Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK OTOMOTİV YAN SANAYİİNDE SICAK ŞEKİLLENDİRME SÜREÇLERİNDE KAYNAK VERİMLİLİĞİNİ ARTIRMAYA YÖNELİK TEKNOLOJİK YENİLİKLER VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK

Yıl 2025, Cilt: 30 Sayı: 2, 473 - 486, 20.08.2025
https://doi.org/10.17482/uumfd.1573698

Öz

Türk otomotiv yan sanayinde, sıcak şekillendirme süreçleri kritik bir öneme sahiptir ve bu süreçlerde kaynak verimliliğini artırmak hem ekonomik faydalar sağlamakta hem de çevresel sürdürülebilirliğe katkıda bulunmaktadır. Bu çalışma, sıcak şekillendirme süreçlerinde kullanılan malzemelerin, enerji tüketiminin ve süreç teknolojilerinin analizi yoluyla kaynak verimliliğini artırmaya yönelik yenilikçi teknolojilerin geliştirilmesini hedeflemektedir. Çalışmada, enerji tüketimi ve malzeme israfını azaltacak yöntemler araştırılmış, endüstride uygulanabilir çözümler sunulmuştur. Ayrıca sürdürülebilirlik perspektifi doğrultusunda, karbon ayak izinin azaltılması, döngüsel ekonomi ilkelerine uyum ve atık yönetimi konuları ele alınmıştır. Çalışma, sektördeki işletmelere rekabet avantajı sağlayabilecek çevre dostu uygulamalar ve ileri teknoloji odaklı yaklaşımlar önermektedir. Elde edilen bulgular, Türk otomotiv yan sanayinde sıcak şekillendirme süreçlerinin çevresel ve ekonomik açıdan daha sürdürülebilir hale getirilmesine yönelik somut öneriler sunmaktadır.

Etik Beyan

Bu çalışma için etik kurul onayına gerek yoktur.

Destekleyen Kurum

Beyçelik Gestamp A.Ş.

Kaynakça

  • Arer, C. (2010). Türk otomotiv sektöründe uluslararası rekabet gücünün artırılmasında tasarımın önemi (Yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü). İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Bos-Brouwers, Hilke. (2009). Corporate Sustainability and Innovation in SMEs: Evidence of Themes and Activities in Practice. Business Strategy and the Environment. 19. 417- 435. 10.1002/bse.652.
  • Billur, E., Altan, T. (2012). Exploring the 3rd International Conference on Hot Stamping Technology, Part I http://nsmwww.eng.ohio-state.edu/642-7.pdf, Erişim Tarihi; 15.03.2012.
  • Doğuş Otomotiv. (2023). 2023 yılı sürdürülebilirlik raporu: Türk otomotiv sektöründe çevresel sürdürülebilirlik hedefleri. İstanbul: Doğuş Otomotiv Yayını. Erişim adresi: https://www.dogusotomotiv.com.tr/newdogusotomotiv_files/2024109211311417_091024-Dogus-Otomotiv_ESR_2023-TR.pdf
  • Erdoğan, B. (2018). Türkiye’deki otomotiv endüstrisinin çevresel yükünün belirlenmesi (Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü). Bursa Uludağ Üniversitesi,
  • Eşiyok, F. (2015). Türk otomotiv endüstrisinde sıcak şekillendirilebilirlik kalıp tasarımı yeteneğinin geliştirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Görgülüarslan, R. M., & Güler, M. A. (2015). Otomotiv endüstrisinde kullanılan sıcak şekillendirme tekniğinin incelenmesi. Mühendis ve Makina, 56(660), 41-51. ,37(4), 629-633.
  • Harris, A. (2007). Dağıtılmış liderlik: kavramsal karışıklık ve ampirik çekingenlik 1 . Uluslararası Eğitimde Liderlik Dergisi , 10 (3), 315–325. 10.1080/13603120701257313
  • Kaebernick, H., Kara, S., & Sun, M. (2003). Sustainable product development and manufacturing by considering environmental requirements. Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, 19(6), 461-468. https://doi.org/10.1016/S0736-5845(03)00056-5
  • Kolk, Ans. (2004). A decade of sustainability reporting: Developments and significance. International Journal of Environment and Sustainable Development. 3. 10.1504/IJESD.2004.004688.
  • Mori, K., Okuda, Y. (2010). Tailor die quenching in hot stamping for producing ultra-high strength steel formed parts having strength distribution, CIRP Annals - Manufacturing Technology 59 (2010) 291–294.
  • Neugebauer, R., Altan, T., Geiger, M., Kleiner, M., & Sterzing, A. (2006). Sheet metal forming at elevated temperatures. CIRP Annals, 55(2), 793-816. 10.1016/j.cirp.2006.10.008.
  • Turetta, A., Bruschi,S., Ghiotti, A. (2006). Investigation of 22MnB5 formability in hot stamping operations, Journal of Materials Processing Technology 177 (2006) 396–400.

Technological Innovations and Sustainability in Enhancing Resource Efficiency in Hot Forming Processes in the Turkish Automotive Supply Industry

Yıl 2025, Cilt: 30 Sayı: 2, 473 - 486, 20.08.2025
https://doi.org/10.17482/uumfd.1573698

Öz

The hot forming processes in the Turkish automotive supply industry hold critical importance, as improving resource efficiency in these processes yields both economic benefits and contributes to environmental sustainability. This study aims to develop innovative technologies to enhance resource efficiency through the analysis of materials, energy consumption, and process technologies utilized in hot forming. Methods to reduce energy usage and material waste have been explored, and practical solutions applicable to the industry have been proposed. Additionally, from a sustainability perspective, the study addresses the reduction of carbon footprint, compliance with circular economy principles, and waste management practices. The findings present environmentally friendly applications and advanced technology-driven approaches that can provide a competitive advantage to enterprises within the sector. The results offer tangible recommendations for making the hot forming processes in the Turkish automotive supply industry more sustainable both environmentally and economically.

Etik Beyan

"There is no need for ethics committee approval for this study."

Destekleyen Kurum

Beyçelik Gestamp A.Ş.

Teşekkür

Bu çalışmanın yürütülmesinde katkılarından dolayı Beyçelik Gestamp şirketine ve değerli hocam Feza Karaer'e teşekkürlerimi sunarım. Çalışma sürecinde sağladıkları destek ve rehberlik için minnettarım.

Kaynakça

  • Arer, C. (2010). Türk otomotiv sektöründe uluslararası rekabet gücünün artırılmasında tasarımın önemi (Yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü). İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Bos-Brouwers, Hilke. (2009). Corporate Sustainability and Innovation in SMEs: Evidence of Themes and Activities in Practice. Business Strategy and the Environment. 19. 417- 435. 10.1002/bse.652.
  • Billur, E., Altan, T. (2012). Exploring the 3rd International Conference on Hot Stamping Technology, Part I http://nsmwww.eng.ohio-state.edu/642-7.pdf, Erişim Tarihi; 15.03.2012.
  • Doğuş Otomotiv. (2023). 2023 yılı sürdürülebilirlik raporu: Türk otomotiv sektöründe çevresel sürdürülebilirlik hedefleri. İstanbul: Doğuş Otomotiv Yayını. Erişim adresi: https://www.dogusotomotiv.com.tr/newdogusotomotiv_files/2024109211311417_091024-Dogus-Otomotiv_ESR_2023-TR.pdf
  • Erdoğan, B. (2018). Türkiye’deki otomotiv endüstrisinin çevresel yükünün belirlenmesi (Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü). Bursa Uludağ Üniversitesi,
  • Eşiyok, F. (2015). Türk otomotiv endüstrisinde sıcak şekillendirilebilirlik kalıp tasarımı yeteneğinin geliştirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Görgülüarslan, R. M., & Güler, M. A. (2015). Otomotiv endüstrisinde kullanılan sıcak şekillendirme tekniğinin incelenmesi. Mühendis ve Makina, 56(660), 41-51. ,37(4), 629-633.
  • Harris, A. (2007). Dağıtılmış liderlik: kavramsal karışıklık ve ampirik çekingenlik 1 . Uluslararası Eğitimde Liderlik Dergisi , 10 (3), 315–325. 10.1080/13603120701257313
  • Kaebernick, H., Kara, S., & Sun, M. (2003). Sustainable product development and manufacturing by considering environmental requirements. Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, 19(6), 461-468. https://doi.org/10.1016/S0736-5845(03)00056-5
  • Kolk, Ans. (2004). A decade of sustainability reporting: Developments and significance. International Journal of Environment and Sustainable Development. 3. 10.1504/IJESD.2004.004688.
  • Mori, K., Okuda, Y. (2010). Tailor die quenching in hot stamping for producing ultra-high strength steel formed parts having strength distribution, CIRP Annals - Manufacturing Technology 59 (2010) 291–294.
  • Neugebauer, R., Altan, T., Geiger, M., Kleiner, M., & Sterzing, A. (2006). Sheet metal forming at elevated temperatures. CIRP Annals, 55(2), 793-816. 10.1016/j.cirp.2006.10.008.
  • Turetta, A., Bruschi,S., Ghiotti, A. (2006). Investigation of 22MnB5 formability in hot stamping operations, Journal of Materials Processing Technology 177 (2006) 396–400.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çevre Mühendisliği (Diğer), Endüstri Mühendisliği, Üretim ve Endüstri Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Anil Akbay 0009-0003-9043-1866

Feza Karaer 0000-0002-2986-0114

Gönderilme Tarihi 30 Ekim 2024
Kabul Tarihi 16 Nisan 2025
Erken Görünüm Tarihi 30 Temmuz 2025
Yayımlanma Tarihi 20 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 30 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akbay, A., & Karaer, F. (2025). TÜRK OTOMOTİV YAN SANAYİİNDE SICAK ŞEKİLLENDİRME SÜREÇLERİNDE KAYNAK VERİMLİLİĞİNİ ARTIRMAYA YÖNELİK TEKNOLOJİK YENİLİKLER VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 30(2), 473-486. https://doi.org/10.17482/uumfd.1573698
AMA Akbay A, Karaer F. TÜRK OTOMOTİV YAN SANAYİİNDE SICAK ŞEKİLLENDİRME SÜREÇLERİNDE KAYNAK VERİMLİLİĞİNİ ARTIRMAYA YÖNELİK TEKNOLOJİK YENİLİKLER VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK. UUJFE. Ağustos 2025;30(2):473-486. doi:10.17482/uumfd.1573698
Chicago Akbay, Anil, ve Feza Karaer. “TÜRK OTOMOTİV YAN SANAYİİNDE SICAK ŞEKİLLENDİRME SÜREÇLERİNDE KAYNAK VERİMLİLİĞİNİ ARTIRMAYA YÖNELİK TEKNOLOJİK YENİLİKLER VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 30, sy. 2 (Ağustos 2025): 473-86. https://doi.org/10.17482/uumfd.1573698.
EndNote Akbay A, Karaer F (01 Ağustos 2025) TÜRK OTOMOTİV YAN SANAYİİNDE SICAK ŞEKİLLENDİRME SÜREÇLERİNDE KAYNAK VERİMLİLİĞİNİ ARTIRMAYA YÖNELİK TEKNOLOJİK YENİLİKLER VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 30 2 473–486.
IEEE A. Akbay ve F. Karaer, “TÜRK OTOMOTİV YAN SANAYİİNDE SICAK ŞEKİLLENDİRME SÜREÇLERİNDE KAYNAK VERİMLİLİĞİNİ ARTIRMAYA YÖNELİK TEKNOLOJİK YENİLİKLER VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK”, UUJFE, c. 30, sy. 2, ss. 473–486, 2025, doi: 10.17482/uumfd.1573698.
ISNAD Akbay, Anil - Karaer, Feza. “TÜRK OTOMOTİV YAN SANAYİİNDE SICAK ŞEKİLLENDİRME SÜREÇLERİNDE KAYNAK VERİMLİLİĞİNİ ARTIRMAYA YÖNELİK TEKNOLOJİK YENİLİKLER VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 30/2 (Ağustos2025), 473-486. https://doi.org/10.17482/uumfd.1573698.
JAMA Akbay A, Karaer F. TÜRK OTOMOTİV YAN SANAYİİNDE SICAK ŞEKİLLENDİRME SÜREÇLERİNDE KAYNAK VERİMLİLİĞİNİ ARTIRMAYA YÖNELİK TEKNOLOJİK YENİLİKLER VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK. UUJFE. 2025;30:473–486.
MLA Akbay, Anil ve Feza Karaer. “TÜRK OTOMOTİV YAN SANAYİİNDE SICAK ŞEKİLLENDİRME SÜREÇLERİNDE KAYNAK VERİMLİLİĞİNİ ARTIRMAYA YÖNELİK TEKNOLOJİK YENİLİKLER VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, c. 30, sy. 2, 2025, ss. 473-86, doi:10.17482/uumfd.1573698.
Vancouver Akbay A, Karaer F. TÜRK OTOMOTİV YAN SANAYİİNDE SICAK ŞEKİLLENDİRME SÜREÇLERİNDE KAYNAK VERİMLİLİĞİNİ ARTIRMAYA YÖNELİK TEKNOLOJİK YENİLİKLER VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK. UUJFE. 2025;30(2):473-86.

DUYURU:

30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir).  Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.

Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr