Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ARAÇLARDA KULLANILAN EMNİYET KEMERLERİNİN KAZA ANINDA İNSAN SAĞLIĞINA OLAN OLUMSUZ ETKİLERİNİN AZALTILMASI İÇİN BİR SİSTEM GELİŞTİRİLMESİ

Yıl 2019, Cilt: 24 Sayı: 3, 183 - 198, 31.12.2019
https://doi.org/10.17482/uumfd.578592

Öz

Emniyet kemeri sistemleri, otomotiv endüstrisinde kullanılan standart güvenlik ekipmanlarındandır.
Emniyet kemeri kullanımı sayesinde araç içerisindeki yolcuların güvenlik seviyeleri arttırılmış ve ciddi
yaralanmaların önüne geçilmiştir. Özellikle emniyet kemerinin hava yastığıyla birlikte kullanımı
sonucunda, yolcuların kafalarının araç kokpitine çarpmasının önüne geçilerek olası travmaların en alt
seviyelere indirilmesi hedeflenmektedir. Ancak mevcut emniyet kemeri sistemlerinin kaza sırasında açığa
çıkan enerjiyi tam olarak absorbe edemediği anlaşılmıştır. Tam olarak sönümlenemeyen bu kuvvetin araç
içerisindeki yolcular üzerinde kaburga kemiği kırıkları, deri üzerindeki morarmalar gibi çeşitli
yaralanmalara sebep olduğu gözlemlenmiştir. Bu kapsamda, emniyet kemeri sisteminin mevcut
faydalarından ödün vermeden, insan bedeni üzerinde oluşan travmayı minimize edecek bir sönümleme
sistemi tasarlanmış ve bu sistem için gerekli olan analizler yapılmıştır. Bahsi geçen bu sönümleme sistemi
CATIA yazılımı kullanılarak modellenmiş, gerekli olan analizler ise ABAQUS yazılımı kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Sönümleme görevini gerçekleştirecek olan alüminyum köpüğün farklı formları için
sonlu elemanlar analizleri yapılmıştır. Analizler sonucunda kesik piramit modelinin optimum sonucu
verdiği görülmüştür. Bu çalışmada, emniyet kemeri sistemleri için tasarlanmış olan yeni sönümleme
sistemi sayesinde kaza anında açığa çıkan enerji absorbe edilerek, bu enerjinin yolcular üzerindeki çeşitli
olumsuz etkilerinin ortadan kaldırılması hedeflenmektedir

Kaynakça

  • 1. Bohlin, N. (1967). A Statistical Analysis of 28,000 Accident Cases with Emphasis on Occupant Restraint Value, SAE Technical Paper 670925. doi:10.4271/670925.
  • 2. Brumbelow, M.L., Baker, B.C., Nolan, J.M. (2007). Effects of Seat Belt Load Limiters on Driver Fatalities in Frontal Crashes of Passenger Cars, Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), 20th International Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles (ESV), Paper Number 07‐0067, June 18‐21, 2007.
  • 3. Carollo, F., Mariotti, G.V., Naso, V. (2015). Biomechanics Parameters in Teenage Cyclist–SUV Accident and Comparison with the Pedestrian, WSEAS-NAUN conference OTENG’15, Rome, 7-9 November 2015, Applied Mathematics and Materials, Pag. 77- 87, ISBN 978-1-61804-347-4; ISSN: 2227- 4588.
  • 4. Deshpande, V.S., Fleck, N.A. (2000). Isotropic Constitutive Models for Metallic Foams, Journal of the Mechanics and Physics of Solids, 48, 1253-1283.
  • 5. Gulcimen Cakan, B., Ensarioğlu, C., Çakır M.C. (2019). Farklı Oranlarda Alüminyum Köpük Takviyeli Çarpışma Kutularının Mekanik Performanslarının Karşılaştırılması, BAUN Fen Bil. Enst. Dergisi, 21(1), 295-305.
  • 6. https://www.nhtsa.gov/risky-driving/seat-belts, Erişim Tarihi: 27.05.2019, Konu: Emniyet Kemeri İstatistikleri 2017.
  • 7. https://www.quora.com/What-is-an-invention-everybody-uses-but-the-inventor-didnt-make-any-money-from-it, Erişim Tarihi: 27.05.2019, Konu: Emniyet Kemeri.
  • 8. https://carbiketech.com/seat-belt/, Erişim Tarihi: 27.05.2019, Konu: Emniyet Kemeri.
  • 9. https://www.baylissgraphics.com/project/technical-documentation-safety/, Erişim Tarihi: 27.05.2019, Konu: Emniyet Kemeri Sistemi Komponentleri.
  • 10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4818312/, Erişim Tarihi: 27.05.2019, Konu: Emniyet Kemeri Yaralanmaları.
  • 11. Kitagawa, Y., Yasuki, T. (2013). Correlation among Seat Belt Load, Chest Deflection, Rib Fracture and Internal Organ Strain in Frontal Collisions with Human Body Finite Element Models. Proceedings of the IRCOBI Conference 2013.
  • 12. Kruszka L., Anaszewicz Ł., Janiszewski J. ve Grazka M. (2012). Experimental and Numerical Analysis of Al6063 Duralumin Using Taylor Impact Test, EPJ Web of Conferences, 26, 01062.
  • 13. Meyer, S.E., Nelson, A.O., Hock, D.A., McMillin, J.T., Herbst, B.R. (2015). Assessing the Effects of Load Limiting Retractors on Occupant Motion. Proceedings of the IRCOBI Conference 2015.
  • 14. Potential Test Procedures for FMVSS No.208, (1999). Office of Vehicle Safety Research, NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration).
  • 15. Van Arsdell, W., Weber, P., Stankewich, C., Larson, B. et al (2016). Load-Limiters Effect on Occupant Restraint System Performance, SAE Technical Paper 2016-01-1505, 2016. doi:10.4271/2016-01-1505.
  • 16. Vazquez, M.M. (2014). Thoracic Injuries in Frontal Car Crashes Risk Assessment Using a Finite Element Human Body Model, Thesis for the Degree of Doctor of Philosophy in Machine and Vehicles Systems, Department of Applied Mechanics Chalmers University of Technology, Gothenburg, Sweden.
  • 17. Yoganandan, N., Nahum, A.M., Melvin, J.W. (2015). Accidental Injury Biomechanics and Prevention, Springer, Third Edition.
  • 18. Xiao, S., Yang, J., Crandall, J.R. (2017). Investigation of Chest Injury Mechanism Caused by Different Seatbelt Loads in Frontal Impact, Acta of Bioengineering and Biomechanics, Vol.19, No.3. doi: 10.5277//ABB-00777-2016-02.

Developing a System for Minimizing Seat Belt Negative Effects on the Human Health in the Vehicle during the Accident

Yıl 2019, Cilt: 24 Sayı: 3, 183 - 198, 31.12.2019
https://doi.org/10.17482/uumfd.578592

Öz

One of the standard safety elements in the automobile industry is the seat belt system. The
security level of passengers in the vehicle is increased considerably by using seat belts. Notably, the use
of the seat belt in conjunction with the airbag during traffic accidents is intended to reduce the number of
traumas. Also, the seat belts prevent passengers’ head from crashing into the vehicle’s dashboard.
Nevertheless, it is revealed that the present seat belt systems have inferior energy absorbing performance
resulting in undamped forces which causes various injuries on the human body during a crash, commonly
as rib fractures and severe bruises. In this study, a novel system with aluminium foam for energy
absorbing purposes is designed which is suitable to be integrated into the seat belt system. The CAD
model is constituted in CATIA software, and the finite element analyses for determining the most efficient energy absorbing geometry for the aluminium foam are carried out by ABAQUS software.
Among the different forms of aluminium foams, the truncated pyramid is found to be the optimum
geometry to be used in the new system which will help to minimize the negative effects of an undamped
force on the human body during an accident.

Kaynakça

  • 1. Bohlin, N. (1967). A Statistical Analysis of 28,000 Accident Cases with Emphasis on Occupant Restraint Value, SAE Technical Paper 670925. doi:10.4271/670925.
  • 2. Brumbelow, M.L., Baker, B.C., Nolan, J.M. (2007). Effects of Seat Belt Load Limiters on Driver Fatalities in Frontal Crashes of Passenger Cars, Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), 20th International Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles (ESV), Paper Number 07‐0067, June 18‐21, 2007.
  • 3. Carollo, F., Mariotti, G.V., Naso, V. (2015). Biomechanics Parameters in Teenage Cyclist–SUV Accident and Comparison with the Pedestrian, WSEAS-NAUN conference OTENG’15, Rome, 7-9 November 2015, Applied Mathematics and Materials, Pag. 77- 87, ISBN 978-1-61804-347-4; ISSN: 2227- 4588.
  • 4. Deshpande, V.S., Fleck, N.A. (2000). Isotropic Constitutive Models for Metallic Foams, Journal of the Mechanics and Physics of Solids, 48, 1253-1283.
  • 5. Gulcimen Cakan, B., Ensarioğlu, C., Çakır M.C. (2019). Farklı Oranlarda Alüminyum Köpük Takviyeli Çarpışma Kutularının Mekanik Performanslarının Karşılaştırılması, BAUN Fen Bil. Enst. Dergisi, 21(1), 295-305.
  • 6. https://www.nhtsa.gov/risky-driving/seat-belts, Erişim Tarihi: 27.05.2019, Konu: Emniyet Kemeri İstatistikleri 2017.
  • 7. https://www.quora.com/What-is-an-invention-everybody-uses-but-the-inventor-didnt-make-any-money-from-it, Erişim Tarihi: 27.05.2019, Konu: Emniyet Kemeri.
  • 8. https://carbiketech.com/seat-belt/, Erişim Tarihi: 27.05.2019, Konu: Emniyet Kemeri.
  • 9. https://www.baylissgraphics.com/project/technical-documentation-safety/, Erişim Tarihi: 27.05.2019, Konu: Emniyet Kemeri Sistemi Komponentleri.
  • 10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4818312/, Erişim Tarihi: 27.05.2019, Konu: Emniyet Kemeri Yaralanmaları.
  • 11. Kitagawa, Y., Yasuki, T. (2013). Correlation among Seat Belt Load, Chest Deflection, Rib Fracture and Internal Organ Strain in Frontal Collisions with Human Body Finite Element Models. Proceedings of the IRCOBI Conference 2013.
  • 12. Kruszka L., Anaszewicz Ł., Janiszewski J. ve Grazka M. (2012). Experimental and Numerical Analysis of Al6063 Duralumin Using Taylor Impact Test, EPJ Web of Conferences, 26, 01062.
  • 13. Meyer, S.E., Nelson, A.O., Hock, D.A., McMillin, J.T., Herbst, B.R. (2015). Assessing the Effects of Load Limiting Retractors on Occupant Motion. Proceedings of the IRCOBI Conference 2015.
  • 14. Potential Test Procedures for FMVSS No.208, (1999). Office of Vehicle Safety Research, NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration).
  • 15. Van Arsdell, W., Weber, P., Stankewich, C., Larson, B. et al (2016). Load-Limiters Effect on Occupant Restraint System Performance, SAE Technical Paper 2016-01-1505, 2016. doi:10.4271/2016-01-1505.
  • 16. Vazquez, M.M. (2014). Thoracic Injuries in Frontal Car Crashes Risk Assessment Using a Finite Element Human Body Model, Thesis for the Degree of Doctor of Philosophy in Machine and Vehicles Systems, Department of Applied Mechanics Chalmers University of Technology, Gothenburg, Sweden.
  • 17. Yoganandan, N., Nahum, A.M., Melvin, J.W. (2015). Accidental Injury Biomechanics and Prevention, Springer, Third Edition.
  • 18. Xiao, S., Yang, J., Crandall, J.R. (2017). Investigation of Chest Injury Mechanism Caused by Different Seatbelt Loads in Frontal Impact, Acta of Bioengineering and Biomechanics, Vol.19, No.3. doi: 10.5277//ABB-00777-2016-02.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Reşat Oğuzhan Sümer 0000-0002-7656-473X

Betül Gülçimen Çakan 0000-0003-1739-1143

Mustafa Cemal Çakır Bu kişi benim 0000-0003-0816-4029

Agah Uğuz 0000-0002-9244-3671

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 17 Haziran 2019
Kabul Tarihi 27 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 24 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sümer, R. O., Gülçimen Çakan, B., Çakır, M. C., Uğuz, A. (2019). ARAÇLARDA KULLANILAN EMNİYET KEMERLERİNİN KAZA ANINDA İNSAN SAĞLIĞINA OLAN OLUMSUZ ETKİLERİNİN AZALTILMASI İÇİN BİR SİSTEM GELİŞTİRİLMESİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 24(3), 183-198. https://doi.org/10.17482/uumfd.578592
AMA Sümer RO, Gülçimen Çakan B, Çakır MC, Uğuz A. ARAÇLARDA KULLANILAN EMNİYET KEMERLERİNİN KAZA ANINDA İNSAN SAĞLIĞINA OLAN OLUMSUZ ETKİLERİNİN AZALTILMASI İÇİN BİR SİSTEM GELİŞTİRİLMESİ. UUJFE. Aralık 2019;24(3):183-198. doi:10.17482/uumfd.578592
Chicago Sümer, Reşat Oğuzhan, Betül Gülçimen Çakan, Mustafa Cemal Çakır, ve Agah Uğuz. “ARAÇLARDA KULLANILAN EMNİYET KEMERLERİNİN KAZA ANINDA İNSAN SAĞLIĞINA OLAN OLUMSUZ ETKİLERİNİN AZALTILMASI İÇİN BİR SİSTEM GELİŞTİRİLMESİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 24, sy. 3 (Aralık 2019): 183-98. https://doi.org/10.17482/uumfd.578592.
EndNote Sümer RO, Gülçimen Çakan B, Çakır MC, Uğuz A (01 Aralık 2019) ARAÇLARDA KULLANILAN EMNİYET KEMERLERİNİN KAZA ANINDA İNSAN SAĞLIĞINA OLAN OLUMSUZ ETKİLERİNİN AZALTILMASI İÇİN BİR SİSTEM GELİŞTİRİLMESİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 24 3 183–198.
IEEE R. O. Sümer, B. Gülçimen Çakan, M. C. Çakır, ve A. Uğuz, “ARAÇLARDA KULLANILAN EMNİYET KEMERLERİNİN KAZA ANINDA İNSAN SAĞLIĞINA OLAN OLUMSUZ ETKİLERİNİN AZALTILMASI İÇİN BİR SİSTEM GELİŞTİRİLMESİ”, UUJFE, c. 24, sy. 3, ss. 183–198, 2019, doi: 10.17482/uumfd.578592.
ISNAD Sümer, Reşat Oğuzhan vd. “ARAÇLARDA KULLANILAN EMNİYET KEMERLERİNİN KAZA ANINDA İNSAN SAĞLIĞINA OLAN OLUMSUZ ETKİLERİNİN AZALTILMASI İÇİN BİR SİSTEM GELİŞTİRİLMESİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 24/3 (Aralık 2019), 183-198. https://doi.org/10.17482/uumfd.578592.
JAMA Sümer RO, Gülçimen Çakan B, Çakır MC, Uğuz A. ARAÇLARDA KULLANILAN EMNİYET KEMERLERİNİN KAZA ANINDA İNSAN SAĞLIĞINA OLAN OLUMSUZ ETKİLERİNİN AZALTILMASI İÇİN BİR SİSTEM GELİŞTİRİLMESİ. UUJFE. 2019;24:183–198.
MLA Sümer, Reşat Oğuzhan vd. “ARAÇLARDA KULLANILAN EMNİYET KEMERLERİNİN KAZA ANINDA İNSAN SAĞLIĞINA OLAN OLUMSUZ ETKİLERİNİN AZALTILMASI İÇİN BİR SİSTEM GELİŞTİRİLMESİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, c. 24, sy. 3, 2019, ss. 183-98, doi:10.17482/uumfd.578592.
Vancouver Sümer RO, Gülçimen Çakan B, Çakır MC, Uğuz A. ARAÇLARDA KULLANILAN EMNİYET KEMERLERİNİN KAZA ANINDA İNSAN SAĞLIĞINA OLAN OLUMSUZ ETKİLERİNİN AZALTILMASI İÇİN BİR SİSTEM GELİŞTİRİLMESİ. UUJFE. 2019;24(3):183-98.

DUYURU:

30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir).  Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.

Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr