The aim of this study is to determine the effect of gender role to transformational leadership characteristics. The relationship between gender role and transformational leadership characteristics and effect level have measured in this study. For this purpose, the study data were collected from the faculty of medicine students in the last year operaring at state universities in Marmara Region. In this context, a total of 153 valid questionnaires were obtained. In this study, Transformational Leadership Scale developed by Podsakoff (1990) and adapted to Turkish by İşcan (2002) has used to measure transformational leadership characteristics and Bem Sex Role Inventory was used to measure gender role. In this direction, the data were assesed by using Mean, Standard Deviation, Frequency, Pearson's Correlation and Regression Analysis through IBM SPSS 20 program. According to the study results, the relationship between role of gender and transformational leadership was found to be significant. Feminine characteristics effects to transformational leadership is more than masculine characteristics. While individualized consideration dimension are higher in medical students that have higher feminine characteristics, vision and inspirational motivation with being appropriate role model dimension are higher in medical students that have higher masculine characteristics.
Bu araştırmanın amacı cinsiyet rolünün dönüştürücü liderlik özelliklerine olan etkisini ortaya koymaktır. Çalışmada cinsiyet rolü ve dönüştürücü liderlik özelliği arasındaki ilişki ve etki düzeyi incelenmiştir. Veriler Marmara Bölgesinde Devlet Üniversiteleri bünyesinde faaliyet gösteren Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerinden seçilen örneklem vasıtasıyla elde edilmiştir. Bu kapsamda toplam 153 adet geçerli anket formu elde edilmiştir. Araştırmada dönüştürücü liderlik özelliklerini ölçmek için Podsakoff’un (1990) geliştirdiği ve ülkemizde İşcan (2002) tarafından Türkçeye uyarlanan, Dönüştürücü Liderlik Ölçeği ile Cinsiyet rollerini ölçmek için BEM Cinsiyet Rolü Envanteri kullanılmıştır. Bu doğrultuda veriler IBM SPSS 20 programı vasıtasıyla Ortalama, Standart Sapma, Frekans, Pearson Korelasyon ve Çoklu Regresyon Analizleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, cinsiyet rolleri öğrencilerin dönüştürücü liderlik özelliklerini etkilemektedir. Dişil özelliklerin dönüştürücü liderlik üzerindeki etkisinin (ß=0,308), eril özelliklerden (ß=0,266) daha büyük olduğu tespit edilmiştir. Dişil özellikleri yüksek olan tıp öğrencilerinde bireysel ilgi gösterme boyutu daha yüksek iken; eril özellikleri yüksek olan tıp öğrencilerinde vizyon sağlama-uygun rol model olma boyutu daha yüksektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 13 Sayı: 2 |