Havacılık ve medikal sanayii gibi isterleri yüksek olan sektörlerde
kullanılan parçaların imalatı genellikle yüksek hassasiyete sahip talaşlı
imalat yöntemleri ile yapılmakta olup, bu işlemler sırasında yüksek teknoloji
ürünü takım tezgahları kullanılmaktadır. Diğer yandan, son on yılda, önemli bir
maliyet girdisi olan ve çevre etkisi bulunan enerji tüketimini, talaşlı imalat
sırasında en aza indirme amaçlı çalışmalar yoğunlaşmıştır. Dolayısıyla, düşük
enerji tüketimi ile yüksek kaliteli iş parçalarının üretimi, giderek önem
kazanmaktadır. Tornalama işlemi, talaş kaldırma işlemleri arasında en fazla
tercih edilen işlemlerden birisidir. Günümüzde, Ti6Al4V malzemesi, sağladığı
mekanik ve ısıl avantajlardan dolayı, hem havacılık hem de medikal sanayiinde
yaygın olarak kullanılmakta ve yüksek hassasiyetli torna tezgahlarında
işlenmektedir. Bu çalışmada, malzemesi Ti6Al4V olan iş parçasının yüzey
pürüzlülüğü (Ra) ve bu iş
parçasının üretimi sırasında elde edilen özgül kesme enerjisi (ÖKE)
incelenmiştir. İşlem girdi parametreleri olarak; kesme derinliği (ap), kesme hızı (Vc) ve ilerleme (f) belirlenmiştir. Belirlenen çıktı parametrelerinin
tahmini için Yanıt Yüzey Metodu (YYM) ve Yapay Sinir Ağları (YSA) kullanılmıştır.
YSA ve YYM modellerinde kullanılan veriler Box-Behnken deney tasarımı ile elde
edilmiştir. Bunun yanı sıra girdi parametrelerinin etkilerini incelemek adına,
Merkezi Kompozit Deney Tasarımı (MKT) kullanılarak elde edilen sonuçlar
üzerinden Varyans Analizi yapılmıştır. Çalışmalar sonucunda minimum yüzey
pürüzlülüğü elde etmek için kesme derinliği 0,2 mm, ilerleme 0,0637 mm/dev ve
kesme hızı 36 m/dak olarak belirlenmiştir. Aynı zamanda minimum özgül kesme
enerjisi için gerekli girdi parametreleri; ap= 0,53 mm, f= 0,0963 mm/dev ve Vc= 44 mm/dak’dır. YSA modeli ile geliştirilen tahmin modelinin YYM tahmin
modeline göre daha iyi sonuçlar ortaya koyduğu gözlemlenmiştir.
Ti6Al4V talaşlı imalat Yapay Sinir Ağları Yanıt Yüzey Metodu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2019 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mart 2017 |
Kabul Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 24 Sayı: 2 |
DUYURU:
30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir). Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr