BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Sayı: 11, 53 - 67, 01.01.2014
https://doi.org/10.17484/yedi.36509

Öz

Colour is one of the main devices that painters use in creating images through a process of abstraction, idealization and imitation of nature which embody perceptual impressions. Colour and light were two distinct concepts in art before the age of science. While artists were working on the relationship between the two, scientists were focused only on light. However, colour was to be the meeting ground for scientists and artists who seperately had been studying light for centuries. Following Newton’s discovery, in the 19th century, colours began to be studied from the point of their perceptual and structural qualities and relations outside of art, and in turn such theories had an impact on artistic practice. While scientific texts on colour contributed to artists’ understanding of colour; they also had been one of the factors that led the way to the evaluation of the visual regardless of form. This article aims to examine the effects of scientific knowledge of colour on the art of painting

Kaynakça

  • Akdeniz, Halil (1982). “Görsel Algılama Açısından Renk Kullanımı ve Etkileri”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi Biçimsel Sanatlar Bölümü.
  • Antmen, Ahu (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık
  • Crary, Jonathan, (2004). Gözlemcinin Teknikleri: 19. Yüzyılda Görme ve Modernite Üzerine, Çev. Elif Daldeniz, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Çağlarca, Sadettin (1993). Renk ve Armoni Kuralları, 4. Baskı, İstanbul: İnkılap Kitabevi Yayınları.
  • Farago, Frango (2006). Sanat, Çev. Özcan Doğan, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Gage, John (2005). Colour and Culture, Singapur: Thamas&Hudson
  • Goethe, John Wolfgang Von (2013). Renk Öğretisi. Çev. İlknur Aka, İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Gombrich, Ernst Hans (1992). Sanat ve Yanılsama, Çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gregory, L. Richard (1972). Augo und Gehim zur Esychophysiologie des
  • Sehens, Frankfurt am Main: Verl. Fischer Taschenbuch.
  • Harrison, Charles ve Wood, Paul (2011). Sanat ve Kuram Değişen Fikirler Ontolojisi, Çev. Sabri Gürses, İstanbul: Küre Yayınları.
  • Itten, Johannes (2004). The Art Of Color, Ing.Çev. Ernst van Haagen, NewYork: John Wiley&Sons, Inc.
  • Kamış, Ümit; Okka, Mehmet; Küçükçelik, Hasan (2001). “Kontrast Duyarlık ve Renk Görme”, Türk Oftalmoloji Dergisi, 31:725-737.
  • h t t p : / / w w w . o f t a l m o l o j i . o r g / s a y i l a r / 9 0 / buyuk/2001-6-725-737.pdf (15.11.2013)
  • Kandinsky, Wassily (2013). Sanatta Ruhsallık Üzerine, Çev. Gülin Ekinci, İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Kaufmann, Lioyd (1974). Sight and Mind: An Introduction To Visual Perception, NewYork, Londra, Toronto: Oxford Üniversitesi Yayınları.
  • Klee, Paul (1987). Çağdaş Sanat Kuramı, Çev. Mehmet Dündar, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları
  • Moszynska, Anna (1993). Abstract Art, Londra: Thames And Hudson Yayınları.
  • Sérullaz, Maurice (1983). Empresyonizm Sanat Ansiklopedisi, Çev. Devrim Erbil, 1. Baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Temizsoylu, Nuri (1987). Renk ve Resimde Kullanımı, İstanbul: Mimar Sinan
  • Üniversitesi Yayınları.
  • Tuğal, Sibel Avcı (2012). Oluşum Süreci İçinde Op Art, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Tunalı, İsmail (1983). Felsefenin Işığında Modern Resim, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Warner, Deborah Jean, (2005).“The Claude Glass: Use and Meaning of the Black Mirror in Western Art”, Technology and Culture, 4 (46): 865-866.
  • Yazıcıoğlu, İclal (1990). “Renk Teorileriyle İlgili Tarihsel Bir İnceleme”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Görsel Kaynaklar
  • Resim Sir Joshua Reynolds, ‘Laydi Elizabeth Delmé ve Çocukları’ http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sir_Joshua_
  • Reynolds__Lady_Elizabeth_Delm%C3%A9_and_Her_
  • Children_-_Google_Art_Project.jpg (20.11.2013)
  • Resim Thomas Gainsborough. ‘Köprülü Peyzaj’ https://images.nga.gov/en/search/do_quick_search.
  • html?q=%221937.1.107%22&page=1 (20.11.2013)
  • Resim John Constable, ‘Saman Arabası’
  • http://en.wikipedia.org/wiki/File:John_Constable_The_Hay_
  • Wain.jpg (17. 11.2013)
  • Resim J. M. W. Turner, ‘Yağmur, Buhar ve Hız’
  • M.Harden,http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/turner/i/
  • rain-steam-speed.jpg (01.12.2013)
  • Resim Wassily Kandinsky, ‘Kompozisyon 7’ http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/kandinsky/
  • kandinsky.comp-7.jpg (01.12.2013)
  • Resim Claude Monet, ‘İlkbaharda Tarlalar’ http://www.monetpainting.net/paintings/underpoplars. php?search_by=popular% 20 (02.12.2013)
  • Resim Paul Cézanne, ‘Zencefil Kavanozlu ve Patlıcanlı Natürmort’ http://www.metmuseum.org Collectionssearch-thecollectio
  • ns/435881(08.12.2013)
  • Resim Georges. Seurat, ‘Grande Jatte Adası’nda Bir Pazar Öğleden Sonrası’ http://tr.wikipedia.org/wiki/Dosya:Georges_Seurat_031.jpg (15.11.2013)
  • Resim Frantisek Kupka, ‘Newton Diski’
  • http://www.wikipaintings.org/en/frantisek-kupka/disks-of
  • newton-study-for-fugue-in-two-colors (08.12.2013)
  • Resim Robert Delanuay, ‘Güneş ve Ay’ http://www.flickr.com/photos/infoaesthete/8745463464/
  • sizes/o/in/photostream/(01.12.2013)
  • Resim 11. Morgan Russel, ‘Koyu Mavi Menekşede Birlik’ http://uploads5.wikipaintings.org/images/morgan-russell/ synchromy-in-blue-violet-1912.jpg (01.12.2013)
  • Resim 12. Macdonald Wright Stanton,’Sinkroni Kavramı’ http://prints.encore-editions.com/0/500/stanton
  • macdonald-wright-conception-synchromy.jpg (09.12.2013)
  • Resim 13. Gino Severini,’Dansçı’ http://c300221.r21.cf1.rackcdn.com/seadancer-gino-severini
  • 1883-1966-1334948276_b.jpg (09.12.2013)
  • Resim 14. Victor Vasarely, ‘Mor İçinde Çok katlı Izgara’ http://www.rogallery.com/Vasarely_Victor/w-1088/
  • vasarely-printpurple.html (01.12.2013)

Bilimsel Renk Bilgisinin Resim Sanatındaki Yansımaları

Yıl 2014, Sayı: 11, 53 - 67, 01.01.2014
https://doi.org/10.17484/yedi.36509

Öz

Renk, sanatın duyusal izlenim taşıyan doğaya öykünme, idealize etme ve soyutlaştırma temelli serüveninde, ressamın imgelerini
kurmak için kullandığı temel araçlardan biridir. Sanatın bilim öncesi ya da yansıtmaya dayalı döneminde renk ve ışık iki
ayrı kavramdır. Sanatçılar bu ikisi arasındaki ilişki üstüne pratikler yaparken, bilim adamları yalnızca ışığa odaklanmıştı. Ancak,
bilim ve sanatın ortak konusu ışığın enine boyuna incelenmesi, yüzlerce yıl araştırma yapan bilim ve sanat insanını renk
konusunda buluşturdu. Newton’un bilimsel buluşu ile renk, sanat dünyası dışında da ele alınan konu olarak özellikle 19. yüzyılın
keşifler atmosferinde yapısal özellikleri, görme, algılama ve ilişkileri yönünden araştırılmaya başlanmış; üstüne üretilen
teoriler resim sanatı pratiklerine yansımıştır. Renk hakkındaki metinler, sanatçının renk anlayışına yeni boyut katarken renk
deneyiminde biçimden bağımsızlaşıp salt görsel olana yönelik dönüşümü sağlayan faktörlerden biri olmuştur. Rengin bilim
sonrası kullanımını içeren bu makalede bilimsel renk bilgisinin resim sanatındaki etkilerini incelemek amaçlanır.

Kaynakça

  • Akdeniz, Halil (1982). “Görsel Algılama Açısından Renk Kullanımı ve Etkileri”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi Biçimsel Sanatlar Bölümü.
  • Antmen, Ahu (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık
  • Crary, Jonathan, (2004). Gözlemcinin Teknikleri: 19. Yüzyılda Görme ve Modernite Üzerine, Çev. Elif Daldeniz, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Çağlarca, Sadettin (1993). Renk ve Armoni Kuralları, 4. Baskı, İstanbul: İnkılap Kitabevi Yayınları.
  • Farago, Frango (2006). Sanat, Çev. Özcan Doğan, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Gage, John (2005). Colour and Culture, Singapur: Thamas&Hudson
  • Goethe, John Wolfgang Von (2013). Renk Öğretisi. Çev. İlknur Aka, İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Gombrich, Ernst Hans (1992). Sanat ve Yanılsama, Çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gregory, L. Richard (1972). Augo und Gehim zur Esychophysiologie des
  • Sehens, Frankfurt am Main: Verl. Fischer Taschenbuch.
  • Harrison, Charles ve Wood, Paul (2011). Sanat ve Kuram Değişen Fikirler Ontolojisi, Çev. Sabri Gürses, İstanbul: Küre Yayınları.
  • Itten, Johannes (2004). The Art Of Color, Ing.Çev. Ernst van Haagen, NewYork: John Wiley&Sons, Inc.
  • Kamış, Ümit; Okka, Mehmet; Küçükçelik, Hasan (2001). “Kontrast Duyarlık ve Renk Görme”, Türk Oftalmoloji Dergisi, 31:725-737.
  • h t t p : / / w w w . o f t a l m o l o j i . o r g / s a y i l a r / 9 0 / buyuk/2001-6-725-737.pdf (15.11.2013)
  • Kandinsky, Wassily (2013). Sanatta Ruhsallık Üzerine, Çev. Gülin Ekinci, İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Kaufmann, Lioyd (1974). Sight and Mind: An Introduction To Visual Perception, NewYork, Londra, Toronto: Oxford Üniversitesi Yayınları.
  • Klee, Paul (1987). Çağdaş Sanat Kuramı, Çev. Mehmet Dündar, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları
  • Moszynska, Anna (1993). Abstract Art, Londra: Thames And Hudson Yayınları.
  • Sérullaz, Maurice (1983). Empresyonizm Sanat Ansiklopedisi, Çev. Devrim Erbil, 1. Baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Temizsoylu, Nuri (1987). Renk ve Resimde Kullanımı, İstanbul: Mimar Sinan
  • Üniversitesi Yayınları.
  • Tuğal, Sibel Avcı (2012). Oluşum Süreci İçinde Op Art, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Tunalı, İsmail (1983). Felsefenin Işığında Modern Resim, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Warner, Deborah Jean, (2005).“The Claude Glass: Use and Meaning of the Black Mirror in Western Art”, Technology and Culture, 4 (46): 865-866.
  • Yazıcıoğlu, İclal (1990). “Renk Teorileriyle İlgili Tarihsel Bir İnceleme”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Görsel Kaynaklar
  • Resim Sir Joshua Reynolds, ‘Laydi Elizabeth Delmé ve Çocukları’ http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sir_Joshua_
  • Reynolds__Lady_Elizabeth_Delm%C3%A9_and_Her_
  • Children_-_Google_Art_Project.jpg (20.11.2013)
  • Resim Thomas Gainsborough. ‘Köprülü Peyzaj’ https://images.nga.gov/en/search/do_quick_search.
  • html?q=%221937.1.107%22&page=1 (20.11.2013)
  • Resim John Constable, ‘Saman Arabası’
  • http://en.wikipedia.org/wiki/File:John_Constable_The_Hay_
  • Wain.jpg (17. 11.2013)
  • Resim J. M. W. Turner, ‘Yağmur, Buhar ve Hız’
  • M.Harden,http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/turner/i/
  • rain-steam-speed.jpg (01.12.2013)
  • Resim Wassily Kandinsky, ‘Kompozisyon 7’ http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/kandinsky/
  • kandinsky.comp-7.jpg (01.12.2013)
  • Resim Claude Monet, ‘İlkbaharda Tarlalar’ http://www.monetpainting.net/paintings/underpoplars. php?search_by=popular% 20 (02.12.2013)
  • Resim Paul Cézanne, ‘Zencefil Kavanozlu ve Patlıcanlı Natürmort’ http://www.metmuseum.org Collectionssearch-thecollectio
  • ns/435881(08.12.2013)
  • Resim Georges. Seurat, ‘Grande Jatte Adası’nda Bir Pazar Öğleden Sonrası’ http://tr.wikipedia.org/wiki/Dosya:Georges_Seurat_031.jpg (15.11.2013)
  • Resim Frantisek Kupka, ‘Newton Diski’
  • http://www.wikipaintings.org/en/frantisek-kupka/disks-of
  • newton-study-for-fugue-in-two-colors (08.12.2013)
  • Resim Robert Delanuay, ‘Güneş ve Ay’ http://www.flickr.com/photos/infoaesthete/8745463464/
  • sizes/o/in/photostream/(01.12.2013)
  • Resim 11. Morgan Russel, ‘Koyu Mavi Menekşede Birlik’ http://uploads5.wikipaintings.org/images/morgan-russell/ synchromy-in-blue-violet-1912.jpg (01.12.2013)
  • Resim 12. Macdonald Wright Stanton,’Sinkroni Kavramı’ http://prints.encore-editions.com/0/500/stanton
  • macdonald-wright-conception-synchromy.jpg (09.12.2013)
  • Resim 13. Gino Severini,’Dansçı’ http://c300221.r21.cf1.rackcdn.com/seadancer-gino-severini
  • 1883-1966-1334948276_b.jpg (09.12.2013)
  • Resim 14. Victor Vasarely, ‘Mor İçinde Çok katlı Izgara’ http://www.rogallery.com/Vasarely_Victor/w-1088/
  • vasarely-printpurple.html (01.12.2013)
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Sevgi Avcı

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2014
Gönderilme Tarihi 16 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Avcı, S. (2014). Bilimsel Renk Bilgisinin Resim Sanatındaki Yansımaları. Yedi(11), 53-67. https://doi.org/10.17484/yedi.36509

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.