Yıl 2019, Cilt 24 , Sayı 2, Sayfalar 633 - 642 2019-08-30

OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ
The Automobile Driver Seat Track Design and Development

Ömer Osman DEVECİ [1] , Ali DURMUŞ [2]


Bu çalışma, Avrupa Birliği ülkelerinde yayınlanan ECE regülasyonu R-14 emniyet kemeri bağlantıları şartları altında çalışan koltuk kızak profil kesiti geliştirilmesi üzerinedir. Kızak profilinde farklı senaryolar oluşturularak regülasyonun şartlarını sağlayıp sağlayamadığı incelenmiştir. Malzeme tipi, sac kalınlığı ve kesit simetri durumu değişkenleri ile farklı senaryolar oluşturulmuştur. Senaryoların modellenmesi CATIA V5’te ve sonlu elemanlar analizleri HyperWorks’te gerçekleştirilmiştir. Seçilen bir senaryonun prototipleri üretilerek test edilmiştir. ECE R-14 regülasyon test sonuçları ile analiz sonuçları karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma sonucunda testte elde edilen koltuk sırt yer değiştirme değeri sonlu elemanlarda elde edilen sonuca % 90 oranında yakın çıkmıştır. 

This study concerns about seat tracks which are designed and developed for passing Economic Commission for Europe (ECE) R-14 regulation. Main focus on the seat track design is profile sections. Alternative scenarios are created and validated according to the regulation criteria’s. In the scenarios; the material type, thickness and section symmetry parameters have been combined. The CAD models are designed in CATIA V5 and transferred to HyperWorks for FEA’s. In order to verify the results of FEA’s, prototypes are produced and tested. The paper also discusses the FEA results which are compared and validated with the test results. As a result of the comparison, the seat back displacement correlation ratio was obtained 90 % in the tests.

  • 1. Altair Engineering Inc. (2017a), Altair HyperWorks HyperMesh User Guide.
  • 2. Altair Engineering Inc. (2017b), Altair HyperWorks RADIOSS Tutorials and Examples.
  • 3. Arslan, A. ve Kaptanoğlu, M. (2010), Bir ticari araç için ECE R-14 regülasyonuna uygun koltuk bağlantılarının geliştirilmesi, OTEKON 2010 5. Otomotiv Teknolojileri Kongresi.
  • 4. Dassault Systèmes (2004), CATIA V5 User Guides, Part Design, Assebmly Design, Wireframe and Surface, Version 5 Release 14.
  • 5. Deveci, Ö., Sarısaç, S., Düvenci, F., Durmuş, A. (2018), Binek araç ön koltuklarında kullanılan kızak mekanizmasının dayanım doğrulama metodolojisi, OTEKON 2018 9. Otomotiv Teknolojileri Kongresi, s1656-s1661.
  • 6. Pişgin E. ve Solmaz E. (2018), FMVSS 210 Normuna göre sürücü koltuğu geliştirilmesi, Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, Cilt 23, Sayı 1. Doi: 10.17482/uumfd.390068
  • 7. Gavelin, A., Iraeus, J., Lindquist, M., Oldenburg, M. (2010) Evaluation of finite element models of seat structures with integrated safety belts using full scale experiments, International Journal of Crashworthiness Tandfonline, Taylor & Francis 15:3, 265-280. Doi: 10.1080/13588260903250994
  • 8. http://www.A2mac1.com, Erişim Tarihi: 15.03.2019, Konu: Seats > Driver > Adjuster > Longitudinal > Rails alt başlık içinde kıyaslanan kızaklar.
  • 9. Mazur, M., Leary, M., Huang, S., Baxter, t., Subic, A. (2011), Benchmarking study of automotive seat track sensitivity to manufacturing variation, International conference on engineering design, ICED11.
  • 10. Peicheng, S. ve Zengwei, X. (2018), Analysis of seat belt anchorage strength for vehicles, IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering, 301 (2018) 012127. Doi: 10.1088/1757-899X/301/1/012127
  • 11. Sang, D.P., Jong, K.P., Byung, Y.C., Dong, W.J., Hak, G.K. (2010) Seat Common Frame Design Optimization, SAE Technical Paper, 2010-01-0390. Doi:10.4271/2010-01-0390.
  • 12. TATA Steel (2014a), Ympress S500MC data sheet
  • 13. TATA Steel (2014b), Ympress S700MC data sheet
  • 14. UNECE (2012), ECE R-14 Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to safety-belt anchorages, ISOFIX anchorages systems and ISOFIX top tether anchorages
  • 15. United Nations (2017), Consolidated Resolution on the Construction of Vehicles (R.E.3). ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.6
Birincil Dil tr
Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Orcid: 0000-0002-2693-4894
Yazar: Ömer Osman DEVECİ
Kurum: Martur A.Ş.
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0003-2487-7344
Yazar: Ali DURMUŞ (Sorumlu Yazar)
Kurum: BURSA ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Tarihler

Başvuru Tarihi : 11 Nisan 2019
Kabul Tarihi : 10 Temmuz 2019
Yayımlanma Tarihi : 30 Ağustos 2019

Bibtex @araştırma makalesi { uumfd551791, journal = {Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering}, issn = {2148-4147}, eissn = {2148-4155}, address = {}, publisher = {Bursa Uludağ Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {24}, pages = {633 - 642}, doi = {10.17482/uumfd.551791}, title = {OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ}, key = {cite}, author = {DEVECİ, Ömer and DURMUŞ, Ali} }
APA DEVECİ, Ö , DURMUŞ, A . (2019). OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ. Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering , 24 (2) , 633-642 . DOI: 10.17482/uumfd.551791
MLA DEVECİ, Ö , DURMUŞ, A . "OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ". Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering 24 (2019 ): 633-642 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/uumfd/issue/45830/551791>
Chicago DEVECİ, Ö , DURMUŞ, A . "OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ". Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering 24 (2019 ): 633-642
RIS TY - JOUR T1 - OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ AU - Ömer Osman DEVECİ , Ali DURMUŞ Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.17482/uumfd.551791 DO - 10.17482/uumfd.551791 T2 - Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering JF - Journal JO - JOR SP - 633 EP - 642 VL - 24 IS - 2 SN - 2148-4147-2148-4155 M3 - doi: 10.17482/uumfd.551791 UR - https://doi.org/10.17482/uumfd.551791 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ %A Ömer Osman DEVECİ , Ali DURMUŞ %T OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ %D 2019 %J Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering %P 2148-4147-2148-4155 %V 24 %N 2 %R doi: 10.17482/uumfd.551791 %U 10.17482/uumfd.551791
ISNAD DEVECİ, Ömer , DURMUŞ, Ali . "OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ". Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering 24 / 2 (Ağustos 2019): 633-642 . https://doi.org/10.17482/uumfd.551791
AMA DEVECİ Ö , DURMUŞ A . OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ. JFE. 2019; 24(2): 633-642.
Vancouver DEVECİ Ö , DURMUŞ A . OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ. Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering. 2019; 24(2): 642-633.