Giriş ya da Dramatik Bir Sanat Olarak Sinema
Lars Von Trier’in, Amerika Üçlemesi
(Dogville, Manderlay ve Washington) adını verdiği
üçlemenin ilk filmi olan Dogville (2003), yönetmeninin
ününe ve yarattığı sinema dalgasına rağmen, ülkemizde
yeterince tartışılamamış, hakkı teslim edilmemiş
bir film oldu. Kanımca bunda, ülkemizde sinema
üzerine yazı yazanların dram sanatı konusundaki bilgi
eksikliği, sinemayı dram sanatı dışında, daha çok sinema
tekniği bilgisiyle anlaşılabilecek bağımsız bir sanat
olarak görme eğilimi rol oynamıştır. Oysa teknik olarak
sinemanın yüz yılı aşan tarihine aldanmamak
gerekir. Arkasında üçbin yılı aşkın dram sanatı tarihi
vardır. İyi sinema yönetmenleri bunun farkındadırlar
ve başarılarının altında bu birikimin önemli bir payı
vardır. Sergey Ayzenştayn sanata tiyatroyla başlamış,
bir süre tiyatro yaptıktan sonra sinemaya geçmiştir.
Ingmar Bergman yalnız bir film yönetmeni değil aynı
zamanda bir oyun yazarıdır. Fellini radyo oyunları
yazmıştır. Orson Welles’in nasıl bir Shakespeare tutkunu
ve ustası olduğu bilinir. Macbeth, Othello oyunlarını
sinemaya aktarmıştır. Öte yandan Bertolt Brecht,
Muhsin Ertuğrul gibi tiyatroda başarı kazanan bazı
sanatçıların da sinema denemeleri olmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2011 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Sayı: 5 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.