Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PANDEMİ DÖNEMİNDE ÖĞRETMENLERİN UZAKTAN EĞİTİMDE KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 76 - 89, 01.10.2022

Öz

Bu çalışmanın amacı ülkemizde Covid-19 salgın döneminde öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunları tespit etmek ve bu sorunlara çözüm önerileri sunmaktır. Dünya genelinde yaşanan salgın dolasıyla okullarda yüz yüze eğitime ara verilmiş, uzaktan eğitime geçilmiştir. Uzaktan eğitim süreci fazlasıyla önemli bir faktör olduğundan bu çalışmanın yapılmasının faydalı olacağı düşünülmüştür. Bu araştırma için nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma (mixed) yöntem deseni kullanılmıştır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen 9 soruluk anket ve 6 soruluk yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu çalışmaya anket yolu ile katılan Isparta ilinde görev yapmakta olan 201 öğretmenden; 28 okul öncesi, 87 sınıf öğretmeni, 86 branş öğretmeni olduğu görülmektedir. Ayrıca 14 öğretmen ile yüz yüze görüşme gerçekleştirilmiştir. Anket ve görüşme soruları öğretmenlerden dönüt alınarak oluşturulmuştur. Toplanan verileri değerlendirildiğinde salgın döneminde öğretmenlerin derslerini yoğun olarak EBA üzerinden gerçekleştirdikleri, bu platformda sorun olması durumunda diğer iletişim araçlarını kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin yaşadığı en önemli sorunların başında internet bağlantılarında yaşadıkları sıkıntılar ile teknolojik donanım eksiklikleri gelmektedir. Süreç içerisinde öğretmenlerin en çok endişe duydukları sorunlar ise öğrencilerde motivasyon kaybı, öğrenme kazanım kayıpları ve internet erişim sorunları olarak sıralanmıştır. Salgın sürecinde uzaktan eğitim araçlarını kullanırken öğretmenlerin farklı yöntem ve teknikler kullandıkları anlaşılmaktadır. Yaşanan sorunlara çözüm önerileri olarak en başta internet erişim ve donanım sorunlarının giderilmesi ifade edilmiştir. Uzaktan eğitim sürecinin müfredatının sürece göre uyarlanması, hedef ve kazanımların sürece uygun hale getirilmesi önerilebilir. Bu çalışma öğretmenlerin etkinliğinin ve verimliliğinin artmasına yardımcı olabilir. Yapılacak olan uzaktan eğitim çalışmalarının kalitesinin yükseltilmesi açısından önemlidir.

Teşekkür

Makalemizin ve araştırmamızın aşamalarında bize her türlü desteği sağlayan Prof. Dr. Ekber TOMUL hocamıza teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Altıntaş Yüksel, E. Sınıf Öğretmenlerinin Covid-19 Salgını Sürecinde Çevrim İçi Ders-Uzaktan Eğitim Deneyimlerinin İncelenmesi. ulakbilge, 57 (2021 Şubat): s. 291–303. doi: 10.7816/ulakbilge-09-57-11
  • Bozkurt, A., & Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi. https://doi.org/10.5281/zenodo.3778083
  • Creswell, J. W. (2008). Educational research planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. International Pearson Merril Prentice Hall.
  • Çelen, F. K., Çelik, A., Seferoğlu, S.S. (2011). Yükseköğretimde Çevrim-içi Öğrenme: Sistemde Yaşanan Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Journal of European Education, 1(1).
  • Işık, C. E., Keskin, M. ve Ekinci, S. (2013). Uzaktan Eğitimde Öğrenci Rolleri (Role of Student in Distance Learning). Eskişehir. 06.10.2017 tarihinde https://www.slideshare.net/mendereskeskin33/uzaktan-eitimde-renci-rolleri-34704971 adresinden erişilmiştir.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2020). Yeni tip Koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi. https://doi.org/10.2399/yod.20.730688
  • Kılınç, M. (2015). Uzaktan Eğitim Uygulamalarının Etkililiği Üzerine Bir Araştırma ( Yayınlanmış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Malatya. UNESCO. (2020a). School closures caused by Coronavirus (Covid-19). UNESCO. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
  • UNİCEF.(2020).https://www.unicef.org/turkey/bas%C4%B1n-b%C3%BCltenleri/unicef-taraf%C4%B1ndan-yay%C4%B1nlanan-yeni-rapora-g%C3%B6re-d%C3%BCnyadaki-%C3%A7ocuklar%C4%B1n-en-az-%C3%BC%C3%A7te-biri
  • Ülkü, S. (2018). İlkokullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları(Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bolu.
  • WHO. (2020a). Coronavirus disease (COVID-19) Pandemic. World health Organization. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
  • WHO. (2020b). WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard. World health Organization. https://covid19.who.int/
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8th ed.). Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Osman Güllü 0000-0003-4322-1156

Ayşe Ünal Doğan 0000-0003-1474-2948

İbrahim Kaymak 0000-0002-5560-0797

Uğur Erpolat 0000-0002-9211-2936

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 14 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güllü, A. O., Ünal Doğan, A., Kaymak, İ., Erpolat, U. (2022). PANDEMİ DÖNEMİNDE ÖĞRETMENLERİN UZAKTAN EĞİTİMDE KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Yalvaç Akademi Dergisi, 7(1), 76-89.

http://www.yalvacakademi.org/