This study aims to seek an answer to the questions about whether ageing of labour force based on the ageing of active population poses a problem for Turkey and if there is such a possibility, what can be the precautions to be taken today Demographic characteristics of the population also determine the active population that is the principal determinant of labour supply. For this reason, the changes occurring in the demographical structure also influence labour supply. Especially the demographic transformation occurred in the last 50 years has caused an increase in the rate of aged labour force in many developed and developing countries. This situation, seeming more of a problem for the developed countries, will soon become a problem for the countries which have begun to complete their demographical transition period. In this study, the effects of democratic transformation on labour supply in Turkey are analysed within the frame of the aged labour force, whose ages range from 55 to 64. For the method of the study, population projections developed within the frame of demographical transformation theory are analysed. At the same time current situation of the OECD countries, having completed their demographical transition period, and the policies they have developed towards aged labour force’s employment are analysed and inferences are made for Turkey. Within this scope, when the fact that today’s current young labour force are the future’s aged labour force and the obligation that more aged labour force will be employed as a result of the aged population are approached together, it is clear that present young labour force’s educational level must be increased. For this reason, existing formal education’s level should be primarily enhanced and lifelong learning programs should be developed. On the other hand, public subventions increasing the employability of aged labourers should be implemented. Especially the groups who cannot attend educational programs because of their ages and cannot find chance of employment for this reason should be supported. In addition, part time working that provides more appropriate working opportunities for aged labourers and consequently extends the time of leaving the labour market should be promoted.
Aged labour force labour market demographical transition Turkey
Bu çalışma nüfusun yaşlanmasına bağlı olarak işgücünün
yaşlanmasının Türkiye için bir sorun teşkil edip etmediği, eğer böyle bir
sorunla karşı karşıya kalma olasılığı varsa bugünden alınması gereken
önlemlerin neler olabileceği sorularına cevap aramaktır. Nüfusun demografik özellikleri aynı zamanda emek arzının da
temel belirleyicisi olan aktif nüfusun yapısını belirler. Bu nedenle demografik
yapıda meydana gelen değişimler emek piyasasının da etkilenmesine neden
olmaktadır. Özellikle son 50 yıldır yaşanan demografik dönüşüm gelişmiş ve
gelişmekte olan pek çok ülkede nüfusun yaşlanmasına dolayısıyla yaşlı işgücü
oranının artmasına neden olmuştur. Daha çok gelişmiş ülkeler için bir sorun
gibi görünen bu durum, demografik geçiş sürecini tamamlamaya başlayan bütün
ülkeler için yakın bir gelecekte sorun olmaya başlayacaktır. Bu çalışmada
Türkiye’nin demografik dönüşümünün emek arzı üzerindeki etkileri 55-64 yaş
arası yaşlı işgücü çerçevesinde incelenmektedir. Çalışmada yöntem olarak
demografik dönüşüm kuramı doğrultusunda geliştirilen nüfus projeksiyonları ve
demografik geçiş sürecini tamamlayan OECD ülkelerinin mevcut durumu ve yaşlı
işgücünün istihdamına yönelik geliştirdikleri politikalar incelenerek Türkiye
için çıkarımlarda bulunulmaktadır. Bu
çerçevede, mevcut genç işgücünün önümüzdeki dönemlerin yaşlı işgücü olduğu
gerçeği ile yaşlanan nüfusla birlikte daha fazla oranda yaşlı işgücünün
istihdam edilmesi zorunluluğu birlikte ele alındığında, mevcut genç işgücünün
eğitim seviyesinin arttırılmasının zorunluluğu ortaya çıkmaktadır. Bu nedenle
öncelikli olarak mevcut formel eğitim seviyesinin arttırılması ve yaşam boyu
öğrenme programlarının geliştirilmesi gerekmektedir. Diğer yandan yaşlı işçilerin istihdam edilebilirliğini arttırıcı
kamu sübvansiyonlarının uygulanması gerekmektedir. Özellikle yaşları nedeniyle
eğitim programlarına katılamayan ve bu nedenle istihdam olanağı bulmakta
zorlanan gruplar desteklenmelidir. Ayrıca, yaşlı işçiler için daha uygun bir çalışma
olanağı sunan ve bu suretle emek piyasasından ayrılma sürelerini uzatan kısmi
süreli çalışmanın teşvik edilmesi gerekmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 1 |