Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EXAMINATION OF THE RE-PREFERENCE OF HOSPITAL BY PROBIT REGRESSION ANALYSIS FOR INPATIENTS

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 22, 13 - 20, 28.10.2018
https://doi.org/10.21076/vizyoner.440595

Öz

In terms of hospitals to be preferred again by the patients is quite
crucial. The re-preference of the same hospital is related to the quality of
the service offered as well as its various features such as the
socio-demographic characteristics of the patient. In this study, the satisfaction
factors such as “physician”, “physical facility”, “catering” and “other employees”
factors which are thought to be effective on the re-preference of the hospital
are aimed to be explained by the probit regression analysis according to
residential status. The sample of the study consists of 397 inpatients in
Kırıkkale University Medical Faculty Hospital. Patients are determined by
stratified random sampling method. In the general model estimated by the probit
regression analysis, the satisfaction attained related to the
"doctor" factor is found to be statistically significant while the
satisfaction due to the factors of "catering", "other employees"
and " physical facility" is found to be statistically insignificant.
However, when the univariate
model is established with these factors, it is found that all the factors
except catering in the probit models are significant. As a result of this
study, it is determined that inpatients tend to re-prefer the hospital as the
satisfaction of the "doctor" factor increases. Also according to the
residential status, it is determined that the patients residing in the city
center would re-prefer the hospital with a higher probability compared to the
patients residing elsewhere. 

Kaynakça

  • Akbolat, M., Durmuş, A., Ünal, Ö., Amarat, M. ve Fazla, İ. (2017). “Hastaların Kurumsal İmaj Algılarının Hastane Bağlılıklarına Etkisi”, European Journal of Educational & Social Sciences, 2(2), 67-76.
  • Anbori, A., Ghani, S.N., Yadav, H., Daher, A.M. ve Su T.T. (2010). “Patient Satisfaction and Loyalty to the Private Hospitals in Sana'a, Yemen”, International Journal for Quality in Health Care, 22(4), 310-315.
  • Arı, A ve Önder, H. (2013). “Farklı Veri Yapılarında Kullanılabilecek Regresyon Yöntemleri”, Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, 28(3): 168-174.
  • Borooah, V.K. (2002). Logit and Probit: Ordered and Multinomial Models, Sage.
  • Erdem, R., Rahman, S., Avcı, L., Demirel, B., Köseoğlu, S., Fırat, G. ve Kubat, C. (2008). Hasta Memnuniyetinin Hasta Bağlılığı Üzerine Etkisi”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31, 95-110.
  • Erdugan, F. ve Yörübulut, S. (2017). “Kırıkkale Üniversitesi Hastanesi İçin Yatan Hasta Memnuniyeti: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”, Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 19(3), 139-148.
  • Erez, R., Özyurt, Ö. ve Kayabaşı, A. (2011). “Yatan Hasta Memnuniyetini Belirleyen Faktörlerin Multivariate Yaklaşımla Değerlendirilmesi”, III. Uluslararası Sağlıkta Performans ve Kalite Kongresi Bildirileri, 24-26 Kasım, Ankara.
  • Freese, J. ve Long, J.S. (2006). “Regression models for categorical dependent variables using Stata”, College Station: Stata Pres.
  • Gökkaya, D., İzgüden, D. ve Erdem, R. (2018). “Şehir Hastanesinde Hasta Memnuniyeti Araştırması: Isparta İli Örneği”, Vizyoner Dergisi, 9(20), 136-148.
  • Gülmez, M. ve Kitapçı, O. (2008). “Hastane Hizmet Kalitesi ve Bir Uygulama”, H.U. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1), 165-186.
  • Kavas, H.G., Gultekin, M.C. ve Emek, O.F. (2016). “Patient Satisfaction in the Context of Total Quality Management: an Example of Sivas State Hospital”, PressAcademia Procedia, 2(1), 1-9.
  • Korkmaz, S ve Çuhadar, U. (2017). “Sağlık Hizmet Kalitesi ve Sağlık Kurumunu Tekrar Tercih Etme Niyeti Arasındaki İlişki: Eğitim ve Araştırma Hastanesi Örneği”, Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi; 3(1), 72-87.
  • Mahendrayana, I.M.A., Yasa, P.N.S. ve Indiani L.P. (2018). “The Effect of Service Quality on Patient Loyalty Mediated by Patient Satisfaction in Bali Siloam Hospital”, JAGADITHA: Jurnal Ekonomi & Bisnis, 5(1), 1-7.
  • Meesala, A ve Paul, J. (2018). “Service quality, consumer satisfaction and loyalty in hospitals: Thinking for the future”, Journal of Retailing and Consumer Services, 40, 261-269.
  • Özarıcı, Ö. (1996). Farklı Not Sistemlerinde Öğrencilerin Başarılı Olma Olasılığının Probit Regrasyon Analizi ile Değerlendirilmesi, Osmangazi Üniversitesi FBE, İstatistik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Şişe, Ş. ve Altınel, E.C. (2012). “Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hasta Memnuniyeti”, Selçuk Tıp Dergisi, 28(4), 213-218.
  • Topcu, Y. (2008). “Çiftçilerin Tarımsal Destekleme Politikalarından Faydalanma İstekliliğinde Etkili Faktörlerin Analizi: Erzurum İli Örneği”, Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 21(2), 205–212.
  • Tüfekçi, N. ve Asığbulmuş, H. (2016). “Hasta Memnuniyeti ve Hastane Tercihinde Etkili Olan Faktörler: Isparta İli Örneği”, Journal of Current Researches on Health Sector, 6(2), 71-92.

YATAN HASTALAR İÇİN PROBİT REGRESYON ANALİZİ İLE HASTANENİN TEKRAR TERCİH EDİLEBİLİRLİĞİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 22, 13 - 20, 28.10.2018
https://doi.org/10.21076/vizyoner.440595

Öz



Hastane açısından hastaları tarafından
tekrar tercih edilmek oldukça önemlidir. Aynı hastanenin tekrar tercih
edilmesi, hastanın sosyo-demografik özellikleri gibi pek çok özelliğinin yanı
sıra sunulan hizmetin kalitesi ile ilişkilidir. Bu çalışma ile hastanenin
tekrar tercih edilmesinde hizmetin kalitesinin göstergesi olarak düşünülen
“doktor”, “fiziki olanak”, “yemek” ve “diğer personelden” duyulan memnuniyet
düzeylerinin ikametgah durumuna göre probit regresyon analizi ile açıklanması
hedeflenmiştir. Araştırmanın örneklemine Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi
Hastanesi servislerinde yatan 397 hasta dahil edilmiştir. Hastalar tabakalı
rasgele örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Yapılan probit regresyon analizinde
oluşturulan genel modelde; hastaların hastaneyi tekrar tercih etmesinde
“doktor” faktöründen duyulan memnuniyet istatistiksel olarak önemli bulunurken
“yemek”, “diğer personel” ve “fiziki olanak” faktörlerinden duyulan memnuniyet
istatistiksel olarak önemsiz bulunmuştur. Ancak bu faktörlerin tek başına
hastanenin tekrar tercihindeki etkisini görmek için elde edilen probit
modellerde yemek dışında diğer faktörlerin anlamlı olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Bu çalışmanın sonucunda, yatılı olarak tedavi gören hastaların
“doktor” faktöründen duydukları memnuniyet arttıkça hastaneyi tekrar tercih
etme eğiliminin arttığı görülmüştür. Ayrıca ikametgah durumuna göre ise il
merkezinde ikamet eden hastaların il merkezi dışında ikamet edenlere göre daha
yüksek olasılıkla hastaneyi tekrar tercih edebilecekleri belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akbolat, M., Durmuş, A., Ünal, Ö., Amarat, M. ve Fazla, İ. (2017). “Hastaların Kurumsal İmaj Algılarının Hastane Bağlılıklarına Etkisi”, European Journal of Educational & Social Sciences, 2(2), 67-76.
  • Anbori, A., Ghani, S.N., Yadav, H., Daher, A.M. ve Su T.T. (2010). “Patient Satisfaction and Loyalty to the Private Hospitals in Sana'a, Yemen”, International Journal for Quality in Health Care, 22(4), 310-315.
  • Arı, A ve Önder, H. (2013). “Farklı Veri Yapılarında Kullanılabilecek Regresyon Yöntemleri”, Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, 28(3): 168-174.
  • Borooah, V.K. (2002). Logit and Probit: Ordered and Multinomial Models, Sage.
  • Erdem, R., Rahman, S., Avcı, L., Demirel, B., Köseoğlu, S., Fırat, G. ve Kubat, C. (2008). Hasta Memnuniyetinin Hasta Bağlılığı Üzerine Etkisi”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31, 95-110.
  • Erdugan, F. ve Yörübulut, S. (2017). “Kırıkkale Üniversitesi Hastanesi İçin Yatan Hasta Memnuniyeti: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”, Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 19(3), 139-148.
  • Erez, R., Özyurt, Ö. ve Kayabaşı, A. (2011). “Yatan Hasta Memnuniyetini Belirleyen Faktörlerin Multivariate Yaklaşımla Değerlendirilmesi”, III. Uluslararası Sağlıkta Performans ve Kalite Kongresi Bildirileri, 24-26 Kasım, Ankara.
  • Freese, J. ve Long, J.S. (2006). “Regression models for categorical dependent variables using Stata”, College Station: Stata Pres.
  • Gökkaya, D., İzgüden, D. ve Erdem, R. (2018). “Şehir Hastanesinde Hasta Memnuniyeti Araştırması: Isparta İli Örneği”, Vizyoner Dergisi, 9(20), 136-148.
  • Gülmez, M. ve Kitapçı, O. (2008). “Hastane Hizmet Kalitesi ve Bir Uygulama”, H.U. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1), 165-186.
  • Kavas, H.G., Gultekin, M.C. ve Emek, O.F. (2016). “Patient Satisfaction in the Context of Total Quality Management: an Example of Sivas State Hospital”, PressAcademia Procedia, 2(1), 1-9.
  • Korkmaz, S ve Çuhadar, U. (2017). “Sağlık Hizmet Kalitesi ve Sağlık Kurumunu Tekrar Tercih Etme Niyeti Arasındaki İlişki: Eğitim ve Araştırma Hastanesi Örneği”, Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi; 3(1), 72-87.
  • Mahendrayana, I.M.A., Yasa, P.N.S. ve Indiani L.P. (2018). “The Effect of Service Quality on Patient Loyalty Mediated by Patient Satisfaction in Bali Siloam Hospital”, JAGADITHA: Jurnal Ekonomi & Bisnis, 5(1), 1-7.
  • Meesala, A ve Paul, J. (2018). “Service quality, consumer satisfaction and loyalty in hospitals: Thinking for the future”, Journal of Retailing and Consumer Services, 40, 261-269.
  • Özarıcı, Ö. (1996). Farklı Not Sistemlerinde Öğrencilerin Başarılı Olma Olasılığının Probit Regrasyon Analizi ile Değerlendirilmesi, Osmangazi Üniversitesi FBE, İstatistik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Şişe, Ş. ve Altınel, E.C. (2012). “Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hasta Memnuniyeti”, Selçuk Tıp Dergisi, 28(4), 213-218.
  • Topcu, Y. (2008). “Çiftçilerin Tarımsal Destekleme Politikalarından Faydalanma İstekliliğinde Etkili Faktörlerin Analizi: Erzurum İli Örneği”, Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 21(2), 205–212.
  • Tüfekçi, N. ve Asığbulmuş, H. (2016). “Hasta Memnuniyeti ve Hastane Tercihinde Etkili Olan Faktörler: Isparta İli Örneği”, Journal of Current Researches on Health Sector, 6(2), 71-92.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Funda Erdugan 0000-0001-7199-6413

Serap Yörübulut 0000-0003-0781-4405

Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 4 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Erdugan, F., & Yörübulut, S. (2018). YATAN HASTALAR İÇİN PROBİT REGRESYON ANALİZİ İLE HASTANENİN TEKRAR TERCİH EDİLEBİLİRLİĞİNİN İNCELENMESİ. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(22), 13-20. https://doi.org/10.21076/vizyoner.440595

570ceb1545981.jpg5bd95eb5f3a21.jpglogo-minik.pngimg.pngLogo-png-768x897.png