The principle of legal administration requires the administration which rely on the law and act in accordance with the law in all circumstances. This situation is also a valid while determining the powers of the administration in cases of emergency. If the authorities of the administration holding the public power are not limited, excessive discretion and arbitrary administration situations may arise, and fundamental rights and freedoms may be restricted disproportionately. However, it is a reality accepted by everyone that the protection of human rights is not only possible while protecting the individual against the state, and that the state’s survival is also necessary for the protection to be realized. In view of this approach, although the absoluteness of the fundamental rights and freedoms of the individual is emphasized in the documents and agreements on human rights, it is also stated that the said rights and freedoms may be limited by the administration in order to protect national security and public interest. At this point, the powers of the administration in cases of emergency in TRNC law are regulated by the Constitution and laws in accordance with the principle of legal administration. In this context, this study, the constitutional and legal dimensions of the powers granted to the administration in the TRNC law were examined in the light of the principles of the ECHR.
Administrative Powers in TRNC Law Powers of the Administration in State of Emergency Limitations of Fundamental Rights and Freedoms State of Emergency Regimes Legality in the Powers of the Administration
İdarenin kanuniliği ilkesi idarenin her koşulda yasaya dayanması ve hukuka uygun davranmasını gerekli kılmaktadır. Bu durum olağanüstü hallerde idarenin yetkilerinin belirlenmesinde de geçerli bir koşuldur. Kamu gücünü elinde bulunduran idarenin yetkilerinin sınırlanmaması halinde aşırı takdir yetkisi ve keyfi yönetim durumları ortaya çıkabilmekte ve temel hak ve özgürlükler orantısız şekilde sınırlanabilmektedir. Ancak, insan haklarının korunmasının yalnız bireyin devlet karşısında korunmasıyla mümkün olmadığı, korumanın gerçekleşebilmesi için devletin bekasının da gerekli olduğu herkesçe kabul edilen bir gerçektir. Bu yaklaşımdan hareketle, insan hakları üzerine oluşturulan belge ve anlaşmalarda, her ne kadar bireyin temel hak ve özgürlüklerinin mutlaklığı üzerine duruluyor olsa da bunun yanına ulusal güvenlik ve kamu menfaatinin korunması maksadıyla, bahse konu hak ve özgürlüklerin idarece sınırlanabileceği de yer almaktadır. Bu noktada, KKTC Hukukunda idarenin olağanüstü hallerde sahip olduğu yetkiler de kanuni idare ilkesine uygun olarak Anayasa ve kanunlar ile düzenlenmiştir. Bu kapsamda, çalışmada, AİHS ilkeleri ışığında KKTC Hukukunda idareye tanınan yetkilerin anayasal ve yasal boyutları incelenmiştir.
KKTC Hukukunda İdarenin Yetkileri Olağanüstü Hallerde İdarenin Yetkileri Temel Hak ve Özgürlüklerin Sınırlanması OHAL Rejimleri İdarenin Yetkilerinde Kanunilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk |
Bölüm | KAMU HUKUKU MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |