Zâhidî’nin tam ismi, Ebû’r-Reca Necmuddîn Muhtar ez- Zâhidî’dir. Harizm’in Gazmîn (Gazmîne, Gazvîne) kasabasında dünyaya gelen imamın doğum tarihine kaynaklarda rastlanmamış olup hayatı Harizmşahlar’ın hem yükselme hem yıkılma dönemine rastlar. Zâhidî’nin kökeni hakkında tabakat kitaplarında net bir bilgiye ulaşılamamıştır. Zâhidî’nin “Hâtimetü’l-müctehidîn” olarak andığı Rüknüleimme es-Sabbâgī’yi “kayınpederim” diye zikretmesinden onun kızıyla evlendiği anlaşılmaktadır. Zâhidî Hârizm’in merkezi Cürcâniye’de er-Risâletü’n-Nâṣıriyye adlı eserini tamamladığı 21 Cemâziyelâhir 658’den (3 Haziran 1260) sonra vefat etti. Zâhidî hakkında yapılan bazı çalışmalarda, daha ziyade Mu’tezile mezhebini benimsemesi hali ve bu sebeple fetvalarına güvenilemeyeceği, daha çok bu çerçevede İslamî ilim dallarındaki görüş, düşünce ve yaklaşımları ön plana çıkarılarak konu edinildiği görülmektedir. Bu araştırmada ise bu alanların dışında İmam Zâhidî’nin ‘Kelam ilmine hâkimiyeti ve hakkı müdafaada münazara mahareti’, ‘Fıkıh alanındaki yetkinliği’ ve ‘Her durumda olayların olumlu yönlerine işaret etme kabiliyeti ve umut aşılama hassasiyeti’ olmak üzere üç alandaki meziyet ve hassasiyetleri konu edindiği gibi ayrıca hayatı da genel hatlarıyla ifade edilmektedir.
Etik Beyan / Etical Statement Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur. İt is declared that scientific and ethical principles have been fllowed while carrying out and writing this study and that all the sources used have been properly cited(Nurettin Adın).
Dergi park ve yöneticileri
makalemin son aşamasına kadar yapıcı değerlendirmeleri ve kıymetli önerileri sebebiyle Hocalarıma çok teşekkür ederim.
Abū al-Rajā Najm al-Dīn Mukhtar al-Zāhidī was born in Gazmīn town of Harizm and died in Gurgach (Jurjāniyya), the center of Harizm, after 21 Jumādā al-ʾĀkhir 658 (June 3, 1260). al-Zāhidī was interested in many fields of Islamic sciences such as recitation, of the Qur’an, kalam, fiqh, hadith, and he especially focused on the fields of fiqh and kalam. al-Zāhidī, a Hanafî scholar, wrote books on Hanafī fiqh such as al-Kunya al-Munya, al-Hāvī fī al-Fetavā, al-Mujtabā. In the field of theology, he wrote the works al-Mujtabā fī al-‘Usūl, al-Risāla al-Nāsiriyya, Risāla fī Dhikr al-Muhālifīn and Risāla fī al-Munāzara Beyna al-Muslimīn wa al-Nasārā. In his works, al-Zāhidī frequently quoted the views of well-known Mu‘tazila scholars such as Abū Ali al-Jubbā‘ī, al-Qādī ‘Abd al-Jabbār, Abū al-Husayn al-Basrī on both theology and fiqh, showing that he followed a line that adopted them. His works have attracted the attention of researchers, and academic studies have been conducted on his works, especially related to fiqh. al-Zāhidī, who carried out scientific studies in Baghdad and Anatolia, later returned to Jurjāniyya and stayed there until his death.
الزاهدي هو الإمام أبو الرجا نجم الدين مختار بن محمود الخوارزمي الغزميني. ولد في قصبة الغزمين محافظة الخوارزم. ولم يوجد تاريخ ولادته في المصادر. يُفهم من حقيقة أن الزاهدي ذكر ركن الأئمة الصباغي، الذي أشار إليه بـ "خاتم المجتهيدين"، بـ "والد زوجتي" أنه تزوج ابنته. توفى الإمام الزاهدي بعد سنة 658 في مركز خوارزم في الجرجانية. لقد نال الإمام الزاهدي استحسان مجتمع إسلامي كبير بمصنفاته القيمة والفريدة من نوعها، والتي آثراها بآرائه وأفكاره التي تتناول العديد من مجالات العلوم الإسلامية. وفي بعض الدراسات عن الزاهدي يتبين أنه تبنى مذهب المعتزلة، وبالتالي لا يمكن الوثوق بفتاواه، وأن آرائه وأفكاره ومناهجه في العلوم الإسلامية يتم المناقشة عليها في هذا الإطار. وفي هذه الدراسة إلى جانب هذه المجالات، فضائل الإمام الزاهدي في ثلاثة مجالات: سيطرته على علم الكلام وقدرته على الجدال في الدفاع عن الحق وكفائته في الفقه الإسلامي والقدرة على الإشارة إلى الجوانب الإيجابية الأحداس في كل موقف وحساسية غرس الأمل وكذلك حياته المعبر عنها بعبارات عامة.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Hukuku |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 40 |