Şirketler, değişen market koşullarına adapte
olmak ve rekabet içinde kalmak için lojistik faaliyetlerini de üretim
faaliyetleri gibi iyi bir şekilde yönetmelidir. Lojistik maliyetleri, şirket
maliyetlerinin büyük bir kısmını oluşturduğu için etkin bir şekilde
yönetilmelidir. Etkin bir lojistik ağı oluşturulurken üretim birimlerinin
yerleşimi ve bu birimlerden talep noktalarına giden araç rotalarına karar
verilmesi karşılaşılan ve çözülmesi gereken optimizasyon problemleridir. Bu
çalışma kapsamında envanter, yerleşim ve rotalama ile ilgili kararlar göz önüne
alınarak bir yerleşim-envanter-rotalama probleminin çözülmesi amaçlanmıştır.
Yerleşim-rotalama problemi ile karşılanamayan talepli ekonomik üretim miktarı
modeli entegre edilerek problemin formülasyonu oluşturulmuştur. Problemin
çözümü için bir büyük komşuluk arama algoritması geliştirilmiştir. Algoritmanın
değerlendirilmesi, literatürden alınan yerleşim-rotalama problem veri setleri
ile yapılan karşılaştırmalı sonuçlar aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Literatürde
her iki problem veri seti için de bilinen en iyi sonuçlar bulunmuş veya en iyi
sonuçlara yaklaşılmıştır.
Büyük komşuluk arama algoritması Envanter yerleşim ve rotalama problemi Hatalı ürünler Karşılanamayan Talep
The companies, who wants to adapt to the changed
market conditions and remain competitive, have to manage their storage and
distribution processes in a cost effective manner as well as their production
processes. The logistic costs consume a significant part of the budget of the
companies and therefore these processes must be managed as efficiently as
possible. The design of such an effective logistic network contains two hard
combinatorial optimization problems, to locate facilities, and to determine
vehicle routes supplying demand points from these locations. Within the context
of this study, we deal with the Location Inventory Routing Problem (LIRP),
which is an enriched Location Routing Problem (LRP) with the inventory related
issues and determines inventory, location and transportation related decisions
at the strategic, tactical and operational levels. A mathematical model, a
combination of a location-routing problem and a joint replenishment economic
order quantity (EOQ) model with backorders, is developed to formally describe
the problem. Large neighborhood search algorithm is developed to solve the
problem. Comparative results with the location-routing problem data sets from the
literature is used in order to evaluate solution method. The best known results
in the literature have been found or the best results have been approached for
both problem dataset.
Large neighborhood search algorithm Location inventory and routing problem Defective items Shortages
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 21 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 23 Sayı: 4 |
DUYURU:
30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir). Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr