Otomotiv sektörü dünya ekonomisinde önemli bir paya sahiptir. Son yıllarda ülkemiz döviz piyasasında görülen ani ve sert yükselişler otomobil fiyatlarının da yükselmesine neden olmuştur. İkinci el otomobil fiyatlarının yükselmesinde etkili olan birçok faktör vardır. Çalışmanın amacı ikinci el otomobillerin fiyatlarını etkileyen faktörleri ve asimetrik bilginin varlığını incelemektir. Önceki çalışmalarda ikinci el otomobil fiyatlarını etkileyen makroekonomik faktörlerin araştırıldığı görülmektedir. Bu çalışmada farklı olarak otomobil fiyatlarını etkileyen mikro faktörler incelenmektedir. Türkiye’deki 6 bin 262 adet ikinci el otomobil çalışmanın örneklemini oluşmaktadır. Otomobilin markası, vites türü, yakıt türü, mülkiyet durumu, ek donanım bilgisi, hasar bilgisi gibi birçok bağımsız değişkenden oluşan model çoklu regresyon ve lojistik regresyon yöntemleri ile analiz edilmiştir. Otomobil markası ve çekiş türü ikinci el otomobil fiyatlarını etkileyen en önemli faktörler olduğu bulgulanmıştır. Hasar bilgisi, ek donanım bilgisi ve mülkiyet durumunun ikinci el otomobil fiyatlarını etkilemediği tespit edilmiştir. Türkiye’de ikinci el otomobil piyasasında asimetrik bilginin olduğu belirlenmiştir.
İkinci El Otomobil Fiyatları Çoklu Regresyon Analizi Lojistik Regresyon Asimetrik Bilgi Türkiye
The automotive sector has a large share of the global economy. In recent years, sudden and sharp increases in the exchange rate in Türkiye have also caused automobile prices to soar. Many factors cause the prices of second-hand automobiles to increase. The study aims to investigate the existence of asymmetric information and the factors affecting the prices of second-hand automobiles in Türkiye. There is a large body of research on the macroeconomic factors affecting second-hand automobile prices. However, the study examines the micro factors affecting automobile prices. The sample consists of 6,262 second-hand automobiles in Türkiye. The model consisting of many independent variables (brand, type of transmission, fuel type, ownership status, additional equipment information, damage information, etc.) is analyzed using multiple and logistic regression. The results show that brand and traction type are the two most important factors affecting the prices of second-hand automobiles in Türkiye. However, damage and additional equipment information and ownership status do not affect the prices of second-hand automobiles. Asymmetric information exists in the automobile markets in Turkey.
Second-Hand Automobile Prices Multiple Regression Analysis Logistic Regression Asymmetric Information Türkiye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finans |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Mayıs 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mayıs 2023 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |