Entrepreneurship plays crucial roles in the fields of economic growth
and development, employment, competitiveness, and social welfare. The aims of
the study were (I) to determine entrepreneurial potential and inclination of
veterinary medicine students by means of entrepreneurship score (ES), and (II)
to investigate the relationships between ES and socio-economic and demographic
characteristics of the students. Data were gathered through a questionnaire
completed by a total of 201 randomly selected students from Mustafa Kemal
University Faculty of Veterinary Medicine, Hatay, Turkey. In the present study,
the mean of the ES was found to be 25.93±5.11 (min: 9; max: 36). It was
determined that sixty-four of the students intent to starting their own
business. Students who want to start their own business had statistically
significant higher ES when compared with the others who don’t want to start a
business (p<0.01). Income level of the students’ family was significantly
positively correlated with ES (p<0.05). However, there were no statistically
significant relationships between other socioeconomic and demographic
characteristics examined (gender, age, family size, level of education and
occupational status of the mother and father) and ES (p>0.05). According to majority
of the students, “independence and achieve high gain” play positive role and
“inexperience and potential risks” play negative role in deciding to start
their own business. In order to increase number of entrepreneur among the
students, entrepreneurship lectures and courses should be included in the
current curricula of the veterinary faculties. Furthermore, it is thought that
scientific and social activities related to entrepreneurship could be quite
useful for veterinary medicine students and academicians. Although the present
study provides novel information about students’ entrepreneurial inclination,
further comprehensive studies at the national level are needed for
veterinarians who are working in private and public sector.
Girişimcilik
ekonomik büyüme ve gelişme, istihdam, rekabet ve sosyal refah alanlarında çok
önemli roller oynamaktadır. Bu çalışmanın amaçları (I) veteriner fakültesi
öğrencilerinin girişimcilik potansiyel ve eğilimlerinin girişimcilik skoru (GS)
yardımıyla belirlenmesi ve (II) GS ile öğrencilerin sosyoekonomik ve demografik
özellikleri arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Veriler, Hatay ili Mustafa
Kemal Üniversitesi Veteriner Fakültesi öğrencileri arasından rastgele seçilen
201 öğrenciden bir anket vasıtasıyla temin edilmiştir. Bu çalışmada ortalama
girişimcilik skoru 25.93±5.11 (min:9, max:36) olarak bulunmuştur. Öğrencilerin %64’ünün kendi
işini kurma düşüncesinde olduğu belirlenmiştir. Kendi işini kurmak isteyen
öğrenciler, kurmak istemeyenlere göre istatistiksel düzeyde anlamlı daha yüksek
bir girişimcilik skoruna sahiptir (p<0.01). Öğrencilerin aile gelir düzeyi
ile GS arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki vardır (p<0.05). Bununla
beraber, incelenen diğer sosyoekonomik ve demografik özellikler (cinsiyet, yaş,
aile nüfusu, anne ve babanın eğitim düzeyi ve mesleki durumu) ile GS arasında
istatistiksel düzeyde anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır (p>0.05).
Öğrencilerin çoğunluğuna göre, kendi işini kurma kararı üzerinde “bağımsızlık
ve yüksek kazanç sağlama” pozitif rol oynarken, “deneyimsizlik ve potansiyel
riskler” negatif rol oynamaktadır. Öğrenciler arasında girişimcilerin sayısını
artırmak için girişimcilik ders ve kurslarına veteriner fakültelerinin
eğitim-öğretim programlarında yer verilmelidir. Ayrıca, girişimcilikle ilgili
düzenlenecek bilimsel ve sosyal aktivitelerin veteriner fakültesi öğrencileri
ve akademisyenler için oldukça faydalı olacağı düşünülmektedir. Her ne kadar bu
çalışma öğrencilerin girişimcilik niyetleri hakkında yeni bilgiler ortaya koysa
da, kamu ve özel sektörde çalışan veteriner hekimlere yönelik ulusal ölçekte
kapsamlı çalışmalara da ihtiyaç duyulmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2014 |
Gönderilme Tarihi | 15 Temmuz 2014 |
Kabul Tarihi | 19 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 25 Sayı: 3 |
Kabul edilen makaleler Creative Commons Atıf-Ticari Olmayan Lisansla Paylaş 4.0 uluslararası lisansı ile lisanslanmıştır.