In today’s world where the dimensions of global trade have widened considerably, the increase in foreign trade volumes of the countries is not sufficient to ensure a sustainable growth. The increase of the interdependence among countries, leads to the spread of a shock experienced in one country to other countries. In this respect, it becomes important that countries diversify their export markets and the products they export in parallel with increasing their foreign trade volumes. In this way, the risks arising from possible shocks in trade partner countries will be reduced.
In this study, the concentration of the trade performed by Turkey with European Union countries was examined. As a result of the study in which product and country diversification of Turkey in the European Union market is analyzed via Concentration Ratio (CR), Herfindahl-Hirschman Index (HHI) and Gini-Hirschman Index (GNI), it is revealed that diversification in both product and country is achieved in terms of export. In addition, it was found that the diversification in import was remained limited and there was a development in export in terms of quality
European Union Custom Union Foreign Trade Concentration Competition
Uluslararası ticaretin boyutlarının oldukça
genişlediği günümüz dünyasında, ülkelerin sadece dış ticaret hacimlerinde artış
sağlamaları sürdürülebilir bir büyümeye ulaşmalarında yeterli olmamaktadır.
Ülkeler arasında karşılıklı bağımlılığın giderek artması, bir ülkede yaşanan
şokun diğer ülkelere sirayet etmesi sonucunu doğurmaktadır. Bu bakımdan,
ülkelerin dış ticaret hacimlerini arttırmalarına paralel olarak ihracat
pazarlarını ve ihraç ettikleri ürünleri çeşitlendirmeleri önem kazanmıştır.
Böylelikle, ticaret ortağı ülkelerde yaşanması olası şoklar yoluyla oluşacak
riskler de azaltılmış olacaktır.
Bu çalışmada; Türkiye’nin Avrupa Birliği
ülkeleri ile gerçekleştirdiği dış ticaretteki yoğunlaşma incelenmiştir. Gümrük
Birliği sürecinde Türkiye’nin Avrupa Birliği pazarındaki ürün ve ülke
çeşitliliğinin Yoğunlaşma Oranı (CR), Herfindahl-Hirschman İndeksi (HHI) ve
Gini-Hirschman İndeksi (GHI) ile analiz edildiği çalışmanın sonucunda; ihracat
açısından gerek ülke gerek ürün çeşitliliğinin sağlandığı görülmüştür. Ayrıca,
ithalattaki çeşitlenmenin sınırlı kaldığı ve ihracatın nitelik açısından
geliştiği bulgusuna ulaşılmıştır.
Avrupa Birliği Gümrük Birliği Dış Ticaret Yoğunlaşma Rekabet
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 3 |