Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Gelenekselden Dijitale Türkiye’de Reklamcılık

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 21, 17 - 30, 15.10.2020

Öz

Reklam, toplumun dinamikleri içerisinde tüketime ve tüketicilere yön veren önemli bir satış ve pazarlama aracıdır. Sanayi Devrim’i sonrasındaki gelişmelere paralel olarak reklamcılık anlayışında bir takım değişimler yaşamıştır. Bu çalışma Sanayi Devrimi ile birlikte modern reklamcılığın bir sektör olarak yükselişini, yeni reklam akımlarını ve döneme yön veren reklamcıları analiz etmektedir. Bununla birlikte Türkiye’deki reklamcılığın gelişim süreci tarihsel bir perspektiften irdelenmiştir. Osmanlı döneminde ilan reklamcılığı olarak doğan Türkiye’deki reklamcılığın Cumhuriyet dönemindeki gelişimi, ajanslar, uygulayıcılar ve dönemi etkileyen reklam çalışmaları ekseninde ele alınmıştır. Ayrıca 2000’li yıllarda teknolojik gelişmelerle hız kazanan dijital reklamcılığın Türkiye’deki serüveni de çalışmaya dahil edilmiş ve dijitalleşen reklamcılığın bugünkü durumu da kavramsal olarak açıklanmıştır.

Kaynakça

  • American Marketing Association. (2004). Reklam Tanımı. Erişim tarihi: 06.09.2019 https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx
  • Aydın, G., Aydın Aslaner, D. ve Aslaner, A.G. (2015). Dijital Dünyada Sosyalleş(me) Aracı Sosyal Medya. İçerisinde (eds.) Kara, T. ve Özgen, E. Ağdaki Şüphe: Bir Sosyal Medya Eleştirisi. Ss.81-116, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Aydın Aslaner, D. (2019). Dijital Çağda Türkiye’de Kuşaklar ve Alışveriş. Ankara: Akademisyen Yayınevi.
  • Babacan, M. (2005). Reklamcılık: Temel Kavramlar. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Backaler, J. (2018). Digital Influence: Unleash the Power of Influencer Marketing to Accelerate Your Global Business. Londra: Palgrave MacMillan.
  • Balta Peltekoğlu, F. (2016). Halkla İlişkiler Nedir? (9. Baskı). İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Balta Peltekoğlu, F. (2010). Kavram ve Kuramlarıyla Reklam. İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Berger, J. (1977). Ways of Seeing. New York: Penguin Books LTD.
  • Brown, D. ve Hayes, N. (2008). Influencer Marketing: Who Really Influences Your Customers?. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Burnett, L. (1961). Communications of an Advertising Man: Selections from the Speeches, Articles, Memoranda, and Miscellaneous Writings of Leo Burnett.
  • Chandler, D. ve Munday, R. (2011). A Dictionary of Media and Communication. Londra: Oxford University Press.
  • Cluley, R. (2017). Essentials of Advertising. New York: Kogan Page Ltd.
  • Conde Pumpido, T. (2017). Six Factors That Determine The Conceptualization of Persuasive Strategies for Advergames: The Case Study of “Tem The Tank”. İçinde Khosrow, M., Clarke, S., Jennex, M.E., Becker, A. ve Anttiroiko, A. V. (eds.), Advertising and Branding: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications. Philadelpia: IGI Global. Ss. 572-587.
  • Deniz, E. (2010). Markalaşma ve Reklam. İstanbul: Kum Saati Yayıncılık.
  • Eckler, P. ve Rodgers, S. (2014). Viral Advertising. İçinde Cheng, H. (ed.), The Handbook of International Advertising Research. Oxford: John Wiley & Sons.
  • Elden, M., Ulukök, Ö. ve Yeygel, S. (2011). Şimdi Reklamlar… (5. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Falk, P. (1997). The Genealogy of Advertising. İçinde Sulkunen, P., Holmwood, R., Radner, H. ve Schulze, G. (eds.), Constructing the New Consumer Society. Basingstoke: MacMillan Press, pp. 81-108.
  • Gupta, S. (2018). Digital Marketing. Hindistan: McGraw Hill (India) Education Private Limited.
  • Gülmez, M. ve Dörtyol, İ.T. (2013). Açıklamalı Pazarlama Sözlüğü (2.basım). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Jackall, R. ve Hirota, J.M. (2003). Image Makers: Advertising, Public Relations, and the Ethos of Advocacy. Chigago: The University of Chigago University Press.
  • Kufrin, J. (1995). Leo Burnett: Star Reacher. New York: Leo Burnett Co.
  • Lee, M. ve Johnson, C. (2009). Principles of Advertising: A Global Perspective (Second Edition). New York: Routledge.
  • Marcus, C. (2008). Reinvention of TV Advertising. İçinde Calder, B. (ed.) Kellogg on Advertising and Media. New Jersey: John Wiley & Sons. Ss. 148-213.
  • Merter, E. (2003). 80. Yılında Cumhuriyeti Afişleyen Adam: İhap Hulusi Görey. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • McDonald, C. ve Scott, J. (2007). A Brief History of Advertising. İçinde Tellis, G. J. ve Ambler, T. (eds.), The SAGE Handbook of Advertising. London: Sage Publication. pp. 17-35.
  • Ries, A. ve Trout, J. (2001). Positioning: The Battle for Your Mind. New York: McGraw-Hill.
  • Ring, J. (1996). Reklam Dünyasının İçyüzü. İstanbul: Financial Times Milliyet Yayınları.
  • Roman, K. (2009). The King of Madison Avenue: David Ogilvy and The Making of Modern Advertising. New York: Palgrave Macmillan.
  • Rutenbeck, J. (2006). Tech Terms: What Every Telecommunications and Digital Media Person Should Know (3. Baskı). Oxford: Focal Press.
  • Rutherford, P. (1995). The New Icons? The Art of Television Advertising. Toronto: University of Toronto Press.
  • Rothenberg, R. (1995). Where the Suckers Moon: The Life and Death of an Advertising Campaign. New York: Vintage Books.
  • Serttaş Ertike, (2010). Reklam: Temel Kavramlar, Teknik Bilgiler, Örnekler (2. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Srivastava, A. (2019). Social Media: Marketing & Branding The Micro MBA. Hindistan: BPB Publications.
  • Tellis, G.J. (1998). Advertising and Sale Promotion Strategy. Massachussetts: Addison-Wesley.
  • Trout, J. (2004). Trout on Strategy. New York: McGraw-Hill.
  • Topsümer, F. ve Elden, M. (2015). Reklamcılık: Kavramlar, Kararlar, Kurumlar (14. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Tungate, M. (2007). Adland: A Global History of Advertising. Londra: Kogan Page Ltd.
  • Türkoğlu, N. (1995). Türk Reklamcılığının Popüler Tarihi. İçinde Evrensel Kültür Dergisi. S. 39, ss. 6-10.
  • Ünsal, Y. (1984). Bilimsel Reklam ve Pazarlamadaki Yeri. İstanbul Tivi Reklam Yayınları.
  • Özkundakçı, M. (2011). Üçü Bir Arada: Reklamcılığa Giriş, Medya Planlama ve Kreatif Düşünce. İstanbul: Hayat Yayın Grubu.
  • Van Dyck, F. (2014). Advertising Transformed: The New Rules for the Digital Age. Londra: Kogan Page Ltd.
  • Yavuz, Ş. (2006). Reklamlar ve Reklamcılık Sektörü Açısından 1980’lerde Türkiye Panoraması. İçinde Tutal Cheviron, N. (ed.), Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi. S.5 ss. 157-182.
  • Yılmaz, A. (2001). İlanattan İnternete: Türkiye’de Reklamcılık. İçinde Kurgu Dergisi. S.18 ss.355-367.
  • Yılmaz, R. (2017). Türkiye’de Reklam Anlatısının Dijital Çağdaki Yapısal Dönüşümü. Sunuldu; 1. 1. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı, İstanbul, Türkiye. Erişim, http://acikerisim.ticaret.edu.tr/xmlui/handle/11467/1620#sthash.7wQLay72.dpbs
  • Zyman, S. ve Brott, A. (2003). Bildiğimiz Reklamcılığın Sonu. İstanbul: Mediacat Yayınları.
Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 21, 17 - 30, 15.10.2020

Öz

Kaynakça

  • American Marketing Association. (2004). Reklam Tanımı. Erişim tarihi: 06.09.2019 https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx
  • Aydın, G., Aydın Aslaner, D. ve Aslaner, A.G. (2015). Dijital Dünyada Sosyalleş(me) Aracı Sosyal Medya. İçerisinde (eds.) Kara, T. ve Özgen, E. Ağdaki Şüphe: Bir Sosyal Medya Eleştirisi. Ss.81-116, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Aydın Aslaner, D. (2019). Dijital Çağda Türkiye’de Kuşaklar ve Alışveriş. Ankara: Akademisyen Yayınevi.
  • Babacan, M. (2005). Reklamcılık: Temel Kavramlar. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Backaler, J. (2018). Digital Influence: Unleash the Power of Influencer Marketing to Accelerate Your Global Business. Londra: Palgrave MacMillan.
  • Balta Peltekoğlu, F. (2016). Halkla İlişkiler Nedir? (9. Baskı). İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Balta Peltekoğlu, F. (2010). Kavram ve Kuramlarıyla Reklam. İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Berger, J. (1977). Ways of Seeing. New York: Penguin Books LTD.
  • Brown, D. ve Hayes, N. (2008). Influencer Marketing: Who Really Influences Your Customers?. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Burnett, L. (1961). Communications of an Advertising Man: Selections from the Speeches, Articles, Memoranda, and Miscellaneous Writings of Leo Burnett.
  • Chandler, D. ve Munday, R. (2011). A Dictionary of Media and Communication. Londra: Oxford University Press.
  • Cluley, R. (2017). Essentials of Advertising. New York: Kogan Page Ltd.
  • Conde Pumpido, T. (2017). Six Factors That Determine The Conceptualization of Persuasive Strategies for Advergames: The Case Study of “Tem The Tank”. İçinde Khosrow, M., Clarke, S., Jennex, M.E., Becker, A. ve Anttiroiko, A. V. (eds.), Advertising and Branding: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications. Philadelpia: IGI Global. Ss. 572-587.
  • Deniz, E. (2010). Markalaşma ve Reklam. İstanbul: Kum Saati Yayıncılık.
  • Eckler, P. ve Rodgers, S. (2014). Viral Advertising. İçinde Cheng, H. (ed.), The Handbook of International Advertising Research. Oxford: John Wiley & Sons.
  • Elden, M., Ulukök, Ö. ve Yeygel, S. (2011). Şimdi Reklamlar… (5. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Falk, P. (1997). The Genealogy of Advertising. İçinde Sulkunen, P., Holmwood, R., Radner, H. ve Schulze, G. (eds.), Constructing the New Consumer Society. Basingstoke: MacMillan Press, pp. 81-108.
  • Gupta, S. (2018). Digital Marketing. Hindistan: McGraw Hill (India) Education Private Limited.
  • Gülmez, M. ve Dörtyol, İ.T. (2013). Açıklamalı Pazarlama Sözlüğü (2.basım). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Jackall, R. ve Hirota, J.M. (2003). Image Makers: Advertising, Public Relations, and the Ethos of Advocacy. Chigago: The University of Chigago University Press.
  • Kufrin, J. (1995). Leo Burnett: Star Reacher. New York: Leo Burnett Co.
  • Lee, M. ve Johnson, C. (2009). Principles of Advertising: A Global Perspective (Second Edition). New York: Routledge.
  • Marcus, C. (2008). Reinvention of TV Advertising. İçinde Calder, B. (ed.) Kellogg on Advertising and Media. New Jersey: John Wiley & Sons. Ss. 148-213.
  • Merter, E. (2003). 80. Yılında Cumhuriyeti Afişleyen Adam: İhap Hulusi Görey. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • McDonald, C. ve Scott, J. (2007). A Brief History of Advertising. İçinde Tellis, G. J. ve Ambler, T. (eds.), The SAGE Handbook of Advertising. London: Sage Publication. pp. 17-35.
  • Ries, A. ve Trout, J. (2001). Positioning: The Battle for Your Mind. New York: McGraw-Hill.
  • Ring, J. (1996). Reklam Dünyasının İçyüzü. İstanbul: Financial Times Milliyet Yayınları.
  • Roman, K. (2009). The King of Madison Avenue: David Ogilvy and The Making of Modern Advertising. New York: Palgrave Macmillan.
  • Rutenbeck, J. (2006). Tech Terms: What Every Telecommunications and Digital Media Person Should Know (3. Baskı). Oxford: Focal Press.
  • Rutherford, P. (1995). The New Icons? The Art of Television Advertising. Toronto: University of Toronto Press.
  • Rothenberg, R. (1995). Where the Suckers Moon: The Life and Death of an Advertising Campaign. New York: Vintage Books.
  • Serttaş Ertike, (2010). Reklam: Temel Kavramlar, Teknik Bilgiler, Örnekler (2. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Srivastava, A. (2019). Social Media: Marketing & Branding The Micro MBA. Hindistan: BPB Publications.
  • Tellis, G.J. (1998). Advertising and Sale Promotion Strategy. Massachussetts: Addison-Wesley.
  • Trout, J. (2004). Trout on Strategy. New York: McGraw-Hill.
  • Topsümer, F. ve Elden, M. (2015). Reklamcılık: Kavramlar, Kararlar, Kurumlar (14. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Tungate, M. (2007). Adland: A Global History of Advertising. Londra: Kogan Page Ltd.
  • Türkoğlu, N. (1995). Türk Reklamcılığının Popüler Tarihi. İçinde Evrensel Kültür Dergisi. S. 39, ss. 6-10.
  • Ünsal, Y. (1984). Bilimsel Reklam ve Pazarlamadaki Yeri. İstanbul Tivi Reklam Yayınları.
  • Özkundakçı, M. (2011). Üçü Bir Arada: Reklamcılığa Giriş, Medya Planlama ve Kreatif Düşünce. İstanbul: Hayat Yayın Grubu.
  • Van Dyck, F. (2014). Advertising Transformed: The New Rules for the Digital Age. Londra: Kogan Page Ltd.
  • Yavuz, Ş. (2006). Reklamlar ve Reklamcılık Sektörü Açısından 1980’lerde Türkiye Panoraması. İçinde Tutal Cheviron, N. (ed.), Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi. S.5 ss. 157-182.
  • Yılmaz, A. (2001). İlanattan İnternete: Türkiye’de Reklamcılık. İçinde Kurgu Dergisi. S.18 ss.355-367.
  • Yılmaz, R. (2017). Türkiye’de Reklam Anlatısının Dijital Çağdaki Yapısal Dönüşümü. Sunuldu; 1. 1. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı, İstanbul, Türkiye. Erişim, http://acikerisim.ticaret.edu.tr/xmlui/handle/11467/1620#sthash.7wQLay72.dpbs
  • Zyman, S. ve Brott, A. (2003). Bildiğimiz Reklamcılığın Sonu. İstanbul: Mediacat Yayınları.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Gökçe Aslaner 0000-0002-6152-6597

Duygu Aydın Aslaner 0000-0003-1924-1472

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Aslaner, A. G., & Aydın Aslaner, D. (2020). Gelenekselden Dijitale Türkiye’de Reklamcılık. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 10(21), 17-30.
AMA Aslaner AG, Aydın Aslaner D. Gelenekselden Dijitale Türkiye’de Reklamcılık. YSBD. Ekim 2020;10(21):17-30.
Chicago Aslaner, Ahmet Gökçe, ve Duygu Aydın Aslaner. “Gelenekselden Dijitale Türkiye’de Reklamcılık”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 10, sy. 21 (Ekim 2020): 17-30.
EndNote Aslaner AG, Aydın Aslaner D (01 Ekim 2020) Gelenekselden Dijitale Türkiye’de Reklamcılık. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 10 21 17–30.
IEEE A. G. Aslaner ve D. Aydın Aslaner, “Gelenekselden Dijitale Türkiye’de Reklamcılık”, YSBD, c. 10, sy. 21, ss. 17–30, 2020.
ISNAD Aslaner, Ahmet Gökçe - Aydın Aslaner, Duygu. “Gelenekselden Dijitale Türkiye’de Reklamcılık”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 10/21 (Ekim 2020), 17-30.
JAMA Aslaner AG, Aydın Aslaner D. Gelenekselden Dijitale Türkiye’de Reklamcılık. YSBD. 2020;10:17–30.
MLA Aslaner, Ahmet Gökçe ve Duygu Aydın Aslaner. “Gelenekselden Dijitale Türkiye’de Reklamcılık”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, c. 10, sy. 21, 2020, ss. 17-30.
Vancouver Aslaner AG, Aydın Aslaner D. Gelenekselden Dijitale Türkiye’de Reklamcılık. YSBD. 2020;10(21):17-30.

-