René Girard, who has produced works in fields such as philosophy, literary criticism,
anthropology, sociology and cultural studies, especially focused on the origins of culture in these
works. In this article, it is aimed to explain the concepts that are at the center of Girard’s world of
thought. In the study, Girard’s world of thought is analyzed through his evaluations on mimetic
desire, scapegoat, victim and violence. In order to discuss these concepts, Girard’s studies and
English sources on Girard were used. With this study, it is aimed to contribute to the few Turkish
studies that directly deal with Girard’s terms.René Girard reveals the bond between religion and
society with the concept of mimetic desire. According to Girard, mimicry, which increases the
sense of competition in the community, creates conflict and ultimately victim crisis. As
competition intensifies, competitors become similar to each other. The escalation of competition
is accumulating a confrontational energy. The way for the community to regain peace and
tranquility is to identify a scapegoat to whom all crimes will be transferred. There are different
criteria for choosing a scapegoat. However, the most common criterion is the victim’s unusual and
different position in the community. Differences in physical, mental and social status can easily
turn someone into a scapegoat. Due to the similarity of the scapegoat mechanism to the discussion
of stranger and otherness, Girard’s thoughts are evaluated together with the concepts of Simmel,
Bauman and Agamben in the last part of the study.
Sosyoloji, felsefe, edebiyat eleştirisi, antropoloji, kültür çalışmaları gibi alanlarda eserler üretmiş
olan René Girard bu çalışmalarında özellikle kültürün kökenleri üzerine eğilmiştir. Bu makalede,
Girard’ın düşünce dünyasının merkezinde yer alan kavramların açıklanması hedeflenmiştir.
Çalışmada, Girard’ın düşünce dünyası mimetik arzu, günah keçisi, kurban ve şiddet üstüne
değerlendirmeleri aracılığıyla analiz edilmektedir. Bu kavramların tartışılması için Girard’ın
çalışmalarından ve Girard üzerine yazılan İngilizce kaynaklardan yararlanılmıştır. Bu çalışma ile
Girard’ın terimlerini doğrudan ele alan az sayıdaki Türkçe çalışmaya katkı sunmak hedeflenmiştir.
René Girard din ve toplum arasındaki bağı mimetik arzu kavramıyla ortaya koymaktadır. Girard’a
göre, toplulukta rekabet duygusunu artıran öykünme çatışmayı ve sonunda da kurban bunalımını
doğurmaktadır. Rekabet yoğunlaştıkça rakipler birbirine benzemektedir. Rekabetin tırmanması
çatışmacı bir enerji biriktirmektedir. Topluluğun tekrar huzura ve barışa kavuşmasının yolu tüm
suçların aktarılacağı bir günah keçisinin tespit edilmesinden geçmektedir. Günah keçisinin
seçiminde farklı ölçütler bulunabilmektedir. Ancak en yaygın ölçüt kurbanın topluluktaki sıra dışı
ve farklı konumudur. Fiziksel, ruhsal ve toplumsal statüye ilişkin farklılıklar birisini kolayca
günah keçisine dönüştürebilmektedir. Günah keçisi mekanizmasının yabancı ve ötekilik
tartışmalarına olan benzerliği dolayısıyla, çalışmanın son bölümünde Girard’ın düşünceleri
Simmel, Bauman ve Agamben’in kavramlarıyla bir arada değerlendirilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Sosyolojisi, Din Sosyolojisi |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License