imaging”. Computer. 30(2). 25–32.
  • Matysczok, C., Radkowski R., Berssenbruegge, J. (2004). “AR-Bowling: Immersive and Realistic Game Play in Real Environments Using Augmented Reality”. ACE’04: Proc. Int’l Conf. on Advances in Computer Entertainment Technology. Singapore: ACM Press. 269–276.
  • Milgram, P., ve Kishino, F. (1994). “A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays”. IEICE Transactions on Information Systems. 77(12).
  • Raju, P. (21 Ekim 2009). 15 Stunning Augmented Reality Apps for iPhone. http://techpp.com/2009/10/21/15-stunning-augmentedreality-iphone-apps/. 12 Ocak 2018.
  • Samset, E., Schmalstieg, D., Vander Sloten, J., Freudenthal, A., Declerck, J., Casciaro, S., Rideng, Ø., Gersak, B. (2008). “Augmented Reality in Surgical Procedures”. Proc. SPIE. 68(6).
  • Sisodiaa, A., Bayerb, M., Townley-Smith, P., Nash, B., Little, J., Casarly, W., Gupta,A. (Mayıs 2007). “Advanced Helmet Mounted Display (AHMD)”. Proc. SPIE 6557: Head- and Helmet-Mounted Displays XII: Design and Applications. doi:10.1117/12.723765.
  • Tamura, H. (2002). “Steady Steps and Giant Leap Toward Practical Mixed Reality Systems and Applications”. VAR’02: Proc. Int’l Status Conf. on Virtual and Augmented Reality. Leipzig: Germany.
  • Yuen, S. (25 Şubat 2011). Ford of Britain Launched an AR Campaign. http://steveyuen.org/blog/?p=1124. 18 Ocak 2018.
  • Yuen, S., Gallayanee, G., Johnson, E. (2011). “Augmented Reality: An Overview and Five Directions for AR in Education”. Journal of Educational Technology Development and Exchange (JETDE). 4(1). doi: 10.18785/jetde.0401.10.
  • Zhou, F., Duh, H. L., Billinghurst, M. (2008). “Trends in Augmented Reality Traching. Interaction and Display: A Review of Ten Years in ISMAR”. Mixed and Augmented Reality. ISMAR 7th IEE/ACM International Symposium. (193-202). Cambridge: IEEE.
Yıl 2018, , 44 - 55, 02.04.2018
https://doi.org/10.32739/etkilesim.2018.1.8

Öz

Kaynakça

  • Azuma, R. T. (1997). A Survey of Augmented Reality. Presence. 6(4). 355–385.
  • Behzadan, A. H. (2008). ARVISCOPE Georeferenced Visualization of Dynamic Construction Processes in Three-Dimensional Outdoor Augmented Reality. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Michigan: Department of Civil and Environmental Engineering-The University of Michigan.
  • Billinghurst, M., Kato, H., Poupyrev, I. (2001). “The MagicBook: A Transitional AR Interface”. Computers and Graphics. 25(5). 745-753.
  • Caudell, T. P. ve Mizell, D. W. (1992). “Augmented Reality: An Application of Heads-Up Display Technology to Manual Manufacturing Processes”. Proc. Hawaii Int’l Conf. on Systems Sciences. Kauai: IEEE CS Press. 659–669.
  • Dugdale, A. (17 Mart 2010). GM to Use Augmented Reality Tech for Safer Driving. http://www.fastcompany.com/1586608/gm-to-use-augmented-reality-tech-for-safer-driving. 7 Şubat 2018.
  • Feiner, S. K. (2002). “Augmented Reality: A New Way of Seeing”. Scientific American. 286(4). 48-55.
  • Hampp, A. (19 Kasım 2009). Marketers Hop on Augmented Reality Bandwagon to Promote ‘Avatar’. http://adage.com/madisonandvine/article?article_id=140661. 7 Şubat 2018.
  • Höllerer, T. H., ve Feiner, S. K. (2004). “Mobile Augmented Reality”. H. A. Karimi ve A. Hammad (ed.) Telegeoinformatics: Location- Based Computing and Services. (392-421). USA: CRC Press.
  • Julier, S. ve Bishop, G. (2002). “Tracking: How Hard Can It Be?”. IEEE Computer Graphics and Applications. 22(6). 22–23.
  • Kapp, C. (21 Haziran 2009). SimSnails [Video]. http://www.youtube.com/watch?v=4JTCabfxEcw. 10 Ocak 2018.
  • Ludwig, C. ve Reimann, C. (2005). “Augmented Reality: Information at Focus”. Cooperative Computing & Communication Laboratory. 4(1). 1-12.
  • Mann, S. (1997). “Wearable Computing: A First Step Toward Personal Imaging”. Computer. 30(2). 25–32.
  • Matysczok, C., Radkowski R., Berssenbruegge, J. (2004). “AR-Bowling: Immersive and Realistic Game Play in Real Environments Using Augmented Reality”. ACE’04: Proc. Int’l Conf. on Advances in Computer Entertainment Technology. Singapore: ACM Press. 269–276.
  • Milgram, P., ve Kishino, F. (1994). “A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays”. IEICE Transactions on Information Systems. 77(12).
  • Raju, P. (21 Ekim 2009). 15 Stunning Augmented Reality Apps for iPhone. http://techpp.com/2009/10/21/15-stunning-augmentedreality-iphone-apps/. 12 Ocak 2018.
  • Samset, E., Schmalstieg, D., Vander Sloten, J., Freudenthal, A., Declerck, J., Casciaro, S., Rideng, Ø., Gersak, B. (2008). “Augmented Reality in Surgical Procedures”. Proc. SPIE. 68(6).
  • Sisodiaa, A., Bayerb, M., Townley-Smith, P., Nash, B., Little, J., Casarly, W., Gupta,A. (Mayıs 2007). “Advanced Helmet Mounted Display (AHMD)”. Proc. SPIE 6557: Head- and Helmet-Mounted Displays XII: Design and Applications. doi:10.1117/12.723765.
  • Tamura, H. (2002). “Steady Steps and Giant Leap Toward Practical Mixed Reality Systems and Applications”. VAR’02: Proc. Int’l Status Conf. on Virtual and Augmented Reality. Leipzig: Germany.
  • Yuen, S. (25 Şubat 2011). Ford of Britain Launched an AR Campaign. http://steveyuen.org/blog/?p=1124. 18 Ocak 2018.
  • Yuen, S., Gallayanee, G., Johnson, E. (2011). “Augmented Reality: An Overview and Five Directions for AR in Education”. Journal of Educational Technology Development and Exchange (JETDE). 4(1). doi: 10.18785/jetde.0401.10.
  • Zhou, F., Duh, H. L., Billinghurst, M. (2008). “Trends in Augmented Reality Traching. Interaction and Display: A Review of Ten Years in ISMAR”. Mixed and Augmented Reality. ISMAR 7th IEE/ACM International Symposium. (193-202). Cambridge: IEEE.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bülent Bingöl

Yayımlanma Tarihi 2 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Bingöl, B. (2018). Yeni Bir Yaşam Biçimi: Artırılmış Gerçeklik (AG). Etkileşim(1), 44-55. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2018.1.8
AMA Bingöl B. Yeni Bir Yaşam Biçimi: Artırılmış Gerçeklik (AG). Etkileşim. Nisan 2018;(1):44-55. doi:10.32739/etkilesim.2018.1.8
Chicago Bingöl, Bülent. “Yeni Bir Yaşam Biçimi: Artırılmış Gerçeklik (AG)”. Etkileşim, sy. 1 (Nisan 2018): 44-55. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2018.1.8.
EndNote Bingöl B (01 Nisan 2018) Yeni Bir Yaşam Biçimi: Artırılmış Gerçeklik (AG). Etkileşim 1 44–55.
IEEE B. Bingöl, “Yeni Bir Yaşam Biçimi: Artırılmış Gerçeklik (AG)”, Etkileşim, sy. 1, ss. 44–55, Nisan 2018, doi: 10.32739/etkilesim.2018.1.8.
ISNAD Bingöl, Bülent. “Yeni Bir Yaşam Biçimi: Artırılmış Gerçeklik (AG)”. Etkileşim 1 (Nisan 2018), 44-55. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2018.1.8.
JAMA Bingöl B. Yeni Bir Yaşam Biçimi: Artırılmış Gerçeklik (AG). Etkileşim. 2018;:44–55.
MLA Bingöl, Bülent. “Yeni Bir Yaşam Biçimi: Artırılmış Gerçeklik (AG)”. Etkileşim, sy. 1, 2018, ss. 44-55, doi:10.32739/etkilesim.2018.1.8.
Vancouver Bingöl B. Yeni Bir Yaşam Biçimi: Artırılmış Gerçeklik (AG). Etkileşim. 2018(1):44-55.