Tüm dünya ekonomilerinde temel yapı taşı kabul edilen KOBİ'ler
için elektronik ticaret çok önemli bir olgudur.
Mal ya da hizmetin satılması veya satın alınması sürecinin
elektronik ortamda internetten yapılmasıyla gerçekleşen e-ticaret;
KOBİ'lerin
rekabet güçlerini artırmakta, maliyetlerini azaltmaktadır. Ayrıca e-ticaret KOBİ’lerin pazarlarını genişletmekte,
iş yapma hızlarını artırmakta ve hızlı şekilde
büyümesini
sağlamaktadır.
Çalışmayla elektronik
ticarete geçişi engelleyen
faktörlerin, Yalova’da faaliyet gösteren
KOBİ’lerin elektronik ticaret kullanma eğilimleri üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Çalışma kapsamında e-ticarete
geçişi
engelleyen faktörler hakkında literatür taraması
yapılmıştır. Literatür taraması sonucu benzer çalışmalardan anketler derlenerek amaca yönelik yeni bir
anket oluşturulmuştur. İlgili anket çalışması pilot olarak bir gruba uygulanmış
ve çıkan analiz sonuçlarına göre anket revize edilmiştir. Son halini alan araştırma
anketi Yalova’daki KOBİ’lere yüz
yüze görüşme
yöntemiyle uygulanmıştır. Çalışmada
toplam 142 anket analize uygun bulunmuştur. Elde edilen verilerin
çözümlenmesinde e-ticarete geçişi engelleyen faktörleri belirlemek için önce
açımlayıcı faktör analizi kullanılarak faktör grupları tespit edilmiştir. Daha
sonrasında ise regresyon yöntemiyle bu grupların e-ticarete geçişteki etkileri
tespit edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda kamu desteğinin ve
organizasyonel yapı etkinliğinin
KOBİ'lerde
elektronik ticarete geçiş
için
etkili oldukları
görülmüştür.
Bununla beraber teknik altyapı yetersizlikleri,
hukuki yetersizlikler ve güvenlik algısı faktörlerinin ise KOBİ'lerde e-ticarete
geçişte etkili olmadıkları görülmüştür.
Electronic commerce (E-commerce) is a very
important feature for SMEs which are accepted as the key stones of the world
economies. E-commerce, which means selling and/or buying of services and/or
goods to be done electronically through internet, increases competitive
capacity of SMEs and decreases their costs. Moreover, e-commerce extends SMEs’ markets and together with increasing their speed of making business it
provides a rapid growth to their sizes.With this assignment the effects of
factors, which affects the transition to electronic commerce, on e-commerce
using tendency of SMEs operating in Yalova were examined. Within the scope of
this assignment, a detailed literature analysis was performed about the factors
blocking the transition to e-commerce. Taking the findings from the literature
analysis into consideration a search model was developed. According to this
model several surveys from similar assignments were put together leading to
composing a new survey as an outcome. The new survey was applied to a group as
an initial trial and it was revised according to its conclusions. Then, the
finalized survey was applied to SMEs operating in Yalova with face to face
meetings. In this assignment 142 applied surveys were found to be appropriate
for examining further. Factor groups were identified by using exploratory
factor analysis to identify the factors that inhibit the transition to
e-commerce in the analysis of the obtained data. Subsequently, by using the
regression method, the effects of these groups on e-commerce were determined. As
an outcome from the analysis it was concluded that public support and organizational
infrastructure were the main factors on the transition of SMEs to e-commerce.
In addition, lacking of technical and legal infrastructures, and safety
concerns were not effective on the transition to e-commerce.
SME's E-Commerce Transition to E-Commerce E-Commerce Barriers
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 7 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 15 |
-