Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Strategic Role of Chatbots in Digital Marketing: A Case Study on ‘Fly By Sign’

Yıl 2025, Sayı: 16, 94 - 109, 31.10.2025
https://doi.org/10.32739/etkilesim.2025.8.16.306

Öz

This study examines the sectoral impacts of increasingly prevalent generative AI applications in advertising through a case study, evaluating how these technologies transform content creation, efficiency, and communication with consumers. The study is structured using a single explanatory case analysis method based on the ‘Fly By Sign’ campaign. The results reveal that, when a proper communication strategy is designed, AI-powered chatbots can provide the following key outputs for brands: increased brand visibility, contribution to customer satisfaction through rapid response mechanisms, easier access to new customer segments, deeper insights into customers, and advanced data analysis capabilities. The findings reveal that AI applications are not limited to facilitating data tracking and analysis processes; they also offer strategic contributions towards improving campaign performance and strengthening brand-consumer interaction.

Kaynakça

  • Acar, H. M., & Tanyıldızı, N. İ. (2022). Reklamda YZ kullanımı: Ziraat Bankası #senhepgülümse reklam filminde deepfake uygulamasının görsel anlatıya etkisi. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, 8, 78–99.
  • Acet, L. Ü., & Karaçor, S. (2024). Görsel iletişim tasarımı bakımından YZ ile oluşturulan reklamların incelenmesi. Academic Social Resources Journal, 9(6), 584-589.
  • Arsenijevic, U., & Jovic, M. (2019, 30 Eylül – 04 Ekim). Artificial intelligence marketing: Chatbots [Konferenas Bildiri Özeti]. International Conference on Artificial Intelligence: Applications and Innovations, Vrdnik Banja, Sırbistan.
  • Barış, A. (2020). A new marketing tool: Chatbot. GSI Journals Serie B: Advancements in Business and Economics, 3(1), 31–46.
  • Bulut, A., & Arslan, B. (2024). Creating ad campaigns using generative AI. Applications of Generative AI içinde (ss. 22–36). Springer Nature.
  • Campbell, C. (2022). Ai by design: A plan for living with artificial intelligence. CRC Press.
  • Chan-Olmsted, S. M. (2019). A review of artificialintelligenceadoptions in themediaindustry. International Journal on Media Management, 21(3-4), 193-215.
  • Çeber, B. (2024). YZ etiği bağlamında reklamcılık sektörü üzerine uygulamalı bir araştırma. Intermedia International e-Journal, 11(20), 63–84. Çeber, B., & Çeliker Erbasan, S. (2024). Tüketicilerin üretken YZ uygulamaları ile oluşturulan reklamlara yönelik algı ve davranışları üzerine bir saha araştırması. Akdeniz İletişim, 47, 289–313.
  • Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of ınformation technology. MIS Quarterly, 13(3), 319–340.
  • Duran, C. (2021). YZ temelli pazarlama: Geleneksel pazarlamanın sonu mu? Ö. İyigün, & M. K. Yılmaz (Ed.), Yapay zekâ: Güncel yaklaşımlar ve uygulamalar içinde (ss. 31–50). Beta Kitap.
  • Felis Ödülleri (2024, 19 Kasım). Tribal Worldwide Istanbul / Turkish Airlines - Fly By Sign #Felis2024 [Video]. 29 Nisan 2025 tarihinde https://youtu.be/i6l1NWPim_U?si=V6ZaCPUsKSIP_Mp0 adresinden erişilmiştir.
  • Figoli, F. A., Mattioli, F., Rampino L. (2022). Artificial intelligence in the design process. Francoangeli.
  • Garip, S., & İnceli, P. (2021). Yeniliklerin yayılımı bağlamında Instagram’da YZ ürünü sanal etkileyenin takipçiler tarafından kabulüne yönelik bir inceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 959–980.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Goodfellow, I., Pouget-Abadie, J., Mirza, M., Xu, B., Warde-Farley, D., Ozair, S., Courville, A., & Bengio, Y. (2014). Generative adversarial networks. Advances in Neural Information Processing Systems, 27. https://arxiv.org/pdf/1406.2661
  • Golden Drum. (tarih yok). Turkish Airlines Fly by Sign. 29 Nisan 2025 tarihinde https://goldendrum.com/showcase/1506008GD24-turkish-airlines-fly-by-sign adresinden erişilmiştir.
  • Katz, E., Blumler, J. G., & Gurevitch, M. (1974). Utilization of mass communication by the individual. J. G. Blumler & E. Katz (Ed.), The uses of mass communications: Current perspectives on gratifications research içinde (ss. 19–32). Sage.
  • Kietzmann, J., Paschen, J., & Treen, E. (2018). Artificial intelligence in advertising: How marketers can leverage artificial intelligence along the consumer journey. Journal of Advertising Research, 58(3), 263–267.
  • Kırdar, Y., & Sönmezer, Z. (2024). Reklamcılık ve YZ pratiklerini toplumbilimsel çözümleme yöntemiyle inceleme: “Sephora reklam filmleri”. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Researches, 10(41), 51–59.
  • Koç, N., & Başfırıncı, C. (2023). İletişim alanındaki mesleklerde YZ uygulamaları: Mevcut durum analizi ve alan yazın taraması. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 13(1), 121–148.
  • Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2020). Pazarlama 4.0: Gelenekselden dijitale geçiş. Optimist Yayın Grubu.
  • Kuruca, Y., Üstüner, M., & Şimşek, İ. (2022). Dijital pazarlamada YZ kullanımı: Sohbet robotu (chatbot). Medya ve Kültür, 2(1), 88–113.
  • Marangoz, M., & Tayçu, Z. (2018, 26-29 Nisan). Evaluation of the effects of artificial intelligence studies on marketing practices [Konferans Bildiri Özeti]. Innovation and Global Issues Congress III, Patara Antique City Parliament Building, Antalya.
  • Media Cat (2025, 11 Nisan). 15. MIXX Awards Türkiye’de kazananlar belli oldu. 7 Mayıs 2025 tarihinde https://mediacat.com/15-mixx-awards-turkiyede-kazananlar-belli-oldu/ adresinden erişilmiştir.
  • Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1986). Communication and persuasion: Central and peripheral routes to attitude change. Springer.
  • Pride, W. M., Ferrel, O. C. (2007). Foundations of marketing. Cengage Learning.
  • Russell, S., & Norvig, P. (2016). Artificial intelligence: A modern approach. Pearson Education.
  • Rodgers, W., & Nguyen, T. (2022). Advertising benefits from ethical artificial intelligence algorithmic purchase decision path ways. Journal of Business Ethics, 178, 1043-1061.
  • Sarıoğlu, B. ve Develi, İ. (2022). Pazarlamada kampanya yönetimi ve YZ kullanımı. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 5(2), 91-124.
  • Say, C. (2023). 50 soruda yapay zekâ. Bilim ve Gelecek Kitaplığı.
  • Türksoy, N. (2022). The future of public relations, advertising and journalism: How artificial intelligence may transform the communication profession and why society should care? Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 40, 394-410.
  • Vredenburg, J., Kapitan, S., Spry, A., & Kemper, J. A. (2020). Authentic brand activism: Consumer perceptions, brand performance, and activism types. Journal of Advertising, 49(4), 427–441.
  • Yakut, R. E., & Küçükerdoğan, B. B. (2024). Metaverse platformundaki giyim markası reklam görsellerinin YZ tabanlı göz izleme yöntemi ile analizi. Kahramanmaraş İstiklal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 69–85.
  • Yıldırım, E., & Can, A. (2024). Yapay zekânın reklamcılık alanında kullanımı ve YZ kullanılarak yazılmış reklam film senaryo analizi. Pamukkale Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi, 3(2), 268–287.
  • Yılmaz, A. (2022). Reklamcılık sektörünün geleceğinde yapay zekânın rolü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Kültür Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods. Sage.

Dijital Pazarlamada Sohbet Robotlarının Stratejik Önemi: ‘Fly by Sign’ Örneği

Yıl 2025, Sayı: 16, 94 - 109, 31.10.2025
https://doi.org/10.32739/etkilesim.2025.8.16.306

Öz

Bu çalışmada, reklamcılık alanında giderek yaygınlaşan üretken yapay zekâ (YZ) uygulamalarının sektörel etkileri örnek olay üzerinden ele alınmakta; bu teknolojilerin içerik üretimi, verimlilik ve tüketici ile kurulan iletişim boyutunda nasıl bir dönüşüm yarattığı değerlendirilmektedir. Çalışma, ‘Fly By Sign’ kampanyası üzerinden tekil açıklayıcı vaka analizi yöntemi ile kurgulanmıştır. Sonuçlar, doğru bir iletişim stratejisinin oluşturulması hâlinde, YZ destekli chatbotların markalar açısından şu temel çıktıları sağlayabileceğini ortaya koymaktadır: Marka görünürlüğünün artırılması, hızlı yanıt mekanizmaları aracılığıyla müşteri memnuniyetine katkı sunulması, yeni müşteri kitlelerine erişimin kolaylaştırılması, müşteriler hakkında daha derinlemesine içgörüler elde edilmesi ve gelişmiş veri analizi imkânı sağlanması. Elde edilen bulgular, YZ uygulamalarının yalnızca veri takibi ve analiz süreçlerini kolaylaştırmakla sınırlı kalmadığını; aynı zamanda kampanya performansını artırma ve marka-tüketici etkileşimini güçlendirme yönünde stratejik katkılar sunduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Acar, H. M., & Tanyıldızı, N. İ. (2022). Reklamda YZ kullanımı: Ziraat Bankası #senhepgülümse reklam filminde deepfake uygulamasının görsel anlatıya etkisi. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, 8, 78–99.
  • Acet, L. Ü., & Karaçor, S. (2024). Görsel iletişim tasarımı bakımından YZ ile oluşturulan reklamların incelenmesi. Academic Social Resources Journal, 9(6), 584-589.
  • Arsenijevic, U., & Jovic, M. (2019, 30 Eylül – 04 Ekim). Artificial intelligence marketing: Chatbots [Konferenas Bildiri Özeti]. International Conference on Artificial Intelligence: Applications and Innovations, Vrdnik Banja, Sırbistan.
  • Barış, A. (2020). A new marketing tool: Chatbot. GSI Journals Serie B: Advancements in Business and Economics, 3(1), 31–46.
  • Bulut, A., & Arslan, B. (2024). Creating ad campaigns using generative AI. Applications of Generative AI içinde (ss. 22–36). Springer Nature.
  • Campbell, C. (2022). Ai by design: A plan for living with artificial intelligence. CRC Press.
  • Chan-Olmsted, S. M. (2019). A review of artificialintelligenceadoptions in themediaindustry. International Journal on Media Management, 21(3-4), 193-215.
  • Çeber, B. (2024). YZ etiği bağlamında reklamcılık sektörü üzerine uygulamalı bir araştırma. Intermedia International e-Journal, 11(20), 63–84. Çeber, B., & Çeliker Erbasan, S. (2024). Tüketicilerin üretken YZ uygulamaları ile oluşturulan reklamlara yönelik algı ve davranışları üzerine bir saha araştırması. Akdeniz İletişim, 47, 289–313.
  • Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of ınformation technology. MIS Quarterly, 13(3), 319–340.
  • Duran, C. (2021). YZ temelli pazarlama: Geleneksel pazarlamanın sonu mu? Ö. İyigün, & M. K. Yılmaz (Ed.), Yapay zekâ: Güncel yaklaşımlar ve uygulamalar içinde (ss. 31–50). Beta Kitap.
  • Felis Ödülleri (2024, 19 Kasım). Tribal Worldwide Istanbul / Turkish Airlines - Fly By Sign #Felis2024 [Video]. 29 Nisan 2025 tarihinde https://youtu.be/i6l1NWPim_U?si=V6ZaCPUsKSIP_Mp0 adresinden erişilmiştir.
  • Figoli, F. A., Mattioli, F., Rampino L. (2022). Artificial intelligence in the design process. Francoangeli.
  • Garip, S., & İnceli, P. (2021). Yeniliklerin yayılımı bağlamında Instagram’da YZ ürünü sanal etkileyenin takipçiler tarafından kabulüne yönelik bir inceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 959–980.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Goodfellow, I., Pouget-Abadie, J., Mirza, M., Xu, B., Warde-Farley, D., Ozair, S., Courville, A., & Bengio, Y. (2014). Generative adversarial networks. Advances in Neural Information Processing Systems, 27. https://arxiv.org/pdf/1406.2661
  • Golden Drum. (tarih yok). Turkish Airlines Fly by Sign. 29 Nisan 2025 tarihinde https://goldendrum.com/showcase/1506008GD24-turkish-airlines-fly-by-sign adresinden erişilmiştir.
  • Katz, E., Blumler, J. G., & Gurevitch, M. (1974). Utilization of mass communication by the individual. J. G. Blumler & E. Katz (Ed.), The uses of mass communications: Current perspectives on gratifications research içinde (ss. 19–32). Sage.
  • Kietzmann, J., Paschen, J., & Treen, E. (2018). Artificial intelligence in advertising: How marketers can leverage artificial intelligence along the consumer journey. Journal of Advertising Research, 58(3), 263–267.
  • Kırdar, Y., & Sönmezer, Z. (2024). Reklamcılık ve YZ pratiklerini toplumbilimsel çözümleme yöntemiyle inceleme: “Sephora reklam filmleri”. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Researches, 10(41), 51–59.
  • Koç, N., & Başfırıncı, C. (2023). İletişim alanındaki mesleklerde YZ uygulamaları: Mevcut durum analizi ve alan yazın taraması. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 13(1), 121–148.
  • Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2020). Pazarlama 4.0: Gelenekselden dijitale geçiş. Optimist Yayın Grubu.
  • Kuruca, Y., Üstüner, M., & Şimşek, İ. (2022). Dijital pazarlamada YZ kullanımı: Sohbet robotu (chatbot). Medya ve Kültür, 2(1), 88–113.
  • Marangoz, M., & Tayçu, Z. (2018, 26-29 Nisan). Evaluation of the effects of artificial intelligence studies on marketing practices [Konferans Bildiri Özeti]. Innovation and Global Issues Congress III, Patara Antique City Parliament Building, Antalya.
  • Media Cat (2025, 11 Nisan). 15. MIXX Awards Türkiye’de kazananlar belli oldu. 7 Mayıs 2025 tarihinde https://mediacat.com/15-mixx-awards-turkiyede-kazananlar-belli-oldu/ adresinden erişilmiştir.
  • Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1986). Communication and persuasion: Central and peripheral routes to attitude change. Springer.
  • Pride, W. M., Ferrel, O. C. (2007). Foundations of marketing. Cengage Learning.
  • Russell, S., & Norvig, P. (2016). Artificial intelligence: A modern approach. Pearson Education.
  • Rodgers, W., & Nguyen, T. (2022). Advertising benefits from ethical artificial intelligence algorithmic purchase decision path ways. Journal of Business Ethics, 178, 1043-1061.
  • Sarıoğlu, B. ve Develi, İ. (2022). Pazarlamada kampanya yönetimi ve YZ kullanımı. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 5(2), 91-124.
  • Say, C. (2023). 50 soruda yapay zekâ. Bilim ve Gelecek Kitaplığı.
  • Türksoy, N. (2022). The future of public relations, advertising and journalism: How artificial intelligence may transform the communication profession and why society should care? Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 40, 394-410.
  • Vredenburg, J., Kapitan, S., Spry, A., & Kemper, J. A. (2020). Authentic brand activism: Consumer perceptions, brand performance, and activism types. Journal of Advertising, 49(4), 427–441.
  • Yakut, R. E., & Küçükerdoğan, B. B. (2024). Metaverse platformundaki giyim markası reklam görsellerinin YZ tabanlı göz izleme yöntemi ile analizi. Kahramanmaraş İstiklal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 69–85.
  • Yıldırım, E., & Can, A. (2024). Yapay zekânın reklamcılık alanında kullanımı ve YZ kullanılarak yazılmış reklam film senaryo analizi. Pamukkale Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi, 3(2), 268–287.
  • Yılmaz, A. (2022). Reklamcılık sektörünün geleceğinde yapay zekânın rolü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Kültür Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods. Sage.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülten Adalı 0000-0002-7068-4482

Erken Görünüm Tarihi 28 Ekim 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 13 Haziran 2025
Kabul Tarihi 25 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Adalı, G. (2025). Dijital Pazarlamada Sohbet Robotlarının Stratejik Önemi: ‘Fly by Sign’ Örneği. Etkileşim(16), 94-109. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2025.8.16.306
AMA Adalı G. Dijital Pazarlamada Sohbet Robotlarının Stratejik Önemi: ‘Fly by Sign’ Örneği. Etkileşim. Ekim 2025;(16):94-109. doi:10.32739/etkilesim.2025.8.16.306
Chicago Adalı, Gülten. “Dijital Pazarlamada Sohbet Robotlarının Stratejik Önemi: ‘Fly by Sign’ Örneği”. Etkileşim, sy. 16 (Ekim 2025): 94-109. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2025.8.16.306.
EndNote Adalı G (01 Ekim 2025) Dijital Pazarlamada Sohbet Robotlarının Stratejik Önemi: ‘Fly by Sign’ Örneği. Etkileşim 16 94–109.
IEEE G. Adalı, “Dijital Pazarlamada Sohbet Robotlarının Stratejik Önemi: ‘Fly by Sign’ Örneği”, Etkileşim, sy. 16, ss. 94–109, Ekim2025, doi: 10.32739/etkilesim.2025.8.16.306.
ISNAD Adalı, Gülten. “Dijital Pazarlamada Sohbet Robotlarının Stratejik Önemi: ‘Fly by Sign’ Örneği”. Etkileşim 16 (Ekim2025), 94-109. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2025.8.16.306.
JAMA Adalı G. Dijital Pazarlamada Sohbet Robotlarının Stratejik Önemi: ‘Fly by Sign’ Örneği. Etkileşim. 2025;:94–109.
MLA Adalı, Gülten. “Dijital Pazarlamada Sohbet Robotlarının Stratejik Önemi: ‘Fly by Sign’ Örneği”. Etkileşim, sy. 16, 2025, ss. 94-109, doi:10.32739/etkilesim.2025.8.16.306.
Vancouver Adalı G. Dijital Pazarlamada Sohbet Robotlarının Stratejik Önemi: ‘Fly by Sign’ Örneği. Etkileşim. 2025(16):94-109.