Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE DİPLOMALI İŞSİZLİK: İŞSİZ ÜNİVERSİTE MEZUNLARININ İŞ PİYASASI ÖRÜNTÜLERİ

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 1, 247 - 270, 22.03.2022
https://doi.org/10.11611/yead.1057898

Öz

Bu çalışma, Türkiye’de diplomalı işsizlik olgusunu eğitim alanlarını merkeze alarak inceleme amacı taşımaktadır. 2014-2019 yıllarını kapsayan Hanehalkı İşgücü Anketi mikro veri setleri kullanılarak mezuniyet alanları sekiz grupta toplanmış ve mezunların işgücü piyasasındaki geçiş matrisleri gösterilmiştir. Heckman iki aşamalı tahmincisi ile örneklem seçim yanlılığı kontrol edilerek işsizlik-mezuniyet alanı ilişkisi ekonometrik olarak test edilmiştir. Elde edilen sonuçlar eğitimli işsizliğinin kalıcı karakterine işaret etmektedir. Sağlık ve sosyal hizmet bölümleri, eğitim bilimleri ve kişisel hizmetler, ulaşım, güvenlik bölümlerinden mezun olanların işsizlik ihtimali göreceli olarak daha düşük bulunmuştur.

Kaynakça

  • Ahmadi, S., Mokhtari, M. and Hossein Nejad, Gh. (2015), “Evaluation of the employment status of graduates of the humanities and the factors affecting it”, Journal of Iranian Higher Education, 7 (4), 1-20.
  • Akarçay, A; Pelek, S (2019). Türkiye’de Düşük Ücretli Çalışma ve K adın İstihdamında Dönüşümler, Efil Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2(7), 144-162
  • Akarçay. A., Polat, S., & Ulus, M. (2014). In Limbo: Exploring transition to discouragement. The European Journal of Development Research, 26(4), 527-551.
  • Aslan, H. ve Aslan, M. (2017). Uzun Süreli İşsizlik ve Etkileri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(4), 103-132.
  • Ayhan, F. (2016). Youth unemployment as a growing global threat. Актуальні проблеми економіки, (7), 262-269.
  • Ayhan, S. H. (2018). Married women’s added worker effect during the 2008 economic crisis—The case of Turkey. Review of Economics of the Household, 16(3), 767-790.
  • Barbier J.-C., Gautie J. (1998) Les politiques de l'emploi en Europe et aux Etats-Unis, Paris: Presses Universitaires de France (Cahiers du CEE, 36).
  • Cahuc, P., Carcillo, S., & Zylberberg, A. (2014). Labor economics. MIT press.
  • Coen, R. M., & Hickman, B. G. (1988). Is European Unemployment Classical or Keynesian?. The American Economic Review, 78(2), 188-193.
  • Demir, Ö., & TAŞKIRAN, G. (2018). İİBF Mezun Adaylarının İş Bulma Ümitlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Nicel Bir Araştırma. Çalışma İlişkileri Dergisi, 9(1), 42-57.
  • Furceri, D. (2012). Unemployment and labor market issues in Algeria. International Monetary Fund.
  • Günay, D., & Günay, A. (2011). 1933'den Günümüze Türk Yükseköğretiminde Niceliksel Gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 1-22.
  • Heckman, J. J. (1979). Sample selection bias as a specification error. Econometrica: Journal of the econometric society, 153-161.
  • Hussmanns, R.; Mehran, F. & Verma V. (1990). Surveys of Economically Active Population, Employment, Unemplyoment and Underemployment, Geneva: International Labour Office.
  • Kahraman, B. (2011). Youth employment and unemployment in developing countries: Macro challenges with micro perspectives (Yayımlanmamış doktora tezi), University of Massachusetts Boston.
  • Kıcır, B. (2017). Eğitimli Genç İşsizliği Üzerinden İşsizlik Kaygısına Bir Bakış. Calisma ve Toplum, 54(3), 1369-1396.
  • Liagouras, G., Protogerou, A., & Caloghirou, Y. (2003). Exploring mismatches between higher education and the labour market in Greece. European Journal of Education, 38(4), 413-426.
  • Livanos, I. (2010). The relationship between higher education and labour market in Greece: the weakest link?. Higher Education, 60(5), 473-489.
  • Marzo‐Navarro, M., Pedraja‐Iglesias, M., & Rivera‐Torres, P. (2009). Curricular profile of university graduates versus business demands: Is there a fit or mismatch in Spain?. Education+ Training. , 51(1), 56–69.
  • Mincer, J. (1993). Studies in human capital (Vol. 1). Edward Elgar Publishing.
  • Nickell, S. (1979). Education and lifetime patterns of unemployment. Journal of Political Economy, 87(5, Part 2), S117-S131. Nicoletti, C. & Perracchi, F. (2001). Two-step estimation of binary response models with sample selection. Working paper, Faculty of Economics, Tor Vergata University, Rome.
  • OECD (2021), Unemployment rates by education level (indicator). doi: 10.1787/6183d527-en (Accessed on 03 August 2021)
  • O'Higgins, N. (2001). Youth unemployment and employment policy: A global perspective. Cenevre: International Labor Office
  • Özden, O. (2015). Discouraged Workers in the Turkish Labor Market: 1988-2014. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(3), 734-750.
  • Saint-Paul, G. (2000). L'anatomie du chômage en Espagne: une comparaison avec la France et les Etats-Unis. Economie et statistique, 332(1), 159-167.
  • Sardoni, C. (1993). Marx and Keynes on effective demand and unemployment. Karl Marx's Economics: Critical Assessments, 7(3), 46.
  • Seçer, B., & Yazıcı, M. O. (2018). Üniversite Öğrencilerinde İş Umudu ve Tükenmişlik İlişkisi. Çalışma İlişkileri Dergisi, 9(2), 48-60.
  • Stampini, M., & Verdier-Chouchane, A. (2011). Labor market dynamics in Tunisia: the issue of youth unemployment. Review of Middle East Economics and Finance, 7(2), 1-35.
  • UNESCO Institute for Statistics. (2012). International standard classification of education: ISCED 2011. Comparative Social Research, 30.
  • Tansel, A., & Taşçı, H. M. (2010). Hazard analysis of unemployment duration by gender in a developing country: The case of Turkey. Labour, 24(4), 501-530.
  • Taşçı, H. M., & Darici, B. (2009). Türkiye'de İşsizliğin Mikro Veri İle Farkli Tanimlar Altinda, Cinsiyet Ayirimina Göre Analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(28), 139-159.
  • Wooldridge, J. M. (2015). Introductory econometrics: A modern approach. Ohio: Cengage learning.
  • Yalçıntaş, A., & Akkaya, B. (2019). Türkiye’de akademik enflasyon:“Her İle Bir Üniversite Politikası” sonrasında Türk Yükseköğretim Sistemi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 74(3), 789-810.
  • Yeldan, A. E., & Ünüvar, B. (2016). An assessment of the Turkish economy in the AKP era. Research and policy on Turkey, 1(1), 11-28.

GRADUATE UNEMPLOYMENT IN TURKEY: LABOR MARKET PATTERNS OF UNEMPLOYED UNIVERSITY GRADUATES

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 1, 247 - 270, 22.03.2022
https://doi.org/10.11611/yead.1057898

Öz

This study aims to examine the phenomenon of graduate unemployment in Turkey by focusing on fields of study. Using micro datasets of the Household Labor Force Survey covering the years 2014-2019, the fields of study are aggregated in eight groups and the transition matrices of the graduates in the labor market are presented. By controlling the sample selection bias with the Heckman two-stage estimator, the relationship between unemployment and the fields of study are tested econometrically. The obtained results point to the permanent character of educated unemployment. Unemployment probability is found to be relatively lower for health, educational sciences, social services and security, transportation and personal services graduates.

Kaynakça

  • Ahmadi, S., Mokhtari, M. and Hossein Nejad, Gh. (2015), “Evaluation of the employment status of graduates of the humanities and the factors affecting it”, Journal of Iranian Higher Education, 7 (4), 1-20.
  • Akarçay, A; Pelek, S (2019). Türkiye’de Düşük Ücretli Çalışma ve K adın İstihdamında Dönüşümler, Efil Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2(7), 144-162
  • Akarçay. A., Polat, S., & Ulus, M. (2014). In Limbo: Exploring transition to discouragement. The European Journal of Development Research, 26(4), 527-551.
  • Aslan, H. ve Aslan, M. (2017). Uzun Süreli İşsizlik ve Etkileri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(4), 103-132.
  • Ayhan, F. (2016). Youth unemployment as a growing global threat. Актуальні проблеми економіки, (7), 262-269.
  • Ayhan, S. H. (2018). Married women’s added worker effect during the 2008 economic crisis—The case of Turkey. Review of Economics of the Household, 16(3), 767-790.
  • Barbier J.-C., Gautie J. (1998) Les politiques de l'emploi en Europe et aux Etats-Unis, Paris: Presses Universitaires de France (Cahiers du CEE, 36).
  • Cahuc, P., Carcillo, S., & Zylberberg, A. (2014). Labor economics. MIT press.
  • Coen, R. M., & Hickman, B. G. (1988). Is European Unemployment Classical or Keynesian?. The American Economic Review, 78(2), 188-193.
  • Demir, Ö., & TAŞKIRAN, G. (2018). İİBF Mezun Adaylarının İş Bulma Ümitlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Nicel Bir Araştırma. Çalışma İlişkileri Dergisi, 9(1), 42-57.
  • Furceri, D. (2012). Unemployment and labor market issues in Algeria. International Monetary Fund.
  • Günay, D., & Günay, A. (2011). 1933'den Günümüze Türk Yükseköğretiminde Niceliksel Gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 1-22.
  • Heckman, J. J. (1979). Sample selection bias as a specification error. Econometrica: Journal of the econometric society, 153-161.
  • Hussmanns, R.; Mehran, F. & Verma V. (1990). Surveys of Economically Active Population, Employment, Unemplyoment and Underemployment, Geneva: International Labour Office.
  • Kahraman, B. (2011). Youth employment and unemployment in developing countries: Macro challenges with micro perspectives (Yayımlanmamış doktora tezi), University of Massachusetts Boston.
  • Kıcır, B. (2017). Eğitimli Genç İşsizliği Üzerinden İşsizlik Kaygısına Bir Bakış. Calisma ve Toplum, 54(3), 1369-1396.
  • Liagouras, G., Protogerou, A., & Caloghirou, Y. (2003). Exploring mismatches between higher education and the labour market in Greece. European Journal of Education, 38(4), 413-426.
  • Livanos, I. (2010). The relationship between higher education and labour market in Greece: the weakest link?. Higher Education, 60(5), 473-489.
  • Marzo‐Navarro, M., Pedraja‐Iglesias, M., & Rivera‐Torres, P. (2009). Curricular profile of university graduates versus business demands: Is there a fit or mismatch in Spain?. Education+ Training. , 51(1), 56–69.
  • Mincer, J. (1993). Studies in human capital (Vol. 1). Edward Elgar Publishing.
  • Nickell, S. (1979). Education and lifetime patterns of unemployment. Journal of Political Economy, 87(5, Part 2), S117-S131. Nicoletti, C. & Perracchi, F. (2001). Two-step estimation of binary response models with sample selection. Working paper, Faculty of Economics, Tor Vergata University, Rome.
  • OECD (2021), Unemployment rates by education level (indicator). doi: 10.1787/6183d527-en (Accessed on 03 August 2021)
  • O'Higgins, N. (2001). Youth unemployment and employment policy: A global perspective. Cenevre: International Labor Office
  • Özden, O. (2015). Discouraged Workers in the Turkish Labor Market: 1988-2014. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(3), 734-750.
  • Saint-Paul, G. (2000). L'anatomie du chômage en Espagne: une comparaison avec la France et les Etats-Unis. Economie et statistique, 332(1), 159-167.
  • Sardoni, C. (1993). Marx and Keynes on effective demand and unemployment. Karl Marx's Economics: Critical Assessments, 7(3), 46.
  • Seçer, B., & Yazıcı, M. O. (2018). Üniversite Öğrencilerinde İş Umudu ve Tükenmişlik İlişkisi. Çalışma İlişkileri Dergisi, 9(2), 48-60.
  • Stampini, M., & Verdier-Chouchane, A. (2011). Labor market dynamics in Tunisia: the issue of youth unemployment. Review of Middle East Economics and Finance, 7(2), 1-35.
  • UNESCO Institute for Statistics. (2012). International standard classification of education: ISCED 2011. Comparative Social Research, 30.
  • Tansel, A., & Taşçı, H. M. (2010). Hazard analysis of unemployment duration by gender in a developing country: The case of Turkey. Labour, 24(4), 501-530.
  • Taşçı, H. M., & Darici, B. (2009). Türkiye'de İşsizliğin Mikro Veri İle Farkli Tanimlar Altinda, Cinsiyet Ayirimina Göre Analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(28), 139-159.
  • Wooldridge, J. M. (2015). Introductory econometrics: A modern approach. Ohio: Cengage learning.
  • Yalçıntaş, A., & Akkaya, B. (2019). Türkiye’de akademik enflasyon:“Her İle Bir Üniversite Politikası” sonrasında Türk Yükseköğretim Sistemi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 74(3), 789-810.
  • Yeldan, A. E., & Ünüvar, B. (2016). An assessment of the Turkish economy in the AKP era. Research and policy on Turkey, 1(1), 11-28.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selin Pelek 0000-0002-8540-4164

Yayımlanma Tarihi 22 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Pelek, S. (2022). TÜRKİYE’DE DİPLOMALI İŞSİZLİK: İŞSİZ ÜNİVERSİTE MEZUNLARININ İŞ PİYASASI ÖRÜNTÜLERİ. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 20(1), 247-270. https://doi.org/10.11611/yead.1057898
AMA Pelek S. TÜRKİYE’DE DİPLOMALI İŞSİZLİK: İŞSİZ ÜNİVERSİTE MEZUNLARININ İŞ PİYASASI ÖRÜNTÜLERİ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. Mart 2022;20(1):247-270. doi:10.11611/yead.1057898
Chicago Pelek, Selin. “TÜRKİYE’DE DİPLOMALI İŞSİZLİK: İŞSİZ ÜNİVERSİTE MEZUNLARININ İŞ PİYASASI ÖRÜNTÜLERİ”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 20, sy. 1 (Mart 2022): 247-70. https://doi.org/10.11611/yead.1057898.
EndNote Pelek S (01 Mart 2022) TÜRKİYE’DE DİPLOMALI İŞSİZLİK: İŞSİZ ÜNİVERSİTE MEZUNLARININ İŞ PİYASASI ÖRÜNTÜLERİ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 20 1 247–270.
IEEE S. Pelek, “TÜRKİYE’DE DİPLOMALI İŞSİZLİK: İŞSİZ ÜNİVERSİTE MEZUNLARININ İŞ PİYASASI ÖRÜNTÜLERİ”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, c. 20, sy. 1, ss. 247–270, 2022, doi: 10.11611/yead.1057898.
ISNAD Pelek, Selin. “TÜRKİYE’DE DİPLOMALI İŞSİZLİK: İŞSİZ ÜNİVERSİTE MEZUNLARININ İŞ PİYASASI ÖRÜNTÜLERİ”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 20/1 (Mart 2022), 247-270. https://doi.org/10.11611/yead.1057898.
JAMA Pelek S. TÜRKİYE’DE DİPLOMALI İŞSİZLİK: İŞSİZ ÜNİVERSİTE MEZUNLARININ İŞ PİYASASI ÖRÜNTÜLERİ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2022;20:247–270.
MLA Pelek, Selin. “TÜRKİYE’DE DİPLOMALI İŞSİZLİK: İŞSİZ ÜNİVERSİTE MEZUNLARININ İŞ PİYASASI ÖRÜNTÜLERİ”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, c. 20, sy. 1, 2022, ss. 247-70, doi:10.11611/yead.1057898.
Vancouver Pelek S. TÜRKİYE’DE DİPLOMALI İŞSİZLİK: İŞSİZ ÜNİVERSİTE MEZUNLARININ İŞ PİYASASI ÖRÜNTÜLERİ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2022;20(1):247-70.