Although there are many studies in the literature concerning social media use by consumers in the tourism sector, it is seen that there is a limited number of studies concerning social media use by enterprises. The purpose of this study is to determine social media use and awareness of city hotels which carry on business in the three largest districts of the province of Balıkesir. Within the scope of the study, content analysis and interview technique were used together. In the content analysis, web pages and social media accounts of 16 accommodation facilities which carry on business in the three districts were examined and it was tried to obtain findings concerning the purposes and strategies of the hotels to use social media with the help of interviews conducted with seven hotel managers. As a result of the examinations, it was determined that the social media used by the accommodation facilities most actively was Facebook; whereas, Twitter was not preferred in marketing activities of the facilities. In the study, it was also determined that the facilities were aware of the importance of social media in terms of competitive superiority, but they had some inadequacies in using the media actively
Social Media Hospitality Sector Content Analysis Interview Technique
Turizm sektöründe tüketicilerin
sosyal medya kullanımına ilişkin alanyazında çok sayıda çalışma bulunmasına
karşın, otel işletmelerinin sosyal medya kullanımlarına ilişkin çalışma
sayısının sınırlı olduğu görülmektedir. Bu çalışmanın amacı, Balıkesir ilinin
en büyük üç ilçesinde faaliyet gösteren şehir otellerinin sosyal medya
kullanımlarını ve farkındalıklarının tespit edilmesidir. Çalışma kapsamında
içerik analizi ve görüşme tekniği bir arada kullanılmıştır. İçerik analizinde üç
ilçede faaliyet gösteren 16 otelin web sayfaları ile sosyal medya hesapları incelenmiş;
yedi otel yöneticisi ile yapılan görüşmeler de otellerin sosyal medya mecralarını
kullanım amaçları ve stratejilerine ilişkin bulgular elde edilmeye
çalışılmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda otellerin en aktif kullandıkları
sosyal medya mecrasının Facebook olduğu, Twitter’ın ise tesislerin pazarlama
faaliyetlerinde tercih edilmediği tespit edilmiştir. Araştırma ile ayrıca
tesislerin sosyal medya mecralarının rekabetçi üstünlük taşıma noktasında
öneminin farkında olduğu ancak bu mecraları etkin bir şekilde kullanma
noktasında eksiklerinin olduğu yönünde önemli bulgulara ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 1 |