İnsan psikolojik olarak başkasını etkileyen ve başkasından da etkilenen bir varlıktır. Herkesin ağladığı bir ortama giren birinin ağlaması ya da herkesin güldüğü bir ortamda bulunan birinin gülmesi doğaldır. Aynı ortamda bulunan insanlar arasında gerçekleşen bu doğal etkilenme, aynı mürşide intisap eden ve aynı mürşidin sohbetine giden müritler arasında da gerçekleşir ki buna tasavvuf ıstılahında hal transferi adı verilir. Hal transferi, mürşidin manevi halinin ve güzel ahlakının müritlerin haline ve ahlakına yansımasıdır. Hal transferi olarak ifade edilen bu yansıma birliktelikle yani aynı mekânı ve zamanı paylaşmakla daha kolay gerçekleşir. Bu birlikteliği sağlayan uygulamaya da tasavvufta sohbet adı verilir. Aynı zamanda Hz. Peygamber’in eğitim metodu olan sohbet, mürşidin belli periyotlarla müritleriyle buluşup beraber vakit geçirdiği bir ritüeldir. Sohbette asıl maksat zihnî bilgi edinmek değil sohbeti yapan mürşidin (veya hal ehli bir müridin) manevi halinden kalbî bakımdan istifade etmektir. Bu nedenle sohbet, bilgi edinme yöntemi olarak kullanılan vaaz ve konferanstan farklı bir yöntemdir. Fakat müritlerin bir kısmı sohbeti hal transfer yöntemi olarak değil de bilgi edinme yöntemi olarak algıladığı için sohbetten kalbî olarak gereği gibi istifade edememektedir. Bu nedenle sohbeti bilgi edinme yöntemi olarak değil hal transfer yöntemi olarak kullanan mürşitlerin sohbet tarzı ve usulünün ön plana çıkarılması önem arz etmektedir. Sohbeti hal transfer yöntemi olarak etkin bir şekilde kullanan ve müritlerini sohbetle yetiştirmeye gayret eden mürşitlerden biri de Nakşbendî ekolüne bağlı olan Adanalı Mahmud Sami Ramazanoğlu’dur (1892-1984). Son devrin önde gelen tasavvufî simalarından olan Sami Efendi, Kelâmî Dergâhı şeyhi Muhammed Esad Erbilî’den (1847-1931) irşat icazeti almıştır. Manevi hal sahibi bir mürşid-i kâmil olan Sami Efendi, aynı zamanda Dârülfünun mezunu bir İslam hukukçusudur. Fakat ilmi çalışmalardan ziyade tasavvufi faaliyetlere ağırlık vermiş, kitap telif etmekten ziyade insan yetiştirmeye gayret etmiştir. Haftalık ve aylık düzenli sohbetler yaparak müritleriyle beraberlik için her fırsatı değerlendirmiştir. Yaptığı ziyaretlerde ve seyahatlerde müritleriyle sohbet halinde olmayı arzu etmiştir. Fırsat buldukça birkaç kişilik küçük gruplarla veya büyük topluluklarla sohbet halkası kurmuştur. Ayrıca müritlerinin de kendi aralarında sohbet halkası kurmalarını teşvik etmiştir. Böylece mürşit ile müritler arasındaki ve müritlerin kendi aralarındaki etkileşimi en üst düzeye çıkarmaya çalışmıştır. Çünkü sohbet vasıtasıyla kurulan bu iletişim ve etkileşim hal transferi açısından çok mühimdir. Bu makalede Mahmud Sami Ramazanoğlu hakkında yapılan diğer çalışmalardan istifadeyle onun sohbet tarzı ve sohbete verdiği önem üzerinde durulmuş, tasavvuf açısından önemli olan hal transferi ve sohbet kavramları açıklanmış ve tabakatlarda nakledilen sufiler arasında yaşanmış hal transferi olaylarına örnekler verilmiştir. Böylece tasavvufî sohbetler yoluyla gerçekleştirilen buluşmalarda asıl maksadın mürşidin manevi halinden müritlerin istifade etmesi olduğu vurgulanmak istenmiştir.
Tasavvuf Nakşbendiyye Mahmud Sami Ramazanoğlu Hal Transferi Sohbet
Human being is a being that affects others and is affected by others. A person is affected by the person he/she is with or by the environment in which he/she is surrounded. It is natural for a person who enters an environment where everyone is crying to cry or feel sad or for a person who is in an environment where everyone is laughing to laugh or smile. This influence can be good or bad. One of the aims of sufism is to ensure that this influence is in a good direction. In order for this influence, which is called hal transfer, to be in a good direction, the disciple must be with his own murshid or with righteous people who have reached perfection, which is already Allah's command. This togetherness is also realised through a ritual called sohbah, in which sufis meet at certain periods. Sohbah is also the Prophet's method of education. He educated his Ashab through sohbah. The aim of the sohbah is not to gain information, but to benefit from the spiritual hal of the murshid and ultimately to realise the transformation of the soul in a good direction. Therefore, a sohbah is different from a conference or a sermon, which are methods of acquiring information, and should be perceived as such. However, some of the sufis perceive the sohbah as a method of acquiring information rather than as a method of transferring the hal, so they cannot benefit from the sohbet as they should. When he attends a murshid's sohbah, he tries to retain the words of the murshid rather than benefiting from his hal, and after a while he does not go to the sohbah with the excuse that he has not heard anything new. For this reason, it is important to foreground the sohbah style of murshid who use sohbah not as a method of acquiring information but as a method of transferring hal. Mahmud Sami Ramazanoğlu, a member of the Naqshbandi order, was one of the murshid who used sohbah effectively as a method of hal trasfer and tried to train his disciples through sohbah. Sami Efendi, one of the prominent figures of the last period in the field of sufism, received his ijazat from Muhammad Asad Erbilî, the sheikh of the Kelâmî Dargah. Sami Efendi, a sheikh with a spiritual hal, was also an Islamic lawyer. However, he concentrated on mystical activities rather than scientific studies. He endeavoured to train dervishes rather than writing books. He looked for opportunities to be with his disciples by making regular weekly or monthly sohbahs. He constantly held sohbahs with his disciples in the places he visited and while travelling. At every opportunity, he established a sohbah circle with small groups of one or two people or with large groups. Thus, he endeavoured to maximise the interaction between the sheikh and the dervish. Because this communication and interaction established through chat is important in terms of hal transfer. In this study, with the benefit of other studies on Mahmud Sami Ramazanoğlu and differently, his style of sohbah and attach importance to sohbah have been emphasised. In addition, the concepts of hal transfer and soh sohbah, which are important in terms of sufism, are explained. In addition, the events of hal transfer between sufis were exemplified.
Sufism Naqshbandiyya Mahmud Sami Ramazanoğlu Hal Transfer Sohbah
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tasavvuf |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2 |
Yakın Doğu Üniversitesi İslam Tetkikleri Merkezi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.