Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Renklerin İndirim Algısına Etkisi Üzerine Bir Nöropazarlama Araştırması

Yıl 2020, , 50 - 81, 09.10.2020
https://doi.org/10.32739/etkilesim.2020.6.75

Öz

Pazarlama literatürü göz önünde bulundurulduğunda renkleri konu alan birçok çalışma mevcuttur. Ancak renklerin indirim algısına etkisinin nöropazarlama teknikleri ile ölçümü bu çalışma ile bir ilk olacaktır. Bu çalışmada dokuz farklı renk grubunun indirim algısına etkisi ve cinsiyet faktörüne bağlı olarak değişimi göz izleme, galvanik deri iletkenliği ölçümü teknikleri ile incelenmiş ve anlamlı sonuçlar bulunmuştur. Üniversite öğrencisi 18 – 25 yaş arası 63 katılımcı, deney ortamına alınarak bilgisayar ekranında üzerinde dokuz farklı indirim etiketi görseli bulunan tasarımlara dair tahmini indirim oranlarını, ekranda bulunan ölçek üzerinden yüzdesel (%) olarak puanlamış, bu esnada kalibrasyonu yapılan göz izleme cihazı katılımcıların gözbebeği hareketlerini takip etmiş, galvanik deri iletkenliği ölçümüyle de katılımcıların tüysüz yüzey olan parmak uçlarındaki ter bezlerimdeki değişim ölçümlenmiştir. Renklerin tüketiciler üzerinde farklı bir indirim algısı yarattığı ve cinsiyet faktörüne bağlı olarak bu algının farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılan bu çalışma gelecek çalışmalar için katkı sunmayı amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (2014). Markalama (Ö. Nadir, çev.). İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri.
  • Ahbap, B. (2014). Renklerin pazarlama üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul: Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akkaya, A. (2013). Alıp Manaş destanında renkler. Tarih Okulu Dergisi, 6, 527-544.
  • Coşgun, M. (2012). Popüler kültür ve tüketim toplumu. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 837-850.
  • Coşkuner, S. (1995). Renkler ve kişiliğimiz. İzmir: Site Ofset.
  • Dikici, F. H. (2018). Pazarlamadaki sessiz satıcı: Renkler. S. Kayıkçı ve F. Çankaya (ed.), Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimlerde Akademik Araştırmalar-IV (27). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Erdemir, K. O. ve Yavuz, Ö. (2016). Nöropazarlamaya giriş. İstanbul: Brandmap.
  • İri, N. (1 Ekim 2018). Pazarlama ve renkler turuncu etkisi. Branding Türkiye. https://www.brandingturkiye.com/pazarlama-ve-renkler-turuncu-etkisi/. 4 Ocak 2020.
  • ------------ (19 Kasım 2018). Pazarlama ve renkler gri etkisi. Branding Türkiye. https://www.brandingturkiye.com/pazarlama-ve-renkler-gri-etkisi/. 4 Ocak 2020.
  • Kalmık, E. (1950). Renklerin armoni sistemleri (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Koç, E. (2015). Tüketici davranışı ve pazarlama stratejileri: Global ve yerel yaklaşım. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Odabaşı, Y. ve Barış, G. (2019). Tüketici davranışı. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Özdemir, L. ve Çalışkan, Y. (2016). Ambalaj tasarımının insan psikolojisine etkisinin incelenmesi. II. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu. İstanbul.
  • Özer, D. (2012). Toplumsal düzenin oluşmasında renk ve iletişim. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6, 265-281.
  • Poundstone, W. (2010). Fiyatlandırma sırları (S. Konukseven, çev.). İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Priluck Grossman, R. ve Wisenblit, J. Z. (1999). What we know about consumer’s color choices. Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science, 5(3), 78-88.
  • Suk, H. J. (2006). Color and emotion: A study on the affective judgment of color across media and in relation to visual stimuli (Yayımlanmamış doktora tezi). Mannheim: School of Social Sciences.
  • Şen, A. B. ve Özdemir, E. (2015). Tüketicilerin renk algısı ve cinsiyet: Pazarlama bakış açısından bir araştırma. International Journal of Social Inquiry, 8(1), 183-221.
  • Teker, U. (2003). Grafik tasarım ve reklam. İzmir: Dokuz Eylül Yayıncılık.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel iletişim ve grafik tasarım. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Yılmaz, Ü. (1991). Renk psikolojisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

A Neuromarketing Research About the Effect of Colors on Discount Perception

Yıl 2020, , 50 - 81, 09.10.2020
https://doi.org/10.32739/etkilesim.2020.6.75

Öz

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (2014). Markalama (Ö. Nadir, çev.). İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri.
  • Ahbap, B. (2014). Renklerin pazarlama üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul: Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akkaya, A. (2013). Alıp Manaş destanında renkler. Tarih Okulu Dergisi, 6, 527-544.
  • Coşgun, M. (2012). Popüler kültür ve tüketim toplumu. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 837-850.
  • Coşkuner, S. (1995). Renkler ve kişiliğimiz. İzmir: Site Ofset.
  • Dikici, F. H. (2018). Pazarlamadaki sessiz satıcı: Renkler. S. Kayıkçı ve F. Çankaya (ed.), Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimlerde Akademik Araştırmalar-IV (27). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Erdemir, K. O. ve Yavuz, Ö. (2016). Nöropazarlamaya giriş. İstanbul: Brandmap.
  • İri, N. (1 Ekim 2018). Pazarlama ve renkler turuncu etkisi. Branding Türkiye. https://www.brandingturkiye.com/pazarlama-ve-renkler-turuncu-etkisi/. 4 Ocak 2020.
  • ------------ (19 Kasım 2018). Pazarlama ve renkler gri etkisi. Branding Türkiye. https://www.brandingturkiye.com/pazarlama-ve-renkler-gri-etkisi/. 4 Ocak 2020.
  • Kalmık, E. (1950). Renklerin armoni sistemleri (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Koç, E. (2015). Tüketici davranışı ve pazarlama stratejileri: Global ve yerel yaklaşım. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Odabaşı, Y. ve Barış, G. (2019). Tüketici davranışı. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Özdemir, L. ve Çalışkan, Y. (2016). Ambalaj tasarımının insan psikolojisine etkisinin incelenmesi. II. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu. İstanbul.
  • Özer, D. (2012). Toplumsal düzenin oluşmasında renk ve iletişim. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6, 265-281.
  • Poundstone, W. (2010). Fiyatlandırma sırları (S. Konukseven, çev.). İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Priluck Grossman, R. ve Wisenblit, J. Z. (1999). What we know about consumer’s color choices. Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science, 5(3), 78-88.
  • Suk, H. J. (2006). Color and emotion: A study on the affective judgment of color across media and in relation to visual stimuli (Yayımlanmamış doktora tezi). Mannheim: School of Social Sciences.
  • Şen, A. B. ve Özdemir, E. (2015). Tüketicilerin renk algısı ve cinsiyet: Pazarlama bakış açısından bir araştırma. International Journal of Social Inquiry, 8(1), 183-221.
  • Teker, U. (2003). Grafik tasarım ve reklam. İzmir: Dokuz Eylül Yayıncılık.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel iletişim ve grafik tasarım. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Yılmaz, Ü. (1991). Renk psikolojisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Yavuz Devrimsel Bu kişi benim 0000-0003-2481-4386

Yayımlanma Tarihi 9 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Devrimsel, M. Y. (2020). Renklerin İndirim Algısına Etkisi Üzerine Bir Nöropazarlama Araştırması. Etkileşim(6), 50-81. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2020.6.75
AMA Devrimsel MY. Renklerin İndirim Algısına Etkisi Üzerine Bir Nöropazarlama Araştırması. Etkileşim. Ekim 2020;(6):50-81. doi:10.32739/etkilesim.2020.6.75
Chicago Devrimsel, Mehmet Yavuz. “Renklerin İndirim Algısına Etkisi Üzerine Bir Nöropazarlama Araştırması”. Etkileşim, sy. 6 (Ekim 2020): 50-81. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2020.6.75.
EndNote Devrimsel MY (01 Ekim 2020) Renklerin İndirim Algısına Etkisi Üzerine Bir Nöropazarlama Araştırması. Etkileşim 6 50–81.
IEEE M. Y. Devrimsel, “Renklerin İndirim Algısına Etkisi Üzerine Bir Nöropazarlama Araştırması”, Etkileşim, sy. 6, ss. 50–81, Ekim 2020, doi: 10.32739/etkilesim.2020.6.75.
ISNAD Devrimsel, Mehmet Yavuz. “Renklerin İndirim Algısına Etkisi Üzerine Bir Nöropazarlama Araştırması”. Etkileşim 6 (Ekim 2020), 50-81. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2020.6.75.
JAMA Devrimsel MY. Renklerin İndirim Algısına Etkisi Üzerine Bir Nöropazarlama Araştırması. Etkileşim. 2020;:50–81.
MLA Devrimsel, Mehmet Yavuz. “Renklerin İndirim Algısına Etkisi Üzerine Bir Nöropazarlama Araştırması”. Etkileşim, sy. 6, 2020, ss. 50-81, doi:10.32739/etkilesim.2020.6.75.
Vancouver Devrimsel MY. Renklerin İndirim Algısına Etkisi Üzerine Bir Nöropazarlama Araştırması. Etkileşim. 2020(6):50-81.