Today, it is observed that, police organizations are working in a way satisfying expectations risen from so-cial, cultural and economic developments, changes and transformations, which are being experienced rapidly around the world. Thus, it is seen that, today some values stick out in the profession of the police in which communication has a vital importance. Today’s policeman is seen in a way that he expresses himself clearly, approaches to the events from various aspects and has understood well the importance of listening and establishing empathy. Briefly policeman has combined his abilities and experiences with his communication skills. Accordingly, determining emotional intelligence and attitude relating to their profession of police candi-dates to be employed in the police organization in the future studying in vocational school is very important. It is expected that, if these students have positive attitudes relating to their profession, their positive behaviors and per-formance in the future will be higher. Also, it is observed that, emotional intelligence, which means knowing own feelings, being able to manage them and perceiving others’ feelings accurately, is very important for the police, who are continuously in contact with people. The objective of this study is to examine the relation between emotional intelligence and attitudes relating to their profession of the police candidates studying in the Police Vocational School. Accordingly, ‘Bar_On EQ’ questionnaire and ‘Attitude Scale relating to the policeman’, developed for determining the factors affecting atti-tudes and taking measures against negative points after the studies relating to reliability and validity, were com-pleted and employed.
Çağımızda emniyet teşkilatının dünyada hızlı bir biçimde yaşanan sosyal, kültürel ve ekonomik gelişmelere, değişim ve dönüşümlere paralel olarak ortaya çıkan beklentilere cevap verecek biçimde çalışmalarını sürdürdüğü gözlenmektedir. Bu bağlamda, iletişimin yaşamsal önem arz ettiği günümüzde polislik mesleğinde birtakım değerlerin ön plana çıktığı görülmektedir. Günümüzün polisi kendini iyi ifade edebilen, olaylara farklı bakış açılarıyla yaklaşabilen, dinlemenin ve empati kurmanın önemini kavramış, kısacası sahip olduğu yetenekleri ve birikimleri iletişim becerileriyle birleştirebilen bir tarzda karşımıza çıkmaktadır. Bu doğrultuda emniyet teşkilatında yer alacak polis okulu öğrencisi gençlerin, polislik mesleğine ilişkin tu-tumları ile duygusal zekalarının belirlenmesi önem kazanmaktadır. Mesleğe adım atacak gençlerin, polislik mesleğine ilişkin tutumlarının olumlu olmasının; mesleklerindeki performanslarını ve olumlu davranışlarını artıra-cağı beklenmektedir. Bunun yanında kişinin kendi duygularını tanıması, duygularını yönetebilmesi, başkalarının duygularını doğru algılayabilmesi olarak da ifade edilebilen duygusal zekanın, insanlarla sürekli iletişim halinde olunan polislik mesleğinde de son derece önemli olduğu görülmektedir. Bu çalışmada, Polis Meslek Yüksekokulu’nda okuyan öğrencilerin duygusal zekalarıyla polislik mesleğine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda, ‘Bar_On EQ’ anketi ve tutumları etkileyen etmenleri belirlemede ve olumsuzluklara yönelik tedbir almada gerekli olacağı düşüncesinden hareketle geliştirilen, güvenirliğine ve geçerliğine ilişkin çalışmalar yapılarak kullanıma hazır duruma getirilen ‘Polislik Mesleğine İlişkin Tutum Ölçeği’ kullanılmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 6 Sayı: 9 |