BibTex RIS Kaynak Göster

Zaman Yönetimi Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi

Yıl 2007, Sayı: 1, 89 - 124, 01.02.2007

Öz

The purpose of this research is to evaluate the effectiveness of 'Time Management Program" developed for the 4th, 5th and 6th grade students in Elemantary Schools. The program has been supported by National Productivity Center of Turkey. The aim is to help the students acquire knowledge and skills related to topics such as; time management, methods of using time efficiently, determination of a goal, establishment of priorities, making of plans and lastly supervision of physical and intellectual performance. This research has been implemented on 96 students; 32 of them are 4th grade students, 32 of them are 5th grade students and 32ofthem are 6th grade students. The duration of this study which is performed for each class level is 7 weeks; one day in a week and three hours in a day and it is performed for each class level. The programme is evaluated as "Assessment Scale of Studying and Learning Activities" and 'Time Management Information Questionnaire" which were addressed to the students and their parents. Before starting the study, a pretest and after the research a final test have been applied. Moreover, a self assessment form have been filled in and open ended questions are answered by the students. It is realized that the effectiveness of time management program is more strong in 4th and 5th grade students. The students', parents' and teachers' opinions on the program is generally positive and the findings derived from the measurement tools are in support of these opinions.

Kaynakça

  • 1.Allan, J. (1999), Takımınızın Yeteneklerini Geliştirmede Zaman Yönetimi, Çev: Mehmet Zaman. Hayat Yayınları, İstanbul
  • 2.Ar, E. veBaykul, Y. (1983), Lisans Düzeyindeki Öğretimin Değerlendirilmesi, Askeri Yatılı Okul Koşullarında Lisans Düzeyindeki Eğitim Sempozyumu Bildiri Metinleri, 3-5 Mayıs, İstanbul
  • 3.Ataklı, A. (1993), İlkokullarda Yönetici Davranışlarının Öğretmenlerin Verimliliğine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara 4.Baltaş, A. (2003), Stres Altında Ezilmeden Öğrenmede ve Sınavlarda Üstün Başarı, Remzi Kitapevi, İstanbul
  • 5.Baltaş, A ve Zuhal B. (1997), Stres ve Başa Çıkma Yolları,Remzi Kitapevi, 16. basım, İstanbul
  • 6.Baykul, Y. (1997), İlkokullarda Matematik Öğretimi, İkinci Baskı, Ankara
  • 7.Cüceloğlu, D. (1991), İnsan ve Davranışı, Remzi Kitapevi, 2. basım, İstanbul
  • 8.Cüceloğlu, D. (1999), İçimizdeki Çocuk, Remzi Kitapevi, 23. basım, İstanbul
  • 9.Demirel, Ö. (2000), Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, Pegem A Yayıncılık, 3. baskı, Ankara
  • 10.Erden, M. ve Yasemin A. (2001), Gelişim ve Öğrenme, Arkadaş Yayınevi, Ankara
  • 11.Erkan, S. (2004), Örnek Grup Rehberliği Etkinlikleri, Pegem A Yayınları, 6. baskı, Ankara
  • 12.Ertürk, S. (1979), Eğitimde Program Geliştirme, Yelkentepe Yayınları, No: 4, Ankara
  • 13.Fields, J. C. (1994), Total Quality for Schools; A guide for Implementation. ASQC Quality Pres. Wisconsin
  • 14.Goleman, D. (1998), Duygusal Zekâ Neden IQ'dan Daha Önemlidir? Çev: Banu Seçkin Yüksel, Varlık Yayınları, İstanbul
  • 15.Gürer, B. (1981), Eğitim Harcamalarının Verimliliği, TC. DPT Yayın No: 1754-SPD: 331, Ankara
  • 16.Hofferth, S. L, John F. S. (2000), How American Children Spend Their Time. Journal of Marriage and the Family, 63(2), p:295-248, May 2001
  • 17.Josephs, R. (1994), Zaman Yönetimi, Çev: Özlem Koşar, Epsi-lon Yayınları, İstanbul
  • 18.Kulaksızoğlu, A. (edi.) vd. (2004), Örnek Grup Rehberlik Programlan, Nobel Yayınları, Ankara
  • 19.Lakein, A. (1997), Zaman Hayattır, Çev: Selda Tezcan, Rota Yayınları, 2. baskı, İstanbul
  • 20.Mackenzie, R. A.. (1987), Zaman Tuzağı, Çev: Yakut Güneri, İlgi Yayınları, İstanbul
  • 21.Martin, M.; Cynthia W.- Greenwood (edi.) (2002), Çocuğunuzun Okulla ilgili Sorunlarını Çözebilirsiniz. Çev: Fatma Zengin Dağıdır, Sistem Yayıncılık, 3. Basım, İstanbul
  • 22.MEB (2005), Milli Eğitim İstatistikleri 2004-2005, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara
  • 23.MPM (1997), Yönetici ve Öğretmen Gözüyle: Eğitimde Verimlilik Nasıl Sağlanır? Yazı Yarışmasında Ödül Kazanan Yazılar, MPM Yayını, Yayın No: 597. Ankara
  • 24.Önder, A. (2004), Yaşayarak Öğrenme İçin Eğitici Drama,Epsilon Yayıncılık, 6. Baskı, İstanbul
  • 25.Özakpınar, Y. (2001), Verimli Ders Çalışmanın Psikolojik Koşullan, Remzi Kitapevi, İstanbul
  • 26.Prokopenko, J. (2003), Verimlilik Yönetimi Uygulamalı El Kitabı, Çev: Olcay Baykal ve diğerleri. MPM Yayını, Yayın No: 476. Ankara
  • 27.Raffini, J. P. (1996), 150 Ways to Increase Intrinsic Motivation in The Classroom, A Simon ve Schuster Company. Massachusetts
  • 28.Scoot, M. (1997), Zaman Yönetimi, Çev: Aslı Çıngıl Çelik, Rota Yayınları, İstanbul
  • 29.Sears, W. ve Martha S. (2004), Başarılı Çocuk; Çocuklarınızın İyi Yetişmesi İçin Neler Yapabilirsiniz?, Çev: Özlem Gültekin. Boyner Yayınları, 2. Baskı, İstanbul
  • 30.Shapiro, L. (2004), Yüksek EQ'lu Bir Çocuk Yetiştirmek; Anne Babalar İçin Duygusal Zekâ Rehberi, Çev: Ümran Kartal. Varlık Yayınları, 8. Basım, İstanbul
  • 31.Smith, W. H. (1998), Hayatı ve Zamanı Yönetmenin 10 Doğal Yasası, Çev: Adalet Çelbiş, Sistem Yayınları, İstanbul
  • 32.TDK (1969), Türkçe Sözlük, TDK Yayınları, 5. Baskı, Ankara
  • 33.Telman, Nursel, Etkin Öğrenme Yöntemleri, Epsilon Yayıncılık, İstanbul
  • 34.Topaç, Y. ve Orhan A. (2004), İnsan İçin Eğitim- Yönetim- İletişim Değişim, Gümrük Müsteşarlığı Eğitim Dairesi Başkanlığı Yayınları. Yayın No:54, Ankara
  • 35.Townsend, R. (1997), Öğrenme Zenginliği, Çev: Pelin Sıral. Sistem Yayıncılık, İstanbul
  • 36.Turan, R. (2003), Eğitim Sorunlarına Eğitimci Bîr Yaklaşım,Eğitim-SEN Yayınları, Ankara
  • 37.Türkel, S. (1999), Zaman Yönetimi Semineri Ders Notları, MPM, Mersin
  • 38.Türkkan, R. O. (1997), Kolay ve İyi Öğrenme Teknikleri, Alfa Yayınları, İstanbul
  • 39.Uğur, A. (2000), Zaman Yönetimi, Araştırma Raporu, spiral cilt, Ankara
  • 40.Woodhall, M. ve Serin, N. (1974), Eğitim Planlamasında Mali-yet-Fayda Analizi, Talim ve Terbiye Dairesi Yayınları 24, Eğitim Planlamasının İlkeleri Serisi, 5, Milli Eğitim Basımevi, Ankara
  • 41.Yavuz, K. E. (2004), Ergenlik Döneminde Yaşam Becerileri Eğitimi Program ve Uygulamaları, Geceli Yayınları, Ankara
  • 42.Yavuzer, H. (1994), Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi, İstanbul
  • 43.Yavuzer, H. (1999), Çocuk Eğitimi El Kitabı, Remzi Kitapevi, 8. Basım, İstanbul
  • 44.Yıldırım, R. (2003), Öğrenmeyi Öğrenmek, Sistem Yayıncılık, İstanbul
  • 45.Yılmaz, E. (2004), Öğrenciler ve Öğretmenler İçin NLP, Sistem Yayıncılık, İstanbul
  • 46.Yörükoğlu, A. (1993), Çocuk Ruh Sağlığı, Özgür Yayın Dağıtım, 18. Basım, İstanbul
  • 47.http://www.usaweekend.com/01Jssues/010826/ 010826schools.html Erişim tarihi: 12.09.2005
  • 48.http://www.nichd.nih.gov/about/cpr/dbs/pubs/ti1 l.pdf Erişim tarihi: 12.09.2005
  • 49.ceel.psc.isr.umich.edu/pubs/papers/ceel012-OO.pdf Erişim tarihi: 12.09.2005

Zaman Yönetimi Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi

Yıl 2007, Sayı: 1, 89 - 124, 01.02.2007

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 4, 5 ve 6. sınıflar için geliştirilen 'Zaman Yönetimi Programfnın etkililiğinin değeriendirilmesidir. Program, 2005 yılında Milli Prodüktivite Merkezi tarafından 4, 5 ve 6. sınıflarda araştırma projesi kapsamında pilot çalışma olarak uygulanmıştır. Bu programla öğrencilerin; zaman yönetimi, zamanı verimli kullanma yolları, hedef belirieyebilme, önceliklerini saptayabilme, plan yapabilme, bedensel ve zihinsel performansını denetleyebilme gibi konularda bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmıştır. Programın pilot çalışmasında, uygulama 4, 5 ve 6. sınıflardan 32 olmak üzere toplam 96 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Çalışma her sınıf düzeyi ayrı ayrı olmak üzere her gün 3 saat süreyle 7 haftada gerçekleştirilmiştir. Program, velilere ve öğrencilere uygulanan "Ders Çalışma ve Öğrenme Etkinliklerini Değeriendirme Formu" ve 'Zaman Yönetimi Bilgi Anketi" ile değerlendirilmiştir. Ölçme araçları program öncesinde öntest ve bitiminde sontest olarak uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin kendilerini değeriendirdikleri "özdeğerlendirme formu"ndan ve "açık uçlu sorulandan da yararlanılmıştır. 'Zaman Yönetimi Programının etkililiğine bakıldığında 6. sınıflara göre, 4. ve 5. sınıflarda daha etkili olduğu görülmektedir. Öğrencilerin, velilerin ve öğretmenlerin programa ilişkin görüşleri genel olarak olumludur. Ölçme araçlarından, veli ve öğretmen görüşlerinden elde edilen bulgular bu görüşleri destekler niteliktedir.

Kaynakça

  • 1.Allan, J. (1999), Takımınızın Yeteneklerini Geliştirmede Zaman Yönetimi, Çev: Mehmet Zaman. Hayat Yayınları, İstanbul
  • 2.Ar, E. veBaykul, Y. (1983), Lisans Düzeyindeki Öğretimin Değerlendirilmesi, Askeri Yatılı Okul Koşullarında Lisans Düzeyindeki Eğitim Sempozyumu Bildiri Metinleri, 3-5 Mayıs, İstanbul
  • 3.Ataklı, A. (1993), İlkokullarda Yönetici Davranışlarının Öğretmenlerin Verimliliğine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara 4.Baltaş, A. (2003), Stres Altında Ezilmeden Öğrenmede ve Sınavlarda Üstün Başarı, Remzi Kitapevi, İstanbul
  • 5.Baltaş, A ve Zuhal B. (1997), Stres ve Başa Çıkma Yolları,Remzi Kitapevi, 16. basım, İstanbul
  • 6.Baykul, Y. (1997), İlkokullarda Matematik Öğretimi, İkinci Baskı, Ankara
  • 7.Cüceloğlu, D. (1991), İnsan ve Davranışı, Remzi Kitapevi, 2. basım, İstanbul
  • 8.Cüceloğlu, D. (1999), İçimizdeki Çocuk, Remzi Kitapevi, 23. basım, İstanbul
  • 9.Demirel, Ö. (2000), Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, Pegem A Yayıncılık, 3. baskı, Ankara
  • 10.Erden, M. ve Yasemin A. (2001), Gelişim ve Öğrenme, Arkadaş Yayınevi, Ankara
  • 11.Erkan, S. (2004), Örnek Grup Rehberliği Etkinlikleri, Pegem A Yayınları, 6. baskı, Ankara
  • 12.Ertürk, S. (1979), Eğitimde Program Geliştirme, Yelkentepe Yayınları, No: 4, Ankara
  • 13.Fields, J. C. (1994), Total Quality for Schools; A guide for Implementation. ASQC Quality Pres. Wisconsin
  • 14.Goleman, D. (1998), Duygusal Zekâ Neden IQ'dan Daha Önemlidir? Çev: Banu Seçkin Yüksel, Varlık Yayınları, İstanbul
  • 15.Gürer, B. (1981), Eğitim Harcamalarının Verimliliği, TC. DPT Yayın No: 1754-SPD: 331, Ankara
  • 16.Hofferth, S. L, John F. S. (2000), How American Children Spend Their Time. Journal of Marriage and the Family, 63(2), p:295-248, May 2001
  • 17.Josephs, R. (1994), Zaman Yönetimi, Çev: Özlem Koşar, Epsi-lon Yayınları, İstanbul
  • 18.Kulaksızoğlu, A. (edi.) vd. (2004), Örnek Grup Rehberlik Programlan, Nobel Yayınları, Ankara
  • 19.Lakein, A. (1997), Zaman Hayattır, Çev: Selda Tezcan, Rota Yayınları, 2. baskı, İstanbul
  • 20.Mackenzie, R. A.. (1987), Zaman Tuzağı, Çev: Yakut Güneri, İlgi Yayınları, İstanbul
  • 21.Martin, M.; Cynthia W.- Greenwood (edi.) (2002), Çocuğunuzun Okulla ilgili Sorunlarını Çözebilirsiniz. Çev: Fatma Zengin Dağıdır, Sistem Yayıncılık, 3. Basım, İstanbul
  • 22.MEB (2005), Milli Eğitim İstatistikleri 2004-2005, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara
  • 23.MPM (1997), Yönetici ve Öğretmen Gözüyle: Eğitimde Verimlilik Nasıl Sağlanır? Yazı Yarışmasında Ödül Kazanan Yazılar, MPM Yayını, Yayın No: 597. Ankara
  • 24.Önder, A. (2004), Yaşayarak Öğrenme İçin Eğitici Drama,Epsilon Yayıncılık, 6. Baskı, İstanbul
  • 25.Özakpınar, Y. (2001), Verimli Ders Çalışmanın Psikolojik Koşullan, Remzi Kitapevi, İstanbul
  • 26.Prokopenko, J. (2003), Verimlilik Yönetimi Uygulamalı El Kitabı, Çev: Olcay Baykal ve diğerleri. MPM Yayını, Yayın No: 476. Ankara
  • 27.Raffini, J. P. (1996), 150 Ways to Increase Intrinsic Motivation in The Classroom, A Simon ve Schuster Company. Massachusetts
  • 28.Scoot, M. (1997), Zaman Yönetimi, Çev: Aslı Çıngıl Çelik, Rota Yayınları, İstanbul
  • 29.Sears, W. ve Martha S. (2004), Başarılı Çocuk; Çocuklarınızın İyi Yetişmesi İçin Neler Yapabilirsiniz?, Çev: Özlem Gültekin. Boyner Yayınları, 2. Baskı, İstanbul
  • 30.Shapiro, L. (2004), Yüksek EQ'lu Bir Çocuk Yetiştirmek; Anne Babalar İçin Duygusal Zekâ Rehberi, Çev: Ümran Kartal. Varlık Yayınları, 8. Basım, İstanbul
  • 31.Smith, W. H. (1998), Hayatı ve Zamanı Yönetmenin 10 Doğal Yasası, Çev: Adalet Çelbiş, Sistem Yayınları, İstanbul
  • 32.TDK (1969), Türkçe Sözlük, TDK Yayınları, 5. Baskı, Ankara
  • 33.Telman, Nursel, Etkin Öğrenme Yöntemleri, Epsilon Yayıncılık, İstanbul
  • 34.Topaç, Y. ve Orhan A. (2004), İnsan İçin Eğitim- Yönetim- İletişim Değişim, Gümrük Müsteşarlığı Eğitim Dairesi Başkanlığı Yayınları. Yayın No:54, Ankara
  • 35.Townsend, R. (1997), Öğrenme Zenginliği, Çev: Pelin Sıral. Sistem Yayıncılık, İstanbul
  • 36.Turan, R. (2003), Eğitim Sorunlarına Eğitimci Bîr Yaklaşım,Eğitim-SEN Yayınları, Ankara
  • 37.Türkel, S. (1999), Zaman Yönetimi Semineri Ders Notları, MPM, Mersin
  • 38.Türkkan, R. O. (1997), Kolay ve İyi Öğrenme Teknikleri, Alfa Yayınları, İstanbul
  • 39.Uğur, A. (2000), Zaman Yönetimi, Araştırma Raporu, spiral cilt, Ankara
  • 40.Woodhall, M. ve Serin, N. (1974), Eğitim Planlamasında Mali-yet-Fayda Analizi, Talim ve Terbiye Dairesi Yayınları 24, Eğitim Planlamasının İlkeleri Serisi, 5, Milli Eğitim Basımevi, Ankara
  • 41.Yavuz, K. E. (2004), Ergenlik Döneminde Yaşam Becerileri Eğitimi Program ve Uygulamaları, Geceli Yayınları, Ankara
  • 42.Yavuzer, H. (1994), Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi, İstanbul
  • 43.Yavuzer, H. (1999), Çocuk Eğitimi El Kitabı, Remzi Kitapevi, 8. Basım, İstanbul
  • 44.Yıldırım, R. (2003), Öğrenmeyi Öğrenmek, Sistem Yayıncılık, İstanbul
  • 45.Yılmaz, E. (2004), Öğrenciler ve Öğretmenler İçin NLP, Sistem Yayıncılık, İstanbul
  • 46.Yörükoğlu, A. (1993), Çocuk Ruh Sağlığı, Özgür Yayın Dağıtım, 18. Basım, İstanbul
  • 47.http://www.usaweekend.com/01Jssues/010826/ 010826schools.html Erişim tarihi: 12.09.2005
  • 48.http://www.nichd.nih.gov/about/cpr/dbs/pubs/ti1 l.pdf Erişim tarihi: 12.09.2005
  • 49.ceel.psc.isr.umich.edu/pubs/papers/ceel012-OO.pdf Erişim tarihi: 12.09.2005
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Asuman Uğur Bu kişi benim

Ömer Kutlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2007
Gönderilme Tarihi 16 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uğur, A., & Kutlu, Ö. (2007). Zaman Yönetimi Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Verimlilik Dergisi(1), 89-124.

                                                                                                          23139       23140           29293

22408  Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.