Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Hakikatin Ölümü ya da Ölümlü Hakikat

Yıl 2020, Sayı: 6, 168 - 188, 09.10.2020
https://doi.org/10.32739/etkilesim.2020.6.80

Öz

Postmodernizm, modernizmin hâkimiyetini bitirirken elitlerin ekonomiden kültüre medyadan siyasete ayrıcalıklarını da azaltmıştır. İletişim kanalları ve teknolojilerinin gelişmesiyle sesi gür çıkmayan kesimler görünür olmaya başlamış ve bu durum demokrasinin katılımcılık şartını desteklemiştir. Pasif konumundan içerik paylaşan aktöre dönüşen insanoğlu, kendisini, sanal zekâlı yeni iletişim teknolojileri sayesinde benzerlerin seslerini duydukları, görüşlerini onayladıkları ama ötekine tahammül edilmeyen bir dünyada bulmuştur. Neticede körü körüne kutuplaşmalar doğmuş, nefret dili ve ötekileştirme kaçınılmaz hale gelmiştir. Hakikatin önemini yitirmesi de bu safhada başlamıştır. Bilimsel gerçekler sıradan insanın bakış açısından farklı sayılmamaya, gerçekliği evrensel olarak kanıtlansa da herkes istediği gerçeği yadsımaya, kendisine iyi gelen ve hoşuna giden söylemleri, yanlışsa da kabul etmeye veya herkesten önce ortaya atmaya başlamıştır.

Kaynakça

  • Alatlı, A. (2018). Ben böyle düşünüyorum demekle olmuyor. İstanbul: Everest Yayınları.
  • ---------------- (2019). Yazar Alev Alatlı kaleme aldı: Ey oğul!. Star. 16.07.2019, https://www.star.com.tr/guncel/yazar-alev-alatlidan-tutulasi-nasihatler-haber-1467630/. 5 Kasım 2019.
  • Alexander, R. (2013). Legislative branch appropriations 2014. Washington: U.S. Government Printing Office.
  • Alpay, Y. (2019). Yalanın siyaseti. İstanbul: Destek Yayınları.
  • Althusser, L. (2002). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları (Y. Alp ve M. Özışık, çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Altunay, A. (2012). Geleneksel medyadan yeni medyaya: Görüntü yüzeyi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10, 33-44.
  • Arabacı, A. O. (2017). ‘Eğer bir gün benim sözlerim bilimle ters düşerse bilimi seçin’ sözünün Atatürk’e ait olduğu iddiası. Teyit.org. https://teyit.org/eger-bir-gun-benim-sozlerim-bilimle-ters-duserse-bilimi-secin-sozunun-ataturke-ait-oldugu-iddiasi. 12 Kasım 2019.
  • Arendt, H. (1962). The origins of totalitarianism. Cleveland ve New York: The World Publishing Company.
  • Aronson, E., Wilson, D. T. ve Akert, M. R. (2012). Sosyal psikoloji (O. Gündüz, çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Aygül, E. (2010). Facebook’ta nefret söyleminin üretilmesi ve dolaşıma sokulması.Tuğrul Çomu (haz.), Yeni Medyada Nefret Söylemi (95-140). İstanbul:Kalkedon Yayınları.
  • Aymaz, G. (2018). İletişim araçlarının toplumsal tarihi için bir giriş. Global Media Journal TR Edition, 8(16), 124-139.
  • Ayverdi, İ. (2016). Misalli büyük Türkçe sözlük. İstanbul: Kubbealtı İktisadi İşletmesi.
  • Baudrillard, J. (2018). Simulakrlar ve simülasyon (O. Adanır, çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bundy, A. (2000). Drowning in information, starved for knowledge: Information literacy, not technology, is the issue. Vala.org. https://www.vala.org.au/vala2000/ 2000pdf/Bundy.PDF. 14 Kasım 2019.
  • Cangöz, İ. (2017). İletişim araştırmaları. Hayati Tüfekçioğlu (ed.), İletişim Sosyolojisi (32-61). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Clement, J. (2019). Worldwide digital population as of July 2019. Statista. https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population-worldwide/. 5 Kasım 2019.
  • Çağla, C. (2010). Yeni başlayanlar için siyaset bilimi. İstanbul: Omnia Yayınları.
  • Dunning, D. ve Kruger, J. (2009). Unskilled and unaware of it: How difficulties in recognizing one’s own incompetence lead to inflated self-assessments. Psychology (30-46). 1. https://www.researchgate.net/publication/12688660_Unskilled_and_Unaware_of_It_How_Difficulties_in_Recognizing_One’s_Own_Incompetence_Lead_to_Inflated_Self-Assessments.14 Kasım 2009.
  • Giddens, A. (2013). Sosyoloji (C. Güzel, haz.) (Ş. Pala, çev.). İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Göze, A. (2015). Siyasal düşünceler ve yönetimler. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Jacobson, L. (2016). Yes, Donald Trump did call climate change a Chinese hoax. Politifact.https://www.politifact.com/truth-o-meter/statements/2016/jun/03/hillary-clinton/yes-donald-trump-did-call-climate-change-chinese-h/.08 Kasım 2019.
  • Keyes, R. (2019). Hakikat sonrası çağ: Günümüz dünyasında yalancılık ve aldatma (D.Özçetin, çev.). İzmir: Deli Dolu Yayınları.
  • Lessenski, M. (2018). Common sense wanted resilience to ‘post-truth’ and its predictors in the new media literacy index 2018. Open Society Institute. http://osi.bg/downloads/File/2018/MediaLiteracyIndex2018_publishENG.pdf. 11 Kasım 2019.
  • Mcintyre, L. (2019). Hakikat sonrası (M. F. Biçici, çev.) İstanbul: Tellekt Yayınları.
  • Meyer, R. (2018). The grim conclusions of the largest-ever study of fake news. The Atlantic. https://www.theatlantic.com/technology/archive/2018/03/largeststudy- ever-fake-news-mit-twitter/555104/. 10 Kasım 2019.
  • Neuman, W. R. ve Guggenheim, L. (2011). The evolution of media effects theory:A six-stage model of cumulative research. Communication Theory, 21, (169-196). doi:10.1111/j.1468-2885.2011.01381. x.
  • Reese, H. (2016). How the internet promotes a ‘new way of knowing,’ according to philosopher Michael P. Lynch. Techrepublic.com. https://www.techrepublic. com/article/how-the-internet-promotes-a-new-way-of-knowing-according- to-philosopher-michael-p-lynch/. 11 Kasım 2019.
  • Silverman, C. (2016). This analysis shows how viral fake election news stories outperformed real news on Facebook. BuzzFeed. https://www.buzzfeednews. com/article/craigsilverman/viral-fake-election-news-outperformed-realnews-on-facebook. 9 Kasım 2019.
  • Şimşek, A. ve Yalı, S. (2019). Gerçekte(n) öyle mi olmuş? Post-truth zamanlarda tarihin temsili. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Taş, O. ve Taş, T. (2018). Post-hakikat çağında sosyal medyada yalan haber ve Suriyeli mülteciler sorunu. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 29, 183-207. doi: 10.16878/gsuilet.500943.
  • Uzunoğlu, S. (tarih yok). Post-truth her açıdan kullanışlı bir kavram. http://panorama.khas.edu.tr/uploads/pdf/posttruth-her-acidan-kullanisli-bir-kavram.pdf. 16 Kasım 2019.
  • ---------------- (11 Ocak 2017). Yalan haber nedir? Ona karşı neden savunmasızız”. Journo.com. https://journo.com.tr/yalan-haber-nedir. 14 Kasım 2019.
  • Yalçınkaya, A. (2014). Yunan uygarlığı içinde polis ve siyaset. M. A. Ağaoğulları (ed.), Sokrates’ten Jakobenlere Batı’da siyasal düşünceler (23-91). İstanbul:İletişim Yayınları.

Death of the Truth or Mortal Truth

Yıl 2020, Sayı: 6, 168 - 188, 09.10.2020
https://doi.org/10.32739/etkilesim.2020.6.80

Öz

Kaynakça

  • Alatlı, A. (2018). Ben böyle düşünüyorum demekle olmuyor. İstanbul: Everest Yayınları.
  • ---------------- (2019). Yazar Alev Alatlı kaleme aldı: Ey oğul!. Star. 16.07.2019, https://www.star.com.tr/guncel/yazar-alev-alatlidan-tutulasi-nasihatler-haber-1467630/. 5 Kasım 2019.
  • Alexander, R. (2013). Legislative branch appropriations 2014. Washington: U.S. Government Printing Office.
  • Alpay, Y. (2019). Yalanın siyaseti. İstanbul: Destek Yayınları.
  • Althusser, L. (2002). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları (Y. Alp ve M. Özışık, çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Altunay, A. (2012). Geleneksel medyadan yeni medyaya: Görüntü yüzeyi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10, 33-44.
  • Arabacı, A. O. (2017). ‘Eğer bir gün benim sözlerim bilimle ters düşerse bilimi seçin’ sözünün Atatürk’e ait olduğu iddiası. Teyit.org. https://teyit.org/eger-bir-gun-benim-sozlerim-bilimle-ters-duserse-bilimi-secin-sozunun-ataturke-ait-oldugu-iddiasi. 12 Kasım 2019.
  • Arendt, H. (1962). The origins of totalitarianism. Cleveland ve New York: The World Publishing Company.
  • Aronson, E., Wilson, D. T. ve Akert, M. R. (2012). Sosyal psikoloji (O. Gündüz, çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Aygül, E. (2010). Facebook’ta nefret söyleminin üretilmesi ve dolaşıma sokulması.Tuğrul Çomu (haz.), Yeni Medyada Nefret Söylemi (95-140). İstanbul:Kalkedon Yayınları.
  • Aymaz, G. (2018). İletişim araçlarının toplumsal tarihi için bir giriş. Global Media Journal TR Edition, 8(16), 124-139.
  • Ayverdi, İ. (2016). Misalli büyük Türkçe sözlük. İstanbul: Kubbealtı İktisadi İşletmesi.
  • Baudrillard, J. (2018). Simulakrlar ve simülasyon (O. Adanır, çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bundy, A. (2000). Drowning in information, starved for knowledge: Information literacy, not technology, is the issue. Vala.org. https://www.vala.org.au/vala2000/ 2000pdf/Bundy.PDF. 14 Kasım 2019.
  • Cangöz, İ. (2017). İletişim araştırmaları. Hayati Tüfekçioğlu (ed.), İletişim Sosyolojisi (32-61). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Clement, J. (2019). Worldwide digital population as of July 2019. Statista. https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population-worldwide/. 5 Kasım 2019.
  • Çağla, C. (2010). Yeni başlayanlar için siyaset bilimi. İstanbul: Omnia Yayınları.
  • Dunning, D. ve Kruger, J. (2009). Unskilled and unaware of it: How difficulties in recognizing one’s own incompetence lead to inflated self-assessments. Psychology (30-46). 1. https://www.researchgate.net/publication/12688660_Unskilled_and_Unaware_of_It_How_Difficulties_in_Recognizing_One’s_Own_Incompetence_Lead_to_Inflated_Self-Assessments.14 Kasım 2009.
  • Giddens, A. (2013). Sosyoloji (C. Güzel, haz.) (Ş. Pala, çev.). İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Göze, A. (2015). Siyasal düşünceler ve yönetimler. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Jacobson, L. (2016). Yes, Donald Trump did call climate change a Chinese hoax. Politifact.https://www.politifact.com/truth-o-meter/statements/2016/jun/03/hillary-clinton/yes-donald-trump-did-call-climate-change-chinese-h/.08 Kasım 2019.
  • Keyes, R. (2019). Hakikat sonrası çağ: Günümüz dünyasında yalancılık ve aldatma (D.Özçetin, çev.). İzmir: Deli Dolu Yayınları.
  • Lessenski, M. (2018). Common sense wanted resilience to ‘post-truth’ and its predictors in the new media literacy index 2018. Open Society Institute. http://osi.bg/downloads/File/2018/MediaLiteracyIndex2018_publishENG.pdf. 11 Kasım 2019.
  • Mcintyre, L. (2019). Hakikat sonrası (M. F. Biçici, çev.) İstanbul: Tellekt Yayınları.
  • Meyer, R. (2018). The grim conclusions of the largest-ever study of fake news. The Atlantic. https://www.theatlantic.com/technology/archive/2018/03/largeststudy- ever-fake-news-mit-twitter/555104/. 10 Kasım 2019.
  • Neuman, W. R. ve Guggenheim, L. (2011). The evolution of media effects theory:A six-stage model of cumulative research. Communication Theory, 21, (169-196). doi:10.1111/j.1468-2885.2011.01381. x.
  • Reese, H. (2016). How the internet promotes a ‘new way of knowing,’ according to philosopher Michael P. Lynch. Techrepublic.com. https://www.techrepublic. com/article/how-the-internet-promotes-a-new-way-of-knowing-according- to-philosopher-michael-p-lynch/. 11 Kasım 2019.
  • Silverman, C. (2016). This analysis shows how viral fake election news stories outperformed real news on Facebook. BuzzFeed. https://www.buzzfeednews. com/article/craigsilverman/viral-fake-election-news-outperformed-realnews-on-facebook. 9 Kasım 2019.
  • Şimşek, A. ve Yalı, S. (2019). Gerçekte(n) öyle mi olmuş? Post-truth zamanlarda tarihin temsili. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Taş, O. ve Taş, T. (2018). Post-hakikat çağında sosyal medyada yalan haber ve Suriyeli mülteciler sorunu. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 29, 183-207. doi: 10.16878/gsuilet.500943.
  • Uzunoğlu, S. (tarih yok). Post-truth her açıdan kullanışlı bir kavram. http://panorama.khas.edu.tr/uploads/pdf/posttruth-her-acidan-kullanisli-bir-kavram.pdf. 16 Kasım 2019.
  • ---------------- (11 Ocak 2017). Yalan haber nedir? Ona karşı neden savunmasızız”. Journo.com. https://journo.com.tr/yalan-haber-nedir. 14 Kasım 2019.
  • Yalçınkaya, A. (2014). Yunan uygarlığı içinde polis ve siyaset. M. A. Ağaoğulları (ed.), Sokrates’ten Jakobenlere Batı’da siyasal düşünceler (23-91). İstanbul:İletişim Yayınları.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Ali Özgan 0000-0002-4188-9980

Yayımlanma Tarihi 9 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Özgan, A. (2020). Hakikatin Ölümü ya da Ölümlü Hakikat. Etkileşim(6), 168-188. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2020.6.80
AMA Özgan A. Hakikatin Ölümü ya da Ölümlü Hakikat. Etkileşim. Ekim 2020;(6):168-188. doi:10.32739/etkilesim.2020.6.80
Chicago Özgan, Ali. “Hakikatin Ölümü Ya Da Ölümlü Hakikat”. Etkileşim, sy. 6 (Ekim 2020): 168-88. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2020.6.80.
EndNote Özgan A (01 Ekim 2020) Hakikatin Ölümü ya da Ölümlü Hakikat. Etkileşim 6 168–188.
IEEE A. Özgan, “Hakikatin Ölümü ya da Ölümlü Hakikat”, Etkileşim, sy. 6, ss. 168–188, Ekim 2020, doi: 10.32739/etkilesim.2020.6.80.
ISNAD Özgan, Ali. “Hakikatin Ölümü Ya Da Ölümlü Hakikat”. Etkileşim 6 (Ekim 2020), 168-188. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2020.6.80.
JAMA Özgan A. Hakikatin Ölümü ya da Ölümlü Hakikat. Etkileşim. 2020;:168–188.
MLA Özgan, Ali. “Hakikatin Ölümü Ya Da Ölümlü Hakikat”. Etkileşim, sy. 6, 2020, ss. 168-8, doi:10.32739/etkilesim.2020.6.80.
Vancouver Özgan A. Hakikatin Ölümü ya da Ölümlü Hakikat. Etkileşim. 2020(6):168-8.