The course
scheduling problem is one of the most common timetabling problems which are
frequently encountered in all educational institutions, especially
universities. This problem which is getting harder to solve day by day, means
the assignment of the lessons and lecturers into the most suitable time-slots
and classrooms, provided that various constraints are taken into account. These
constraints peculiar to the problem are consisted due to various factors such
as the characteristics and the rules of the educational institutions, preferences of lecturers, students’ requests and suggestions.
In this study, a novel 0-1 integer programming model that considers preferences
of lecturers is proposed for the course scheduling problem. The proposed
mathematical model is also tested with a case study from Uludag University.
Thus, the performance of the mathematical model can be tested and the results
can be analyzed. The results of the carried out application show efficient results
in preparing a course schedule that meets the preferences of the lecturers and
complies with the rules of the institutions.
Course Scheduling Problem 0-1 Integer Programming Scheduling Operations Research
Ders programı çizelgeleme problemi, başta
üniversiteler olmak üzere bütün eğitim kurumlarında sıklıkla karşılaşılan, en
yaygın zaman çizelgeleme problemlerinden birisidir. Çözümü gün geçtikçe
zorlaşan bu problem, çeşitli kısıt yapıları dikkate alınmak koşuluyla,
derslerin ve öğretim üyelerinin en uygun zaman dilimleri ve dersliklere
atanmasını ifade etmektedir. Probleme özgü bu kısıt yapıları; eğitim
kurumlarının özellikleri ve kuralları, öğretim üyelerinin talepleri,
öğrencilerin istek ve önerileri gibi çeşitli faktörlere göre oluşturulmaktadır.
Bu çalışmada, ders programı çizelgeleme problemi için öğretim üyelerinin istek
ve taleplerini dikkate alan yeni bir 0-1 tamsayılı programlama modeli
önerilmiştir. Önerilen bu matematiksel programlama modeli Uludağ Üniversitesinde
yapılan bir örnek uygulama ile desteklenmiştir. Bu sayede matematiksel modelin
bir gerçek hayat problemi üzerinde test edilmesi ve üretilen sonuçların analiz
edilmesi sağlanmıştır. Yapılan uygulama çalışmasının sonuçları, önerilen matematiksel
programlama modelinin kurum kurallarını ve öğretim üyelerinin tercihlerini
karşılayan haftalık bir ders çizelgesinin elde edilmesinde verimli sonuçlar
ürettiğini göstermektedir.
Ders Programı Çizelgeleme Problemi 0-1 Tamsayılı Programlama Çizelgeleme Yöneylem Araştırması
Konular | Mühendislik |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2016 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ağustos 2015 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 21 Sayı: 2 |
DUYURU:
30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir). Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr