The present study
aims to adapt (Trait) Empathic Anger Scale (Vitaglione & Barlett, 2003)
into Turkish and examine its psychometric properties. Empathic anger is defined
as a feeling that is felt for the victim in the event of an injustice. This
emotion also creates a desire to help the victim and punish the violator. The
sample consisted of 225 undergraduate students (175 women, 49 men, undetermined
1). Data was collected by (Trait) Empathic Anger Scale, Interpersonal Reactivity
Index, Moral Identity Scale, and demographic information form. Factor structure
of the scale was tested with exploratory and confirmatory factor analyses. The
results of the exploratory factor analysis indicated that a single factor
measurement model. The variance explained by the model is 42.15%. The maximum
likelihood estimation technique was used in confirmatory factor analysis. The
results showed that the validity of the single factor measurement model was
confirmed by confirmatory factor analysis. The Empathic Anger Scale had a
positive relationship with the cognitive (perspective taking and fantasy) and emotional dimensions (empathic concern and personal distress) of empathy. A similar positive relationship
was also observed between the empathic anger and the internalization sub-factor of
moral identity. These results have proved the criterion validity of the scale.
Also, the significance of the difference between the two groups with the
highest and lowest scores indicated that the (Trait) Empathic Anger Scale is a
valid scale. The reliability of the scale was supported by Cronbach Alpha’s
internal consistency coefficient (0.71) and two-half and test-retest
reliability values. Consequently, the validity and reliability of the analysis
results indicated that the (Trait) Empathic Anger Scale is a valid and reliable
measurement tool.
Bu çalışma, (Özellik) Empatik Öfke Ölçeği
(Vitaglione ve Barlett, 2003)’nin psikometrik özelliklerinin Türkiye örneklemi
için uygunluğunu belirlemeyi amaçlamaktadır. Empatik öfke, bir diğerinin haksızlık yaşaması durumunda
mağdur için hissedilen, aynı zamanda mağdura yardım etme ve ihlalde bulunanı
cezalandırma isteği yaratan bir duygu olarak tanımlanmaktadır. Çalışmanın
örneklemini 225 lisans öğrencisi (175 kadın, 49 erkek, cinsiyeti belirsiz 1)
oluşturmaktadır. Veriler, (Özellik) Empatik Öfke Ölçeği, Kişilerarası
Tepkisellik İndeksi, Ahlaki Kimlik Ölçeği ve demografik bilgi formu
aracılığıyla toplanmıştır. Ölçeğin faktör yapısı açımlayıcı ve doğrulayıcı
faktör analizleri ile sınanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonuçları, tek
faktörlü bir ölçek modeline işaret etmektedir. Modelin açıkladığı varyans
%42.15’tir. Doğrulayıcı faktör analizinde en çok olabilirlik tahmin
tekniği kullanılmıştır. Bulgular, tek faktörlü ölçme modelinin geçerliğinin
doğrulayıcı faktör analizi ile doğrulandığını göstermektedir. (Özellik) Empatik
Öfke Ölçeği, empatinin bilişsel (bakış açısı alma ve fantezi) ve duygusal
boyutları (empatik ilgi ve kişisel rahatsızlık) ile olumlu yönde bir ilişki göstermektedir.
Olumlu yöndeki benzer ilişki empatik öfke duygusu ve ahlaki kimliğin
içselleştirme alt boyutu arasında da gözlenmektedir. Bu sonuçlar ölçeğin ölçüt
bağıntılı geçerliğini kanıtlamaktadır. Ölçekten en yüksek ve en düşük puan alan
iki grup arasında farkın anlamlılığı da (Özellik) Empatik Öfke Ölçeği’nin
geçerli bir ölçme aracı olduğunu ifade etmektedir. Ölçme aracının güvenirliği, Cronbach Alpfa iç tutarlılık katsayısı (0.71)
ile iki-yarım ve test-tekrar test güvenirlik değerleri ile desteklenmektedir.
Sonuç olarak, geçerlik ve güvenirlik analizi sonuçları (Özellik) Empatik Öfke
Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğuna işaret etmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Cilt:3, Sayı:6 Aralık |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 6 |