Kadim bir dil olan Arapça,
İslamiyet’in gelişiyle birlikte kutsal bir kitap olan Kur’an-ı Kerim’in dili
olmuş, günümüze kadar varlığını ve önemini korumuştur. Anadili Arapça
olmayanlara bu dilin öğretilmesi için farklı coğrafya ve farklı dönemlerde
medreselerde veya devletin resmi eğitim kurumlarında Arapça dersleri
verilmiştir. Verilen Arapça eğitimlerinde nahiv ve sarf temelli bir eğitim
uygulanmıştır. Gramere dayalı bu dil eğitimi İlahiyat veya İslami İlimler
fakültelerinde verilen eğitimlerle daha ileri bir seviyeye taşınmaya
çalışılmıştır. İlahiyat veya İslami İlimler fakültelerinde verilen Arapça
eğitimleri temelde dört beceriyi (okuma, yazma, konuşma, dinleme) kazandırma
odaklı hazırlanmıştır. Ancak gramer odaklı verilmeye çalışılan Arapça
eğitimlerinde hedeflenen başarı elde edilememektedir.
Bu araştırmanın konusu,
İlahiyat veya İslami İlimler fakültelerinde okutulan Arapça hazırlık eğitiminin
değerlendirilmesi ve bu eğitimin kalitesinin arttırılması için yapılması
gerekenlerdir. Bu doğrultuda bu çalışmada Bitlis Eren Üniversitesi İslami
İlimler Fakültesi %30 Zorunlu Arapça Hazırlık Sınıflarının 2018-2019 Eğitim ve
Öğretim Yılında aldıkları Arapça eğitimi model alınmıştır. Hazırlık Sınıflarında
Arapça eğitimi alan 90 öğrenciye 33 sorudan oluşan anket uygulanmıştır. Anket
sonuçları değerlendirilmiş ve verilen Arapça eğitiminin kalitesi ortaya
konulmuştur. Elde edilen sonuçlardan hareketle, verilen eğitimde eksik ve
hatalı durumlar tespit edilerek, eğitimin daha kaliteli bir düzeye
ulaştırılması için önerilerde bulunulmuştur.
Giriş bölümünde İlahiyat veya
İslami İlimler fakültelerindeki Arapça eğitimi hakkında bilgiler verilmiştir.
Sonrasında çalışmanın amacı, önemi, sınırlılıkları, problemi ve örneklem ortaya
konulmuştur. Fakültede uygulanan Arapça hazırlık eğitimi hakkında bilgiler
verilmiş ve uygulanan anket çalışmaya eklenmiştir. Son olarak bulgular ve
yorumlar verilerek çalışma sonuç ve öneriler ile sonlandırılmıştır.
Arabic, an ancient
language, has became the language of the Qur'an with the advent of Islam, and
thus it retained its originality and has became the center of great interest by
the people. Therefore in order to teach this language to non-native speakers of
Arabic, Arabic classes have been given in official educational institutions of
the states in different geographies and periods in the world. In Arabic
education, grammar and vocabulary based approach was applied. This
grammar-based language education has been tried to be taken to a higher level
with the education given in the faculties of Theology or Islamic Sciences. The
Arabic education offered at the faculties of Theology or Islamic Sciences is
mainly focused on acquiring four skills (reading, writing, speaking,
listening). However, it is not possible to achieve the desired success in
grammar-oriented Arabic training.
The subject of this
research is the evaluation of Arabic language preparatory education in the
faculties of Theology or Islamic Sciences and the things that should be done to
improve the quality of this education. Accordingly, in this study, Arabic
education model of the Compulsory Arabic
Preparatory Classes of the Faculty of Islamic Sciences of Bitlis Eren
University in the 2018-2019 Academic Year was taken as a basic. A questionnaire
consisting of 33 questions was administered to 90 students who studied Arabic
in preparatory classes. The results of the survey were evaluated and the
quality of the Arabic education given was demonstrated. Based on the results
obtained, deficiencies in education were identified and suggestions were made
to improve the quality of education. In the research primarily, information
about Arabic education in the faculties of Theology or Islamic Sciences is
given. Moreover, information was given about the Arabic preparatory education
applied in the faculty and the questionnaire was added to the study. Finally,
findings and comments were given and the study was concluded with conclusions
and recommendations.
Arabic Language and Rhetoric Questionnaire Preparatory Education Grammar Vocabulary
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 3 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |