In terms of hospitals to be preferred again by the patients is quite
crucial. The re-preference of the same hospital is related to the quality of
the service offered as well as its various features such as the
socio-demographic characteristics of the patient. In this study, the satisfaction
factors such as “physician”, “physical facility”, “catering” and “other employees”
factors which are thought to be effective on the re-preference of the hospital
are aimed to be explained by the probit regression analysis according to
residential status. The sample of the study consists of 397 inpatients in
Kırıkkale University Medical Faculty Hospital. Patients are determined by
stratified random sampling method. In the general model estimated by the probit
regression analysis, the satisfaction attained related to the
"doctor" factor is found to be statistically significant while the
satisfaction due to the factors of "catering", "other employees"
and " physical facility" is found to be statistically insignificant. However, when the univariate
model is established with these factors, it is found that all the factors
except catering in the probit models are significant. As a result of this
study, it is determined that inpatients tend to re-prefer the hospital as the
satisfaction of the "doctor" factor increases. Also according to the
residential status, it is determined that the patients residing in the city
center would re-prefer the hospital with a higher probability compared to the
patients residing elsewhere.
Re-preference of the Hospital Patient Satisfaction Health Care
Hastane açısından hastaları tarafından
tekrar tercih edilmek oldukça önemlidir. Aynı hastanenin tekrar tercih
edilmesi, hastanın sosyo-demografik özellikleri gibi pek çok özelliğinin yanı
sıra sunulan hizmetin kalitesi ile ilişkilidir. Bu çalışma ile hastanenin
tekrar tercih edilmesinde hizmetin kalitesinin göstergesi olarak düşünülen
“doktor”, “fiziki olanak”, “yemek” ve “diğer personelden” duyulan memnuniyet
düzeylerinin ikametgah durumuna göre probit regresyon analizi ile açıklanması
hedeflenmiştir. Araştırmanın örneklemine Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi
Hastanesi servislerinde yatan 397 hasta dahil edilmiştir. Hastalar tabakalı
rasgele örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Yapılan probit regresyon analizinde
oluşturulan genel modelde; hastaların hastaneyi tekrar tercih etmesinde
“doktor” faktöründen duyulan memnuniyet istatistiksel olarak önemli bulunurken
“yemek”, “diğer personel” ve “fiziki olanak” faktörlerinden duyulan memnuniyet
istatistiksel olarak önemsiz bulunmuştur. Ancak bu faktörlerin tek başına
hastanenin tekrar tercihindeki etkisini görmek için elde edilen probit
modellerde yemek dışında diğer faktörlerin anlamlı olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Bu çalışmanın sonucunda, yatılı olarak tedavi gören hastaların
“doktor” faktöründen duydukları memnuniyet arttıkça hastaneyi tekrar tercih
etme eğiliminin arttığı görülmüştür. Ayrıca ikametgah durumuna göre ise il
merkezinde ikamet eden hastaların il merkezi dışında ikamet edenlere göre daha
yüksek olasılıkla hastaneyi tekrar tercih edebilecekleri belirlenmiştir.
Hastanenin Tekrar Tercih Edilmesi Hasta Memnuniyeti Sağlık Hizmetleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 4 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 22 |