Mobile devices, used in many areas of daily life, are practical tools for collecting data on the user’s experience and preferences through various applications. Mobile devices offering content producers the opportunity to transmit content to users without time and place limits have become the main channels where users access news over time. Online sources have now become the main channel for news reading in Turkey. Thus, the digital mainstream news media, of which the basic income model is based on advertising, has tended to use all channels effectively to keep user interaction rates and traffic high.
Today, in Turkey, where the primary news sources are online, digital mainstream news media has tended to use all channels effectively to keep user interaction rates and traffic high because of having an income model based on advertising. Media organisations, which benefit from news applications such as Google News, Flipboard, and Bundle, which compile news from different sources and present them to users with personalisation algorithms, have also developed their applications.
In this study, the mobile applications of Sözcü, Hürriyet, Sabah and Habertürk, which are in the top ranks according to the number of monthly visits in the SimilarWeb News and Media category, are analysed. In this research, it was assumed that the current power relations in the news media in Turkey, where there is already a concentration of ownership, continue in the digital media environment. In this direction, it is seen that frequency of push notifications differs according to the agenda and between applications; it has been concluded that many errors are encountered in applications, and notifications’ frequency harms the user experience. While political news predominated in instant notifications, the prominent actors are President Erdoğan and ministers. It has been seen that mobile application notifications allow mainstream media content to be moved to the place where the user is constantly looking at the tempo of daily life. They also provide channels for the messages of the dominants and political power representatives in the society.
Mobile news applications digital news media algorithms media industry surveillance
Gündelik yaşamın pek çok alanında kullanılan mobil cihazlar, çeşitli uygulamalar aracılığıyla kullanıcının deneyim ve tercihlerine ilişkin verilerin toplanmasında etkin olan araçlardır. İçerik üreticileri tarafından zaman ve mekân sınırı olmaksızın kullanıcıya içerikleri iletme olanağı sunan mobil cihazlar, zamanla kullanıcıların habere eriştiği ana mecralar haline gelmiştir. Günümüzde, başlıca haber kaynağının çevrimiçi kaynaklar olduğu Türkiye’de, temel gelir modeli reklama dayalı olan dijital ana akım haber medyası, kullanıcı etkileşim oranları ve trafiklerini yüksek tutmak için tüm mecraları etkin şekilde kullanmaya yönelmiştir. Google Haberler, Flipboard, Bundle gibi, farklı kaynaklardan haberleri derleyip kişiselleştirme algoritmalarıyla kullanıcılara sunan haber uygulamalarından faydalanan medya kuruluşları, kendi uygulamalarını da geliştirmiştir.
Bu çalışmada, SimilarWeb Haber ve Medya kategorisinde, aylık ziyaret sayısına göre üst sıralarda gelen Sözcü, Hürriyet, Sabah ve Habertürk’ün mobil uygulamaları incelenmiştir. Halihazırda mülkiyet yoğunlaşması olan Türkiye’deki medya endüstrisinde mevcut güç ilişkilerinin dijital medya ortamında da sürdüğü varsayımından hareket eden bu araştırmada; anlık bildirim (push notification) yoğunluklarının gündeme göre ve uygulamalar arasında farklılaştığı görülmüş, uygulamalarda çokça hatayla karşılaşıldığı ve bildirim yoğunluğunun kullanıcı deneyimine zarar verdiği sonucuna varılmıştır. Anlık bildirimlerde politika haberleri ağırlıktayken, öne çıkarılan aktörler Cumhurbaşkanı Erdoğan ile bakanlar olmuştur. Ana akım medyanın içeriklerini kullanıcının gündelik hayat temposunda sürekli baktığı yere taşıma olanağı sağlayan mobil uygulama bildirimlerinin, toplumdaki egemenlerin ve siyasal iktidar temsilcilerinin mesajlarının iletildiği alanlar olduğu görülmüştür.
Mobil haber uygulamaları dijital haber medyası algoritmalar medya endüstrisi gözetim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 11 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.