Parallel to the increase in worldwide urbanization, road and rail traffic
has also risen. Consequently, widespread railway lines have been built adjacent
to the existing cultural heritage structures. Dynamic loading induced by train
traffic may cause damage to these structures as well as discomfort to the
residents. Due to the close proximity to the railway, historical significance
and communal value, Little Hagia Sophia Mosque was selected as a case study. At
first, vibrations on and around the mosque were measured and analyzed in the
frequency domain. Attenuation characteristics
of vibrations on the ground were determined theoretically and experimentally with distance from the railway. Then,
measured vibration levels have been assessed in connection with the thresholds
for potential damage and human response. Frequency of vibrations was
distributed in a wide range and an amplification zone on the ground was
observed 35-45m from the railway. Notably, peak particle velocities sometimes
exceeded the previously established minimum damage thresholds. In conclusion, vibration
measurement on and around the structure is crucial for the evaluation of
structure’s condition and potential damage prevention.
Train-induced vibrations Vibration measurement Historic structures Masonry structures Attenuation
Kentleşmenin dünya
çapında hızlı artışına paralel olarak, karayolu ve demiryolu trafiği de
artmaktadır. Bunun sonucunda, özellikle şehir merkezlerinde yaygınlaşan
demiryolu ağları, kültürel miras yapılarına son derece yakın inşa
edilebilmektedir. Tren geçişlerinin oluşturduğu dinamik yükler, bu hassas yapılara
hasar verebileceği gibi, yapı sakinlerini de rahatsız edebilir. Demiryolu
hattına yakınlığı, tarihi zenginliği ve toplumsal değerinden dolayı Küçük
Ayasofya Cami bu çalışmada örnek yapı olarak seçilmiştir. Öncelikle, yapı
üzerinde ve bahçesinde, tren titreşimleri kaydedilmiş ve frekans ortamında incelenmiştir.
Demiryolundan uzaklaştıkça zemin yüzeyindeki titreşimlerin atenüasyonu deneysel
ve teorik olarak belirlenmiştir. Ayrıca, titreşimlerin genlikleri, yapısal
hasar potansiyeli ve insan tepkisi bakımından değerlendirilmiştir. Geniş bir
frekans aralığına yayılan zemin titreşimleri, demiryolundan yaklaşık 35-45m
uzaklıkta, zemin büyütmesi göstermiştir. Yapı üzerinde ise tarihi yapılarda hasara sebep olabilecek, sınır titreşim seviyeleri, bazı
durumlarda aşılmıştır. Sonuç olarak, kültürel miras yapıları üzerinde
ve çevresinde titreşim ölçümleri yapılması, bu yapıların durum değerlendirmesi
ve olası hasarların önlenmesi acısından oldukça önemlidir.
Tren titreşimleri Titreşim ölçümü Tarihi yapılar Kagir yapılar Atenüasyon
Konular | Mühendislik |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 28 Ağustos 2017 |
Kabul Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 22 Sayı: 3 |
DUYURU:
30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir). Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr