In the study, it is aimed to measure the level of quality perception of the employees and to determine the factors affecting this perception with a questionnaire conducted to health care workers in a health institution that has accreditation certificate by international accreditation organizations (JCI, TEMOS). The study is cross-sectional and descriptive. Survey method is utilized in the study. The research is conducted with 295 health personnel who participate voluntarily. The questionnaire is sent digitally to the participants. The data is analyzed by using the SPSS program. Descriptive statistics frequency, percentage, mean, standard deviation, t test, and variance analysis are used in the evaluation of the data. 52.9% of the participants are female, 47.1% are male, 52.2% are married and 47.8% are single. When the duration of employment in the institution is analyzed, it is seen that 53.6% of the workers are working for less than 1 year and 46.4% are working for 1 year or more. As a result of the difference analyses of the health workers, significant differences are found in the sub-dimensions in terms of gender, years of working in the institution and marital status variables in terms of mean scores. As a result of the research, it is determined that the highest average is “The Benefit of Quality Practices” (3,66±0,95) and the lowest average is “Use of Human Resources” (3,42±0,91). It is determined that men have higher quality perceptions than women and there is a significant difference between administrative and medical staff.
For this study, ethics committee approval was received from the Health Sciences University, Hamidiye Scientific Research Ethics Committee, numbered 22/257-/2022-3 and dated 13.05.2022.
Bu çalışmada uluslararası akreditasyon kuruluşları (JCI, TEMOS) tarafından akreditasyon belgesine sahip bir sağlık kuruluşundaki sağlık çalışanlarına yapılan anket ile çalışanların kalite algı seviyelerini ölçmek ve bunu etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma kesitsel ve tanımlayıcı tiptedir. Araştırmada anket yöntemi kullanılmıştır. Araştırma gönüllü katılan 295 sağlık personeli ile gerçekleştirilmiştir. Anket, katılımcılara dijital olarak gönderilmiştir. Verilerin analizi SPSS programı kullanılarak yapılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, t testi, varyans analizi kullanılmıştır. Katılımcıların %52,9’u kadın, %47,1’inin erkek, %52,2’si evli %47,8’i ise bekârdır. Kurumda çalışma süreleri incelendiğinde %53,6’sı 1 yıl altı, %46,4’ünün 1 yıl ve üzeri olduğu görüldü. Sağlık çalışanlarının farklılık analizleri sonucu ortalama puanlar açısından cinsiyet değişkeni, kurumda çalışma yılı değişkeni, medeni durum değişkenlerinde alt boyutlarda anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda en yüksek ortalamanın “Kalite Uygulamalarının Yararı” (3,66±0,95); en düşük ortalamaya ise “İnsan Kaynakları Kullanımı” (3,42±0,91) alt boyutunun sahip olduğu tespit edilmiştir. Erkeklerin kadınlara oranla kalite algılarının yüksek olduğu, idari ve tıbbi kadro arasında anlamlı fark olduğu belirlenmiştir.
Bu çalışma için Sağlık Bilimleri Üniversitesi, Hamidiye Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulundan 22/257-/2022-3 sayılı ve 13.05.2022 tarihli etik kurul onayı alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 44 |