BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Sayı: 10, 71 - 80, 01.07.2013

Öz

It could be said that Orientalist art movement had started in 1798 when Napoleon embarked on his Egypt Campaign. The movement flourished during 19th century and ended in 1914 with the start of World War I. It is known that most of the first Orientalist painters did not visit the Orient, they did their paintings only with the impressions that they gained from the books. Although these first paintings were imaginary, they started to become more realistic when the artists began visiting the Orient. The Orientalist artists did not contented with what they imagine or hear about the Orient, they also undertook some scientific, military, diplomatic and commercial tasks during their visits to the Orient. Algiers, Cairo and Istanbul were among the cities they were travelled the most.The carpets were depicted in every detail in the Orientalist paintings in the connection with the theme of the painting. In the context of this study large number of orientalist paintings were examined and the Turkish carpets in the paintings of Rudolf Ernst - ‘Flower Seller’, ‘Favorite of the Farm’- and Giulio Rosati -‘Game of Backgammon’, ‘Carpet Seller’ and ‘Inspection of the New Arrivals in the Slave Market’- were compared with Turkish carpets found in the museums and also the compositions of the carpets were explained

Kaynakça

  • Anmaç, Elvan ve Bahadır Öztürk (2006). “İngiliz Halıcılığının Başlangıcı ve Türk Halıcılığı ile Etkileşimi”, Uluslararası Geleneksel Sanatlar Sempozyumu Bildirileri, Cilt:1: 148-156.
  • Aslanapa, Oktay (1987). Türk Halı Sanatının Bin Yılı, İstanbul: Eren Yayıncılık ve Kitapçılık Ltd. Şti.
  • Batari, Ferenc (1994). Otoman Turkish Carpets. Budapest: Publication of the Budapest Museum of Applied Arts.
  • Black, David (1994). The Atlas of Rugs & Carpets, London: Tiger Book International.
  • Clifford, James (2007). “Oryantalizm Üzerine”, çev: Ferit Burak Aydar, Oryantalizm Tartışma Metinleri, Ed. Aytaç Yıldız, Ankara: Doğu-Batı Yayınları, s:134-158.
  • Day, Susan (2003). “The Artist Eye: Carpet and Textile Collections of The Orientalists”, Halı, Issue:126: January-February.
  • Denny, Walter B. (2002). The Classical Tradition in Anotolion Carpets, Washington: The Textile Museum.
  • Deniz, Bekir (2000). Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (1997). Cilt:3, İstanbul, Yem Yayın(Yapı- Endüstri Merkezi Yayınları).
  • Germaner, Semra ve İnankur, Zeynep (2008). Oryantalistlerin İstanbul’u, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Gülgönen, Ayan (1997). 17-19. Yüzyıl Konya Kapadokya Halıları, İstanbul: Eren Yayıncılık.
  • İleri, Berna (2010). Ankara Vakıf Eserleri Müzesi’nde Bulunan Uşak Halılarının İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • İnankur, Zeynep (1997). XIX. Yüzyıl Avrupa Heykel ve Resim Sanatı, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Lazarus, Neil (2007). “Entelektüelin Temsilleri’nde Entelektüel Temsilleri”, çev:Salih Akkanat, Oryantalizm Tartışma Metinleri, ed. Aytaç Yıldız, Ankara: Doğu-Batı Yayınları, s:159-176.
  • Lewis, Bernard (2007). “Oryantalizm Sorunu”, çev: Ferit Burak Aydar, Oryantalizm Tartışma Metinleri, ed. Aytaç Yıldız, Ankara: Doğu- Batı Yayınları, s:217-245.
  • Makzume, Erol (2012). “Düşsel Doğu’dan Gerçekçi Doğu’ya”, Batılının Fırçasından Ege’nin Bu Yakası, İzmir: Arkas Sanat Merkezi Yayını, s:16-37.
  • Spuhler, Friedrich (1987). Oriental Carpets in the Museum of Islamic Art Berlin, Washington, D.C.: Smithsonian Institution Press.
  • Turkish Handwoven Carpets (1990). Katolog 3, Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı, DÖSİM.
  • Turkish Handwoven Carpets (1990). Katolog 4, Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı, DÖSİM.
  • Webster’s II New Riverside University Dictionary (1994). Boston: Riverside Publishing Company.
  • Yıldırım, Suat (2003). Oryantalistlerin Yanılgıları, İstanbul: Ufuk Yayınları. Görsel Kaynaklar:
  • Fotoğraf 1. Pierre Loti, ‘Rochefort-sur- Mer’deki evinde’ (Day, 2003).
  • Fotoğraf 2. Konya Kapadokya, (Gülgönen, 1997: 89).
  • Fotoğraf 3. Konya Lâdik Halısı (Turkish Handwoven Carpets, Katolog 3, 1990: code.0298).
  • Fotoğraf 4. İzmir (Smyrna) Halısı (İleri, 2010: 138-139).
  • Fotoğraf 5. Uşak Halısı, (Turkish Handwoven Carpets, Katolog 4, 1990: code:0320).
  • Fotoğraf 6. Madalyonlu Uşak halısı, (Spuhler, 1987: 154).
  • Fotoğraf 7. Küçük Madalyonlu Uşak Seccade Halısı (Walter B. Denny, 2002: 83).
  • Resim Jean-Leon Gérome (1824-1904), ‘Kahire’deki Halı Tüccarı’. http://www.artrenewal.org/asp/database/image.asp?id=192 (19.06.2008).
  • Resim Charles Robertson, ‘Halı Satışı, Kahire’. ht tp://www.turkotek .com/s alon_00105/Charles_ Robertson_A_Carpet_Sale.jpg (25.04.2013).
  • Resim Rudolf Ernst, (1854-1932), ‘Çiçek Satıcısı’. http://www.artrenewal.org/pages/artworkphp?artworkid=32 169&size=large (27.03.2013).
  • Resim Rudolph Ernst (1854 - 1932), ‘Gözde ile’ http://www.artrenewal.org/pages/artwork. php?artworkid=6676&size=large (27.03.2013).
  • Resim Giulio Rosati (1858-1917), ‘Tavla Oyunu’ http://www.artrenewal.org/pages/artwork. php?artworkid=3369&size=large (27.03.2013).
  • Resim Giulio Rosati (1858-1917), ‘Halı Satıcısı’, http://www.artrenewal.org/pages/artwork. php?artworkid=3371&size=large (27.03.2013).
  • Resim Giulio Rosati (1858-1917), ‘Köle Pazarında Yeni Gelen Köleleri İncelerken’ http://www.artrenewal.org (04.07.2008)

Oryantalist Resimlerde Türk Halıları

Yıl 2013, Sayı: 10, 71 - 80, 01.07.2013

Öz

Oryantalist resim akımının, 1798’de Napoléon’un Mısır seferi ile başladığı ve özellikle 19. yüzyılda gelişerek 1914 yılında I. Dünya
Savaşı’nın başlamasıyla son bulduğu söylenebilir. İlk oryantalist ressamların çoğunun Doğu’yu hiç ziyaret etmeden tamamen
kitaplardan elde ettikleri izlenimler doğrultusunda resimlerini yaptıkları bilinmektedir. Bu resimler önceleri hayal ürünü olarak
yapılmış olsa da sanatçıların Doğu’yu ziyaret etmeleriyle daha gerçekçi olarak yapılmaya başlanmıştır.
Oryantalist ressamlar Doğu hakkında duydukları ve hayal ettikleriyle yetinmemiş, bilimsel, askeri, diplomatik veya ticari görevler
üstlenerek Doğu’ya seyahat de etmişlerdir. Seyahat ettikleri kentler arasında Cezayir, Kahire ve İstanbul en önemlileridir.
Oryantalist resimlerde yer alan halılar, olaylar ve törenlerle bağlantılı olarak tüm detaylarıyla resmedilmiştir. Çalışma kapsamında
çok sayıda oryantalist resim incelenmiş, bunlardan Rudolf Ernst’in ‘Çiçek Satıcısı’ ve ‘Gözde ile’ adlı tabloları, Giulio
Rosati’nin ‘Tavla Oyunu’, ‘Halı Satıcısı’ ve ‘Köle Pazarında Yeni Gelen Köleleri İncelerken’ adlı tablolarında yer alan Türk halıları
kompozisyon özellikleri açısından müzelerde yer alan Türk halıları ile karşılaştırmalı olarak açıklanmıştır.

Kaynakça

  • Anmaç, Elvan ve Bahadır Öztürk (2006). “İngiliz Halıcılığının Başlangıcı ve Türk Halıcılığı ile Etkileşimi”, Uluslararası Geleneksel Sanatlar Sempozyumu Bildirileri, Cilt:1: 148-156.
  • Aslanapa, Oktay (1987). Türk Halı Sanatının Bin Yılı, İstanbul: Eren Yayıncılık ve Kitapçılık Ltd. Şti.
  • Batari, Ferenc (1994). Otoman Turkish Carpets. Budapest: Publication of the Budapest Museum of Applied Arts.
  • Black, David (1994). The Atlas of Rugs & Carpets, London: Tiger Book International.
  • Clifford, James (2007). “Oryantalizm Üzerine”, çev: Ferit Burak Aydar, Oryantalizm Tartışma Metinleri, Ed. Aytaç Yıldız, Ankara: Doğu-Batı Yayınları, s:134-158.
  • Day, Susan (2003). “The Artist Eye: Carpet and Textile Collections of The Orientalists”, Halı, Issue:126: January-February.
  • Denny, Walter B. (2002). The Classical Tradition in Anotolion Carpets, Washington: The Textile Museum.
  • Deniz, Bekir (2000). Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (1997). Cilt:3, İstanbul, Yem Yayın(Yapı- Endüstri Merkezi Yayınları).
  • Germaner, Semra ve İnankur, Zeynep (2008). Oryantalistlerin İstanbul’u, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Gülgönen, Ayan (1997). 17-19. Yüzyıl Konya Kapadokya Halıları, İstanbul: Eren Yayıncılık.
  • İleri, Berna (2010). Ankara Vakıf Eserleri Müzesi’nde Bulunan Uşak Halılarının İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • İnankur, Zeynep (1997). XIX. Yüzyıl Avrupa Heykel ve Resim Sanatı, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Lazarus, Neil (2007). “Entelektüelin Temsilleri’nde Entelektüel Temsilleri”, çev:Salih Akkanat, Oryantalizm Tartışma Metinleri, ed. Aytaç Yıldız, Ankara: Doğu-Batı Yayınları, s:159-176.
  • Lewis, Bernard (2007). “Oryantalizm Sorunu”, çev: Ferit Burak Aydar, Oryantalizm Tartışma Metinleri, ed. Aytaç Yıldız, Ankara: Doğu- Batı Yayınları, s:217-245.
  • Makzume, Erol (2012). “Düşsel Doğu’dan Gerçekçi Doğu’ya”, Batılının Fırçasından Ege’nin Bu Yakası, İzmir: Arkas Sanat Merkezi Yayını, s:16-37.
  • Spuhler, Friedrich (1987). Oriental Carpets in the Museum of Islamic Art Berlin, Washington, D.C.: Smithsonian Institution Press.
  • Turkish Handwoven Carpets (1990). Katolog 3, Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı, DÖSİM.
  • Turkish Handwoven Carpets (1990). Katolog 4, Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı, DÖSİM.
  • Webster’s II New Riverside University Dictionary (1994). Boston: Riverside Publishing Company.
  • Yıldırım, Suat (2003). Oryantalistlerin Yanılgıları, İstanbul: Ufuk Yayınları. Görsel Kaynaklar:
  • Fotoğraf 1. Pierre Loti, ‘Rochefort-sur- Mer’deki evinde’ (Day, 2003).
  • Fotoğraf 2. Konya Kapadokya, (Gülgönen, 1997: 89).
  • Fotoğraf 3. Konya Lâdik Halısı (Turkish Handwoven Carpets, Katolog 3, 1990: code.0298).
  • Fotoğraf 4. İzmir (Smyrna) Halısı (İleri, 2010: 138-139).
  • Fotoğraf 5. Uşak Halısı, (Turkish Handwoven Carpets, Katolog 4, 1990: code:0320).
  • Fotoğraf 6. Madalyonlu Uşak halısı, (Spuhler, 1987: 154).
  • Fotoğraf 7. Küçük Madalyonlu Uşak Seccade Halısı (Walter B. Denny, 2002: 83).
  • Resim Jean-Leon Gérome (1824-1904), ‘Kahire’deki Halı Tüccarı’. http://www.artrenewal.org/asp/database/image.asp?id=192 (19.06.2008).
  • Resim Charles Robertson, ‘Halı Satışı, Kahire’. ht tp://www.turkotek .com/s alon_00105/Charles_ Robertson_A_Carpet_Sale.jpg (25.04.2013).
  • Resim Rudolf Ernst, (1854-1932), ‘Çiçek Satıcısı’. http://www.artrenewal.org/pages/artworkphp?artworkid=32 169&size=large (27.03.2013).
  • Resim Rudolph Ernst (1854 - 1932), ‘Gözde ile’ http://www.artrenewal.org/pages/artwork. php?artworkid=6676&size=large (27.03.2013).
  • Resim Giulio Rosati (1858-1917), ‘Tavla Oyunu’ http://www.artrenewal.org/pages/artwork. php?artworkid=3369&size=large (27.03.2013).
  • Resim Giulio Rosati (1858-1917), ‘Halı Satıcısı’, http://www.artrenewal.org/pages/artwork. php?artworkid=3371&size=large (27.03.2013).
  • Resim Giulio Rosati (1858-1917), ‘Köle Pazarında Yeni Gelen Köleleri İncelerken’ http://www.artrenewal.org (04.07.2008)
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Elvan Özkavruk Adanır Bu kişi benim

Berna İleri Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2013
Gönderilme Tarihi 16 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Özkavruk Adanır, E., & İleri, B. (2013). Oryantalist Resimlerde Türk Halıları. Yedi(10), 71-80. https://doi.org/10.17484/yedi.19054

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.